מרקס אנד ספנסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Marks & Spencer
נתונים כלליים
סוג תאגיד רב-לאומי בריטי
בורסה הבורסה לניירות ערך בלונדון (MKS) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים מייקל מרקס
תומאס ספנסר
תקופת הפעילות 1884–הווה (כ־140 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה הסיטי של וסטמינסטר, לונדון
ענפי תעשייה קמעונאות
מוצרים עיקריים רשת מרכולים
ביגוד
הכנסות 10.03 מיליארד פאונד (2014)
רווח 458.0 מיליון פאונד (2013)
מנכ"ל Stuart Rose עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 85,813 עריכת הנתון בוויקינתונים
 
https://marksandspencer.ru/, https://www.marksandspencer.in/ האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרקס אנד ספנסראנגלית: Marks and Spencer ידועה גם בכינויים M&S,‏ Marks and Sparks ו-Marks) היא רשת חנויות בריטית המוכרת בגדים ומזון. לרשת 703 חנויות באנגליה ועוד 361 חנויות מפוזרות ב-40 מדינות ברחבי העולם. החברה נסחרת בבורסה לניירות ערך בלונדון והיא חלק ממדד FTSE 100.

מטה החברה ממוקם בסיטי של וסטמינסטר שבלונדון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקס אנד ספנסר היא שותפות שהוקמה בין מייקל מרקס, יזם יהודי-פולני מסלונים (כיום בבלארוס), ותומאס ספנסר, קופאי אנגלי מיורקשייר. בהגיעו לאנגליה החל מרקס לעבוד בחברת באראן בעיר לידס, אשר נהגה להעסיק פליטים.

בשנת 1884, בעת שחיפש עבודה, פגש מרקס באייזק דיוהרסט, שהלווה לו 5 פאונד לפתיחת באזר "הכל בפני" (Penny Bazaar) בקירקגייט-מרקט בלידס. אייזק גם לימד את מרקס אנגלית והכיר לו את תומאס ספנסר, שהיה הקופאי שלו וגם מנהל חשבונות מצוין. אשתו של ספנסר עזרה למרקס לשפר את האנגלית. בשנת 1894, אחרי שמרקס רכש דוכן קבוע בשוק הנחשק של לידס, הוא הזמין את ספנסר להיות שותפו. בשנים שלאחר מכן פתחו מרקס וספנסר דוכנים דומים בשווקים ברחבי צפון-מערב אנגליה והעבירו את הדוכן המקורי מהשוק בלידס למנצ'סטר.

מרקס אנד ספנסר בנו את המוניטין שלהם על מכירת מוצרים שהם תוצרת אנגליה בלבד, מדיניות זו נפסקה בשנת 2002. החנות יצרה קשרים ארוכי טווח עם יצרנים בריטים ומכרה בגדים ומזון תחת המותג "סנט מיכאל" שהוצג בשנת 1928. עד 1950 כל המוצרים בחנות שווקו תחת "סנט מיכאל", עד אז הלבשה תחתונה, בגדי נשים ותלבושת אחידה לבנות לבית ספר מותגו תחת "סנט מרגרט" לפני שמותגו תחת "סנט מיכאל". סימון מרקס, בנו של מייקל מרקס, נפטר בשנת 1964 אחרי 56 שנה של שירות בחברה. את מקומו כיושב-ראש הרשת תפס הלורד ישראל משה זיו, חתנו של מייקל, ובעלה של בתו, רבקה זיו, שהיה ציוני נלהב. אחיו של ישראל, אדוארד (טדי) זיו, החליף אותו עד 1972, ואז נכנס לתפקיד לורד מרקוס זיו, בנם של ישראל ורבקה, ששימש גם נשיא הרשת עד 1984. ב-1973, נכנס הטרוריסט קרלוס לביתו של טדי זיו, שהיה באמבטיה, וירה בו כדור אחד בפניו. טדי איבד את הכרתו אך לא מת. מעצור באקדח של המחבל גרם לו לברוח מיד.

בשנת 1975 פתחה הרשת סניפים באירופה היבשתית וארבע שנים מאוחר יותר באירלנד.

החנות שמה דגש במיוחד על איכות המוצרים, והיא ידועה בתור רשת איכותית ויוקרתית. בשנת 1953 טבעה את הסלוגן: "הלקוח תמיד צודק בהחלט".

החנות הראשונה במרכז אסיה נפתחה בשנות ה-60 בקאבול, אפגניסטן אך היא נסגרה לאחר מכן לאור המתיחות עם ברית המועצות.

ב-1973 פתחה הרשת סניפים בקנדה ובשלב מסוים היו 47 חנויות ברחבי קנדה. מרקס אנד ספנסר נאבקה בתדמיתה כרשת מיושנת המיועדת לאוכלוסייה מבוגרת וניסתה ללא הצלחה למתג עצמה מחדש. עם השנים נסגרו עוד ועוד חנויות לא ריווחיות בקנדה עד שבשנת 1999 נסגרו 38 החנויות האחרונות.

פעילות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת מרקס אנד ספנסר פעלה בישראל כ-20 שנה באמצעות רשת המשביר לצרכן שמכרה את מוצריה. אחר כך עבר הזיכיון לחברת הריבוע הכחול שהקימה 7 סניפים של הרשת, 6 מהם עצמאיים, ואחד כ"חנות בתוך חנות" בסניף המשביר לצרכן בדיזנגוף סנטר. הסניפים היו ממוקמים בקניון איילון, קניון לב המפרץ בחיפה, קניון רחובות, קניון ערים בכפר סבא, קניון ירושלים במלחה ובאשדוד ונסגרו בסוף 1997[1]. בשנת 2000, קיבלה רשת גולף-כיתן את הזיכיון והקימה 3 סניפים של מוצרי ההלבשה התחתונה של הרשת במתכונת של "חנות בתוך חנות"[2]. בשנת 2002 החליפה רשת גולף את חנויות ההלבשה התחתונה של "מרקס אנד ספנסר", בחנויות המותג "אינטימה" שבבעלותה[3].

בשנת 2018 החלה להציע משלוחים לישראל מאתר המסחר האלקטרוני שלה, במשלוח אקפסרס תוך 3 ימי עסקים לישראל או במשלוח רגיל בחינם בקנייה של יותר מ-250 שקל[4].

תמיכה בציונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימון מרקס, בנו של מייקל מרקס, עם דוד בן-גוריון, בתל אביב, 1949

מתחילת הקמתה תמכה מרקס אנד ספנסר בציונות ובית מרקס היה מרכז ל"ציוני מנצ'סטר" עליהם נמנו בנוסף לישראל ורבקה זיו גם הארי סאקר ורעייתו, מרים, בתו השנייה של מייקל מרקס.

עוד לפני הקמת מדינת ישראל דמויות בכירות בחברה שידלו למען הקמת מדינה יהודית. ישראל ורבקה זיו עלו לארץ ישראל והיו חבריהם של ורה וחיים ויצמן ותרמו להקמת מכון המחקר המדעי, מכון ויצמן למדע, שנקרא לפני מותו של ויצמן "מכון זיו".

התמיכה המורלית נמשכה עד שנות ה-80, בזכות קשריו של מרקוס זיו (בנם של ישראל ורבקה זיו), שהיה קצין בצה"ל, עם הממשל והתעשייה הישראליים. גם לאחר מכן הרשת נהגה לשווק פירות תוצרת הארץ וכן לתמוך בתעשייה הישראלית כמו למשל חברת דלתא ופולגת. עקב תמיכתה בישראל הייתה חשופה הרשת לביקורת מצד ארגונים פרו-פלסטיניים שקראו להחרים את הרשת ונהגו לקיים הפגנות מחוץ לרשת.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרקס אנד ספנסר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]