אורן יונאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאורן יונאן
אורן יונאן ביער האבן של קונמינג
אורן יונאן ביער האבן שליד קונמינג
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: מחטנאים
מחלקה: מחטניים
סדרה: מחטיים
משפחה: אורניים
סוג: אורן
מין: אורן יונאן
שם מדעי
Pinus yunnanensis
פרנשה, 1899
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ענפים ומחטים
תפוצת אורן יונאן (באפור), ב-X באדום מסומנים אתרים מבודדים
אצטרובל זרעים של אורן יונאן
זרעים

אורן יונאן (שם מדעי: Pinus yunnanensis, בסינית: 云 南松, בפין-יין: Yúnnán sōng) הוא מין אורן ירוק-עד בעל מחטים באורך 7 עד 30 סנטימטרים ואצטרובלי זרעים באורך 5 עד 11 סנטימטרים. תחום התפוצה של העץ משתרע בדרום-מערב הרפובליקה העממית של סין מגובה 400 עד 3,100 מטרים מעל פני הים. קיימים שניים או שלושה תת-מינים. לעץ יש חשיבות כלכלית בסין, בעץ משתמשים למטרות שונות, מהשרף מפיקים טרפנטין ומהקליפה טאנין.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

צורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורן יונאן הוא עץ, או במקרים נדירים שיח, מחטני ירוק-עד המגיע לגובה עד 30 מטרים וקוטר בגובה חזה ממוצע של עד מטר. הגזע ישר, ולעיתים מתפצל בצמרת העץ. גון קליפת הגזע הוא אפור-חום, אפרפר בהשפעת מזג האוויר. הקליפה נסדקת לאורך, ללוחות חסרי צורה ומתקלפת ברצועות קטנות או גדולות. הענפים אופקיים או מתעגלים כלפי מטה על מנת ליצור צמרת בצורת כיפה או שטוחה. הענפים חזקים ונשארים חשופים לאחר שהמחטים נושרות. הנצרים הצעירים עבים וחזקים גונם חום-אדמדם בתחילה והופך לאפור-חום. הם יכולים להגיע לאורך של 35 סנטימטרים בשנה אחת.

מחטים וניצנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניצנים של החורף הם סגלגלים מחודדים בקצה, גונם חום-אדמדם. ניצני קצה הם באורך 25 מילימטרים, בעוד שניצנים צדדים קטנים יותר ונטולי שרף. הניצן עטוף קשקשים שגונם חום-אדמדם באורך סנטימטר והם מכילים שרף. העלים הם מחטים הגדלות בתוך נדן באורך 10 עד 15 מילימטרים. אורכן בין 7 ל-20 סנטימטרים, ולעיתים נדירות עד 30 סנטימטרים, ורוחבן 1 עד 1.2 מילימטרים, כשחתך הרוחב הוא דמוי מניפה, משולש או חצי מעגל. גונן ירוק בהיר, ישרות, דקות, גמישות, מפותלות מעט. צדדיהן משוננים בעדינות וקצותיהן חדים. המחטים מסודרות בדור של שלוש, לעיתים נדירות שתיים, מחטים. רק המחטים הארוכות ביותר תלויות. בכל מחט יש ארבע או חמש תעלות שרף סמוך לפני השטח. בכל צידי המחט יש פיוניות קטנות.

אצטרובלים וזרעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורן יונאן הוא עץ חד ביתי. האצטרובל הזכרי המכיל את האבקה הוא צהוב וצורתו גלילית. אורכו עד 2 סנטימטרים. האצטרובל הנקבי גדל בזוגות או בדור של עד 5 אצטרובלים. העוקץ של האצטרובל קצר או שהאצטרובל יושב על הענף, אורכו בין 5 ל-10 ולעיתים 11 סנטימטרים, וצורתו סימטרית. כשהאצטרובל סגור צורתו חרוטית עד סגלגלה בקוטר בין 3.5 ל-4.5 סנטימטרים. כשהוא פתוח קוטרו בין 5 ל-7 סנטימטרים. האצטרובלים נפתחים מוקדם, אבל נשארים על הענף כמה שנים נוספות. הקשקשים של הזרעים מעוצים, נוקשים, מלבניים עד דמויי ביצה הפוכה ולמעט בסיס האצטרובל הם בדרך כלל אופקיים. החלק החיצוני של הקשקשים מורם, בצורת צלב, וגונם משתנה מירוק לחום בהיר. הזרעים סגלגלים, אורכם 4 עד 5 מילימטרים וגונם חום. הכנף הצמודה לזרע היא באורך 12 עד 15 מילימטרים, רוחבה כ-6 מילימטרים וגונה חום בהיר או חום אפרפר. ההאבקה מבוצעת באמצעות הרוח באפריל ובמאי, והזרעים מבשילים באוקטובר.

תפוצה ובית גידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחום התפוצה הטבעי של אורן יונאן הוא בדרום-מערב הרפובליקה העממית של סין במחוזות סצ'ואן, יונאן, במזרח גוויג'ואו ובמזרח גואנגשי. אורן יונאן יוצר יערות נרחבים בעמקים, בנקיקים ועל מדרונות ההרים ברכסי ההרים מגובה 400 עד 3,100 מטרים מעל פני הים. לעיתים קרובות הוא גדל על מדרונות יבשים הפונים לשמש, ובחלקו מגיע עד קו העצים, שם הוא יוצר חבורת שיחים אלפינית. הוא משגשג היטב על קרקעות פוריות פחות, שטוחות וסלעיות ועמיד בפני כפור עז במקומות הגבוהים. הוא גדל בעיקר בחורשות שבהן הוא המין היחיד, ולעיתים בחברת מיני אורן אחרים דוגמת אורן ארמן (Pinus armandii), אורן סיני (Pinus tabuliformis) ו-Pinus kesiya, אבל גם עם Keteleeria evelyniana ועצים ושיחים בעלי פרחים.[2]

ברשימה האדומה של ארגון IUCN העץ מוערך שאינו בסכנה ("סיכון נמוך" / "ללא חשש"). עם זאת, מצוין שיש לבצע הערכה מחודשת.[3]

טקסונומיה ומחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורן יונאן (Pinus yunnanensis) הוא מין בסוג אורן (Pinus). הוא תואר מדעית לראשונה על ידי הבוטנאי הצרפתי אדריאן רנה פרנצ'ה (Adrien René Franchet) ב-1899. שם המדעי של הסוג היה בשימוש כבר בתקופה הרומית לכמה מינים של אורנים. האפיתט (yunnanensis) מתייחס למחוז יונאן בסין, שבו תואר העץ מדעית לראשונה.

אורן יונאן דומה לאורן סיני (Pinus tabuliformis) ויוצר עימו ברביית כלאיים את המין Pinus × densata המכונה Pinus densata. לעיתים מתייחסים לאורן יונאן כאל תת-מין של Pinus kesiya או כזן של Pinus insularis,שבעצמו נחשב כתת-המין Pinus kesiya var. Langbianensis. על מנת לברר את הטענות השונות נדרשים מחקרים גנטיים מדויקים יותר, ועד אז, העץ מוכר בשם המדעי הקיים (נכון ל-2010).

קיימים שניים או שלושה תת-מינים:

  • Pinus yunnanensis var. Yunnanensis – עצים בגובה עד 30 מטרים שהענפים אופקיים לחלוטין או מעוגלים מעט כלפי מטה, המחטים באורך 10 עד 20 סנטימטרים, לעיתים 30 סנטימטרים, כשבכל מחט ארבע עד שש תעלות שרף. האצטרובלים נפתחים כשהוא מבשיל, והם נופלים לאחר שהזרעים משתחררים. תחום התפוצה בדרום סצ'ואן, ביונאן במזרח גוויג'ואו ובגואנגשי.
  • Pinus yunnanensis var. Pygmaea – גדל כשיח עד גובה 2 מטרים באזור האלפיני. אורך המחטים בין 7 ל-13 סנטימטרים, הן נוקשות, אינן תלויות, ויש בהן שתיים עד שלוש תעלות שרף. אצטרובלי הזרעים גדלים בקבוצות ונשארים על העץ במשך זמן רב. הזרעים אינם משתחררים בתקופה מסוימת אלא כתלות בתנאי הסביבה. תחום התפוצה הוא בדרום-מזרח סצ'ואן ויונאן, שם הוא גדל בגבהים שבין 2,200 ל-3,100 מטרים.[4]
  • Pinus yunnanensis var. Tenuifolia – עצים בגובה עד 30 מטרים עם מחטים תלויות באורך בין 20 ל-30 סנטימטרים וברוחב פחות ממילימטר שבהן ארבע עד שש תעלות שרף. אצטרובלי הזרעים נפתחים כשהם בשלים ונופלים לאחר שהזרעים משתחררים. תחום התפוצה בעמקי הנהרות של גואנגשי וגייוג'ואו בגבהים בין 400 ל-1,200 מטרים.[5] עם זאת, ההבדלים בין תת-מין זה לתת-המין yunnanensis הם כה קטנים עד כדי כך שהבוטנאי ההולנדי אליוס פריון (Aljos Farjon), שהתמחה במחטניים, אינו מכיר בתת-מין זה והוא מצרף אותו לתת-המין yunnanensis.[6]

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורן יונאן יש ערך כלכלי רב בסין והוא גדל באופן טבעי בשטח בן 55,000 עד 60,000 קילומטרים רבועים, ונטוע בשטח של 2,750 קילומטרים רבועים נוספים (נכון ל-2010). בעץ משתמשים להסקה, כעמודים לקווי חשמל וטלפון, כעץ לגדרות ושערים וכקרשים לקופסאות להובלה. משתמשים בו לייצור רהיטים, לבידים, עיסת נייר ותאית. טרפנטין ממוצה מהשרף, טאנין מהקליפה. המחטים משמשות כמזון לבהמות או שממצים מהן שמן ותכשירים רפואיים. נוהגים לנטוע עצים כשוברי רוח ולהגנה בפני סחיפה. בסין העץ הוא צמח נוי פופולרי, אבל כמעט שלא נוטעים אותו במדינות אחרות, למעט בארבוטומים. העץ שייך לחברת החלוץ ויכול להפגין התנהגות של מין פולש.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Aljos Farjon: A Handbook of the World's Conifers Volume 2. Brill, Leiden-Boston 2010, ISBN 90-04-17718-3, pp. 782-784.
  • Wu Zheng-yi, Peter H. Raven (ed.): Flora of China Volume 4: Cycadaceae through Fagaceae. Science Press / Missouri Botanical Garden Press, Beijing / St. Louis 1999, ISBN 0-915279-70-3, p. 15

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורן יונאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]