While My Guitar Gently Weeps

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"While My Guitar Gently Weeps"
שיר בביצוע הביטלס
מתוך האלבום The Beatles
יצא לאור 22 בנובמבר 1968
הוקלט 5 בספטמבר 1968
סוגה רוק, בלוז רוק, רוק כבד
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 4:45
חברת תקליטים אפל רקורדס
כתיבה ג'ורג' האריסון
לחן ג'ורג' האריסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה ג'ורג' מרטין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

While My Guitar Gently Weeps (כשהגיטרה שלי בוכה חרישית) הוא שיר של הביטלס, שנכתב והולחן על ידי ג'ורג' האריסון. השיר יצא בשלוש גרסאות רשמיות - הגרסה המוכרת יותר מופיעה באלבום The Beatles (ידוע גם כ"אלבום הלבן") ומשתתף בה הגיטריסט אריק קלפטון. הגרסה השנייה, בה האריסון מנגן לבדו בגיטרה אקוסטית ובאורגן, הוקלטה כדמו ומופיעה באלבום Anthology 3. הגרסה השלישית, שמופיעה באלבום הרמיקסים LOVE, מבוססת על הדמו האקוסטי שב-Anthology 3, אך בה האריסון מלווה על ידי רביעיית מיתרים שכתב ג'ורג' מרטין. השיר בוצע בהופעות רבות, כגון הקונצרט למען בנגלדש, Live in Japan והקונצרט לזכר ג'ורג' האריסון.

השיר נחשב לאחד השירים המוכרים והמצליחים של הביטלס, והוא דורג במקום ה-135 בדירוג 500 השירים הגדולים בכל הזמנים, של מגזין הרולינג סטון[1]. כמו כן, הוקלטו לו גרסאות כיסוי רבות.

כתיבה והקלטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדבריו של האריסון, ההשראה לכתיבת השיר הגיעה בעקבות קריאת הספר הסיני העתיק אי צ'ינג. לדבריו: "השיר מבוסס על התפיסה המזרחית כי כל דבר מתקשר לכל דבר אחר, בניגוד לגישה המערבית שדברים הם פשוט מקריים".[2] כשבראשו רעיון זה, הגיע האריסון לבית הוריו בצפון אנגליה והחליט לכתוב שיר שיתבסס על המילים הראשונות שיראה בפתיחת ספר אקראי כלשהו. המילים היו: "gently weeps" והוא החל בכתיבת השיר.

התוצר הראשוני היה שונה מהגרסה הסופית. האריסון אמר מאוחר יותר כי "חלק ממילות השיר שונו לפני ההקלטה הסופית". גרסת דמו שהוקלטה בביתו של האריסון כוללת בית שלם שלא נכנס לגרסה הסופית:

I look at the trouble and see that it's raging
While my guitar gently weeps
As I'm sitting here, doing nothing but aging
Still, my guitar gently weeps

גרסה אקוסטית מוקדמת של השיר, שיצאה מאוחר יותר בדיסק השלישי של האלבום The Beatles Anthology, כולל גרסה שונה במקצת למילות הבית השלישי:

I look from the wings at the play you are staging
While my guitar gently weeps
As I'm sitting here, doing nothing but aging
Still, my guitar gently weeps

כשהציג את יצירתו לשאר חברי הלהקה נתקבל האריסון באדישות מצדם. הם הקליטו את השיר מספר פעמים, בתחילה בגרסה אקוסטית ואחר כך בגרסה חשמלית הכוללת סולו גיטרה של האריסון. אף אחת מההקלטות לא השביעה את רצונו של האריסון והוא החליט להזמין את חברו, אריק קלפטון, להשתתף באחד מימי ההקלטות. קלפטון סירב תחילה בטענה כי "אף אחד לא משתתף בהקלטות של הביטלס", אך לבסוף שוכנע על ידי האריסון[3]. שיתוף הפעולה עם קלפטון עזר להפיג לזמן מה את המתח ששרר אז בין חברי הלהקה, ואף שחרר את האריסון מתפקיד הגיטריסט המוביל, מה שאפשר לו להתמקד בשירה ובליווי.

יש שפקפקו בזהותו של קלפטון כמבצע הסולו בשיר, בעקבות שמועה שהשיר הוקלט מחדש והגרסה הסופית לא כללה את הסולו של קלפטון. על פי השמועה, הסגנון של הסולו אינו אופייני להאריסון ולא לקלפטון. כאשר האריסון נשאל על הנושא הוא אמר: "אז אריק (קלפטון) ניגן את זה וחשבתי שזה ממש טוב. אחרי שהקשבנו לזה שוב הוא אמר שזה לא נשמע מספיק ביטלסי, אז העברנו את זה ב-ADT ‏ (Automatic Double-Track) כדי לשפר את זה מעט"[4].

אחד ה"רמזים" לאגדה האורבנית כי פול מקרטני מת נמצא בסוף השיר, כאשר האריסון ממלמל משהו שנשמע כמו "Paul, oh Paul, oh Paul".

מצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעדי כל הזמנים
ארגון שם מיקום
כאן 88 מצעד שירי הביטלס של כאן 88 3[5]

ביצועים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Harrison, George (2002). I, Me, Mine. San Francisco: Chronicle Books. ISBN 978-0-8118-3793-4.
  • Lewisohn, Mark (1988). The Beatles Recording Sessions. New York: Harmony Books. ISBN 0-517-57066-1.
  • While My Guitar Gently Weeps: The Music of George Harrison" By Simon Leng"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The RS 500 Greatest Songs of All Time, מקומות 101-200, באתר מגזין הרולינג סטון
  2. ^ Harrison 2002, p. 120
  3. ^ Lewisohn 1988, p. 154
  4. ^ מידע על השיר מתוך האלבום The Beatles - White Album, באתר BeatlesTube
  5. ^ מצעד שירי הביטלס של כאן 88