כיכר בלאהה לואיזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כיכר בלאהה לואיזה
Blaha Lujza tér
מידע כללי
סוג כיכר עירונית עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם לואיזה בלאהה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ארז'בטווארוש עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 47°29′48″N 19°04′12″E / 47.4967°N 19.07°E / 47.4967; 19.07
(למפת בודפשט רגילה)
 
כיכר בלאהה לואיזה
כיכר בלאהה לואיזה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כיכר בלהה לואיזה והבניין של התיאטרון הלאומי בשנות ה-50
בניית המטרו בסוף שנות ה-60

כיכר בְּלַאהָה לואיזה או לוּיְזָההונגרית: Blaha Lujza tér) ממוקמת ברובע 8 של בודפשט בחלק הרובע שנקרא "רובע הארמונות" (Palotanegyed). זוהי אחת הכיכרות העמוסות ביותר בבודפשט. היא ממוקמת ליד הצומת של דרך ראקוצי (Rákóczi út) ושדרת יוז'ף (József körút) שהיא קטע בשדרה הגדולה של בודפשט. הכיכר נקראת על שמה של לויזה (לואיזה) בלאהה, זמרת-העם המפורסמת של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. "הזמיר של האומה" קראו לה. בשנת 1920[1] (עוד בחייה) קראו את הכיכר על שמה משום שהאמנית שהייתה חברה בלהקת התיאטרון הלאומי במשך עשרות שנים, התגוררה בדירה בסמוך, בפינת דרך ראקוצי ושדרת ארז'בט שהתחילה כהמשך של שדקת יוז'ף. הכיכר היוותה בעבר חלק מרחוב נפסינהאז (Népszínház) שמתחיל ממנה. הכיכר למעשה מהווה את הגבול המנהלי של הרובע השביעי והרובע השמיני של בירת הונגריה.

עשרות אלפי אנשים ומכוניות עוברים מדי יום באחת הנקודות העמוסות בבירה ובמדינה בארבעה כיוונים עיקריים. עם השלמת הקו השני של הרכבת התחתית (M2) בדצמבר 1972 העובר מתחת לכיכר, הופסק שירות החשמליות הקודם (19, 44, 67, 68) שנסעו בדרך ראקוצי העוברת בשולי הכיכר.[2]

המבנים בכיכר בעבר ובהווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיאטרון הלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיאטרון הלאומי עמד במרכז הכיכר. הבניין, שהיה זקוק לשיפוץ, פוצץ ב-1965 עקב בניית קו M2 של מטרו בודפשט.[3] עם תוכניות אחרות, ניתן היה למנוע את ההריסה. הבניין, ששימר את מסורות הסגנון האקלקטי, נבנה בין השנים 1872 לבין 1875 על פי תכנונם של פרדיננד פלנר והרמן הלמר. על חזיתו, שפנתה לכיכר, ניתן היה לראות ריזליט (קידמון או חזית בולטת) גדול, שעליו ששה עמודים תמכו בטימפנון, ובתוכו תבליט. פסלי החזה של קארוי קישפלודי, בני אגרשי ויוז'ף גל ניצבו מעל החלונות בקומה הראשונה.

חנות הכלבו קורווין[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנות כלבו קורווין נפתח ב-1 במרץ 1926 והוקמה על ידי חברת MJ Emden Söhne מהמבורג עם הון מניות של מיליון כתרים הונגריים. סגן נשיא החברה הציבורית והמנהל הראשון של החנות היה מקסימיליאן לוין, בעל הון גרמני גדול. חנות הכלבו שליד התיאטרון הלאומי נבנה על פי התוכניות של זולטאן רייס, עם חזית ארמון מעוטרת בסגנון קלאסי. מאחורי החזית החד-קומתית, לכאורה, היו ארבע שורות של קומות, עם חלונות רציפים בכל גובהן, מופרדים רק על ידי תוספות עץ כמעט בלתי מורגשת, בחלקים תחתונים ועליונים. מאחורי הכניסה היה אולם דו-קומתי עם גג זכוכית קיבל את פני הלקוחות. הפנים והמשטחים תוכננו על ידי פילפ אדן בק.[4]

בית קפה EMKE[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הקפה EMKE נמצא בצד שמאל של התמונה, בשנת 1905

בפינת דרך ראקוצי ושדרת ארז'בט היה בית הקפה המפורסם אמקה (בית קפה EMKE), שנפתח ב-1894, אחד מבתי הקפה הידועים והפופולריים ביותר בבודפשט באותה תקופה.[5] מקום הבילוי המוזיקלי[6] קיבל את שמו מ"האגודה הציבורית ההונגרית של טרנסילבניה" (Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület (EMKE)), שבה היה חבר יונאס (יונה) וסרמן, שהקים את בית הקפה. לאחר הרס המקום במרד ההונגרי ב-1956, נבנה הבניין מחדש. חשיבותו של בית הקפה מועצמת על ידי העובדה שהחלל כונה EMKE גם עשרות שנים לאחר ביטול השם הרשמי, גם לאחר שינוי החלל וסגירת בית הקפה, שהחל לרדת מהשיח הציבורי רק לאחר שינוי משטר.[7]

חנות יום ולילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החנות הסופרמרקט יום ולילה

מול EMKE, בצד השני של השדרה, הייתה החנות הראשונה של בודפשט שפעלה 24 שעות ביממה משנות ה-60, החנות הראשונה כזו של בת 24 שעות. כיום, פועלת שם סופרמרקט (לא 24 שעות) תחת המותג לידל.

בית העיתונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור התחום על ידי כיכר בלאהה לואיזה, רחוב בלה שומודי ושדרת יוז'ף, היה מטה החברה של ההוצאה לאור של עיתונים אחדים שהוקמה בשנת 1949 משני בנייני דירות ישנים ומהבניין ששיכן את משרד המערכת ומשרד הדפוס לשעבר. בתוך הבניין המורכב משלושה בתים. הוא הצליח לשמור על החזית המקורית שלו עם ערך היסטורי, בעוד האחרים קיבלו חזות אחידה. בצורה זו, הכיכר שנשלטה על ידי התיאטרון הלאומי באותה תקופה הפכה למבנה מכונן, ואירח עשרות חדרי חדשות במשך עשורים רבים. הבניין התרוקן במהלך העשור שלאחר חילופי המשטר, ובמשך שנים הוא עמד ריק בכיכר. הוא נהרס בשנת 2005.

גישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכיכר ממוקמת כאמור בצומת של שני כבישים עם תנועה משמעותית בבודפשט, שדרת יוז'ף ודרך ראקוצי. יש מעבר תת-קרקעי בצומת הכבישים, ומשם נפתח גם אולם הנוסעים של תחנת המטרו M2 של כיכר בלאהה לואיזה. בשל מיקומה, הכיכר מחוברת גם לצירי אוטובוס רבים וחשמליות 4 ו-6 המרכזיות ביותר בבודפשט.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר בלאהה לואיזה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rátonyi Gábor Tamás (2016). "Hány éves a Blaha Lujza tér?" (בהונגרית). Utcák, terek blog. נבדק ב-2016-12-01. 1918-ban a Népszínház utca első szakaszát nevezték el Blaháról (Blaha Lujza utca), ezt azonban a közgyűlés nem hagyta jóvá. 1920. január 23-án jelent meg a Fővárosi Közlönyben a Blaha Lujza tér névadásáról szóló hír.
  2. ^ "Népszabadság, 30. évfolyam, 297. szám: December 23: Változások a fővárosi tömegközlekedésben". Népszabadság (az Arcanumon). 1972-12-17. נבדק ב-2022-07-03.
  3. ^ Szucsi (2010). "Nemzeti Színház Blaha Lujza téren Budapesten" (בהונגרית). egykor.hu. A színház 1964-ig itt működött, majd 1965. április 23-án az épületet felrobbantották. fotókkal
  4. ^ Elkezdték leszedni a Corvin Áruház alumíniumburkolatát
  5. ^ Emke Kávéház
  6. ^ "„Szemben az EMKE cigánya zenél…"". אורכב מ-המקור ב-2020-02-21. נבדק ב-2018-08-02.
  7. ^ Tér, ami nincs