ניקולאי קליוייב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ניקולאי קליוייב
Никола́й Клю́ев
לידה 10 באוקטובר 1884 (יוליאני)
קושטוגה, Vytegorsky Uyezd, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה אוקטובר 1937 (בגיל 52)
טומסק, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הרוסית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה שירה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ניקולאי קליוייב - מימין- יחד עם חברו וחניכו, סרגיי יסנין

ניקולאי אלקסייביץ' קליוייברוסית: Никола́й Алексе́евич Клю́ев,‏; 22 באוקטובר 1884 - בין 22 - 25 באוקטובר 1937) היה משורר רוסי, נציג זרם "המשוררים - האיכרים החדשים" בשירה הרוסית במאה ה-20.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדותו וצעירותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניקולאי קליוייב נולד בכפר קושטוגה בגוברניה (מחוז) אולונצק ברוסיה הצארית, לא רחוק מהעיירה ויטרגה, בקצה הדרום-מזרחי של האגם אונגה. כבן לאלקסיי טימופייביץ' קליוייב, שוטר אחראי על שמירת עסק ליינות. חלק מאבותיו היו חסידי כת רסקולניקים, הקרויה גם נצרות אורתודוקסית לפי הפולחן הישן, אך הוא עצמו והוריו לא היו חברים מוצהרים בכת זאת, למרות מה שסיפר המשורר לעיתים קרובות. ניקולאי קליוייב למד בסמינרים בויטרגרה ובפטרוזבודסק. קליוייב השתתף באירועים המהפכניים של השנים 1905-1907 ונעצר פעמים חוזרות בגלל תעמולה בקרב האיכרים ובגלל סרובו להתגייס לצבא ממניעי מצפון.

כפי שציין בכתביו בעלי צביון אוטוביוגרפי Гагарья судьбина (גורלו של צוללן [1]) מנעוריו הירבה לטייל ברחבי רוסיה. על טיוליו ומעשיו נהג קליוייב לספר פרטים מופלאים רבים פרי דמיונו הפורה. למשל סיפר ששהה במנזרים באיי סולובקי בצפון הרחוק, או שחבר לכת הנוצרית הקרויה "היונים הלבנות של דוד המלך" וברח ממנה ברגע האחרון לפני שביצעו בו את טקס הסירוס הנהוג אצל חסידיה. קליוייב אהב לספר גם על היכרותו בקווקז עם עלי יפה-התואר, שהתאהב בו נואשות בלילת -אל -קדר, ב"ליל הגזירה" שנמשך אלפי חדשים, על פגישותיו עם גריגורי רספוטין ועם לב טולסטוי עו ישיבתו שלוש פעמים בבית סוהר.

תחילת הקריירה הספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בעת שהותו בווירגה התכתב עם המשורר אלכסנדר בלוק ובעקבות התכתבות זאת נסע לבסוף לפטרבורג והכיר את חוגי הספרות שם. שיריו הראשונים פורסמו בשנת 1904. בסוף העשור הראשון של המאה ה-20 קליוייב לא נמשך לשירה המינורית של ה"משוררים לעם" במסורת של אי. ז. סוריקוב, אלא אימץ טכניקות סימבוליסטיות, יצר בהשראה דתית ותוך שימוש באוצר מילים מקומי. קובץ השירים הראשון שלו התפרסם בשנת 1911. מצא חן בעיני המשוררים המחדשים מאותה תקופה, לרבות אלכסנדר בלוק, ולרי בריוסוב וניקולאי גומליוב שמצד אחד השפיעו עליו, ומצד שני ראו בו "מבשר התרבות העממית". ניקולאי קליוייב קשר מערכת יחסים סוערים עם המשורר הצעיר סרגיי יסנין אותו החשיב לתלמידו. הקשר ביניהם ידע עליות וירידות רבות, אבל בשנים 1916-1918 הם בילו זמן רב ביחד והופיעו בערבי שירה משותפים (כולל לפני הקיסרית אלכסנדרה פיודורובנה). בהמשך דרכיהם נפרדו ונפגשו פעמים חוזרות.

משורר-נביא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוקדם בקריירה שלו, ראה קליויב את עצמו כמעין נביא. הצטרף לפרק זמן לקבוצה נוצרית בשם "גלגלתא" ובהשראתה כתב "שירי אחווה" bratskie pesni בלוק עצמו התרשם מאוד מהיסודות הדתיים בזהותו וביצירתו של קליוייב ואמר לגביו לאשתו של המשורר גורודצקי: "ישו נמצא בינינו". Hristos sredi nas

בשנים 19171923 קליויב חי בויטרגה שם כתב שירים ליריים רבים. קיבל בהתחלה בברכה את המהפכה הבולשוויקית, שלח משיריו ללנין, ניסה לזהות באירועים משמעויות משיחיות והתקרב לקבוצת הספרותית "הסקיתים" בעלת זיקה לשמאל הסוציאליסטי רבולציוני. בבית ההוצאה של קבוצה זו בברלין הופיעו שלשה מקבצי השירים שלו. ועבר לגור תקופה לפטרוגרד שם חש יותר ויותר התנכרות כלפי הקו הספרותי הרשמי. בסוף שנות ה-1920 עבר למוסקבה. קליויב היה כותב פורה מאוד אבל עם התחזקות השלטון הסובייטי הפסיקו לפרסם את יצירותיו. נקלע מהר למצוקה קשה למרות שבשנת 1924 פרסם קובץ שירים על לנין. הבקורת הרשמית התחילה להציגו כאידאולוג של ה"קולאקים" (כלומר ,של האיכרים העשירים). בשנת 1926 כתב עקב התאבדותו של יסנין את השיר "קינה על יסנין" שהועלם מהר.

רדיפתו על ידי השלטונות הסובייטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשורר משך מהר את שנאתו של הממסד הסובייטי. הוא נעצר לראשונה עוד בשנת 1920 כשבילה שלושה ימים ב"חדר האדים" של הבולשת OGPU בפטרוגרד ושוחרר. [2] בשנת 1934 והוגלה לסיביר. היו לכך כמה סיבות. אחת מהן הייתה ככל הנראה נטייתו ההומוסקסואלית. בשנת 1929 הכיר קליויב את האמן הצעיר אנטולי יאר-קרבצ'נקו אליו הקדיש את שירי האהבה והמכתבים מאותה תקופה. קליויב הופיע בשירתו כמעריץ גדול של היופי הגברי. לפי זכרונותיו של איוואן גרונסקי, עורך כתב העת "נובי מיר" ,כאשר קליויב שלח לעיתון המנון אהבה המוקדש לגבר צעיר במקום לאשה, דרש העורך ממנו לכתוב שירים נורמליים, אך המשורר סרב. אז גרונסקי התקשר לראש הבולשת, גנריך יגודה וביקש "הרחקתו" של קליויב ממוסקבה. דבר שבוצע באישורו האישי של סטלין. פרטים שסיפר בשיחות פרטיות הסופר מיכאיל בחטין, מצביעים גם הם על אהבת הגברים של קליויב כעל סיבה עיקרית לרדיפתו. מצד שני, קליויב עצמו, במכתבים אל ידידיו סרגיי קליצ'קוב וויאצ'סלב שישקוב הציג כעילה עיקרית להגלייתו את הפואמה שלו Погорельщина שהובנה כפמלפט נגד הקולקטיביזיציה של החקלאות בברית המועצות וכהתנגדות למדיניות המפלגה הקומוניסטית ולשלטון הסובייטי. גם יצירות אחרות שלו, "שיר הגמאיון " Песня Гамаюна ן" אילו השדים של הדבר, הצרעת והכולרה", ממחזור השירים הבלתי גמור "חורבן" Разруха יכלו להיחשב עוינים לשלטון. באחד השירים הזכיר קליויב את חפירת התעלה הים הלבן - הים הבלטי שבו שועבדו בעבודת פרך אסירים פוליטיים רבים.

ב-2 בפברואר 1934 נעצר קליוייב כשהואשם רשמית ב"יצירה והפצה של ספרות אנטי מהפכנית" וב 5 במרץ נשלח לגלות סיביר, בקולפשבו, כפר שהיה בירת חבל נארימסק, שהוא כעת חלק מהאזור טומסק. בהתערבותו של גורקי הורשה לעבור אחר כך לגור בעיר טומסק. אחרי מעצרים חוזרים הוצא להורג על ידי הרשויות הקומוניסטיות בשנת 1937.

בגל נוסף של הטרור הסטליניסטי ב-5 ביוני 1937 המשורר נעצר שוב ובסוף חודש אוקטובר הוצא להורג בירי על ההר קשטאק סמוך לטומסק.

ניקולאי קליויב טוהר כחף מפשע על ידי השלטונות הסובייטים בתקופת הדה-סטליניזציה בשנת 1957, אבל רק בשנת 1977 הותרו שוב לפרסום בארצו יצירות פרי עטו.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפורסמו בימי חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Братские песни. (Песни голгофских христиан). М.: К новой земле, 1912. שירי אחווה - (שירי נוצרי גולגולתא ) : אל הארץ החדשה
  • Братские песни. (Книга вторая) / Вступ. ст. В. Свенцицкого. М.: Новая земля, 1912. XIV, .
  • Лесные были. М.: 1912.

(שירי אחווה -ספר שני) הארץ החדשה 1912. היו מכוסי יער.

  • Лесные были. (Стихотворения. Кн. 3-я). М.: 1913. . שירים - היו מכוסי יער.
  • Сосен перезвон. / מבוא מאת בריוסוב.: 1912. 79 с. 2-е изд. М.: 1913. 72 с.
  • Мирские думы. Пг.: 1916. .
  • Песнослов. Кн. 1-2. Пг.: 1919.
  • Медный кит. (Стихи). Пг.: 1919. .
  • Неувядаемый цвет: Песенник. Вытегра: 1920. 63 листа.
  • Избяные песни. Берлин: Скифы, 1920. .
  • Песнь солнценосца. Земля и железо. Берлин: Скифы, 1920. .
  • Львиный хлеб. М.: 1922. .
  • Мать Суббота. (Поэма). Пб: 1922. פאומה "אמא שבת"
  • Четвертый Рим. Пб.: Эпоха, 1922. רומא הרביעית
  • Ленин. Стихи. М.-Пг.: 1924 לנין.
  • Клюев Н. А., Медведев П. Н. Сергей Есенин. (Стихи о нём и очерк его творчества). Л.: Прибой, 1927. 85 ( «Плач о Сергее Есенине כולל השיר "קינה ליסנין")
  • Изба и поле. Избранные стихотворения. Л.: Прибой, 1928. .

שפורסמו אחרי מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Клюев Н. А. Стихотворения и поэмы. / Сост., подготовка текста и примечания Л. К. Швецовой. Вступ. ст. В. Г. Базанова. (Серия «Библиотека поэта». Малая серия. 3-е изд.) Л.: Советский писатель, 1977. 559 с. 15 000 экз.
  • Клюев Н. Сердце Единорога: Стихотворения и поэмы. / Предисл. Н. Н. Скатова, вступ. ст. А. И. Михайлова; сост., подготовка текста и примечания В. П. Гарнина. СПб.: Издательство РХГИ, 1999. 1072 с. ISBN 5-88812-079-0 (в примечаниях: Клюев 1999)
  • Клюев Н. А. Словесное древо. Проза. / Вступ. ст. А. И. Михайлова; сост., подготовка текста и примечания В. П. Гарнина. СПб.: Росток, 2003. 688 с. ISBN 5-94668-012-9 (в примечаниях: Клюев 2003)
  • Николай Клюев. Письма к Александру Блоку: 1907—1915. Публикация, вводная статья и комментарии — К. М. Азадовский. М.: Прогресс-Плеяда, 2003. 368 с.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניקולאי קליוייב בוויקישיתוף

: ס.י. בראנוב - בנים מפורסמים של האזור וולוגדה . רישומים ביוגרפיים. וולוגדה, 2005

SEEJ,vol 49 Nr 4, 2005 p.591-611 (מייקל מייקין - ניקולאי קליויב, נביא האובדן, ג'ורנל למחקרים סלבים ומזרח אירופים, כרך 49, מס 4 חורף 2005 )

Robert Conquest The Great Terror a Reassessment, Pimlico London 1996, Marea Teroare, ed. Humanitas, Bucuresti, 1998, (תרגום לרומנית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כאן צוללן = עוף ימי מסדרת הצוללנאים.
  2. ^ R.Conquest 1998 Humanitas ע.364, על סמן ציטוט מזכרונותיו של איוואנוב-רזומניק Memoirs ע'237