טילדה רג'ואן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
טילדה רג'ואן
Tilda Rejwan
לידה 22 בספטמבר 1968 (בת 55)
איסטנבול, טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות טורקיה, ישראל, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.tildarejwan.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טילדה רג'ואן בהופעה, יולי 2012
טילדה רג'ואן, יולי 2012

טילדה רג'ואן (בכתב לטיני: Tilda Rejwan;‏ נולדה ב-22 בספטמבר 1968 באיסטנבול) היא זמרת ישראלית, יהודייה ילידת טורקיה, נודעה בעיקר בביצועיה בפסקולים של סרטי קולנוע בשנות ה-80-ה-90 של המאה ה-20 ושל מוזיקה קלה בינלאומית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טילדה רג'ואן דור תשיעי למשפחת רג'ואן[1], נולדה בבית החולים הצרפתי באיסטנבול למשפחה יהודית מבוססת, בעלת עסקים בתעשיית הקפה. מצד אביה מוצא משפחתה בעיראק. בילתה את ילדותה באיסטנבול, בחורפים בשכונת נישנטאשי ובימי הקיץ בשכונת סואדייה שבתת-נפת קדיקוי של איסטנבול. בבית הוריה דיברו טורקית, ערבית ולדינו.

למדה תחילה בבית הספר "אישיק" באיסטנבול. את לימודי התיכון והלימודים האקדמיים בתחום הפסיכולוגיה היא השלימה בשווייץ. במהלך הלימודים והקריירה למדה רג'און גם צרפתית, אנגלית, איטלקית ועברית.

סבה של טילדה תרם את מקום מושבה של הכנסת הראשונה[2].

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופיעה על הבמה כבר בגיל 3. בגיל 12 כתבה שיר בצרפתית שבוצע בטורקיה על ידי צמד הזמרים דיאנה ודוד. עם סיום לימודיה הקדישה את עצמה לקריירה מוזיקלית כזמרת של מוזיקה קלה, כשחוננה במנעד רחב של חמש אוקטבות.

בגיל 17 הכירה את המלחין הצרפתי פרנסיס לה וביצעה את שירי הפסקול שהוא הלחין לסרט J'ai Rencontré Le Père Noël (פגשתי את סנטה קלאוס). לאחר מכן עברה לגור ברומא ושיתפה פעולה עם אניו מוריקונה וביצעה שירים שהתפרסמו בפסקול של הסרט "כלוב העליזים III" בגרסתו הצרפתית. רג'ואן הקליטה שירים גם בפסקול של סדרת הטלוויזיה Double Seven בהלחנתו של ג'ורג'ו מורודר. היא שיתפה פעולה עם המפיקים ממוצא טורקי-אמריקאי אריף מרדין ובנו ג'ו מרדין, וגם המפיקים והמלחינים אריק קאלווי וקווינסי ג'ונס. מל הווארד הביא אותה לפריז, בה הופיעה רג'ואן בתפקיד החתולה גריזבלה בהפקה באנגלית של המחזמר "קאטס" של אנדרו לויד ובר.

נחשבה זמרת עיראקית, עד שהתברר כי מוצא משפחתה מעיראק, אך היא בעצם יהודיה. השתתפה בפסטיבל הדיסקו המסורתי בעיר ניצה בדרום־צרפת (1987) וזכתה במקום הראשון[3].

במהלך השנים שרה רג'ואן על במות רבות בעולם. היא הופיעה עם שארל אזנבור, אנריקו מסיאס, במופעים ופסטיבלים בשווייץ שבהם הופיעו גם זמרים כמו ג'ו קוקר, ג'יימס בראון, בוב דילן, דייב סטוארט ועוד[2]. לא פעם הוזמנה לשיר באירועים ממלכתיים. כך למשל הוזמנה בשנת 1990 במופע לחגיגות יום ההולדת ה-60 של המלך בלגיה, בודואן הראשון ולסיום 40 השנה לשלטונו, שהתקיימו בפלנטריום של בריסל.

היא השתתפה בשנת 1998, לפי בקשתו של הבמאי ניקיטה מיכאלקוב כתבה רג'ואן את השיר בסיום הפסקול של סרטו "הספר מסיביר", אותו אף ביצעה בארמון הקרמלין הממלכתי לרגל בכורה של הסרט בליווי התזמורת הסימפונית הנשיאותית של רוסיה. היא הופיעה שוב עם תזמורת זו בניצוחו של פאבל אובסיאניקוב גם באוקטובר 2002. כמו כן היא הופיעה בזירת הקרח החדשה של סנט פטרסבורג, וכן עם התזמורת הסימפונית של נובוסיבירסק.

ב-2010 יצאה במופע "ללא גבולות" בשירי דלידה[4].

ב-2017 הופיעה במופע מוקדש לשירי לדינו, אותם הכירה מילדותה בטורקיה.

בישראל שרה רג'ואן במופעים שהקדישה לזמר הצרפתי ולשירי אהבה, ביניהם בליווי התזמורת הסימפונית ראשון לציון בניצוחו של רפי קדישזון, מופעים איתם יצאה לסיורי מופעים גם בסין וביפן, בליווי התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוחו של רפי קדישזון (2020)[5] בליווי הסימפונית תל אביב, תזמורת כלים שלובים, עם המנצח גיל שוחט[6][7] ועם אמנים כמו אבי טולדנו[8], יהורם גאון, עודד מנשה, מירי אלוני[9] ועוד.

מופע עם המלחין והפסנתרן לאוניד פטשקה (2019)[10], ומאוחר יותר המופע "טילדה רג'ואן והצוענים" ובשיתוף להקת הפלמנקו הישראלית[11].

בצרפת שיתפה פעולה מוזיקלית עם ה-GIPSY KINGS, מה שהפך ב-2022 למופע המוקדש לשיריהם במחווה עם להקת הפלמנקו הישראלית ועם סיפוריו של באלדי אולייר[12][12].

"המופע המשותף" מתוכנן עם דודו פישר (2023) מחווה לשירים ממחזות הזמר בברודוויי ובווסט אנד לונדון, שירים מסרטים מפורסמים, שירי חזנות, שירי לדינו, שירים ביידיש שנסונים צרפתיים ושירים ישראליים[13].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצעירותה הכירה בצרפת את בעלה לעתיד, מישל. לאחר שנים רבות בחו"ל, החליטה לעלות לישראל[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טילדה רג'ואן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מסביב לעולם עם טילדה רג`ואן - פריז איסטנבול ומה שבינהם - קונצרט והרצאה, באתר go.galil.gov.il (בעברית)
  2. ^ 1 2 3 אמנים - טילדה רג'ואן, באתר www.habama.co.il
  3. ^ שפי גבאי, [NcqbQkWQueopn06eStYu7vFVAxTqhEEW1QfXWtyao7j_nIgWQNfFHEDb4ZIvy8BGig8-ZlqZBWUSWzR5bQqd4oC4O2HWvbZP-pg_SEyQVQ1wI57L_-_Tvb פנאי פלוס - טילדה רג'ואן שבה למקורות] (עמ' 18), באתר הספרייה הלאומית של ישראל, ‏5.10.1987
  4. ^ טילדה רג'ואן - ללא גבולות, באתר GoJerusalem (באנגלית)
  5. ^ תאטרון חיפה, טילדה רג'ואן והתזמורת הקאמרית הישראלית במופע אונליין • הזמנה מתאטרון חיפה, באתר חי פה - תאגיד החדשות של חיפה והסביבה, ‏2020-12-20
  6. ^ לוח הופעות "טילדה רג'ואן וגיל שוחט – נפגשים בפריז", באתר פשוט להזמין כרטיסים, ‏2014-06-03
  7. ^ https://www.eventer.co.il/events/dp9g3, www.eventer.co.il
  8. ^ נשיקה צרפתית - טילדה רג'ואן ואבי טולדנו עם מיטב הלהיטים של גדולי השנסוניירים, נבדק ב-2022-11-09
  9. ^ שישרים - מופע שנסונים צרפתיים - טילדה רג'ואן ומירי אלוני (8/4/2022), באתר www.igm.org.il
  10. ^ “FLASH BACK” פלאש בק. עם טילדה רג'ואן ולאוניד פטשקה, נבדק ב-2022-11-09
  11. ^ מועדון הזמר - טילדה רג'ואן, ליאוניד פטשקה והצוענים במופע ענק! - כרטיסים להופעות חיות | לוח הופעות 2022 | להופעות היום ולכל האירועים וההצגות החמות בישראל לחצו כאן | מעריב, באתר www.maariv.co.il
  12. ^ 1 2 מופע "מחווה לג'יפסי קינגס" טילדה רג’ואן עם להקת הפלמנקו הישראלית, באתר אתוס
  13. ^ טילדה רג'ואן - דודו פישר המופע המשותף, באתר www.mishkan-ashdod.co.il