לנה הידי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לנה הידי
Lena Headey
הידי בטקס פרסי האמי לבידור בפריים טיים, 2014
הידי בטקס פרסי האמי לבידור בפריים טיים, 2014
לידה 3 באוקטובר 1973 (בת 50)
המילטון, ברמודה
מדינה אנגליהאנגליה אנגליה, הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
תקופת הפעילות מ-1992
מקום לימודים שלי קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Peter Loughran (20072013)
  • Marc Menchaca עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לינה קת'רן הידיאנגלית: Lena Kathren Headey; נולדה ב-3 באוקטובר 1973) היא שחקנית אנגלייה. היא מוכרת בעיקר בזכות תפקידה כסרסיי לאניסטר בסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" של רשת HBO המבוססת על סדרת הספרים של ג'ורג' ר. ר. מרטין, "שיר של אש ושל קרח". על תפקידה בסדרה, הייתה מועמדת חמש פעמים לפרס אמי לשחקנית משנה בסדרת דרמה ואף לפרס גלובוס הזהב.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הידי נולדה בהמילטון שבאי ברמודה להורים אנגליים, סו וג'ון הידי. אביה היה צוער שהוצב שם על ידי משטרת יורקשייר. כשהייתה בת 8 חזרה המשפחה לאנגליה והתמקמה בכפר "שלי" שבמערב יורקשייר. חוויית המשחק הראשונה של הידי הייתה כתלמידה במכללת שלי, ובגיל 17 הופיעה בהפקה בית-ספרית בתיאטרון המלכותי הלאומי של בריטניה, שם התגלתה וקיבלה את תפקידה הראשון לסרט "ארץ המים" בשנת 1992.

היא התחתנה עם המוזיקאי פיטר לאורן ב-2007 והתגרשה ממנו ב-2013. יש לה בן שנולד ב-2010. ב-2015, הכריזה על הריונה השני[דרושה הבהרה] וב-10 ביולי אותה שנה ילדה את בתה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידים מוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

את פריצתה הראשונית בתחום עשתה הידי בגיל 17 אחרי שגילה אותה סוכן ליהוק בעת הופעתה בתיאטרון המלכותי הלאומי של בריטניה, לקח את תמונתה והציע לה להיבחן. מאוחר יותר, היא קבלה תפקיד משני בסרט הדרמה "ארץ המים", בו היא קיבלה את ההזדמנות לשחק ליד שחקנים וותיקים בתעשייה. שנה לאחר מכן הופיעה בדרמה הרומנטית "שארית היום" בכיכובם של אנתוני הופקינס ואמה תומפסון, שהייתה מועמדת ל-8 פרסי אוסקר.

היא שחקה את קת'רין בסרט "ספר הג'ונגל" של דיסני, שיצא בשנת 1994. הסרט קיבל ביקורות חיוביות והרוויח כמעט 44 מיליון דולר בארצות הברית. בסט של הסרט פגשה את ג'ייסון פלמינג, איתו ניהלה מערכת יחסים במשך 9 שנים לאחר מכן. לאחר מספר תפקידים בסרטים, הוא הופיע לצד ונסה רדגרייב בשנת 1997 בסרט הדרמה הרומנטית "גברת דאלוויי", שבוסס על ספרה של וירג'יניה וולף. ב-1998 השתתפה במיני סדרה "מרלין" המבוססת על סיפורו של המכשף מרלין, שהייתה מועמדת ל-4 פרסי גלובוס הזהב. הידי שחקה בשנת 1999 בתפקיד המשני בסרט "אונגין", בו כיכבו רייף פיינס וליב טיילר. שנה לאחר מכן, שיחקה לצד ג'יימס מרסדן בדרמת המותחן "משחק השמועות", ובשנה העוקבת בסרט "השוטר המשוחרר".

הפריצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 היא הופיעה, לצידו של סטלאן סקארסגארד, בסרט הדרמה הבריטי "אברדין", שנחשב לפריצה שלה כשחקנית מוערכת. בסרט היא שיחקה את קייזה הסקוטית, עורכת דין מצליחה שמתגוררת בלונדון ונאלצת, בעקבות שיחת טלפון מאימה, להביא עמה את אביה האלכוהוליסט לנורווגיה. הידי זכתה למספר ביקורות חיוביות על תפקידה בסרט, ואף זכתה בפרס האירוס הכסוף לשחקנית הטובה ביותר בשנת 2001 בפסטיבל הסרטים האירופאי של בריסל על תפקידה בסרט.

ב-2002 שיחקה בהפקה הביוגרפית המשותפת ל-BBC ול-HBO, זוכת שני פרסי גלובוס הזהב ושלושה פרסי אמי, "הסופה המגובשת". כמו כן שיחקה בדרמה הרומנטית "מכתבי אהבה" בכיכובם של גווינת' פלטרו ואהרון אקהרט.

ב-2005 כיכבה לצדם של הית' לדגר ומאט דיימון בקומדיית המתח של טרי גיליאם "האחים גרים". לנה סיפרה בריאיון על הדמות שלה בסרט: "אהבתי את העובדה שהיא הייתה טומבוי. זה מה שמשך אותי אליה, שהיא לא הייתה הדמות הנשית הצפויה הזאת בסרט הגדול הזה. אתה פוגש אותה והיא מסווה את מי שהיא. אהבתי את זה שהסביבה שלה העידה על מי שהיא. היא חיה וגדלה ושורדת ביער. טרי ואני דיברנו על האינסטינקטים שלה, שהם כמעט חייתיים, והיא יכולה לראות 360 מעלות מסביבה. היא מודעת למה שמתרחש סביבה. כך היא מעוגנת. היא באה מהאדמה".

באותה שנה היא הופיעה לצד השחקנית פייפר פראבו בסרט האימה הבדיוני "המערה", שלא הצליח כלכלית או ביקורתית, ובקומדיה הדרמטית "קליק", שזכתה לביקורות חיוביות. על תפקידה כאישה לסבית בסרט "קליק" היא זכתה להערכה רבה.

בשנת 2007, הידי שחקה באפוס ההיסטורי "300", שבוסס על הרומן הגרפי של פרנק מילר, שהיה לשובר קופות ולהצלחה כלכלית מסחררת. דמותה הייתה מלכת ספרטה, גורגו, אשתו של ליאונידס. היא שיחקה לצד ג'רארד באטלר. הידי גברה על סיינה מילר ועל השחקנית האיטלקייה סילביה קולוקה בקרב על התפקיד, שהעניק לה פרסום רב מבעבר. להידי היו סצנות עירום בסרט. זו לא הייתה הפעם הראשונה בה הידי לקחה חלק בסצנות מהסוג, אבל זה היה סרט שזכה להפצה רחבה, ועל כן היא אמרה בריאיון בנושא: "זה תמיד מוזר, המחשבה על להוריד את הבגדים שלך מול 20 אנשים ואז להקרין את זה מול כל כך הרבה אנשים. אני חושבת שזה היה הכרחי מאחר שזו הסצנה היחידה שאנו מקבלים כדי לבסס את מערכת היחסים שלהם. זה קטע מאוד ברור, אבל אני חושבת שהוא נעשה באופן די יפהפה".

הידי בפרמיירה של הסרט "300", 2007

בנוסף לעבודתה בקולנוע, בשנים 2008–2009 היא כיכבה בשתי עונותיה של הסדרה "שליחות קטלנית: יומני שרה קונור" (המבוססת על סדרת הסרטים "שליחות קטלנית"). בסדרה הידי גילמה את דמותה של שרה קונור, אמו הלוחמנית והקשוחה של מנהיג כוחות ההתנגדות העתידיים ג'ון קונור. "וראייטי" היללו את הידי, באומרם כי הידי "מצליחה להיות חכמה, בעלת-תושייה וקשוחה, ובו זמנית גם מלנכולית ופגיעה גם כן". על תפקידה בסדרה היא הייתה מועמדת פעמיים לפרס סאטורן לשחקנית הטובה ביותר בטלוויזיה.

בשלב זה של הקריירה, תפקידיה של הידי כוללים את הסרט "הברון האדום", סרט ביוגרפי על מנפרד פון ריכטהופן, טייס הקרב הגרמני, בו הופיעה לצד ג'וזף פיינס. דמותה בסרט הייתה קייט, אחות שמפתחת מערכת יחסים עם ריכטהופן בחיים האמיתיים. תפקיד נוסף היה ריידלי סקוט בסרט Tell-Tale, שיצא במהדורת DVD ב-25 במאי 2008.

ב-2008, הידי כיכבה בסרט האימה "השבורים". הסרט בוים על ידי שון אליס, שהועמד לפרס האוסקר בעבר. הסרט עסק ב"אישה שחושדת שעוקבת אחריה ברחבי לונדון כפילה רצחנית". "השבורים" הוקרן בחצות בפסטיבל הסרטים סאנדנס 2008, והביא לרוב ביקורות ממוצעות. חלק מהמבקרים שיבחו את הביצועים של הידי, ונאמר עליה ש"במידה רבה נשאה את הסרט, ועשתה זאת בכישרון רב למדי".

הידי לוהקה לתפקיד הראשי של סרט אימה בשם "לשכב לנוח", שהוקרן לראשונה בשנת 2008. אולם הסרט עבר ישירות לווידאו ב-21 באפריל 2009, וקיבל ביקורות מעורבות. הידי קיבלה תפקיד בסרט "חתונת השטן". היא דיבבה בפרק של סדרת האנימציה The Super Hero Squad Show את דמויותיהן של מיסטיק והאלמנה השחורה.

משחקי הכס ואחריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז תחילת שידורי התוכנית ב-2011, הידי מגלמת את דמותה של המלכה העוצרת סרסיי לאניסטר בסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" של HBO המבוססת על סדרת הספרים של ג'ורג' ר. ר. מרטיןשיר של אש ושל קרח. סרסיי היא בתו הבכורה של טייווין, אישה יפהפייה ושאפתנית שנישאה למלך רוברט באראתיון ובכך הפכה למלכה העוצרת ווסטרוז, ששואפת לצבור כוח והשפעה. על התפקיד סיפר לה פיטר דינקלג', שמגלם את דמותו של טיריון לאניסטר לצידה. היא נבחנה לדמותה של סרסיי ולדמותה של קייטלין סטארק בזמנו, ולוהקה מאוחר יותר. תפקידה של סרסיי הביא להידי הכרה גבוהה מאי פעם וביקורות חיוביות.

ב-2011 הועמדה לפרס Scream Awards בקטגוריית שחקנית הפנטזיה הטובה ביותר על תפקידה בסדרה.

ביולי 2014 הידי הועמדה לפרס אמי בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר בסדרת דרמה. המועמדות שלה סומנה בתור שיא בקריירה של הידי. היא הועמדה בשנית בשנת 2015.

הידי דיבבה במשחק המחשב Risen ב-2009, ובמשחק המחשב Dishonored ב-2012.

היא הופיעה כשחקנית אורחת בסדרה "צווארון לבן" בפרק אחד. ב-2012, היא הופיעה בסרט האקשן והמדע הבדיוני "השופט דרד" לצד קארל אורבן ואוליביה ת'ירלבי. היא גילמה את דמותה של הנבלית מדלן "מא-מא" מדריגל, מנהיגה של כנופיית סמים. היא הופיעה בסרט האימה האינדי "הטיהור" ב-2013, שגרף מעל ל-36 מיליון דולר בסוף השבוע של יציאתו. באותה שנה היא שיחקה את דמותה של ג'וסלין בסרט "בני הנפילים: עיר של עצמות". ב-2014 היא שבה לשחק את המלכה גורגו, בסרט ההמשך ל-300, "300: עליית האימפריה". באותה שנה היא שיחקה בסרט "Low Down", בו מככבת אל פנינג, המגלמת את דמותה של בתה.

בשנת 2015 צפוי לצאת הסרט "Jacqueline Ess", בו תככב הידי בדמות הראשית, שתוארה כ"אישה שבצימאונה לשינוי, משיגה את היכולת להמיר את גופם של אנשים לפי רצונה". הסרט יבוסס על אחד מסיפורי האימה מהאנתולוגיה "Books of Blood". היא אף מככבת בסרט "Pride and Prejudice and Zombies" שיצא בפברואר 2016.

ב-2017 השתתפה בקליפ לשיר "Ill Ray (The King)" של להקת הרוק קסביאן.

בשנת 2021 שיחקה בתפקיד ראשי לצד מייקל קיין, ראף לאו וריטה אורה בסרט הקולנוע "טויסט".[1] שיחקה גם בסרט הפעולה "מילקשייק אבק שריפה" של הבמאי הישראלי נבות פפושדו, בתפקיד של סקרלט, מתנקשת שנאלצה להיעלם ולנטוש את בתה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הידי הייתה מאורסת בעבר לג'וני קיקו, ויצאה עם השחקן ג'ייסון פלמינג במשך 9 שנים, משנת 1994 עד 2003. היא פגשה אותו במהלך צילומי הסרט "ספר הג'ונגל", והיא קעקעה את שמו על זרועה בתאית, אך כיסתה אותו מאוחר יותר. על פי דיווחים היא יצאה עם הדוגמן הברזילאי מרקוס דומינה לאחר הפרידה מפלמינג.

היא התחתנה עם המוזיקאי פיטר לאורן במאי 2007. להידי וללאורן יש בן בשם ויילי, שנולד ב-31 במרץ 2010. השניים נפרדו בשנת 2011, במהלך צילומי העונה השנייה של "משחקי הכס", והידי הגישה בקשה לגירושין בבית המשפט העליון שבלוס אנג'לס ב-20 ביולי 2012. הגירושין הסתיימו ב-26 בדצמבר 2013. במהלך ההליכים הארוכים משנת 2012 עד 2013, התעוררה מחלוקת סביב חלוקת החזר המס המשותף, שהביאה את לנה להעיד בבית המשפט שהיא מרוששת. לדבריה, היו לה בחשבון הבנק חמישה דולרים בלבד. עם זאת, במרץ 2014 אמרה שהיא התייצבה כלכלית ושעל אף שנהגה לשכור דירות בשנתיים האחרונות, היא התעניינה בקנייה של דירה חדשה.

הידי סובלת מהתקפים של דיכאון קליני מאז גיל 15, והעידה בראיון:

אובחנתי כאשר הייתי בת 15, וזה בא והולך. אני עלולה לסבול מזה פעם או פעמיים בשנה, אבל היום אני מכירה בו ומתמודדת איתו. אני לא משתמשת בתרופות משום שאני חוששת שאהפוך לתלויה בהן, אבל אני יכולה להבין אנשים שכן משתמשים, מפני שאתה עובר את הרגשות הנוראיים ביותר של בידוד.

לנה סיפרה שהיא נהנית מאגרוף ומיוגה.

הידי הייתה צמחונית, אך ב-2011 סיפרה בראיון שהיא חזרה לאכול בשר, אם כי לעיתים נדירות. בשנת 2005 היא שחקה בסרט "האחים גרים", בו הייתה צריכה לפשוט את עורו של ארנב. היא סיפרה בראיון שהיא לא הייתה מסוגלת, ולכן השתמשה בארנב שהורכב מלטקס. היא השתתפה בשנת 2010 בקמפיין של ארגון PETA ובפרויקטים נוספים, באקטיביזם למען בעלי החיים.

בשנת 2014 היא לקחה חלק בקמפיין לצד חברתה לסדרה "משחקי הכס", נטלי דורמר, שמטרתו היא לקדם את המודעות ולהפסיק את האלימות והאונס כלפי נערות וילדות, ולחסל את תופעת נישואי הילדות.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערות
1992 ארץ המים מארי הצעירה
1993 שארית היום ליזי
Century מרים
1994 ספר הג'ונגל קטרין "קיטי" ברידון
1995 The Grotesque קליאו
1997 Face קוני
גברת דאלוויי סאלי הצעירה
1998 האיש עם גשם בנעליו סילביה וולד
1999 אונייגין אולגה
2000 משחק השמועות קטי ג'ונס
אברדין קאיסה
2001 שוטר על תנאי אמה
2002 מגפה שחורה ליידי מטילדה מלארבי
מכתבי אהבה בלאנש גלובר
המשחק של ריפלי שרה טרוואני
2003 השחקנים דולורס
2005 האחים גרים – למבוגרים בלבד אנג'ליקה
המערה ד"ר קתרין ג'נינגס
קליק לוס
2007 300 גורגו, מלכת ספרטה
חוזה להרוג אנט בולרד
טירוף של קולג' מיס דיקנסון
2008 The Broken ג'ינה
הברון האדום קייט אוטרסדורף
Whore אמא
2009 Laid to Rest סינדי סמית'
סודות שבלב אליזבת' קלמסון
2010 Pete Smalls Is Dead שאנה
2012 השופט דרד מדלן "מה-מה" מדריגל
2013 הטיהור מרי סנדין
בני הנפילים: עיר של עצמות ג'וסלין פריי / מורגנשטרן
2014 ההרפתקן: קללת קופסת מידאס מוניקה
עוּבדוֹת אֲמִתִיוֹת שיילה אלבני
300: עליית האימפריה גורגו, מלכת ספרטה
2015 מאחורי הרוכסן ג'ני אליס
2016 גאווה ודעה קדומה וזומבים ליידי קתרין דה ברג
Kingsglaive: Final Fantasy XV לונה פרייה נוקס דיבוב
2017 Thumper אלן
2018 Walk Like a Panther ג'נט וינטרס ללא קרדיט
2019 זירה משפחתית סוויט סרייה
The Flood וונדי גם מפיקה בפועל
The Trap
סרט קצר; במאית ותסריטאית
2021 Twist סייקס
מילקשייק אבק שריפה סקרלט
2022 9 Bullets ג'יפסי
TBA Crooks
Ballerina Overdrive

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערות
1993 Screen Two מרגרט פרק: "The Clothes in the Wardrobe"
ספנדר אמילי גודמן 2 פרקים
How We Used to Live גרייס פאלמר 3 פרקים
Soldier Soldier שינה בוולאס 3 פרקים
1994 Fair Game אלי סרט טלוויזיה
MacGyver: Trail to Doomsday אליסה מוראן סרט טלוויזיה של ABC
1995 Devil's Advocate קלרה ריגבי סרט טלוויזיה
Loved Up שרה סרט טלוויזיה של BBC Two
1996 Ballykissangel ג'ני קלארק פרק: "The Things We Do for Love"
1997-1996 Band of Gold קולט 8 פרקים
1997 Kavanagh QC נטשה ג'קסון פרק: "Diplomatic Baggage"
The Hunger סטף ריינולדס פרק: "Ménage à Trois"
1998 מרלין גווינביר מיני-סדרה
2002 הסערה המתפרצת אווה וויגרהם סרט טלוויזיה של HBO ו-BBC
2004 The Long Firm רובי ריידר 2 פרקים
2009-2008 שליחות קטלנית: יומני שרה קונור שרה קונור תפקיד ראשי (2 עונות); 31 פרקים
2009 צוות גיבורי העל האלמנה השחורה / מיסטיק דיבוב; פרק: "Deadly Is the Black Widow's Bite!"
2011 צווארון לבן סאלי פרק: "Taking Account"
2019-2011 משחקי הכס סרסיי לאניסטר תפקיד ראשי (8 עונות); 62 פרקים
2017-2014 דוד סבא דודה סבתא דיבוב; 4 פרקים
2017-2015 סוכן חשאי: עכבר עכברה דיבוב; 8 פרקים
2018-2017 ציידי הטרולים מורגן לה פיי דיבוב; 13 פרקים
2018 סאלי לנצח עצמה פרק: "Episode 4"
2020-2018 עלייתם של צבי הנינג'ה ביג מאמא דיבוב; 9 פרקים
2019 הקריסטל האפל: עידן המרד מאודרה פארה דיבוב; 6 פרקים
2021-2019 רכבת האינסוף אמיליה יוז דיבוב; 9 פרקים
2020 מכשפים: סיפורי ארקדיה מורגאנה דיבוב: 9 פרקים
2021 שליטי היקום: הגילוי אוויל-לין דיבוב; 10 פרקים
2023 שרברבי הבית הלבן (אנ') דורותי האנט מיני-סדרה
TBA Beacon 23 אסטר סדרה טלוויזיה עתידית של AMC
The Abandons פיונה נולאן סדרת טלוויזיה עתידית של נטפליקס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]