אבי עופרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבי עופרים
אבי עופרים (1968)
אבי עופרים (1968)
לידה 5 באוקטובר 1937
צפָת, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 במאי 2018 (בגיל 80)
מינכן, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Neuer israelitischer Friedhof München עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19502018 (כ־68 שנים)
סוגה מוזיקת שלאגר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים RCA רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים גיל עופרים, Tal Ofarim עריכת הנתון בוויקינתונים
www.abi-ofarim.de
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבי עופרים (5 באוקטובר 19374 במאי 2018) היה זמר ישראלי, שהתפרסם כחלק מהצמד אסתר ואבי עופרים. במהלך הקריירה כזמר זכה ב-59 אלבומי זהב.

קברו של אבי עופרים בבית העלמין היהודי החדש במינכן

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבי עופרים נולד בצפת בשם אברהם רייכשטט. סבו נולד באוסטריה ואביו, צבי, נפטר כשאבי היה צעיר. בגיל 12 החל ללמוד בלט. בצעירותו לימד ריקוד בבתי ספר ובגיל 18 היה בעלים של סטודיו לבלט.

בשנת 1957 הכיר את אסתר זייד כשהייתה בת 16, ולימד אותה לרקוד. בשנת 1958 הקים עם שמוליק קראוס את צמד "העופרים".

בסוף שנות ה-50 שיבץ הבמאי האמריקני אוטו פרמינגר את אסתר ואבי עופרים לתפקידי משנה בסרט "אקסודוס", שהועלה לאקרנים בסוף שנת 1960.

בשנת 1961 נישא לאסתר זייד, שנודעה מאז בשם אסתר עופרים. לאחר הנישואים השתחררה אסתר מצה"ל, ועברה להתגורר עם אבי בדירת חמותה. אסתר גם הצטרפה לצמד "העופרים". לאחר הצטרפותה שינתה הלהקה את שמה ל"שלישיית העופרים", והופיעה באזור חיפה. עקב חילוקי דעות על חלוקת הרווחים, עזב קראוס את הלהקה תוך זמן קצר.

אבי ואסתר עופרים הקימו את הצמד "אסתר ואבי עופרים" (גר'). הצמד צבר עם השנים פרסום בינלאומי.

ראובן שפר, חבר רביעיית מועדון התיאטרון סייע לזוג להופיע כאמני חימום במועדון התיאטרון בתל אביב. זמן קצר לאחר מכן הובילו מופע משלהם, "מוסר עדין", בבימויו של אורי זוהר.

שיא הקריירה וההצלחה העולמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19601961 הקליטו שני אלבומים, הראשון נקרא "העופרים" והשני "מוסר עדין". האלבומים זכו להצלחה רבה ושירים רבים מתוכם, בהם של אריה לבנון, דן אלמגור ובני ברמן, הושמעו תדיר בקול ישראל.

העופרים חתמו על חוזה הקלטות עם חברת פיליפס ההולנדית, והצליחו בהולנד עם הגרסה האנגלית של "עוד ריקוד אחד". הצמד הקליט את האלבום הראשון שלו בארצות הברית "שירים מהעולם", הכולל את "לילה לילה" ו"אדמה אדמתי" של מרדכי זעירא.

במהלך השנים הבאות הופיעו העופרים באירופה ובארצות הברית, בעוד שקריירת הזמרה של אסתר נסקה גם כסולנית.

בשנת 1967 עברו בני הזוג ממינכן ללונדון, שם הכירו את עדי סמל, ישראלי שהפך למנהלם האמנותי.

העופרים הופיעו בשנת 1968 בתוכנית טלוויזיה באנגליה עם השיר "סינדרלה רוקפלה", וזכו להצלחה מסחררת. השיר הגיע למקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי. הסינגל הודפס במספר רב של מדינות ובכללן ישראל, אוסטרליה, אנגליה, צרפת, גרמניה וארצות הברית.

השיר "סינדרלה רוקפלה", שהיה פופולרי בקרב צרכני המוזיקה, לא הושמע בתחילה בישראל בעקבות חרם שהוטל במשך שנים על שידור שירי הזוג, משום שהופיעו בגרמניה בערב יום כיפור.[1] חיים טופול הצליח לבסוף לגרום לשידורו של השיר האהוב ולשירים הישנים שהיו אהובים על קהל המאזינים מעל גלי האתר ולהפסקת החרם.[2]

העופרים קיבלו תוכנית קבועה במסגרת שידורי ה-BBC, ואף הופיעו במופע המלכותי באלברט הול, והוצגו בפני המלכה אליזבט השנייה. הצמד הוזמן להופיע בשידור הצבע הראשון בגרמניה.

אבי משך לסגנון הדיסקו, שהיה מאוד פופולרי באותה תקופה, ולחומר הומוריסטי כגון "סינדרלה רוקפלה" ואילו אסתר הסתייגה מכך. במרץ 1969 ערכו השניים קונצרט משותף אחרון בקלן ולאחריו, השניים נפרדו. אבי עבר ללונדון, פנה לאמרגנות וניסה כוחו בהקלטת אלבום משלו. הם התגרשו בנובמבר 1970.

שלהי הקריירה ואחריתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-60 החל בזוגיות עם השחקנית הגרמניה איריס ברבן. הקשר נמשך עד תחילת שנות ה-70. עופרים השתקע במינכן בשנת 1972 והקים עם המוזיקאי טום וינטר את הצמד Ofarim & Winter, ואף הוציאו אלבום שכתבו והפיקו בעצמם. האלבום לא זכה להצלחה והצמד התפרק. לאחר מכן הקים את חברת התקליטים PROM שהוציאה במהלך שנות ה-70 אלבומים עבור אמנים שונים מגרמניה. בשנת 1977 הפיק עבור יגאל בשן אלבום ראשון באנגלית בשם "You Got The Power".[3]

בינואר 1979 נעצר על החזקת סמים והעלמת מיסים. לאחר מכן הורשע ונידון למאסר של שנה על תנאי. ב-1982 הוציא את הספר "מחיר השנים הפרועות", בו סיפר, בין השאר, על התמכרותו לסמים. בשנות ה-80 התמקד בפעילות כמפיק ובסוף שנות ה-90 תמך בקריירה של בנו. מאז גירושיו התחתן פעמיים נוספות. נישואיו האחרונים היו לסנדרה. נולדו להם שני בנים, גיל עופרים זמר פופ גרמני וטל עופרים, זמר ונגן גיטרה בס.[4] והם התגרשו ב-2004,[5] ב-2009 הוציא את אלבומו האחרון, Too Much of Something, לאחר 27 שנות הפסקה. האלבום הוקלט בישראל ובניו השתתפו בו בשירה ובנגינה. גיל עופרים שר בו את השיר Goodbye.

עופרים התגורר בעיר מינכן בגרמניה עד מותו ב-4 במאי 2018 ממחלה, בגיל 80. נטמן בבית העלמין היהודי החדש במינכן.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבי עופרים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד איתמר זהר, הזמר אבי עופרים, שהתפרסם עם "צמד העופרים", מת בגיל 80, באתר הארץ, 5 במאי 2018
  2. ^ בוטל החרם על העופרים, דבר, 10 ביולי 1968
  3. ^ האלבום באתר הרשמי של יגאל בשן
  4. ^ סוכנויות הידיעות, ‏הזמר הישראלי אבי עופרים הלך לעולמו בגרמניה, באתר מעריב אונליין, 4 במאי 2018
  5. ^ שגיא בן נון‏, הזמר אבי עופרים הלך לעולמו, באתר וואלה!‏, 04 במאי 2018
  6. ^ עמי פרידמן, הזמר אבי עופרים מ"צמד עופרים" הלך לעולמו, באתר ynet, 4 במאי 2018