יחסי פקיסטן – קוריאה הצפונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי פקיסטןקוריאה הצפונית
פקיסטןפקיסטן קוריאה הצפוניתקוריאה הצפונית
פקיסטן קוריאה הצפונית
שטחקילומטר רבוע)
796,095 120,538
אוכלוסייה
244,010,540 26,223,828
תמ"ג (במיליוני דולרים)
376,533
תמ"ג לנפש (בדולרים)
1,543
משטר
רפובליקה אסלאמית פדרלית ודמוקרטיה פרלמנטרית דיקטטורה, טוטליטריזם, משטר חד מפלגתי

יחסי פקיסטן–קוריאה הצפונית הם יחסי החוץ בין פקיסטן לבין קוריאה הצפונית. תחילת היחסים בין המדינות החלה בשנות ה-70 בתקופת כהונתו הדמוקרטית של ראש הממשלה זולפיקר עלי בהוטו, כאשר ערך ביקור ממלכתי בצפון קוריאה כחלק ממסע הבחירות למדיניות החוץ שלו לחיזוק היחסים עם מדינות סוציאליסטיות. פקיסטן מחזיקה בקוריאה הצפונית שגרירות בפיונגיאנג ואילו קוריאה הצפונית מחזיקה בפקיסטן שגרירות באסלאמאבאד, קונסוליה כללית בקראצ'י, וקונסוליות בערים אחרות בפקיסטן.

למרות עליית הרגש האנטי אמריקני בפקיסטן וקשריה ההדוקים ההדדיים עם הרפובליקה העממית של סין, נראה כי דעת הקהל הפקיסטנית כלפי צפון קוריאה מפולגת במידה רבה, כאשר 27% רואים אותה בחיוב ו-27% מביעים דעה שלילית.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת איראן–עיראק[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ההערכה, פקיסטן כרתה בריתות בין צפון קוריאה, איראן ולוב. במהלך מלחמת איראן–עיראק, צפון קוריאה ופקיסטן תמכו באיראן. צפון קוריאה יצרה אמצעי לחימה וציוד צבאי נשלחו לעיר הנמל הפקיסטנית קראצ'י, משם הועברו ביבשה ומלווים על ידי הכוחות המזוינים של פקיסטן לגבול איראן. המדינה האיראנית השתמשה בהם כדי לפגוע ביעדים עיראקיים.[2]

טענות על סיוע גרעיני על ידי פקיסטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

פקיסטן הואשמה על ידי גורמים בארצות הברית בכך שסיפקה בחשאי טכנולוגיה גרעינית לצפון קוריאה למטרות צבאיות.[3] ה-CIA טען כי עקבו אחר כמה משלוחים אוויריים בין שתי המדינות באמצעות לוויין. ממשלת ארצות הברית מאמינה כי ד"ר עבד אלקדיר חאן, מדען בכיר במחקר אטומי, נסע כמה פעמים לצפון קוריאה וסיפק סיוע טכנולוגי חיוני לממשלת צפון קוריאה ליצירת אורניום מועשר בדרגת נשק.

שערוריית 2002[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002 דלף מידע כי פקיסטן הייתה המקור להתפתחותה האחרונה של צפון קוריאה בראשי נפץ גרעיניים, לפי גורמי המודיעין האמריקניים.[4] עבדול קדר חאן הועמד למעצר בית על ידי ממשלת פקיסטן ונדרש להתנצל בפני הציבור בפקיסטן בפומבי על ש"הביך" את המדינה. ממשלת פקיסטן סירבה לקריאות חוזרות ונשנות לפקחי נשק לחקור את מתקני הגרעין של פקיסטן או כל ניסיונות של ה-CIA לחקור ישירות את ד"ר חאן, למרות הלחץ המערבי ההולך וגובר.

יחסי מסחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי פקיסטן, התקיימו יחסים כלכליים ארוכים עם ממשלת צפון קוריאה מאז תחילת שנות ה-70.[2]

מול כלכלה מוחלשת במהלך שנות התשעים וחוסר הרצון של סין מלהתמודד עם לחץ מערבי מפני מכירת טילי ה-M-11 שלה, פקיסטן ביקשה ספק חלופי, במקרה זה צפון קוריאה.[5]

עובדה ידועה היא כי ראש ממשלת פקיסטן בנזיר בהוטו נפגש עם פקידים צפון קוריאנים בהזדמנויות שונות במהלך 1990 כדי לדון בעסקה שתעניק גישה לפקיסטן אל טילי רודונג ארוכי הטווח של קוריאה הצפונית.[6] בתמורה, פקיסטן תספק לצפון קוריאה טכנולוגיה גרעינית אזרחית במקום כסף, בגלל היעדר כספים. עם זאת, חילופי הדברים בין שתי המדינות נשמרו הדדית וסודיות למדי. כבעלי ברית קרובים של הרפובליקה העממית של סין, צפון קוריאה ופקיסטן שיתפו פעולה זה עם זה בחילופי חינוך ותרבות. ישנם דיווחי מודיעין רבים שאומרים שרבים מתלמידי צפון קוריאה חונכו באוניברסיטאות פקיסטן, ופקיסטן הביעה תמיכה באיחוד חוזר עתידי של קוריאה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 2013 World Service Poll BBC
  2. ^ 1 2 "The Pakistan-North Korea nexus". www.rediff.com.
  3. ^ Carbaugh, John E. "Pakistan-North Korea Connection Creates Huge Dilemma For U.S." Pakistan-Facts.com. אורכב מ-המקור ב-2007-07-01. נבדק ב-2007-05-31.
  4. ^ "BBC NEWS - South Asia - Powell says nuclear ring broken".
  5. ^ "Dangerous counter-trades Pakistan and North Korea Volume 8 Issue 9 November 2002 Pakistan and North Korea" (PDF). The International Institute for Strategic Studies.
  6. ^ "PAKISTAN: The North Korea Connection".