יהדות טאיוואן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כנסיית צ'לוצ'יין (車路墘基督教會), אתר מוזיאון השואה של טאיוואן.

האזכור הראשון לגבי הנוכחות היהודית בטאיוואן מתועד רק החל מאמצע המאה ה-20, כאשר עוד מימיה הראשונים, הקהילה היהודית בטאיוואן היוותה קהילה קטנה יחסית מבחינה מספרית.

הנוכחות היהודית בטאיוואן נחשפה לראשונה לציבור הרחב במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20, כאשר טקסי דת יהודיים החלו להתקיים בכנסייה הצבאית של ארה״ב בטאיוואן, כאשר גם לאזרחים טאיוואנים ניתנה האפשרות להשתתף בטקסים אלו.

בשנת 1975, הרב אפרים פרדיננד איינהורן החל לשמש כרב הראשי של הקהילה היהודית באי[1][2][3][4]. איינהורן החל לנהל תפילות בבית הכנסת בטאיוואן כ-5 שנים לאחר הגעתו. עד למותו בשנת 2021 ניהל בית כנסת בטאיפיי שבטאיוואן.

לאור העובדה שמדינת ישראל מקיימת קשרים דיפלומטיים מלאים עם הרפובליקה העממית של סין, הדבר מונע ממנה מלהכיר באופן רשמי בעצמאותה של טאיוואן, לאור הסכסוך ארוך השנים בין שתי המדינות. עם זאת, בחודש מאי 1993 נפתח בתל אביב-יפו "משרד הכלכלה והסחר של טאיפיי" ובחודש אוגוסט של אותה השנה פתחה ישראל בטאיפיי את "משרד הכלכלה והסחר של ישראל", ובכך קיבלו יחסי המסחר בין שתי המדינות גושפנקה.

בקיץ 2011 נחנך בטאיפיי בירת טאייואן מרכז חב"ד, המוכר גם בשם "המרכז היהודי של טאיפיי"[5].

בשנת 2016 התקיים בטייפה לראשונה טקס לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ביוזמת נציגות ישראל בטאיוואן. בטקס השתתף גם נשיא טאיוואן מא יינג ג׳ו שנשא דברים.

לפי הערכות, בטאיוואן מתגוררים כיום כ-800 תושבים יהודים[6], מתוכם 95-90% מתגוררים בטאיפיי.

נוצרים אוהבי ישראל בטאיוואן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002, מוזיאון השואה של טאיוואן נפתח לציבור הרחב בעיר טאינאן. המוזיאון נוסד על ידי צ'או צ'אוסינית: 卓枝安), כומר טאייואני אשר משתייך לזרם היהדות המשיחית, שנחשב לפי היהדות ולפי הנצרות כזרם בדת הנוצרית[7]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהדות טאיוואן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא תולדות עם ישראל ובנושא טאיוואן. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.