ספא גלרט

ספא גלרט
Gellért gyógyfürdő
מידע כללי
סוג ספא, thermal bath, בית מרחץ עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם Gellért Hill עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת מלון גלרט עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המחוז השישי של בודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
סגנון אדריכלי אר נובו עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 47°29′01″N 19°03′03″E / 47.48370833°N 19.05097222°E / 47.48370833; 19.05097222
www.gellertfurdo.hu
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בריכת הגלים

ספא גלרטהונגרית: Gellért gyógyfürdő) הוא אחד מאתרי הספא המפורסמים של בודפשט, והמבנה שלו הוא יצירה יוצאת דופן של אר נובו הונגרי.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספא ממוקם ברובע 11 של בודפשט, בכיכר סנט גלר 1 (1 Szent Gellért tér), באותו הבניין של מלון Danubius Hotel Gellért בצד בודה בגדה הימנית (המערבית) של הדנובה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השארושפירדה (Sárosfürdő)

אנדראש השני, מלך הונגריה ייסד במקום זה בית חולים ובית מרחץ כבר במאה ה-13. בתקופה הטורקית (הונגריה העות'מאנית) עמד באתר של ספא גלרט של היום בית מרחץ בשם אצ'יק אילידז'ה, שהנוסע אווליה צ'לבי הזכיר ברשימות המסע שלו באופן הבא:

"...הם באים לשם בכירכרות. זה מביא תועלת עבור המחלה הצרפתית ושבעה סוגים אחרים של מחלות. הכלל לשימוש במרחצאות הוא שכאשר הגוף הופך בה אדום לגמרי, אתה צריך לצאת, להתעטף ולשמור על חום הגוף."

לאחר כיבושה מחדש של העיר בודה מידי העות'מאנים, הספא הפך לרכוש רופא המשפחה של לאופולד הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה. בנו של הרופא, קרל אילמר מוורטנברג, מכר אותו לעיר בודה ב-1718. הספא נקרא אז "שארוש פירדה" - Sáros fürdő (שפירושו בהונגרית: מרחצאות בוציות) בגלל הבוץ העדין שעלה מן המעיין ביחד עם המים החמים ושקע בתחתית הבריכות. השם הגרמני של ספא גלרט באותה תקופה היה Blocksbad, אשר ניתן לייחס לשמה הגרמני של גבעת גלרט שלמרגלותיה נמצא הספא. בשנת 1809, הבניין הפשוט, החד-קומתי, דמוי אסם, עבר לבעליות שונות. במחצית השנייה של המאה ה-19, תושבי בודה ופשט, כמו גם תושבי העיירות והכפרים השכנים, פקדו את מרחצאות שארוש.

תוכנית קומה של ספא גלרט, הלקסיקון הגדול של רוואי

בשנת 1894, במהלך בניית גשר פרנץ יוזף (שמו היום גשר החירות), הספא נהרס, ובשנת 1901 החליטה מועצת עיר הבירה להפקיע את מקורו ואת אדמותיו של מרחצאות שארוש. התוכנית להקמת הספא והמלון הייתה חלק מתפיסת עיר הספא של בודפשט. המלון וספא גלרט נבנה בשנים 19121918 בסגנון אר נובו, גם שבויי מלחמה רוסים עבדו באתר הבנייה בשנה האחרונה של מלחמת העולם הראשונה.

מרחצאות גלרט שהושלמו היה מתקן בקטגוריית היוקרה הראשון של בודפשט, בזמנו הוא נחשב לספא המודרני ביותר באירופה. באותה תקופה, הספא כלל גם בית חולים בן שלושים מיטות. הבעלים לשעבר של הספא והמלון ניצלו כל הזדמנות כדי להבטיח שהמוסד יהיה בעל רמה גבוהה של איכות טכנית ואסתטית, הן מבחינת הנוחות והן מבחינת הטיפולים הרפואיים. בריכות תרמיות משותפות למספר מטופלים מרוהטות בפאר וכן אמבטיות תרמיות בהתאם לצורכי התקופה היו זמינות לציבור, בעוד שניתן היה להשתמש בטיפולי בוץ בחדר משותף או בתאים נפרדים, בתוספת אפשרויות של אמבטיות CO2, מלוחות, או בעלות ריח אורנים נוצצות. תא המשאף, הפנאומטי והאינפרא אדום, שנחשב כמעט ייחודי בזמן פתיחתו, חיכה גם לאלה שרצו לא רק לרחוץ, אלא גם להחלים ממחלה או לאחר מחלה. מעבדות רפואיות נפרדות ומחלקת בריאות מאובזרת מהמעלה הראשונה לוו בפיקוח רפואי קבוע. המטבח המזון של המתקן סופק על ידי מטבח מסעדת גונדל המפורסמת עד 1945, תוך שימת לב מיוחדת כבר אז לשמירה על עקרונות התזונה המודרניים.[1]

החלק הפתוח של המרחצאות בתאורת ערב

ספא בריכת הגלים, שנחשב אז לעניין מסקרן באירופה, נבנה מאוחר יותר, בשנים 19261927, באזור הפארק לשעבר של הספא. בשנת 1934 נוספה בריכת הג'קוזי שהיה ממוקם בשליש מבריכת השחייה ומבודדת ביריעת עופרת, 84 פיות מיוחדות שנשפו אוויר גרמו למים לבעבע. האוויר נדחס לפיות באמצעות מדחס אוויר שהונע במנוע חשמלי של 14 כוחות סוס, ואורות צבעוניים בין החרירים הציפו את מי הבריכה באור מסתורי.

לפני מלחמת העולם השנייה, לספא גלרט היה קהל לקוחות אקסקלוסיבי: המלכה ההולנדית יוליאנה הראשונה, כמה ראג'ות מהודו שביקרו באירופה, המשורר ההודי הגדול רבינדרנת טאגור בילו שם את ירח הדבש שלו. בין המבקרים המפורסמים בספא היו יהודי מנוחין וריצ'רד ניקסון.

הבניין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונוס וקופידון, מאת אדולף הוסאר

הספא נבנה על פי תוכניותיהם של ארתור שבשטין, ארמין הגדוש ואיזידור שטרק שלושה אדריכלים יהודים הונגרים. מתחם הבניין הוא יצירת אר נובו מאוחרת, כיפותיו בעלות סגנון בארוק. לכניסה הראשית של הספא ניתן להגיע מ-Kelenhegyi út, משני צידי השער המקושת ניתן לראות קבוצת פסלים של הפסל היהודי יוז'ף רונה, שמסמלים ריפוי. מהפרוזדור המחופה בפסיפס צבעוני ניתן להגיע לאולם המרכזי בעל האכסדרה, אורכו 74 מטר ורוחבו 11 מטר, ומקורה בגג זכוכית צבעוני. עשרת החלונות הדקורטיביים של האולם נעשו בבית המלאכה לציור הזכוכית של צייר הזכוכית ואמן הפסיפס היהודי מיקשה רוט על בסיס טיוטות הקרטון של הצייר הכמעט לא מוכר וינצה הנדה (Hende Vice), וכן פרי עבודתו של אמן הויטראז' היהודי אף הוא מנו רוט. על חלונות הזכוכית ניתן לראות סצנות מיצירתו של המשורר יאנוש אראן "מותו של בודה". פסל ונוס של אדולף הוסאר הוצב בקצה האולם. שלושת הפסלים של אולם קבלת הפנים המסמלים שלוש מעונות השנה (אביב, קיץ, סתיו), נוצרו בשנת 1961.

שיפוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרחצאות גלרט ניזוקו קשות במלחמת העולם השנייה, ולכן היה צורך להחליף חפצי אמנות רבים. לאחר השיקום הראשוני החל שלב נוסף וחלונות הגג הסגלגלים בחלקת הנשים עם תוספות עופרת תוכננו ונבנו על ידי גאבור גונזלס ב-1998. חלונות הזכוכית הצבעונית שיוצרו בבית המלאכה-רוט נותרו בחלקת הגברים, אך גם אלה שופצו בסוף שנות התשעים. השיפוץ המקיף של מרחצאות גלרט התרחש בין ינואר 2007 לאפריל 2008. הריהוט והסגנון המקוריים של הספא נשתמרו, כולל פסיפסי ז'ולנאי (מפעל קרמיקה מפורסם בהונגריה), עמודי שיש, זכוכית ופסלים.

פרימאוורה - יצירתו של יאנוש פאסטור

בשנת 2014 פעלו בספא גלרט בסך הכל 12 בריכות. כולם למעט שניים היו של מים תרמיים.[2] באולם המרכזי בריכת שחייה בטמפרטורת מים של 26 מעלות צלזיוס. נהוג שם לשחות בבריכת השחייה במעגלים, והשימוש בכובע רחצה הוא חובה, כמו בכל אתרי הספא בבודפשט. בחלק הרדוד יותר של הבריכה פועלים כמה וכמה ג'קוזים במרווחים קבועים. בקשת חצי עגולה בקו של בריכת השחייה ישנה בריכת מים תרמיים ב-36 מעלות צלזיוס. באגף הימני והשמאלי של הספא במלון גלרט, אזור הנשים והגברים לשעבר של מלון גלרט, ישנן שתי בריכות כל אחת עם מי מרפא, האחת של 36 °C השנייה של 40 °C. יש אמבטיות אדים נפרדות בשני האזורים התרמיים, כל אחת עם בריכת מים קרים. אזור הגברים והנשים לשעבר כולל סאונה פינית נפרדת.

המים המרפאים של הספא[עריכת קוד מקור | עריכה]

המים החמים של סידן - מגנזיום - מימן קרבונט וסולפט -כלורידסולפט, המכילים נתרן, הם בעלי תכולת יוני פלואוריד משמעותית. לפי הספרות הרפואית המים מומלצים מאוד לכל מי שמתמודד עם מחלות ניווניות של מפרקים, מחלות עמוד השדרה, דלקות פרקים, פציעות והפרעות דיסק, כיווץ כלי דם, הפרעות במחזור הדם או תלונות אסתמטיות או כרוניות של ברונכיטיס.

יונים שליליים כמות יונים חיוביים כמות אחר כמות
כלוריד 141.5 mgr נתרן 119.2 mgr חומצה מטבורית 2.1 mgr
ברומיד 0.5 mgr סידן 177.2 mgr חומצה מטאזילית 19.5
יודיד 0.04 mgr מגנזיום 60.1 mgr חומצה פחמית חופשית N.A
פלוּאוֹרִיד N.A ברזל כך חמצן מומס N.A
סולפט 331.7 mgr אשלגן כך
מימן פחמתי 488.0 mgr ליתיום כך
סולפיד 1.21 mgr
בסך הכל 1554.9 מ"ג/ליטר -

ספא גלרט בצילומי ארכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Meskó Csaba: Gyógyfürdők. Budapest: Városháza. 1998. ISBN 963 8376 78 3
  • Meleghy Péter: Budapest fürdői. Budapest: Corvina. 2012. ISBN 978 963 13 6042 4
  • Búza Péter: Fürdőző Budapest. Budapest: Holnap. 2006. ISBN 963 346 719 5
  • Soós Péter, Balogh Éva, Fluck István: Budapest fürdőváros. Budapest: Fővárosi Fürdőigazgatóság. 1996. ISBN 963-02-9932-1
  • Liber Endre: Budapest-fürdőváros kialakulása, különös tekintettel a székesfőváros községi fürdőpolitikájára 1-3. Budapest: Főváros Statisztikai Hivatala. 1934

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספא גלרט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Az Est Hármaskönyve 1929. Második kötet / 246. old. – Szent Gellért Gyógyfürdő és Szálló
  2. ^ A Gellért fürdő - vgfszaklap.hu, 2014/4. lapszám