ברל לזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בערל לזר)
ברל לזר
שלמה דובער פנחס לזר
לידה 19 במאי 1964 (בן 59)
ח' בסיוון תשכ"ד
מילאנו, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה, איטליה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה רשת ישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות רוסיה
השתייכות חסידות חב"ד עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים נוספים רב ראשי לרוסיה, שליח, יו"ר ועד השלוחים במדינות חבר העמים, יו"ר אגודת הרבנים במדינות חבר העמים, אב"ד בד"ץ אגודת הרבנים ברוסיה.
רבותיו הרבי מליובאוויטש
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרב לזר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשנת 2016

הרב שלמה דוּבּעֶר פינחס לַזַר (מכונה בקיצור: רבי בֶּערל; נולד בח' בסיוון תשכ"ד, 19 במאי 1964) מכהן כרב הראשי של רוסיה מטעם איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה ועומד בראש הרבנות הראשית לרוסיה מאז שנת 2000, ממייסדי ומחברי מועצת הרבנים של מרכז רבני אירופה ושליח חב"ד הראשי ברוסיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במילאנו שבאיטליה, לרב משה לזר וליהודית (בתו של צבי מאיר שטיינמץ), שנשלחו על ידי הרבי מליובאוויטש כדי לשמש ברבנות בעיר. ב-1978 סיים תיכון כאקסטרני והתחיל ללמוד בישיבת תומכי תמימים במוריסטאון במדינת ניו ג'רזי. בגיל 15 בשלהי ה'תשל"ט החל ללמוד בישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש המרכזית – 770 בברוקלין שבניו יורק שם קיבל סמיכה לדיינות. בשנת 1988 ביקר ברוסיה לראשונה[1]. בסיוון ה'תשמ"ט, 1989 נישא לחנה בת הרב יחזקאל דערען, בשנת תש"ן 1990 קיבל את ברכתו של הרבי מליובאוויטש ונשלח למוסקבה לחדש את חיי הדת היהודים בעיר וברוסיה כולה.

התמנה לשליח הראשי לחבר המדינות ולרב בית הכנסת החב"די ההיסטורי במרינה רושצ'ה. בשנת 1993 בעקבות מתחים עם קונגרס הקהילות היהודיות הדתיות והארגונים הדתיים של רוסיה נבחר ליו"ר איחוד הרבנים של חבר המדינות והתחיל בפעילות הקמת קהילות יהודיות מחדש. בשנת 1999 הקימו רבני חב"ד את איחוד הקהילות היהודיות של רוסיה ובחרו ברב לזר לרבם הראשי במקביל לרב הראשי המכהן הרב אדולף שייביץ'. בשנת 1999 מנה האיחוד 67 קהילות ובשנת 2001 כבר מנה האיחוד 189 קהילות ב-170 ערים. בשנת 2000 נבחר על ידי איחוד הקהילות לרבה של רוסיה[2]. בתמיכתו של לב לבייב, הקים הרב לזר בקהילות הגדולות בתי ספר ומכללות של "אור אבנר" לבנים ובנות יהודיים. כמו כן ביוזמתו של הרב לזר הוקמו בערים הגדולות ישיבות תומכי תמימים.

ארגונו של הרב לזר מחזיק בנוסף עשרות בתי תמחוי ותומך בפעילות חסד. בנוסף עומד הרב לזר בראש מערכת הכשרות של הרבנות הראשית לרוסיה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרב לזר חמישה בנים ושמונה בנות. בנו הרב יחזקאל, רבה של סימפרופול (נישא לנכדת הרב יוסף יצחק הבלין), בנו הרב מנחם מענדל, רבה של קרסנודר (נישא לבתו של הרב יהודה טייכטל). בנו הרב שלום, רבה של סוצ'י (נישא לנכדת הרב יקותיאל פרקש), בנו מנחם מנדל נישא לנכדת הרב יוחנן גוראריה. חתנו הוא הרב משה לרמן, ראש ישיבת תומכי תמימים באיסטרא בפרברי מוסקבה. בתו בליומא רוזנפלד שליחת חב"ד במוסקבה.

ביוני 2020, דווח כי חלה בנגיף COVID-19, בעת התפרצות נגיף הקורונה ברוסיה ואושפז בבית חולים במוסקבה[3].

יחסיו הציבוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב לזר בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשנת 2012

לרב לזר יחסים טובים עם נציגי השלטון, והוא זוכה לביקורים תכופים במוסדותיו של נציגי הממשל הבכירים וכן מתארח אצל נציגי ממשל לעיתים תכופות. לחלק מהאוליגרכים היהודיים הנאמנים לשלטון יש קשר אליו בעזרת איש העסקים לב לבייב. בקשרים קרובים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עוד מתקופת כהונתו הראשונה, ונמשכו גם לאחר שהלה התמנה לראש ממשלת רוסיה. ב-2007 נפגש גם עם הנשיא דמיטרי מדבדב. בנסיעתו הראשונה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחר בחירתו בפעם השלישית ב-2012 הצטרף אליו הרב לזר בביקורו בישראל, ואף ערך לו סיור בכותל המערבי[4].

בשנים 20062007 ובשנים 20082009 היה לזר חבר במושב הראשון והשני של הלשכה הציבורית של רוסיה, גוף ממשלתי הממונה על ידי הנשיא, שמטרתו לבחון את החקיקה ודרכי פעולות הממשלה בסובייקטים הפדרליים המרכיבים את הפדרציה הרוסית. בשנת 2010, לקראת המושב השלישי המינוי לא חודש.

בשנת 2022, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, פרסם הרב לזר קריאה לכל המנהיגים הדתיים בעולם להתאחד ולפעול למען שלום באוקראינה.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברל לזר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]