כיכר החירות בבודפשט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסל הנשיא רונלד רייגן
פסל הגנרל האמריקאי הארי היל בנדהולץ בכיכר החירות.

כיכר החירותהונגרית: Szabadság tér, תיעתוק לעברית: סאבאדשאג טר) היא כיכר גדולה ברובע החמישי של בודפשט, הנקרא ליפוט ווארוש - Lipót Város, במרחק הליכה קצר מאוד מנהר הדנובה ומבניין הפרלמנט ההונגרי. הכיכר בנויה בצורת פעמון וכוללת פסלים, אנדרטאות, מזרקה, גני משחקים, בית קפה במרכזה, וחניון תת-קרקעי גדול.

מיקום: הכיכר גובלת ברחובות kiss,Vécsey, Honvéd, Aulich, Zoltán,Percel.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר הכיכר שימשה כטיילת וכונתה "טיילת סצ'ני[1]" (Széchenyi). שמה הנוכחי הוענק לה בשנת 1900. בין השנים 1786 - 1898 עמד בכיכר "הבניין החדש" אשר שימש כמחנה צבאי, כבית כלא, וכמקום הוצאות להורג של אזרחים הונגריים רבים. במקום זה הוצא להורג בעת "אביב העמים", גם ראש ממשלת הונגריה לאיוש באתיאני[2](Batthyány Lajos), בימי המהפכה ההונגרית- ב-6/10/1849 . הבניין החדש כונה גם ה"בסטיליה" של הונגריה[3]. בשנת 1898 נהרס הבניין החדש. את שמה הנוכחי "כיכר החירות" העניקו לכיכר ב-1900. השם "כיכר החירות" נבחר במכוון, כהדגשה לניגוד המוחלט להקשרים ולדימוי שנוצר למקום במאות הקודמות, דימוי של דיכוי חירויות אזרחיות בהונגריה, מאסרים פוליטיים, והוצאות להורג. ב-1951 בימי המלחמה הקרה, החלו בחפירות מתחת לכיכר ליצירת בונקר מוגן מפצצות גרעיניות, עבור מנהיגי המפלגה הקומוניסטית ההונגרית. הבניה הופסקה ב־1957 עקב סיבות תקציביות.

הכיכר כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביב הכיכר ניצבים בניינים מרכזיים, דוגמת בניין הטלוויזיה ההונגרית (לשעבר בנין הבורסה ההונגרית), שגרירות ארצות הברית, הבנק הלאומי ההונגרי, שלוחות של משרד ההגנה, בנייניי משרדים ומשרדים ראשיים של בנקים מסחריים. מתחת לכיכר מצוי חניון מכוניות תת-קרקעי בתפוסה של 746 מקומות חניה. בנוסף, קיימים גני משחקים ומתקנים לילדים, בית קפה במרכז הכיכר, פסלים, אנדרטאות ומקומות זיכרון.

פסלים ואנדרטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פסל רונלד רייגן - הפסל בכיכר בשנת 2011 לרגל שנת הולדתו המאה של נשיא ארצות הברית ה-40, כאות הוקרה לתרומתו לסיום המלחמה הקרה, ולהתפוררותה של ברית המועצות, ולסיום שלטונה בהונגריה. הפסל נוצר בידיי האמן מטא אישטבאן (Máté István), עשוי מברונזה, וגובהו 2.2 מטר.
  • פסל ג'ורג' בוש האב, הנשיא ה-41 של ארצות הברית. הפסל נחנך באוקטובר 2020, במלאת 30 שנה להתפרקות ברית המועצות והגוש הקומוניסטי. גם פסל זה נוצר בידיי האמן מטאה אישטוואן (Máté István).
  • פסל הגנרל האמריקאי הארי היל בנדהולץ - שמנע ב־1919 בימיי הרפובליקה ההונגרית הסובייטית, את ביזת המוזיאון הלאומי ההונגרי[4] על ידי חיילים מהצבא הרומני. הפסל מוצב בחזית שגרירות ארצות הברית.
  • אנדרטת גיבורי ברית המועצות - בשונה מאנדרטאות אחרות מהתקופה הסובייטית, שהוצאו אל מחוץ לעיר לממנטו פארק, אנדרטה זו הושארה למטרת שימור יחסים תקינים עם רוסיה. השארת האנדרטה במקומה, גרמה בזמנו למחלוקת פנים הונגרית[5]. האנדרטה הוקמה לזכר חיילי ברית המועצות, אשר שחררו את הונגריה מהכיבוש הגרמני. גובהה 15 מטר, הוקמה ב-1946 בידיי הפסל אנטאל קארוי (Antal Károly). הכיתוב על האנדרטה מהלל את גבורת החיילי ברית המועצות המשחררים
  • האנדרטה לזכר קורבנות הכיבוש הגרמני - הנאדרטה הוקמה ביולי 2014, לציון שבעים שנה לכיבוש הנאצי. האנדרטה מורכבת משבעה עמודים, בחלקם קטועים. במרכז האנדרטה המלאך גבריאל, ובידו סמל הונגריה. מלמעלה, עט עליו הנשר של גרמניה הנאצית, במעוף מאיים. את האנדרטה תכנן פאראקני ראב פטר (Párkányi Raab Péter)[6]. על האנדרטה נמתחה ביקורת רבה והתקיימו נגדה הפגנות, עוד טרם הצבתה במקומה[7]. נגד האנדרטה הושמעו טענות מהותיות, לפיהן ממשלת הונגריה ניסתה להסיט את אחריות לקורבנות מהמשטר ההונגרי בתקופת מפלגת צלב החץ, ולגלגלה כולה לכיוונה של גרמניה הנאצית. היו גם טענות של תרגום ולשון בלוח הזיכרון, בעברית, ברוסית וגם באנגלית. בעברית נחרט על לוח הזיכרון המשפט המשובש "הקורבנות לזכרם של", במקום המשפט הנכון "לזכרם של הקורבנות". בנוסף נטען שהגופן - פונט, בו נעשה שימוש, מיושן ומתאים לטקסט תנכי, ואינו מתאים לתכנים עכשוויים[7].
    אנדרטה בכיכר החירות, לזכר קורבנות הכיבוש הגרמני.
  • פסלון הצפרדע - מול הבניין שהיה בעבר הנהלת הטלוויזיה ההונגרית מוצב פסלון הצפרדע, המייצג את הצפרדע "קרמיט" ממופע החבובות. את הפסל יצר הפסל הקרואטי מיכאילו קולודקו (Mikhailo Kolodko), לזכר ימים שאינם עוד, שכן תמו הימים בהם הנהלת הטלוויזיה ההונגרית מוקמה בכיכר, וכן תמו הזמנים בהם שודר מופע החבובות. קולודקו פיסל בבודפשט שלושה פסלונים נוספים, הקשורים לישראל וליהדות[8]. האחד תבליט של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל עם אופניים, בקרבת בית הכנסת הגדול של בודפשט. פסלון נוסף שיצר קולודקו, של חנה סנש, מוצב בגן ציבורי הקרוי על-שמה. פסלון של תיבת נח ממוקם בכיכר בטהלן גאבור - Bethlen Gábor tér, ברובע השביעי של בודפשט.
  • אנדרטת זיכרון לקרל לוץ (Karl Lutz) - ממוקמת באזור השגרירות האמריקאית בכיכר. האנדרטה עוצבה כספר פתוח המונח על קוביית אבן גדולה. פוסלה בידיי תמאש סאבו (Szabó Tamás) הוקמה ב-2006 ביוזמת שגרירות ארצות הברית בבודפשט[9], לזכר הדיפלומט השווייצי שייצג את ארצות הברית במלחמת העולם השנייה (1942-1945) מול השלטון הנאצי בהונגריה, והציל למעלה מ-62,000 יהודים.
  • אנדרטת אש התמיד - מצויה מול המקום בו שכן "הבניין החדש" לפני הריסתו. זוהי קערה גדולה המוצבת על קוביית אבן גדולה. הוקמה ב־1934, לזכר הקורבנות שאיבדו את חייהם בבניין החדש. עוצבה בידיי דוז'ה פארקש אנדראש (Dózsa Farkas András).
  • מזרקה - בכיכר פועלת מזרקה אינטראקטיבית. ככל שמתקרבים אליה משתנה עוצמת זרימת המים.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכיכר עצמה אין תנועת כלי רכב. תחבורה ציבורית מגיעה לרחובות הסמוכים. גם הכניסה לחניון התת-קרקעי מתבצעת מרחובות סמוכים. תחנת מטרו קרובה נמצאת ב־Kosuth Lajos tér.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A SZABADSÁG TÉR TÖRTÉNETE, House Of Business
  2. ^ Október 6., oktober6.kormany.hu
  3. ^ Szabadság tér, הארכיב הדיגיטלי הלאומי של הונגריה (בהונגרית)
  4. ^ גיא ביינר, לבטל את הטריאנון, באתר האוניברסיטה הפתוחה, ‏קיץ 2013
  5. ^ כל מה שאתה צריך לדעת על האנדרטה הסובייטית בכיכר החירות של בודפשט — תמונות - Daily News Hungary, באתר dailynewshungary.com, ‏2021-09-21
  6. ^ Pál Tamás, A német megszállás áldozatainak emlékműve, www.kozterkep.hu (בהונגרית)
  7. ^ 1 2 “The Epitome of Nonchalance and Cynicism” – Hungary’s Jewry Outraged by Flagrant Mistranslations, I wish to be a polyglot!, הכתבה מביאה את הביקורות המהותיות, הצורניות והניסוחיות על האנדרטה ולוח הזיכרון, ‏2014-09-17 (באנגלית)
  8. ^ A kockásfülű nyúltól Noé bárkájáig: itt van Kolodko Mihály összes budapesti miniszobra térképpel | szmo.hu, www.szeretlekmagyarorszag.hu, ‏2019-08-31 (בהונגרית)
  9. ^ Carl Lutz Memorial, U.S. Embassy in Hungary (באנגלית אמריקאית)