דמדומים 4: שחר מפציע - חלק 1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמדומים 4: שחר מפציע - חלק 1
The Twilight Saga: Breaking Dawn
כרזת החלק הראשון של הסרט
כרזת החלק הראשון של הסרט
מבוסס על שחר מפציע עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ביל קונדון
הופק בידי ויק גודפרי
קארן רוזנפלד
סטפני מאייר
תסריט ספר
סטפני מאייר
תסריט
מליסה רוזנברג
עריכה וירג'יניה כץ עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קריסטן סטיוארט
רוברט פטינסון
טיילור לאוטנר
מוזיקה קארטר בורוול
צילום גיירמו נבארו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Maverick Films, Summit Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Summit Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 18 בנובמבר 2011 (בכורה עולמית)
17 בנובמבר 2011 (בישראל)
משך הקרנה 117 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט רומנטי, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט ערפדים, סרט פנטזיה, סרט נעורים, סרט אנשי זאב עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 120 מיליון דולר
הכנסות 712,171,856 דולר
הכנסות באתר מוג'ו breakingdawn
סרט קודם דמדומים 3: ליקוי חמה
סרט הבא דמדומים 4: שחר מפציע - חלק 2
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הכרזה הראשונה של החלק הראשון של הסרט

דמדומים 4: שחר מפציע - חלק 1אנגלית: The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1) הוא סרט קולנוע אמריקני משנת 2011 בבימויו של ביל קונדון המבוסס על הספר הרביעי והאחרון בסדרה "דמדומים", מאת סטפני מאייר. זהו הראשון מתוך שני סרטים המהווים את העיבוד הקולנועי לספר הרביעי בסדרת הספרים דמדומים. התסריט נכתב על ידי מליסה רוזנברג, שכתבה את כל תסריטי הסרטים בסדרה. בסרטים מככבים קריסטן סטיוארט, רוברט פטינסון, וטיילור לאוטנר.

הטריילר הרשמי הראשון של שני החלקים יצא לאקרנים ב-15 ביוני 2011. הקרנת הבכורה העולמית של החלק הראשון התקיימה ב-18 בנובמבר 2011 (ובישראל ב-17 בנובמבר). הסרט יצא לאור לראשונה ל-DVD ב-11 בפברואר 2012 בארצות הברית. הסרט גרף מעל 712 מיליון דולר ברחבי עולם.

בנובמבר 2012 יצא לאקרנים החלק השני של עיבוד קולנועי זה.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארד קאלן (רוברט פטינסון) ובלה סוואן (קריסטן סטיוארט) מתחתנים, השניים נוסעים לירח דבש באי אסמה - אי שקנה קארלייל לאשתו, אסמה. במהלך ירח הדבש מקיימים בני הזוג יחסי מין, אדוארד ובלה ממשיכים את ירח הדבש בטיולים על האי אך ירח הדבש נקטע כאשר בלה חשה לפתע ברע ומגלה שהיא בהריון.

התינוקת שנמצאת בבטנה, רנסמיי (מקנזי פוי), היא חצי ערפדית הפוגעת בבלה דרך פנים גופה. היא מרסקת לה צלע ושותה את דמה. בשל המצב ההולך ומחמיר, קיים סיכון שבלה עלולה למות, עוד לפני שהתינוקת תיוולד. בלה מחליטה שלא להודיע להוריה על ההריון, שמא יתחילו לדאוג. לכן, בלה, אדוארד, רוזלי (העוזרת לבלה להגן על רנסמיי) ויתר משפחת קאלן מסתגרים בביתם בלב היער.

בינתיים, ראש שבט אנשי הזאב, סאם, מתכנן לתקוף את הבית ולהוציא את התינוקת מבטנה של בלה ולהרוג אותה, מכיוון שהם חושבים שהיא מהווה סכנה לבני האדם. ג'ייקוב (טיילור לאוטנר) מבין שביצוע משימה זו כרוך בהריגתה של בלה, והוא מתנגד לתוכנית, ומחליט ללכת אל בית משפחת קאלן ולסייע להם במאבק נגד ראש השבט. בסופו של דבר, ג'ייקוב מחליט לעשות עסקה עם ראש השבט: הוא יקבל חזרה ללהקה שני אנשי זאב שברחו ובתמורה, ג'ייקוב יהרוג את רנסמי. סאם ושאר אנשי הזאב פותחים בפשיטה על הבית. בינתיים רנסמי כבר נולדה, ונראה כי בלה גוססת. הערפדים, שלא שתו דם אנושי כבר זמן רב, בקושי מצליחים להחזיק מעמד במלחמה כנגד אנשי הזאב.

ג'ייקוב פונה אל רנסמיי. כאשר הוא מביט בעיניה והיא מתבוננת בו בחזרה, הוא לא יכול להרגה, מכיוון שהוא מטביע בה את חותמו, מה שמונע מאנשי הזאב מלפגוע בה והם נסוגים.

אדוארד מנסה נואשות להשיב את בלה לחיים. הוא מחדיר לה את הארס שלו, על מנת שתוכל להפוך לערפדית. הוא נושך אותה בכל גופה, אך לא מצליח להשיבה לחיים. הערפדים חושבים שהיא מתה, אלא שקארלייל מבין שלא כך הדבר; הם מצליחים לשמוע את קצב פעימות הלב שלה ומבינים שייתכן והצליחו להצילה. הם מחליפים לה בגדים ומנקים אותה מהדם.

לבסוף, בלה פוקחת עיניים אדומות; כלומר, היא ערפדית טירונית.

לאחר הקרדיטים נוספה סצנה ובה נראים ארו, קאיוס ומרקוס, ראשי הולטורי (סוג של "משפחת מלוכה" ערפדית) כאשר מדווחים להם על הפיכתה של בלה לערפדית. ארו ממלמל כי עדיין מאבקו נגד משפחת קאלן לא תם כי הוא רוצה לצרף לחיל המשמר את אדוארד, אליס ובלה.

הדמויות וצוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות המשנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת ההפקות Summit Entertainment הכריזה בנובמבר 2008 כי רכשה את הזכויות להפקת העיבוד הקולנועי לספרה הרביעי של סטפני מאייר בסדרת הספרים "דמדומים".

ב-9 בספטמבר 2011, יצא לאור הטריילר הרשמי לסרט, בו נראים חלקים מן החתונה, יחסי המין, והמלחמות בין אנשי הזאב לערפדים, ולבסוף ישנו מבוא לתחילת סצנת הלידה של בלה.

התקפי אפילפסיה של הצופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הצפייה בסצנת הלידה של בלה בבית הקולנוע לקה אדם מקליפורניה בהתקף אפילפסיה חמור שבעקבותיו כמעט ומת. לאחר מספר ימים, אדם ביוטה לקה גם הוא בהתקף אפילפסיה בעקבות אותה סצנה. רופאים בארצות הברית שהתראיינו בנושא, הצביעו על האפשרות ששילוב הצבעים אדום לבן ושחור שהופיעו בסרט כשהם מהבהבים הם שיכולים לגרום להתקף אפילפסיה. מסיבה זו, כל אדם שצפה בסרט קיבל אזהרה לכך שעלולה להיגרם אפילפסיה מהסרט, ואדם שהיו לו התקפי אפילפסיה בעבר הומלץ לא לצפות בסרט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"דמדומים" מאת סטפני מאייר
דמדומים
סרט
מולד הירח
סרט
ליקוי חמה
סרט
שחר מפציע
סרט - חלק 1, סרט - חלק 2
החיים השניים הקצרים של ברי טאנרMidnight Sun