לזלי זקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לזלי זקס
לידה 25 באוגוסט 1958 (בת 65)
יוהנסבורג
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה BA בפילוסופיה ובספרות
BA בניהול בתי מלון
תפקיד פעילה חברתית, מנכ"לית ואמנית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לזלי זקס (נולדה ב-25 באוגוסט 1958) היא פעילה חברתית, מובילה מאבקים למען שוויון מגדרי וחופש דת ואמנית ישראלית. כיהנה כמנכ"לית שדולת הנשים בישראל, כמנכ"לית המרכז הרפורמי לדת ומדינה וכמנכ"לית נשות הכותל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה ב-25 באוגוסט 1958 ביוהנסבורג שבדרום אפריקה, מגיל חמש גדלה בחיפה. לאחר סיום הלימודים באוניברסיטת חיפה עברה לירושלים, למדה ניהול בתי מלון, ועבדה בתחום מספר שנים.

התנדבה במשך שנה בשדולת הנשים בישראל לאחריה מונתה לדוברת ומנהלת יחסי הציבור הראשונה של הארגון. עבדה שם מ-1989 ועד 1997, בתחילה בתפקיד זה ואחר כך כמנכ"לית העמותה. תפקיד בו פעלה להפיכת נושא מעמד האישה וזכויות הנשים לחשוב ולמרכזי בדיון הציבורי בישראל.

בין 1997 ל-2003 שימשה כמנכ"לית המרכז הרפורמי לדת ומדינה. המרכז פעל, בין השאר, למען תקינות חלוקת המשאבים הציבוריים, לקידום ערכי הפלורליזם והשוויון, חופש הדת והמצפון. המרכז יזם הצעות חוק ופעל לקידומן בכנסת, בשיתוף פעולה עם קואליציות של ארגונים חברתיים, השפעה על מקבלי החלטות ודעת הקהל. הוא נעזר בלובי בכנסת ובמשרדי הממשלה, פרסום ניירות עמדה בנושאים שונים של דת ומדינה.

בשנת 2003 מונתה לסגנית נשיא של האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת ומנהלת בית שמואל - מרכז שמשון.

בשנת 2007 הובילה מחקר יישומי להקמת מרכז לקידום נשים בספירה הציבורית שהוביל להקמת "שוות - המרכז לקידום נשים בזירה הציבורית" במכון ון ליר.

בשנת 2008 הקימה בישראל את ארגון "פרויקט קשר ישראל"[1]. מטרתו להקים ולהפעיל רשת חברתית לנשים שעלו לישראל, לסייע להן להתחבר זו לזו ולאפשר להן נגישות למשאבים להם הן זקוקות. משאבים שנועדו לשנות את חייהן, את הקהילה היהודית בה הן חיות ואת החברה בכלל, לעודד אקטיביזם בקרב נשים עולות לקידום שוויון מגדרי וסובלנות דתית ועדתית, ברוח הציווי היהודי של תיקון עולם.

זקס גם ציירת של פרשנות חברתית (Social commentary) ועובדת בשמן, אקריליק ומדיה מעורבת על קנבס. סגנון הציור הוא פיגורטיבי ריאליסטי.היצירות מתארות אינטראקציות וסיטואציות אנושיות בהן גלום גרעין של חוסר שוויון וצדק חברתי[2].

האקטיביזם החברתי בחייה בא לידי ביטוי ביצירותיה, שרבות מהן מאירות אפליה, דיכוי, צרות אופקים, אדישות לזולת, הדרה והשתקה של נשים[3].

מנכ"לית נשות הכותל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לזלי זקס מניפה ספר תורה בכותל
לזלי זקס, מנכ"לית נשות הכותל ורחל כהן ישורון נעצרות בשל התעטפות בטלית בכותל

ב-2008 החלה לשמש כמנכ"לית נשות הכותל, ארגון אקטיבי שמייצר מאבק שהחל לצבור תאוצה וחשיפה ציבורית עם פעילותו ברחבת הכותל המערבי. לזלי זקס נעצרה ארבע פעמים לאחר שהתעטפה בטלית ברחבת הכותל המערבי. במעצר הרביעי שלה הובאה לפני השופט משה סובל, שנתן פסק דין תקדימי[4], המאשר את החוקיות של תפילת נשות הכותל[5], והמעצרים בשל התעטפות בטלית הופסקו. בשנת 2016 נעצרה שוב, בשל הכנסה וקריאה בספר תורה בעזרת נשים בכותל המערבי[6].

בעקבות פסק הדין, מינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט להקים ועדה להקמת עזרה פלורליסטית בחלק הדרומי של הכותל, קשת רובינזון. לאחר שלוש שנים של דיונים וחתימה על הסכם בין כל הצדדים, ביטל ראש הממשלה את ההחלטה ואת הקמת העזרה הפלורליסטית, ונשות הכותל ממשיכות להתפלל בעזרת הנשים[7].

במסגרת תפקידה, היא נתנה מאות הרצאות בישראל ומחוצה לה, רואיינה באמצעי תקשורת רבים[8][9] והובילה באוקטובר 2014 קמפיין על גבי אוטובוסים, הקורא לנערות לבוא לחגוג בת מצווה בעלייה לתורה עם נשות הכותל[10].

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שרותה הצבאי, היא הייתה אחת המתנדבות הראשונות במרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית בחיפה והייתה אחת מהיוזמות והפעילות המרכזיות בהקמתו של אשה לאשה - מרכז פמיניסטי חיפה.

בין השנים 1991- 1998 גם שימשה כחברת הנהלה במקלט לנשים מוכות "אישה לאישה" בירושלים.

בנוסף לקידום זכויות הנשים, פעלה לזלי זקס לאורך שנים לקידום מטרות ציבוריות נוספות לקידום פלורליזם יהודי בישראל.

מ-1999 ועד 2003 שימשה בהתנדבות כיושבת ראש של קואליציית עיקר למען עגונות ומעוכבות גט, בה פעלו 22 ארגונים (ארגוני נשים וארגונים דתיים ליברליים) לשינוי במצבן ההלכתי והחוקי של נשים מעוכבות גט ועגונות[11].

בין שאר התפקידים, היא שימשה בתנועה הרפורמית - יהדות מתקדמת בישראל בהתנדבות גם כיו"ר ועדת הביקורת בהיברו יוניון קולג' במשך עשר שנים, יו"ר עמותת גני חיים (חמישה גני ילדים במתחם בית שמואל וההיברו יוניון קולג') ויו"ר קרן בכבוד – הקרן ההומניטרית של התנועה הרפורמית[12]. כמו כן היא שימשה גם כדירקטורית בקרן הקיימת לישראל.

לזלי זקס מכהנת כיום (2023) כסגנית ומ"מ יו"ר התנועה הרפורמית בישראל וכיו"ר המכינה הקדם צבאית תל אביב יפו וחולון.

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זקס הציגה את תמונותיה במספר תערוכות[13], ביניהן:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממאמריה:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרויקט קשר ישראל, באתר "גיידסטאר ישראל"
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים
    לזלי זקס: השמיעיני את קולך, באתר הארץ
  3. ^ ארגון ליב"ה תוקף את נשות הכותל, באתר ערוץ 7, 4 ביוני 2020
  4. ^ פסק הדין משה סובל נשות הכותל
  5. ^ קובי נחשוני ונעם (דבול) דביר, בית המשפט: לא הייתה עילה למעצר נשות הכותל, באתר ynet, 11 באפריל 2013
  6. ^ מנדי גרוזמן, לראשונה בכותל: ספר תורה הוברח לרחבת הנשים, באתר nrg‏, 24 באוקטובר 2014
    "הציבור הישראלי ויתר על הכותל המערבי", באתר ‏מאקו‏, 22 באוקטובר 2012
  7. ^ לזלי זקס, ‏מתווה הכותל קרס, והנשים נשארו מתפללות סוג ב', באתר גלובס, 4 בפברואר 2019
  8. ^ מקווים שהמשטרה תגן: נשות הכותל יעמידו דוכן הנחת תפילין לנשים בירושלים, בגלי צה"ל, 29-01-2019
  9. ^ לזלי זקס, ‏כניעה לדרישות הרבנים להפרדה מגדרית תוביל למחיקת נשים מהמרחב הציבורי, באתר מעריב אונליין, 26 בדצמבר 2017
  10. ^ צביקה קליין, נשות הכותל קוראות לקיים טקסי בת מצווה בכותל, באתר nrg‏, 13 באוקטובר 2014
  11. ^ עיקר - קואליציה למען עגונות ומעוכבות גט
  12. ^ קרן בכבוד
  13. ^ אתר למנויים בלבד נעמה ריבה, "כשהתגייסתי כולם ציפו שהבנות יהיו מזרן - בגלל זה נהייתי פמיניסטית", באתר הארץ, 4 בספטמבר 2019