אנדי ביגס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדי ביגס
Andy Biggs
דיוקנו הרשמי של ביגס בקונגרס
דיוקנו הרשמי של ביגס בקונגרס
דיוקנו הרשמי של ביגס בקונגרס
לידה 7 בנובמבר 1958 (בן 65)
טוסון, אריזונה, ארצות הברית
שם מלא אנדרו סטיבן ביגס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת אריזונה
אוניברסיטת המדינה של אריזונה
אוניברסיטת בריגהאם יאנג
עיסוק פוליטיקאי, משפטן
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת מורמוני[1]
biggsforcongress.com
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של אריזונה
3 בינואר 2017 – מכהן
(7 שנים ו־14 שבועות)
→ מאט סלמון

אנדרו סטיבן ביגסאנגלית: Andrew Steven Biggs; נולד ב-7 בנובמבר 1958) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של מדינת אריזונה, ברציפות מאז 2017. ביגס, חבר המפלגה הרפובליקנית, נבחר לראשונה אל הקונגרס של ארצות הברית ב-2016 לאחר 14 שנות כהונה בבית המחוקקים של אריזונה – תחילה בבית הנבחרים המדינתי (2011-2003) ולאחר מכן בסנאט של אריזונה (2017-2011). במהלך הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, שהתכנס בשנים 2019–2021, היה יו"ר שדולת החירות בבית הנבחרים – המאגדת בתוכה את השמרנים ביותר שבחברי הסיעה הרפובליקנית בקונגרס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרו סטיבן ביגס נולד בנובמבר 1958 בטוסון שבאריזונה. בצעירותו יצא ביגס לשליחות במיסיון של הכנסייה המורמונית ביפן, שם למד לדבר יפנית רהוטה. בשנת 1982 השלים באוניברסיטת בריגהאם יאנג לימודי תואר ראשון בלימודי אסיה, וכעבור שנתיים קיבל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת אריזונה. ב-1999 היה למוסמך במדע המדינה מאוניברסיטת המדינה של אריזונה. טרם כניסתו לפוליטיקה של ארצות הברית עבד כעורך דין בחברה השוכנת בעיר הובס שבניו מקסיקו, זאת בטרם התיישב בפיניקס בירת אריזונה, שם עבד כתובע פלילי. בשנת 1993 זכה ביגס בעשר מיליון דולר אמריקאי בהגרלה של "American Family Publishers". הוא הופיע בפרסומת טלוויזיונית עם דיק קלארק ואד מקמהון כדי לקדם את ההגרלות.

בבחירות 2002 התמודד ביגס לבית הנבחרים המדינתי של אריזונה במחוז הבחירה ה-22. שלושת נציגי המחוז עזבו כל אחד בדרכו את בית המחוקקים: המחוקק הדמוקרטי ריצ'רד מירנדה התמודד לסנאט של אריזונה ועמיתו הדמוקרטי וג'ון לורדו התמודד במחוז הבחירה ה-13 השכן, והנציג הרפובליקני אדי פרנסוורת' עבר למחוז הבחירה ה-30. ביגס סיים במקום השני בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית עם 5,778 קולות. ביום הבחירות הכלליות נבחר אל בית הנבחרים של אריזונה והחל את כהונתו בינואר 2003. הוא הוסיף להיבחר בשנים שלאחר מכן, עד שב-2010 נבחר לסנאט של אריזונה. בשנים 2013–2017 היה נשיא הסנאט.

בבחירות 2016 התמודד ביגס אל בית הנבחרים של ארצות הברית במחוז הקונגרס החמישי של אריזונה כדי להחליף את הנציג הפורש מאט סלמון (אנ'). המחוז כולל את רוב העמק המזרחי של אריזונה, מכסה את מרבית הערים מסה וצ'נדלר, את כל העיירה קווין קריק ואת עיר ביתו של ביגס, גילברט. ביגס ניצח את כריסטין ג'ונס בפריימריז הרפובליקני בפער של 27 קולות בלבד, מה שהוביל לספירה אוטומטית חוזרת של הקולות בתומה הוכרז ביגס כמנצח[2]. ניצחונו בבחירות המקדימות הבטיח למעשה את היבחרו לקונגרס בבחירות הכלליות: מחוז הקונגרס החמישי יוצג בידי רפובליקנים בלבד, למעט קנדציה אחת בת שנתיים, ברציפות מאז 1953. עם התכנסות הקונגרס ה-114 של ארצות הברית הושבע לבית הנבחרים האמריקאי.

במהלך מגפת הקורונה בארצות הברית התנגד ביגס לעטיית מסכות רפואיות כאמצעי לבלימת התפרצות מחלת נגיף קורונה 2019, ועודד את תושבי אריזונה שלא לעטות אותן[3]. ביולי 2020 צייץ בטוויטר כי לא ניתן לסמוך על אנתוני פאוצ'י או על דברה בירקס (אנ')[4], קרא לפזר את כוח המשימה של הבית הלבן לנגיף הקורונה[5], והטיל ספק בנתונים על אודות האשפוזים של חולי קורונה תוך הגדרת הסגר בן-החודשיים שהטיל מושל אריזונה דאג דוסי כ"תוצאה של היסטריה של דמוקרטים שמאלנים". בסוגיות אחרות, ביגס דוחה את הקונצנזוס המדעי בדבר שינוי האקלים וטען כי אינו מאמין בהתחממות הגלובלית. הוא מתנגד להפלות, תומך בזכות לשאת נשק, והביע את תמיכתו בבניית חומת טראמפ בגבול ארצות הברית–מקסיקו.

ביגס נמנה בין השמרנים שבחברי הקונגרס, ונחשב לתומך נלהב של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. בשנת 2020 הצטרף ביגס לעמיתו פול גוסאר בסרטון הטוען ללא ביסוס כי חלה הונאת בחירות נרחבת במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020. הם טענו שנפל דופי במכונות ההצבעה באיזונה, וביגס טען שניתן היתר למשקיפי קלפיות להשתתף בספירות קולות בדטרויט[6]. השניים תבעו עריכת ביקורת על ספירת הקולות במחוז מריקופה, ובדצמבר 2020 נמנה בין 126 רפובליקנים שדרשו מבית המשפט העליון של ארצות הברית לבטל את תוצאות הבחירות בג'ורג'יה, ויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה ובכך לדחות את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדי ביגס בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של אנדי ביגס בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ רונלד ג'. הנסן, Andy Biggs wins recount; Christine Jones concedes, באתר The Arizona Republic‏, 16 בספטמבר 2016 (באנגלית)
  3. ^ סטפני אינס, Arizona Congressman Andy Biggs tweets against wearing masks, gives other questionable COVID-19 advice, באתר The Arizona Republic‏, 8 בספטמבר 2020 (באנגלית)
  4. ^ קליאו קרג'צ'י, Contradicting medical evidence and health experts, Biggs, Gosar cast doubt on severity of COVID-19 in Arizona, באתר The Arizona Republic‏, 2 ביולי 2020 (באנגלית)
  5. ^ מריסה פרננדז, GOP congressman calls on White House to disband coronavirus task force, באתר אקסיוס, 2 ביולי 2020 (באנגלית)
  6. ^ רונלד ג'. הנסן, FACT CHECK: Reps. Andy Biggs, Paul Gosar still touting baseless election-fraud claims, באתר The Arizona Republic‏, 17 בנובמבר 2020 (באנגלית)
  7. ^ סטפני ק. באר, Here Are The Names Of 126 Members Of The House Who Refuse To Accept That Biden Won, באתר BuzzFeed‏, 11 בדצמבר 2020 (באנגלית)