לורינה מק'קניט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לורינה מק'קניט
Loreena McKennitt
לידה 17 בפברואר 1957 (בת 67)
מורדן, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Loreena Isabel Irene McKennitt עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת מניטובה, הקונסרבטוריון המלכותי למוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלטית, מוזיקת עולם, מוזיקת העידן החדש עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול סופרנו דרמטי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר, נבל, אקורדיון עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קווינלן רוד, Verve Forecast Records, וורנר רקורדס, יוניברסל מיוזיק גרופ עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • חבר במסדר קנדה
  • מדליית יובל היהלום של המלכה אליזבת השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
loreenamckennitt.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לורינה איזבל אירן מק'קניט (אנגלית: Loreena Isabel Irene McKennitt; נולדה ב-17 בפברואר 1957), זמרת סופרן, נבלאית, פסנתרנית ואקורדיוניסטית קנדית הידועה בכתיבה ובביצועים של שירים מסוגת מוזיקת העולם הכוללת מוטיבים מהמוזיקה הקלטית ומהמוזיקה המזרחית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מק'קניט נולדה בעיירה הכפרית מורדן שבפרובינציית מניטובה שבקנדה להורים ממוצא סקוטי ואירי, אביה ג'ק היה סוחר בבעלי חיים ואימה אירן, הייתה אחות. בילדותה שאפה מק'קניט להיות וטרינרית אבל בתחילת שנות ה-70 גילתה את המוזיקה הקלטית ומאז היא עוסקת בכתיבה ובהלחנה. בשנת 1981 עברה לעיירה סטרטפורד שבפרובינציית אונטריו ובה היא מתגוררת עד היום. בשנת 1985 יצא לאור אלבומה הראשון אלמנטל המבוסס על שירי עם איריים כמו גם על שירים שכתבה והלחינה מק'קניט בעצמה. מאז יצאו לאור שלוש עשר אלבומים נוספים שזכו להצלחה רבה. המוזיקה שלה נחשפה לקהל רחב כאשר ב-1993 היא השתתפה סיור באירופה כשהיא מלווה את מייק אולדפילד. ביצועה לשיר האירי המסורתי "בוני פורטמור" (Bonny Portmore) שהופיע בפסקול הסרט איש הנצח: המכשף משנת 1995 גרם לגידול משמעותי במכירת אלבומיה בין מעריצי סדרת איש הנצח. ארבעה עשר האלבומים שהוציאה מק'קניט לאור נמכרו במעל ל-14 מיליון עותקים ברחבי העולם.[1] כל האלבומים של לורינה מק'קניט הופקו בחברת תקליטים שהקימה הזמרת, "קווינלן רוד" (Quinlan Road).

המוזיקה של לורינה מק'קניט משויכת לסגנון המוזיקה הקלטית עם השפעות של העידן החדש, בדומה לזמרת האירית אֶנְיה. בשונה מאניה מק'קניט ביצעה לחנים מקוריים פרי עטה, גם ליצירות קלאסיות של משוררים כדוגמת ויליאם בטלר ייטס (פואמות שחוברו על ידי ייטס ואשר הולחנו ובוצעו על ידי מק'קניט: "ילד גנוב" מתוך האלבום אלמנטל, "שני העצים" מתוך האלבום "המסכה והמראה", "שם בגני סלי", מתוך האלבום "הרוח שמנענעת את השעורה" ו"בלדת צייד השועלים", מתוך האלבום "נשמות אובדות"). כמו כן, מק'קניט הלחינה את הפואמות של המשוררים אלפרד טניסון (הגבירה משאלוט) ואלפרד נויס, שהעיבוד המוזיקלי של מק'קניט לבלדה "שודד הדרכים" (The Highwayman) שכתב היא היצירה הארוכה ביותר באלבום "ספר הסודות". ביקורים שערכה מק'קניט בספרד ובמרוקו הוסיפו נופך מזרחי לכתיבתה ובחלק משיריה מוצאים מקצבים ערביים ושימוש בכלים מזרחיים כדוגמת העוד (לדוגמה בשיר "מרקו פולו").

לפני שמק'קניט מחברת מוזיקה היא עוסקת במחקר מעמיק על הנושא המסוים המעצב את הרעיון המרכזי של האלבום. לפני שחברה את "אלמנטל" ואת "חלומות מקבילים" היא סיירה באירלנד על מנת לקבל השראה מההיסטוריה, הגאוגרפיה והתרבות המקומית. לאלבום "המסכה והמראה" קדם מחקר בספרד שבו עסקה בלימוד התרבות של גליסיה, האזור הקלטי של ספרד, שיש לו גם היסטוריה ערבית עשירה, ויצרה בסופו של דבר אלבום הכולל אלמנטים מוזיקליים קלטים וערבים. לפני אלבומה "מוזה עתיקה" (2006) ביצעה מק'קניט מחקר מוזיקלי במונגוליה.

בשנת 1998 טבע ארוסה של מק'קניט, רולנד ריס, יחד אחיו ריצ'רד וחברם גריגורי קוק בתאונת שיט. טרגדיה אישית זו השפיעה עמוקות על מק'קניט. היא הקימה את קרן קוק-ריס לבטיחות בימים והקדישה את כל רווחי האלבום הכפול "בהופעה בפריז ובטורונטו" לקרן. מאז ועד שנת 2006 לא הוציאה הזמרת לאור תקליטים חדשים ומיעטה להופיע. עיקר עיסוקה בשנים אלה היה בתחום התרומה לקהילה.

בשנת 2004 זכתה מק'קניט באות מסדר קנדה אות הכבוד האזרחי היוקרתי ביותר בקנדה.

בשנת 2004 הופיעה מק'קניט בקונצרט עבור קרן יהודי מנוחין בבריסל, בשנת 2005 בפסטיבל הרוק באדמונטון שבקנדה, ובספטמבר 2006 בארמון אלהמברה בגרנדה שבספרד. מק'קניט דיברה על רצונה לערוך מחקרים בטורקיה, יוון, סין ומונגוליה. ובאתר שלה היא צוטטה " אני מצויה כיום בלב שלב המחקר והכתיבה של ההקלטה הבאה שלי. אני מקווה להיות באולפן בשנה זו בחברתם של מוזיקאים מעולים".

תוצאת המחקר והכתיבה יצאה לאור בנובמבר 2006 באלבום "מוזה עתיקה" שיצא לאור כמעט 10 שנים לאחר אלבומה הקודם.

ב-2008 כתבה מק'קניט את "הם התקרבו אל הפיות" (To The Fairies They Draw Near), שיר מתוך הסרט המונפש טינקרבל שנועד למכירה בווידאו בלבד. יוצרי הסרט התרשמו מאוד מיכולתה הקולית וביקשו ממנה ללוות את הסרט בקריינות, בקיץ אותה שנה היא הקליטה את האלבום "חלום ליל אמצע החורף", גרסה מורחבת של האלבום " גן של חורף: חמישה שירי העונה" משנת 1995. האלבום יצא לאור ב-28 באוקטובר 2008, אבל לא זכה להצלחה במכירות.

מאז ההוצאה לאור של האלבום "מוזה עתיקה" הרבתה מק'קניט להופיע. באביב 2007 היא ערכה סיבוב הופעות באירופה ובצפון אמריקה. בסתיו של אותה שנה היא ערכה מסע נרחב ברחבי ארצות הברית וקנדה. בקיץ 2008 היא הופיעה שוב באירופה, ובקיץ 2009 הדגש בסיור היה על מדינות שלחופי הים התיכון: יוון, טורקיה, קפריסין, לבנון, הונגריה ואיטליה, סיור שתוצאתו הייתה האלבום הכפול "אודיסיאה ים-תיכונית". התקליטור הראשון באלבום, "מאיסטנבול לאתונה" (From Istanbul to Athens), כולל עשרה שירים שהוקלטו בסיבוב ההופעות באגן הים התיכון. התקליטור השני, "עץ הזית והארז" (The Olive and the Cedar), כולל שירים שגונם ים-תיכוני שהוקלטו באולפן בין 1994 ל-2006.

ב-2010 חזרה אל שורשיה הקלטיים כשהוציאה לאור את אלבום האולפן "הרוח המנענעת את השעורה".

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת האלבום "ספר הסודות"

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לורינה מק'קניט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]