חקסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפובליקת חקסיה (רפובליקה)
Хакасия
סמל חקסיה
סמל חקסיה
סמל חקסיה
דגל חקסיה
דגל חקסיה
דגל חקסיה
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
מחוז פדרלי המחוז הפדרלי הסיבירי
מחוז כלכלי המחוז הכלכלי המזרח סיבירי
מושל ולנטין קונובאלוב
בירת הרפובליקה אבאקן
שפה רשמית רוסית, חקסית
תאריך ייסוד 20 באוקטובר 1930
על שם Khakas people עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 61,600 קמ"ר (דירוג: 46)
אוכלוסייה
 ‑ ברפובליקה 532,036 (דירוג: 71, 1 בינואר 2021)
 ‑ צפיפות 8.6 נפש לקמ"ר (2021)
קואורדינטות 53°30′N 90°00′E / 53.5°N 90°E / 53.5; 90 
אזור זמן UTC +7
www.rhlider.ru

לחצו כדי להקטין חזרה

איראןטורקמניסטןהרפובליקה העממית של סיןקזחסטןאוזבקיסטןמונגוליהיפןקוריאה הצפוניתהרפובליקה העממית של סיןנורווגיהדנמרקגרמניהשוודיהארצות הבריתפינלנדקירגיזסטןגאורגיהטורקיהארמניהאזרבייג'ןאוקראינהפוליןליטאלטביהאסטוניהבלארוסנורווגיהמחוז סחליןמחוז קמצ'טקההמחוז היהודי האוטונומימחוז פרימוריהמחוז חברובסקטובה (רפובליקה)חקסיהמחוז קמרובואלטאי (רפובליקה)מחוז אלטאימחוז נובוסיבירסקמחוז אומסקמחוז טיומןמחוז טומסקבוריאטיהמחוז עבר הבאיקלמחוז אמורמחוז מגדןהמחוז האוטונומי צ'וקוטקהמחוז אירקוטסקרפובליקת סאחה-יקוטיהמחוז קרסנויארסקהמחוז האוטונומי של ימלו-ננץהמחוז האוטונומי חנטי ומנסי (יוגרה)מחוז סברדלובסקמחוז צ'ליאבינסקמחוז קורגןמחוז אורנבורגהמחוז האוטונומי של הניינץרפובליקת קומיבשקורטוסטןמחוז פרםמחוז וולוגדהקרליה (רפובליקה)מחוז מורמנסקמחוז ארכנגלסקמחוז קלינינגרדסנקט פטרבורגמחוז לנינגרדטטרסטןאודמורטיהמחוז קירובמחוז קוסטרומהמחוז סמרהמחוז פסקובמחוז טברמחוז נובגורודמחוז ירוסלבלמחוז סמולנסקמוסקבהמחוז מוסקבהמחוז ולדימירמחוז איוואנובומארי אלצ'ובשיהמורדוביהמחוז פנזהמחוז ניז'ני נובגורודאוליאנובסקמחוז סראטובמחוז בריאנסקמחוז קלוגהמחוז טולהמחוז ריאזאןמחוז אוריולמחוז ליפצקמחוז וורונז'מחוז בלגורודמחוז קורסקמחוז טמבובמחוז וולגוגרדמחוז רוסטובמחוז אסטרחןקלמיקיהדאגסטןאדיגיהמחוז קרסנודארקאראצ'אי-צ'רקסיהקברדינו-בלקריהמחוז סטברופולאינגושטיהצפון אוסטיה - אלניהצ'צ'ניה
(למפת חקסיה רגילה)
 
סאיאנוגורסק
סאיאנוגורסק
סורסק
סורסק
שירה
שירה
חקסיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רפובליקת חקסיהרוסית: Республика Хакасия, בחקסית: Хакас Республиказы) היא רפובליקה בפדרציה הרוסית השוכנת בדרום מרכז המחוז הפדרלי הסיבירי.

הרפובליקה הוקמה ב-20 באוקטובר 1930 כמחוז אוטונומי, הוכרזה כרפובליקה בשנת 1991 (הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית החקסית) וכרפובליקת חקסיה ב-1992.

אורך הרפובליקה מצפון לדרום - 460 ק"מ, ממערב למזרח (בחלק הרחב ביותר) - 200 ק"מ, והיא גובלת במזרח ובדרום מזרח עם החבל המנהלי קרסנויארסק, בדרום עם רפובליקת טובה, בדרום מערב עם הרפובליקה אלטאי, ובמערב עם מחוז קמרובו. שטח הרפובליקה של חקסיה הוא 61,900 קמ"ר. המרחק מהבירה אבאקן למוסקבה הוא 4218 ק"מ.[1]

בשטח הרפובליקה עוברים נהרות גדולים - יניסיי ואבאקן.

מבחינה אדמיניסטרטיבית, הרפובליקה מחולקת ל-8 אזורים מוניציפליים ו-5 ערים בעלות חשיבות רפובליקנית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרוסים החלו להתיישב באזור במהלך המאה ה-17. השטח סופח לרוסיה בשנת 1727 לאחר שיחות וחתימת ברית קייחטה עם סין.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כ-71% מאוכלוסיית הרפובליקה מתגוררת בערים. בעיר הגדולה - אבאקן מתגוררים כ-164 אלף תושבים. הרוסים מהווים כ-80% מאוכלוסיית הרפובליקה, חקסים כ-12% בלבד.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשטח הרפובליקה נמצאו מרבצים של ברזל, מוליבדן, פחם וזהב.

על נהר יניסיי הוקמה תחנת הכוח ההידרואלקטרית הגדולה ברוסיה - בהספק של 6400 מגה-ואט. לידה הוקמו מפעלי תעשיית מתכת ובמיוחד מפעלים לייצור אלומיניום הדורשים אנרגיה רבה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חקסיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ r-19.ru, Общие сведения


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של רוסיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.