ארטמיס פאול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארטמיס פאול
ארבעת הספרים הראשונים בעברית של סדרת ארטמיס פאול
ארבעת הספרים הראשונים בעברית של סדרת ארטמיס פאול
מידע כללי
מאת אואן קולפר
שפת המקור אנגלית בריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פנטזיה, סיפורת לילדים עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 2001 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
מספר ספרים 8
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארטמיס פאולאנגלית: Artemis Fowl) היא סדרת ספרי פנטזיה ומדע בדיוני לנוער אשר נכתבה על ידי הסופר האירי אואן קולפר. הסדרה סובבת סביב חייו של ארטמיס פאול השני, נער גאון שנולד למשפחת פשע. ארטמיס מגלה את קיומם של יצורים אגדיים כמו פיות וקנטאורים במעבה האדמה ולומד לנצל ולאחר מכן להכיר אותם.

הספר הראשון בסדרה, "ארטמיס פאול", הפך לרב־מכר עולמי עם הוצאתו לאור וזכה בשני פרסים יוקרתיים לספרות ילדים. בעקבות הצלחת הסדרה, שני הספרים הראשונים עובדו לנובלות גרפיות, ויצאו לאור מספר ספרי משנה שעוסקים בדמות הראשית. כמו כן, אולפני דיסני הפיקו סרט בשילוב של העלילות של שני הספרים הראשונים שיצא ביוני 2020.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון - ארטמיס פאול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ארטמיס פאול (ספר)

בספר הראשון מסופר על ניסיונו המוצלח של ארטמיס בן ה-12 לגנוב אוצר זהב מפיות. אביו אבד בים כאשר יצא למסע עסקים על מנת להמיר את עסקי המשפחה לעסקים חוקיים ואימו אנג'לין מרותקת למיטתה ואינה זוכרת מי הוא. כדי להשיב למשפחה את הונה הרב ואת כבודה האבוד ארטמיס רוקם תוכנית להשגת זהב מבני הפיות. הוא מוצא פיה מכורה לאלכוהול וסוחט אותה כדי שתיתן לו את ספר הפיות שלה, שמכיל בתוכו מידע רב על בני הפיות ומנהגיהם. ארטמיס מפענח את הספר ובעקבות המידע שהשיג יוצא לחטוף פיה על מנת להשיג תמורתה כופר בזהב.

הפיה שארטמיס חוטף היא האלפית הולי שורט, קצינה במשמר הלפריקונים של הייוון סיטי, העיר התת-קרקעית של בני הפיות. ארטמיס נתקל כמה פעמים בבני פיות והטכנולוגיה המתקדמת שלהם, אך מצליח לצאת כשידו על העליונה. הוא משיג את הכופר אך מחזיר חצי ממנו להולי בתמורה לריפוי של אימו.

בתוך הספר יש צופן המסתתר בסימנים בתחתית העמודים.

הספר השני - התקרית בקוטב הצפוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ארטמיס פאול: התקרית בקוטב הצפוני

במסגרת עבודתה כשוטרת במשמר הלפריקונים, האלפית הולי שורט מוצאת כלי נשק גובליני לא חוקי המוטען בסוללות אנושיות. היא חושדת שארטמיס פאול מנסה להתערב בעולם הפיות פעם נוספת ולכן חוטפת אותו לצורך חקירה. לארטמיס יש דאגות משלו; הוא מקבל בדוא"ל קובץ וידאו מטושטש שבו מופיע אביו, המוחזק על ידי המאפיה הרוסית בקוטב הצפוני. בזמן החקירה, ארטמיס מכחיש כל קשר לנשק הגובליני, וחפותו מוכחת בעזרת מכשיר מתוחכם שפיתח פולי הקנטאור. ארטמיס מסכים לעזור לפיות למצוא את האשם האמיתי בתמורה לכך שהן יעזרו לו להציל את אביו מהמאפיה הרוסית. בזמן שארטמיס והולי יוצאים לקוטב הצפוני, הגובלינים בהיוון סיטי יוצאים למרד. פולי מגלה שהאחראים על מרד הגובלינים הם קאדג'ן, חייל שבגד במשמר הלפריקונים, ואופאל קובוי, פיקסית גאונה ומרושעת. יחד, הם מנהלים את המרד בסתר ומפלילים את פולי כיוזם המרד בזמן שהוא נעול בחדרו. כאשר ארטמיס, הולי וחבריהם חוזרים מהקוטב הצפוני, מוכחת חפותו של פולי והמרד מדוכא.

גם בספר זה יש כתב סתרים בתחתית העמודים ובו מסר לקורא.

הספר השלישי - צופן הנצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ארטמיס פאול: צופן הנצח

בספר השלישי, ארטמיס פאול ממשיך בלימודיו בפנימייה יוקרתית ולאחר חזרתו של אביו הוא מוציא לפועל מה שהוא מבטיח שתהיה התוכנית האחרונה. הוא הרכיב מחשב־על, שנקרא "קוביון העין", מטכנולוגיית פיות גנובה, שהופכת כל טכנולוגיה אחרת למיושנת. על אף שהטכנולוגיה של המחשב מיושנת בעולם הפיות, הקוביון עדיין מתקדם בעשרות שנים יותר מכל טכנולוגיה אנושית קיימת ובשל היותו טכנולוגיית פיות הוא מסוגל לנטר את לוויני ומכשירי הפיות. כשארטמיס נפגש עם איש עסקים משיקגו בשם ג'ון ספירו כדי להראות לו את הקוביון, הדברים מתחילים להידרדר. במטרה להציג את יכולותיו של ה"קוביון" ארטמיס גורם לו לסרוק אילו לוויינים נמצאים בסביבה והקוביון קולט לווין לפריקונים, מה שגורם לבהלה עצומה בהיוון סיטי שבטוחים שבני האנוש גילו אותם. לאחר שמתגלה שארטמיס לא מוכן למכור את הקוביון לג'ון אלא רק מוכן לעכב את הוצאתו לשוק בשנה, ג'ון ספירו מפעיל את המארב שהכין לארטמיס במסעדה כשמתברר שכל יושביה הם סוכנים של ג'ון עם נשק שנועדו להפעלת לחץ/הגנה. ג'ון גונב את הקוביון ומשאיר את מאבטחו האישי ארנו בלאנט לטפל בארטמיס ושומר ראשו תוך קבלת סיוע מכל סוכניו. לאחר שג'ון יוצא מפעילים ארטמיס ובאטלר רימון קולי באמצעות מילות הקוד "ריצ'רד מיורק יצא למערכה לבד" ו"צבעי הקשת" לכל סוכניו של ג'ון נשברות השיניים ונקרע עור התוף באוזניים אך ארנו ניצל מפני שהוא השתמש באטמי אוזניים והוא מנסה לסיים את תפקידו ויורה בארטמיס אך באטלר מציל אותו וחוטף את הכדור במקומו. ארטמיס מצליח לשמר אותו בחיים עוד קצת על ידי הקפאת גופו של באטלר. לאחר מכן ארטמיס יצר קשר עם הפיות ובעזרת קסמי הריפוי של עם הפיות מצליחה סרן הולי שורט ממשמר הלפריקונים להחזיר את באטלר לחיים.

הריפוי לא עבד כמתוכנן: באטלר נשאר בחיים, אך הוא הזדקן בחמש עשרה שנה מבחינה פיזית, וכבר לא מסוגל למלא את חובתו כשומר־ראש. אחותו, ג'ולייט, מסכימה לעזור לארטמיס ולהחזיר את המחשב הגנוב. יחד עם מאלץ', שמצטרף אליהם שוב בספר הזה והפעם כעוזר לפיות. הולי שורט ופולי הקנטאור פורצים לחברתו של ספירו ומתחילים במשימה. בניין החברה של ספירו מאובטח היטב אך הוא עדיין אינו יריב שקול לפיות ולא לפולי. למרות כמה תהפוכות במהלך העלילה, ארטמיס מקבל את הקוביון בחזרה, אך בהתאם להסכם שלו עם הפיות, עליו כעת לעבור מחיקת זיכרון ביחד עם ג'ולייט ובאטלר. ואולם, זהו לא הסוף, כי ארטמיס תכנן עוד תחבולה אחת אחרונה. הוא נותן למאלץ' מדליון מזהב שבתוכו יש סרטים שיכולים לעורר את הזיכרון ומאלץ' מבטיח להחזיר אותו ובנוסף ארטמיס גם משתמש בעדשות מראה מיוחדות כדי שלא יהופנט על ידי הממסמר כדי להסתיר את קיומו של הדיסק. גם בספר זה יש מסר סודי לקוראים בתחתית כל עמוד.

הספר הרביעי - המזימה של אופאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ארטמיס פאול: המזימה של אופאל

אחרי ההיתקלות האחרונה שלו עם הפיות, זכרונותיו של ארטמיס על העולם שמתחת נמחקו. כל טוב־הלב שלמד בהדרגה נעלם, והגאון הצעיר חזר לחיי הפשע שלו.

ארטמיס במינכן, מתכנן לגנוב ציור מפורסם בשם הגנב מעולם הפיות שנשמר בכבדות בבנק גרמני. ובשביל להצליח במשימה הוא מתחזה לילד חצוף אשר הגיע לשם עם אביו כנגד רצונו ומשתמש בטכנולוגיה מתוחכמת ובסוף גם מצליח, רק שהוא לא יודע שכל צעד שלו נשמר על ידי יריבתו הוותיקה, אופאל קובוי המרושעת. הפיקסית המרושעת בילתה את השנה האחרונה בתרדמת יזומה, זוממת את נקמתה בכל אלו שקילקלו את מאמציה להשמיד את משמר הלפרקונים. ארטמיס בראש הרשימה שלה. במהלך מבריק, אופאל נמלטת על ידי שיבוט עצמה והתחזות לבת אנוש בעזרתם של שניים מעוזריה הנאמנים כדי לבצע את תוכניתה.

פעולתה הראשונה היא לרצוח את ג'וליוס רוט, ולהפיל את האשמה על הסרן הולי שורט ברצח. צעדה השני הוא להשמיד את ארטמיס על ידי שימוש במוחו הגאוני כנגדו. הולי מצילה אותו ממוות, אבל היא נאלצת לעזוב את באטלר. לאחר מכן, אופאל תופסת את הולי וארטמיס, ומנסה להרוג אותם. באותו זמן, בהייוון סיטי, צ'יקס ורביל גומל טובה להולי שהצילה אותו במרד הגובלינים, נותן למאלץ' דיגמס לברוח מהכלא, ונותן לו מעבורת כדי שהולי תוכל לברוח. מאלץ' נפגש עם באטלר, ומעורר את זיכרונותיו שנמחקו בעזרת הדיסק שארטמיס נתן למאלץ', ולאחר מכן, הם מצילים את הולי וארטמיס. בזכות תעלוליו של ארטמיס, הוא מקבל את זכרונותיו בחזרה, וארבעתם יוצאים ללכוד את אופאל קובוי. בספר גם מסופר על מחליפו של רוט לראש המטה לחקירות שוטרים לראש משמר הלפריקונים. ארק סול, והתפטרותה של הולי מתפקידה. הולי הופכת לבלשית פרטית, וכעוזרים, היא לקחה את מאלץ' ואת ארטמיס.

גם בספר זה יש מסר סודי לקורא, והמילון נמצא באתר המעריצים של ארטמיס פאול.

הספר החמישי - המושבה האבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ארטמיס פאול: המושבה האבודה

במלחמה בין "העם" (הפיות ושאר בני הדודים בעלי הקסם שלהם) לבני האנוש, החליטו הפיות לעבור לגור אל מתחת לפני האדמה. אך קבוצה אחת מהם החליטה לעבור ללימבו - השדים. השדים אינם בעלי כוחות קסם, מלבד השדים הקוסמים. השדים הקוסמים הטילו כישוף על אי שנקרא היבראס והוציאו אותו אל מחוץ לזמן. במהלך הטלת הכישוף, משהו השתבש וכל הקוסמים מתו, אך האי הועבר בהצלחה. במשך שנים רבות, הסתתרו השדים במושבתם. אך כעת, מתחיל הכישוף שהעביר אותם להיחלש ולהתפוגג. כתוצאה מכך, שדים מופיעים בכדור הארץ ונעלמים לאחר שניות ספורות. ארטמיס פאול מצליח לחשב הופעות של שדים, אך קיימת עוד בת אדם, ששמה מינרווה פרדיזו, שמסוגלת לעשות זאת, והיא מצליחה ללכוד שד אחד (ששמו "1") שהגיע לעולם בני האדם והיא לוקחת אותו לביתה כדי לחקור אותו בשביל הפרויקט שלה להשגת פרס נובל על גילוי שדים. שומר הראש של מינרווה הגאונה הוא בילי קונג פושע מבוקש ואלים מאוד, ששמו האמיתי הוא ג'ונה לי. ג'ונה משוכנע ששדים רצחו את אחיו אריק בילדותו, אך למעשה זה היה סיפור בדיוני שאריק המציא על מנת שג'ונה לא יצא מהבית בשעות מאוחרות. כשהוא שומע שמינרווה חטפה שד, הוא מחליט שעליו להשמיד את השד כדי לנקום בשדים שרצחו את אריק. ארטמיס משחרר את 1 אבל כששומר הראש של מינרווה מגלה את זה הוא מאיים על מינרווה שיהרוג את אביה אם לא תשיג לו שד. למרות זאת ארטמיס פאול מקדים אותו ומבקש ממנו לעשות החלפת שבויים, ארטמיס יביא לו את השד והחוטף יביא לו את מינרווה. אבל כרגיל ארטמיס חושב על תוכנית גאונית והוא בעזרת הולי מצליח לצאת משם עם הילדה והשד גם יחד. אבל עדיין ישנה בעיה, כישוף הזמן על האי היבראס עומד לפוג תוך זמן קצר ואם הם לא יעשו משהו, כל השדים על האי ימותו. הם מגלים ש1 הוא לא אחר משד קוסם, ובאמצעות שימוש בכוחות הקסם שלו 1 מצליח להציל שד קוסם נוסף בשם קואן, הקוסם היחיד שהצליח לשרוד מאז הטלת הכישוף על האי היבראס. ארטמיס, הולי, 1 וקואן מגיעים לעולם השדים ומצליחים להעביר את האי בחזרה אל הזמן באמצעות כישוף חדש. תוך כדי שארטמיס, הולי, ו־1 חוזרים לעולם בני האדם אחת העיניים של ארטמיס מתחלפת עם העין של הולי. כשארטמיס מגיע בחזרה לעולם בני האדם הוא מגלה שעברו שלוש שנים, בזמן שהוא היה בעולם השדים רק שעות ספורות. הוא פוגש את באטלר זקן יותר, ומגלה שעכשיו הוא אח גדול של שני תאומים (בקט ומיילס). בספר זה מופיע אותו צופן כמו בספר הראשון בסדרה.

הספר השישי - פרדוקס הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התקופה שהוא נעדר (בספר הקודם, 3 שנים בעולמנו, זמן קצר בלימבו - על אי השדים) וכשהוא חוזר הוא מגלה שדברים רבים השתנו. לארטמיס נוספו שני אחים - מיילס ובקט (תאומים).

ארטמיס מגלה שלאימו יש כְּשְפטרוֹפּיָה - מגפה שמקורה מעם הפיות. הדבר היחיד שיוכל להציל את אמו של ארטמיס הוא נוזל מוח של למור מסוג שנקרא "סיפקה משי" - אך יש בעיה, בצעירותו של ארטמיס הוא מכר את הלמור האחרון מהזן לארגון שנקרא "המכחידנים" - על מנת לממן משלחות חיפוש לקוטב אחר אביו האבוד. ארטמיס מבין שהאופציה היחידה שלו היא לחזור אחורה בזמן, ולהציל את הלמור ממנו עצמו. אך פולי מסרב לתת להולי להצטרף אליו בטענה שהמסע בזמן מסוכן ביותר ועלול ליצור השפעות נוראיות על העתיד. ארטמיס מחליט לשחק על המצפון של הולי ופולי, וטוען באוזניהם שאמו חלתה בגללם, מכיוון שמקורה של המחלה הוא בעם הפיות. הוא טוען שאולי הולי הדביקה בעצמה את אימו, והולי מבינה שהיא חייבת לעזור לארטמיס. במהלך הספר נוצרים חיכוכים בין ארטמיס הבוגר לארטמיס הצעיר, שניהם משולהבים להשיג את הלמור. באמצע הספר תוקפים את ארטמיס רגשות אשמה עזים על איך ששיקר להולי, והוא מגלה לה את האמת. היא כועסת עליו מאוד וארטמיס מפצה אותה בכך שנותן לה לדבר עם המפקד שלה שנרצח על ידי אופאל קובוי - אבל באותה תקופה עוד היה חי. בספר זה הצופן הוא אותו צופן כמו בספר "המזימה של אופאל" ובמהלך הספר יש רמזים לפענוחו.

הספר יצא לאור בעברית בשנת 2011 על ידי הוצאת כנרת - תורגם על ידי עפרה אביגד.

הספר השביעי - תסביך אטלנטיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2010 יצא ספר נוסף בסדרה בשם "תסביך אטלנטיס". הספר יצא לאור בעברית בשנת 2014. בספר ארטמיס פאול לוקה במחלה הנקראת תסביך אטלנטיס בעקבות ההתעסקות שלו בקסם בספר הקודם. המחלה גורמת לו לפיצול אישיות ולפרנואידיות יתר, במיוחד מהספרה 4 - שבשפה מסוימת נשמעת כמו המילה "מוות". בתחילת הספר, הוא נפגש עם הולי, פולי וויניאיה (חברתם של הולי ופולי ממטה המשטרה) במטרה להציל את העולם מההתחממות הגלובלית. בצד השני של המתרס, עומד אחיו המרושע של ג'וליוס רוט - טרנבול רוט, שיושב בכלא אטלנטיס, הכלא המפורסם ביותר בעם הפיות - כלא ששמור מתחת למים. הוא מתכנן לברוח כדי לחזור לאשתו, בת אנוש שטרנבול כישף על מנת להאריך את הגיל שלה (פיות חיות הרבה יותר מבני אנוש), ובדרך לפגוע בחבריו של אחיו, ביניהם הולי, ארטמיס, האחים באטלר, מאלץ׳ דיגמס, פולי והשד 1. תוך כדי בריחתו הוא שובר את הכיפה שמגנה על אטלנטיס. במהלך הספר, המחלה של ארטמיס מחמירה ולכן הוא לא יכול לתפקד כרגיל על מנת לעזור לחבריו. בסוף הספר טרנבול מת יחד עם אשתו, וארטמיס נרפא מהמחלה.

הספר השמיני - השומר האחרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־2016 יצא ספרו השמיני של ארטמיס פאול שנקרא "השומר האחרון". אופאל קובוי רוצחת את הגרסה הצעירה שלה כדי לאגור מאגיה שחורה שבאמצעותה היא פותחת את שער הברסרקרים ומשחררת את הברסרקרים - רוחות של לוחמים שנקברו בשער קסום לפני עשרת אלפים שנה, לאחר הפסד בני הפיות בקרב מול בני האנוש וירידתם של הפיות מתחת לפני הקרקע. הברסרקרים חייבים לציית לאופאל בגלל כישוף שמכריח אותם לציית למי שפתח את השער. הברסרקרים משתלטים על היצורים החיים הראשונים שהם מוצאים, ביניהם ג'ולייט ואחיו הקטנים של ארטמיס. אופאל מנסה לפתוח את המנעול השני בשער כדי לשחרר כישוף שישמיד את האנושות. הברסרקרים כמעט משתלטים על ארטמיס, הולי ובאטלר אך מאלץ' מציל אותם. ארטמיס והולי מטיסים מטוס סולארי ומנסים להגיע לאופאל. בסופו של דבר, הם נכשלים וניצלים רק מפני שמאלץ' הרג את הברסרקרים שהתקיפו אותם בעזרת שליטה על טרול.

ארטמיס רוקם תוכנית אחרונה להצלת האנושות ויודע שיהיה עליו למות. הולי לא נותנת לו לעשות זאת אבל הוא משתמש בסם הרדמה ומרדים אותה. אופאל מזמינה את ארטמיס והולי לראות איך היא פותחת את המנעול השני ומשמידה את האנושות. ארטמיס מגיע יחד עם כפילתה המשובטת של אופאל, נופאל, המחופשת להולי. ארטמיס טוען באוזני אופאל שהוא היה יכול לסגור את השער אך היא אומרת לו שרק היא יכולה לסגור אותי כי היא זאת שפתחה. מפקד הברסרקרים, אורו, הורג את אופאל אחרי שציוותה עליו להרוג את נופאל. ארטמיס סוגר את השער ומשחרר את נשמות הברסרקרים על ידי שימוש בנופאל. הכישוף משחרר את נשמות כל יצורי הקסם. הכישוף משחרר גם את הנשמה של ארטמיס כי הכישוף זיהה את העין של הולי שהוחלפה עם העין של ארטמיס (בספר החמישי), וארטמיס מת. בסוף הספר, פולי יוצר לארטמיס שיבוט ורוחו של ארטמיס, שחיכתה שם שישה חודשים, נכנסת לשיבוט. ארטמיס אינו זוכר את כל מה שקרה והספר נגמר כשהולי מתארת לו את כל מה שקרה מההתחלה.

ספרים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד הסדרה העלילתית העיקרית, הוציא המחבר ספרים משניים שקשורים לסדרה. ספרים אלה טרם תורגמו לעברית:

קבציו של ארטמיס פאול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מכיל 2 סיפורים קצרים:

  • סיפור הצטרפותה של הולי שורט למשמר הלפרקונים.
  • סיפור שיתוף הפעולה בין ארטמיס פאול למאלץ' דיגמס (גמד קלפטומן) למען גנבת כתר הפיי פיי.
  • בספר ראיונות עם הדמויות הראשיות בסדרה, האלפית הולי שורט והסופר אואן קולפר.
  • בספר כמה נספחים, כמו טבלת האלפבית הגנומי, חידון פיות, מדריך לזיהוי פיות, מדריך להמצאותיו של הקנטאור פולי, תשבצים.

הגמד השביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור "הגמד השביעי" נמצא בספר "קבציו של ארטמיס פאול" בצורה מקוצרת יותר.

הספר מגולל את שיתוף הפעולה בין הגמד מאלץ' דיגמס לארטמיס פאול. ארטמיס מחזיר את מאלץ' ממקום משכנו בניו יורק לאירלנד, שם מנסים השניים לגנוב את כתר הפיי־פיי, המכיל יהלומים כחולים גדולים. במהלך ניסיונם לגנוב את הכתר, הם מגלים כי הוא כבר נגנב על ידי 6 גמדים המתכוונים למכורו לסוחרי תכשיטים אירופאים.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארטמיס פאול השני - נער אירי בן 12 המתבגר במהלך הסדרה. הוא פושע מתוחכם וגאון בתחומי המחשבים והטכנולוגיה המודרנית. ארטמיס הוא בן למשפחת פאול, משפחת פושעים אמידה ומתגורר באחוזת פאול המפוארת. לנער הצעיר יש שומר ראש בשם באטלר. ארטמיס גילה את עם הפיות על ידי מציאת ספר החיים שלהם, חטף את סרן הולי שורט תמורת זהב, מה שהפך אותו לעבריין בעיני עם הפיות. אך כאשר שנה לאחר מכן מרד הגובלינים מעיב על היוון סיטי, עם הפיות משתף פעולה עם ארטמיס פאול, ותוך כדי העלילה ארטמיס לומד גם מידות טובות וידידות. לאחר מרד הגובלינים, החליטו עם הפיות לסלוח לארטמיס על פשעיו. לאחר המעשה עם ג'ון ספירו, החליט המפקד רוט למחוק את זיכרון עם הפיות ממוחו של ארטמיס, באטלר וג'ולייט. לאחר תהליך זה, ארטמיס שוכח את כל מידותיו הטובות, וחוזר לחיי הפשע. אך כאשר אופאל קובוי זוממת מזימה איומה, עם הפיות נזקק שוב לארטמיס פאול, ועל כן, משיב לו מאלץ' את הדיסק עם כל זיכרונותיו מעם הפיות. כאשר ארטמיס צופה בדיסק שהכין מבעוד מועד, מתעוררים בו זיכרונותיו, והוא חוזר להיות ידיד טוב לעם הפיות. לאחר ניצחון ארטמיס על אופאל, לוקחת אותו הולי כיועץ לחברת הבלשות שלה. אחרי שהוא חוזר מעולם השדים הוא מגלה שעבר שלוש שנים מאז שנכנס לשם, אף על פי שהיה אמור להיות בן שמונה עשרה, הוא נותר בן חמש עשרה.
  • הולי שורט - אלפית, עבדה במשמר הלפרקונים שקבלה דרגת סרן ביחידת הסיור של צבא הפיות. טייסת מעבורות מצוינת מלידה, כפי שמעיד עליה המפקד רוט, ואשפית בקסמי ריפוי. לעיתים קרובות מאוד היא מתעלמת מפקודות, ועושה מה שהיא חושבת שמוטב לעשות. נחטפת על ידי ארטמיס פאול, לאחר פעולה מוצלחת באיטליה. לאחר מעשה החטיפה, היא מפתחת שנאה יוקדת כלפי ארטמיס פאול. שנאה, שבהדרגה הופכת לידידות עמוקה בינה לבין ארטמיס. היא מתנגדת בכל תוקף למחיקת הזיכרון של ארטמיס, אך אין לה ברירה אלא לשתף פעולה. הופללה ברצח ג'וליוס רוט, ובאותו ספר נמלטה כדי להציל את ארטמיס ובאטלר. לאחר שאופאל קובוי נתפסה, זוכתה הולי במשפטה על ידי חברי המועצה, אך היא מתפטרת מתפקידה, ומקימה חברת בלשות פרטית. מתוארת כנמוכה ויפהפייה. בעלת עיני שקד חומות ושיער קצר. בספר החמישי אחת מעיניו של ארטמיס הוחלפה בשלה וכעת בעלת עין אחת כחולה.
  • דומובוי באטלר - שומר ראשו של ארטמיס האירו אסייתי, אשר בניגוד לכל הכללים מפתח רגשי חברות עם בן חסותו. לא פעם ולא פעמיים באטלר כמעט מת בניסיון להציל את ארטמיס ואת עם הפיות, אך בעזרת קסמי הריפוי של עם הפיות הוא שרד. מתואר כבוגר האקדמיה לאמנויות לחימה הטוב ביותר. ובספר אחר, כאחד שרק שני אנשים בעולם יותר טובים ממנו באמנויות לחימה. נוטה להחזיק בכל מקום אקדח זיג זאוור. קסם הריפוי שהופעל עליו על ידי הולי שורט לאחר פציעה קטלנית, הציל את חייו אך הוא הזדקן בחמש עשרה שנה מבחינה פיזית. אך זה לא גרם לו לעזוב את ארטמיס, והוא המשיך לעבוד ביעילות כשומר ראשו של ארטמיס. שמו הפרטי נשמר בסוד.
  • ג'וליוס רוט - המפקד העליון של משמר הלפרקונים. אלף שחילץ את עם הפיות מלא מעט משברים. ידוע כחם מזג. מעשן סיגרי פטריות שהפכו לסמל המסחרי שלו. המפקד נרצח בספר הרביעי על ידי אופאל במטרה להפליל את הולי בפשע זה.
  • פולי - קנטאור פרנואיד, היועץ הטכני של היסודות התת־קרקעיים והמשמר הלפריקוני. הגאון בעל רוב הפטנטים של עם הפיות.
  • מאלץ' דיגמס - גמד קלפטומן שהשתמש בכישורי עמו לחיי הפשע. הוא גנב חפצי ערך מבתיהם של אנשי בוץ, ומכר אותם בשוק השחור. מאלץ' עזר לפיות (על אף היותו אסיר נמלט) ברוב פרשיות ארטמיס פאול.
  • אופאל קובוי - פיקסית חכמה, יפהפייה ומרושעת למדי. אויבת מושבעת של פולי הקנטאור מאז התיכון. מימנה את מרד הגובלינים בשיתוף פעולה עם בריאר קאדג'ן (שהרגה כשנחשפה בגידתו). תכננה להפגיש בין עם הפיות לבין אנשי הבוץ ולגרום למלחמת עולם. רצחה את ג'וליוס רוט.
  • ג'ולייט באטלר - אחותו של דומובוי באטלר, אף היא עובדת בבית משפחת פאול.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ארטמיס פאול (סרט)

כבר בשנת 2001 הוכרז על תוכניות של אולפני מירמקס לעיבוד קולנועי לסדרה, אך הן לא אושרו והפרויקט לא התקדם.

בשנת 2013 הכריזו אולפני דיסני כי בכוונתם להפיק סרט על ארטמיס פאול. ב-2015 דווח כי קנת בראנה נשכר לתפקיד הבמאי, ואת התסריט יכתוב התסריטאי קונור מקפירסון.

ב-27 בנובמבר 2018 יצא הטיזר הראשון לסרט.

ב-12 ביוני 2020 יצא הסרט המלא.

הרומן הגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיבוד של הספר הראשון לקומיקס יצא לאור ב־2 באוקטובר 2007 בשם ארטמיס פאול: הרומן הגרפי. הספר צויר על ידי ג'יאבנו ריגנו ונצבע על ידי פאולו למאן.

כתב הסתרים בספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל ספר, בתחתית כל דף יש אותיות בכתב סתרים.

  • בספר הראשון, כשארטמיס מתרגם את ספר הפיות, יש כתב פיות ותרגום שלו. הסיפור המוצפן מתחיל במילים: "נבואותיו של אוהם מנקה סירי הליחה של מלך האלפים פרונד."
  • בספר השני הצופן כתוב בכתב קנטאורי "קפאלה" וכתוב בו שאם אתה צאצא של בני פיות אז אתה צריך להציל את העולם.
  • בספר השלישי נמצא מסר מוצפן מאת ארטמיס פאול, וכתוב בו איך ארטמיס שיחזר את הזיכרונות שלו.
  • בספר הרביעי כתב הסתרים זהה לכתב הסתרים המקורי (באנגלית), וכתוב בו צו גיוס מהקנטאור פולי.
  • בספר החמישי כתב הסתרים זהה לכתב הסתרים בספר הראשון בשפת הפיות. בכריכת הספר כתוב: "המושבה האבודה" ובין דפי הספר כתובים פעמים רבות עצות כיצד להתנהג עם שדים.
  • בספר השישי ישנה "חלופת מכתבים" בין אופל קובוי לבין מפקדת הכנף ויניאה.
  • בספר השביעי ובספר השמיני הקוד בתחתית הספר זהה, וכתובה בהם צוואתו של ארטמיס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארטמיס פאול בוויקישיתוף