ריצ'רד ספנסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד ברטרנד ספנסר
Richard B. Spencer
ריצ'רד ספנסר ב-2016
ריצ'רד ספנסר ב-2016
לידה 11 במאי 1978 (בן 45)
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
מקום מגורים ווייטפיש, מונטנה
ידוע בשל מנהיג הימין האלטרנטיבי בארצות הברית
אקטיביזם נגד הגירה בלתי חוקית לארצות הברית
השכלה תואר שני במדעי הרוח מאוניברסיטת שיקגו
מקצוע עורך ומוציא לאור
מעסיק The American Conservative, Taki's Magazine, National Policy Institute עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד נשיא המכון למדיניות לאומית
מנהל חברת ההוצאה לאור Washington Summit
מפלגה פוליטיקאי עצמאי עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אתאיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד ברטרנד ספנסראנגלית: Richard Bertrand Spencer; נולד ב-11 במאי 1978) הוא פעיל אמריקאי מהימין הרדיקלי, והמנהיג האידאולוגי של תנועת הימין האלטרנטיבי בארצות הברית. הוא נשיא המכון למדיניות לאומית (National Policy Institute-NPI), העוסק, על פי הצהרתו, ב"פיתוח חשיבה לאומית לבנה", ומנהל חברת ההוצאה לאור "וושינגטון סמיט". ספנסר ותנועת האלט רייט מזוהים בקרב רבים בציבור הרחב בארצות הברית ובעולם כניאו נאצים, אולם ספנסר עצמו מתנגד להגדרה הזו ורואה את עצמו כתומך בזהות לבנה ולאומנות לבנה[1][2][3]. רוב המדינות באירופה אוסרות את כניסתו[4].

ספנסר עלה לכותרות בין היתר בשל מנהגו לצטט את אדולף היטלר בהרצאות, בשל דעותיו האנטישמיות, ובשל מנהג תומכיו להצדיע לו ולדונלד טראמפ במועל יד[5][6]. ספנסר טוען כי טבע את המונח הימין האלטרנטיבי, והוביל עם ג'יסון קסלר[7][8] את עצרת איחוד הימין אשר במהלכה אירע פיגוע דריסה[9], לטענת ספנסר "הפכו את הדורס לשעיר לעזאזל"[10].

עמדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספנסר מתנגד להגירה בלתי חוקית לארצות הברית, בעיקר של אנשים שאינם חלק מגזע האדם הלבן. ספנסר הצהיר כי הוא דוחה את התיאור שלו כתומך בעליונות הגזע הלבן וכניאו נאצי[11], וטוען כי הוא פועל למען "הגזע הלבן המנושל" וקורא ל"טיהור אתני בדרכי שלום", שעיקרו גירוש של כלל היהודים, השחורים וההיספנים[12] מארצות הברית כדי לעצור את ה"דקונסטרוקציה" של התרבות האירופית באמריקה.

ספנסר תמך בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016 במועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ (אשר ניצח ומונה לנשיא ארצות הברית ה-45), ספנסר התבלט בתקשורת העולמית בזכות ביטויי התמיכה שלו בטראמפ אשר הושפעו מהתעמולה הנאצית, בהם קריאות "הייל טראמפ" בכנסים.

לימים ספנסר הפך לאחד ממבקריו הגדולים של הנשיא טראמפ, ואף הודיע בשנת 2020 כי הוא מתחרט על כך שהצביע עבור טראמפ. מאוחר יותר באותה השנה הוא הודיע על תמיכה במועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן בין היתר בשל אכזבתו מנשיאות טראמפ. ביידן ואנשיו גינו אותו והתנערו מתמיכתו בהם. ספנסר טען כי אינו מחבב במיוחד את ביידן, אלא פשוט מאמין כי כרגע הוא האדם המתאים יותר לתפקיד הנשיאות לדעתו, ולכן הוא הצביע עבורו.

במהלך התפרצות מגפת הקורונה בעולם וברחבי ארצות הברית, הרבה ספנסר לפרסם תוכן בעד התחסנות מפני נגיף הקורונה, והוא הביע ביקורות חריפות ולעג כלפי מתנגדי חיסונים ואנשים מכחישי קורונה.

ספנסר שיבח את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על כך שהחליט לסיים את המלחמה באפגניסטן ולהסיג משם את הכוחות האמריקאים, כחלק מתפיסתו הגורסת כי על אמריקה להפסיק להתערב במלחמות מעבר לים. הוא לא נתן קרדיט לנשיא ארצות הברית לשעבר טראמפ על הנסיגה (ככל הנראה בשל סלידתו ממנו), על אף שטראמפ היה זה שהחליט עליה עוד בתקופת נשיאותו, וביידן רק הוציא אותה לפועל.

ספנסר מביע סקפטיות רבה כלפי התמיכה של ארצות הברית בישראל, ולפי דעתו ישראל היא איננה באמת בת ברית נאמנה מספיק. הוא מעוניין להפסיק את הסיוע הצבאי שארצות הברית נותנת לישראל כל שנה (באופן כללי הוא מתנגד לסיוע חוץ למדינות). ספנסר ציין גם כי הוא מתוסכל מכך שארצות הברית מחוקקת חוקים שאומרים שאסור לעשות חרם על ישראל, בעוד שאין שום חוק אמריקאי שאומר שאסור לעשות חרם על ארצות הברית עצמה, מפני שזה מראה לכאורה שלמחוקקים האמריקאים אכפת יותר מישראל מאשר מן ארצות הברית. ספנסר הואשם בהיותו אנטישמי על ידי גורמים שונים בשל חלק מדעותיו.

ספנסר ציין שהוא לא תומך בנישואין של בני זוג בני אותו המין, בנימוק שזה לא טבעי וזה לא נושא שמעניין אותו. עם זאת, הוא מתנגד להומופוביה ואין לו בעיה שאנשים יעשו בחייהם הפרטיים מה שהם בוחרים. בנוסף, ספנסר מתנגד לחוקים נגד הפלות, וחושב שהפלות צריכות להיות חוקיות. הוא ביקר באופן חריף את החוק בטקסס שאוסר הפלות לאחר 6 שבועות מן ההיריון. הוא תיאר כי איננו "בעד הפלות", אלא פשוט "נגד איסור או התנגדות הפלות".

ספנסר הוא אתאיסט והוא אינו מאמין בדברים על טבעיים או במסורות של דת הנצרות, אם כי הוא מסכים שיש לדת ערך סנטימנטלי בעיקר משום שהיא מאחדת אנשים; אך לדעתו הנצרות אינה חיונית מכיוון שאינה מאחדת אנשים על בסיס אתני, בניגוד ליהדות למשל אשר מאחדת אנשים גם במובן האתני ולא רק הדתי. ספנסר מבקר אנשים אשר מכחישים שינוי אקלים ואת השלכותיו הפוטנציאלים. הוא טוען כי צריך לפעול על מנת לצמצם את הזיהום שנגרם על ידי האנושות, ולהילחם בשינוי האקלים.

לאחר היבחרו של ג'ו ביידן, מרבה ספנסר לשבח ולתמוך בנשיא ארצות הברית ביידן, ותמיכתו בו אפילו התחזקה. בציוץ בטוויטר אמר כי ביידן הוא הנשיא הטוב ביותר בתקופת חייו, ושהוא התעלה על הציפיות שלו. הוא גם מרבה לבקר אנשים שמרנים ואת המפלגה הרפובליקנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספנסר גדל בדאלאס, טקסס. הוא נולד לוויליאם ספנסר, רופא עיניים, ושרי ספנסר. בשנת 1997, סיים את לימודיו בבית הספר סן מרקו טקסס.

ב-2001 קיבל תואר ראשון בהצטיינות יתרה בספרות אנגלית ומוזיקה מאוניברסיטת וירג'יניה, ובשנת 2003, תואר שני במדעי הרוח מאוניברסיטת שיקגו. הוא בילה את הקיץ של 2005 ו-2006 באוניברסיטת קיץ הבינלאומית בווינה. בין השנים 2005–2007, היה דוקטורנט ללימודי ההיסטוריה האינטלקטואלית האירופית המודרנית באוניברסיטת דיוק בעיר דרהאם שבקרוליינה הצפונית, שם הוא היה חבר בארגון השמרני של האוניברסיטה[13].

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממרץ עד דצמבר 2007, ספנסר עבד כסגן העורך בירחון השמרני "The American Conservative" . לדברי העורך הירחון, סקוט מקונל, פוטר ספנסר מכיוון שדעותיו נחשבו קיצוניות מדי. מינואר 2008 עד דצמבר 2009, הוא היה העורך הראשי של המגזין "Taki".

בחודש מרץ 2010 ייסד ספנסר את האתר AlternativeRight.com, אותו ניהל עד 2012, ובו לדבריו יצר את המונח ימין אלטרנטיבי במשמעותו המקובלת כיום.

בחודש ינואר 2011 התמנה ספנסר למנכ"ל חברת ההוצאה לאור "Washington Summit" וכן הפך כם לנשיא ומנהל המכון למדיניות לאומית (NPI).

בשנת 2014 גורש ספנסר מבירת הונגריה בודפשט (ובגלל אמנת שנגן, גם מ-26 ממדינות אירופה למשך שלוש שנים), זאת לאחר שניסה לארגן שם כנס לאומנים לבנים. ב-2017 הורחק מחדש ל-5 שנים[4].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010, ספנסר עבר לווייטפיש במונטנה. הוא אומר שהוא מחלק את זמנו בין ווייטפיש וארלינגטון בווירג'יניה.

ספנסר היה נשוי לסופרת האמריקאית רוסית נינה קופריאנובה, הידועה בשם העט, נינה ביזנטינה. לזוג ילדה אחת. ב-2016 נטען ופורסם שבני הזוג נפרדו, אך באפריל 2017 טען ספנסר שהם עדיין יחד.

באוקטובר 2018 הגישה אשתו בקשה לגירושים[14] והאשימה אותו בהתעללות נפשית ופיזית במהלך הנישואים. לפי מסמכי בית המשפט, בחלק מהמקרים הוא חנק אותה, גרר אותה מהשיער, וניסה לתת לה אגרוף בזמן ההריון[15].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריצ'רד ספנסר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "White Supremacist Richard Spencer really doesn't want you to share a video of him being punched". The Independent (באנגלית בריטית). נבדק ב-2018-10-25.
  2. ^ "HNH explains... the Identitarian movement and the alt-right – Hope not hate". Hope not hate (באנגלית אמריקאית). 2017-10-31. נבדק ב-2018-10-25.
  3. ^ Western Man (2018-07-29), Richard Spencer Top 5 Honest Moments, נבדק ב-2019-04-07
  4. ^ 1 2 "Neo-Nazi Richard Spencer 'banned from 26 European countries'". The Independent (באנגלית בריטית). נבדק ב-2018-11-01.
  5. ^ Goldstein, Joseph (2016-11-20). "Alt-Right Gathering Exults in Trump Election With Nazi-Era Salute". The New York Times. ISSN 0362-4331. נבדק ב-2017-02-13.
  6. ^ Stahl, Jeremy (2016-11-21). "Meet the Neo-Nazi Whom Steve Bannon's Site Described as a Leading "Intellectual"". Slate (באנגלית אמריקאית). ISSN 1091-2339. נבדק ב-2017-02-13.
  7. ^ CNN, Brandon Griggs,. "Protests over Confederate statue shake Charlottesville, Virginia". CNN. נבדק ב-2018-10-27.{{cite news}}: תחזוקה - ציטוט: extra punctuation (link)
  8. ^ https://www.facebook.com/kristineaguerra, The man who organized the Charlottesville rally is in hiding — and too toxic for the alt-right, Washington Post (באנגלית)
  9. ^ אתר למנויים בלבד פורסם שמו של הדורס מווירג'יניה, אמו גילתה על כך מהעיתונאים מול המצלמות, באתר הארץ, 13 באוגוסט 2017
  10. ^ McBride, Jessica (2017-10-19). "Richard Spencer Calls Heather Heyer's Accused Killer a 'Scapegoat' at UF". Heavy.com (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-10-27.
  11. ^ מארגן כנס "הייל טראמפ" בריאיון ל"הארץ": מועל יד זה בשביל הכיף
  12. ^ "Energized white supremacists cheer Trump convention message". The Big Story (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-02-16.
  13. ^ "Meet the White Nationalist Trying to Ride the Trump Train to Lasting Power". Mother Jones (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-03-05.
  14. ^ Lois Beckett, White nationalist Richard Spencer accused of physical abuse by wife, the Guardian, ‏2018-10-23 (באנגלית)
  15. ^ "White Nationalist Richard Spencer's Wife Says In Divorce Filings That He Physically and Emotionally Abused Her". BuzzFeed News (באנגלית). נבדק ב-2018-10-25.