פארגו (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פארגו
Fargo
בימוי ג'ואל כהן, אית'ן כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ואל כהן, אית'ן כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ואל כהן, אית'ן כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה האחים כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ויליאם ה' מייסי
סטיב בושמי
פרנסס מקדורמנד
פיטר סטורמר
מוזיקה קרטר בורוול עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוג'ר דיקינס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה PolyGram Filmed Entertainment, Working Title Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Gramercy Pictures, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 במרץ 1996
משך הקרנה 98 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סרט קומדיה שחורה, נאו-נואר, סרט דרמה, סרט מותחן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 7,000,000‏$[1]
הכנסות 60,611,975‏$[1]
הכנסות באתר מוג'ו fargo
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פארגואנגלית: Fargo) הוא סרט קולנוע משנת 1996 מסוגת המתח שנכתב, הופק ובוים על ידי האחים כהן ובכיכובם של ויליאם ה' מייסי, סטיב בושמי ופרנסס מקדורמנד. למרות שבתחילת הסרט מופיעה כתובית כי זהו סיפור אמיתי שהתרחש במינסוטה בשנת 1987, הוא בדוי לחלוטין. האחים כהן טענו כי כוונתם הייתה לכך שהרבה מהאירועים בסרט הם אמיתיים, וחוברו על ידם לעלילה אחת.

הסרט זכה לשבחי הביקורות והקהל, זיכה את האחים כהן בפרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר ואת מקדורמנד בפרס השחקנית הטובה ביותר וכן היה מועמד לחמישה פרסים נוספים, לסרט הטוב ביותר, הבימוי, שחקן המשנה (ה. מייסי), הצילום והעריכה.

בשנת 2006, צורף אל ארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית, בשל חשיבותו ההיסטורית והתרבותית.

בהשראת הסרט הופקה סדרת טלוויזיה באותו השם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'רי לנדגארד (ויליאם ה. מייסי) הוא סוחר מכוניות כושל ממיניאפוליס, מינסוטה. עקב צרות כלכליות הוא שוכר שני פושעים, קרל שאוולטר (סטיב בושמי) וגייר גרימסוד (פיטר סטורמר) לחטוף את אשתו ג'ין כדי לקבל כופר נפש מחמיו העשיר, וייד גוסטפסון, ומבטיח להם תשלום בגובה מחצית מדמי הכופר. שלא בידיעתם, מתכנן ג'רי לבקש מוייד סכום כסף גבוה יותר, וברווחים לסגור את חובותיו. ההתקשרות בין שני צדדי העסקה נוצרת בידי מכונאי שמכיר ג'רי, אינדיאני בשם שפ "פראודפוט", ואסיר לשעבר. מקום המפגש הוא העיר פארגו שבדקוטה הצפונית, ובסיומה עוזבים השניים במכונית מהחברה של ג'רי, המיועדת להוצאת התוכנית לפועל.

מיד לאחר החטיפה התוכנית משתבשת: במהלך הנסיעה אל מקום מחבואם, בית קיט על שפת אגם, נוסעים השניים דרך העיירה בריינרד. פקח דרכים עוצר את השניים לבדיקת רישיונות, לאחר שלא נמצאו פרטים מזהים על לוחיות הרישוי. לאחר שניסיונו של קרל לשחד את הפקח נכשל, גייר רוצח אותו ועוד שני עדים שחלפו על פניהם בנסיעה.

ראש המשטרה המקומית וההריונית של בריינרד, מארג' גונדרסון (פרנסס מקדורמנד), מתחילה לחקור את הרציחות. עקבות החקירה, בהן עדויות של שתי זונות ששהו ליל קודם לרצח עם החוטפים, תיעוד המכונית ולוחיות הזיהוי שלה בפנקס של הפקח הנרצח, ועדויות לשיחת טלפון שהתנהלה בין החוטפים לשפ, מוליכים אותה אל מיניאפוליס ואל החברה של ג'רי. היא חוקרת את ג'רי לגבי האפשרות שאחד מכלי הרכב שלו שימש את הרוצחים, ואת שפ בגין שותפות לדבר עבירה, אך אינה מצליחה לגבות ראיות מוצקות.

במהלך שהותה בעיר מוזמנת מארג' להיפגש עם חבר עבר מימי תיכון, מייק יאנאגיטה. הוא מספר לה על חברה לספסל הלימודים, מי שהייתה אשתו המנוחה. מארג' חושדת כי מדובר בניסיון לסחיטה רגשית מצידו, ומסיימת את הפגישה בנימוס.

ערב גביית דמי הכופר, יוצא וייד עם הכסף אל נקודת המפגש, ובכך מפר את ההסכם שבין החוטפים וג'רי, שכל שלבי העסקה יתבצעו ביניהם בלבד. בהגיעם וייד וקרל אל נקודת המפגש בראש חניון, מתעמתים השניים וקרל רוצח את וייד ביריה ובורח עם הכסף, פצוע אף הוא מאקדחו של וייד. ג'רי, אשר מגיע באיחור אחר השניים, מוצא את גופתו של חמיו ומחביא אותה בתא המטען של מכוניתו. כאשר קרל מגלה שדמי הכופר גבוהים משציפה, הוא קובר חלק מהכסף בשלג בשולי הדרך בחזרה לבקתה, שם הוא מגלה כי גייר הרג את ג'ין. בין השניים מתפתח עימות ובסיומו רוצח גייר את קרל במכת גרזן.

במהלך התארגנותה בחזרה ממינאפוליס, מספרת מארג' לחברה על המפגש עם מייק ופרטיו, ולהפתעתה מגלה כי מי שלכאורה היא אשתו המנוחה עודנה חייה וקיימת, וכי למייק קיים צו הרחקה ממנה. גילוי השקר מעורר את חושיה לגבי פרטי החקירה והיא חוזרת לתחקר בשנית ובתקיפות יתרה את ג'רי לגבי המכונית החסרה, אך הוא יוצא בזעם ממשרדו ובורח מהחקירה.

מארג' מגייסת את שאר הכוחות לאיתורו של ג'רי ויוצאת לסרוק את האזור, ובהגיעה אל האגם, היא מזהה את הרכב החשוד חונה בסמוך לבית הקיט. היא מסתננת אל שטח הבית, ומוצאת בחצר את גייר טוחן את שאריות גופתו של קרל במגרסת עצים. בניסיונו לברוח היא יורה ברגלו ועוצרת אותו. ג'רי עצמו נעצר במלון דרכים בדקוטה הצפונית.

צוות השחקנים הראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם בתחילת 1995, בעיקר באזור מיניאפוליס-סיינט פול ובדקוטה הצפונית. כמויות השלג שירדו באותו החורף היו נמוכות באופן חריג; סצינות חוץ שבהם נדרש נוף מושלג צולמו באזורים הצפוניים של מינסוטה ודקוטה הצפונית.

פסקול הסרט נכתב על ידי קרטר בורוול, שעבד עם האחים כהן על רוב סרטיהם.

הסרט ידוע בתאור האותנטי שלו של המבטא באזור מינסוטה, בשימוש בביטויים מקובלים באזור, וכן בתאור של תרבות הדיבור הידוע בשם "Minnesota nice" (בתרגום חופשי: הנחמדות של מינסוטה).

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לשבחי הביקורת והקהל, וזכה בפרסים רבים, ביניהם:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארגו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 נתוני הסרט באתר Box Office Mojo


הקודם: פרס סטלייט – הסרט הטוב ביותר - דרמה
1996: פארגו
הבא:
1997: טיטניק