כשתפגשי זר גבוה ומסתורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כשתפגשי זר גבוה ומסתורי
You Will Meet a Tall Dark Stranger
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
בימוי וודי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לטי ארונסון
סטיבן טננבאום
תסריט וודי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אליסה לפסלטר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אנתוני הופקינס
ג'מה ג'ונס
ג'וש ברולין
נעמי ווטס
אנטוניו בנדרס
פרידה פינטו
לוסי פאנץ'
יואן ברמנר
צילום וילמוש ז׳יגמונד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Antena 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סוני פיקצ'רס קלאסיקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 23 בספטמבר 2010
ישראלישראל 22 באוקטובר 2010
משך הקרנה 98 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, קומדיה רומנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 22 מיליון דולר
הכנסות 34 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו talldarkstranger
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כשתפגשי זר גבוה ומסתוריאנגלית: You Will Meet a Tall Dark Stranger) הוא סרט דרמה קומית משנת 2010 בבימויו של וודי אלן, שגם כתב את התסריט לסרט. הסרט מספר את סיפורם של שני זוגות: אלפי והלנה, שנישואיהם מתפרקים בתחילת הסרט, ובתם סאלי ובעלה רוי, שנישואיהם מתפרקים בסוף הסרט. שלושה מבין ארבעה גיבורים אלה מוצאים בני זוג אחרים במהלך הסרט.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מתרחשת בלונדון. אלפי (אנתוני הופקינס) והלנה (ג'מה ג'ונס) הם בני זוג מזדקנים. אלפי מרבה לעסוק בספורט כדי להחזיר לעצמו את נעוריו, ונפרד מהלנה. בתם סאלי (נעמי ווטס) נשואה לרוי (ג'וש ברולין) שלמד רפואה אך אינו עוסק בכך, משום שהעדיף להיות סופר. ספרו הראשון זכה להצלחה, אך ספריו הבאים נכשלו, והוא שקוע בכתיבת ספרו הנוכחי. סאלי ורוי מתפרנסים בדוחק, וזקוקים לתמיכה חודשית מהלנה.

אלפי מזמין את סאלי ורוי למסעדה, שבה הוא מציג בפניהם את כלתו הצעירה, שרמיין (לוסי פאנץ'), הלבושה באופן פרובוקטיבי. הוא מציג את שרמיין כשחקנית, ואינו מספר שפגש אותה כאשר הגיעה לביתו כנערת ליווי.

הלנה מוצאת תנחומים בתחזיותיה האופטימיות של מגדת עתידות, אליה היא מגיעה באופן קבוע. סאלי מעודדת אותה בפעילות זו, מתוך ידיעה שמגדת העתידות תורמת לשלוותה של האם, אך רוי שולל זאת מכל וכל (וגם סולד מביקוריה של הלנה בביתם). הלנה מתחברת עם ג'ונתן (רוג'ר אשטון-גריפיתס), בעל חנות לספרי מיסטיקה שהתאלמן לאחרונה, ועדיין קשור מאוד לאשתו המנוחה.

סאלי מוצאת עבודה כמזכירה בגלריה לאמנות וחולמת על תינוק משלה. היא מתוסכלת מחוסר יכולתו של רוי לתרום לפרנסת המשפחה. סאלי מתאהבת בבוס, גרג (אנטוניו בנדרס), בזמן שרוי מתאהב בדיה (פרידה פינטו), צעירה המתגוררת בדירה שממול, ואותה הוא רואה מדי יום מבעד חלון ביתו.

רוי מגיש את ספרו החדש ללקטור, ומחכה בקוצר רוח לתשובה. אחד מידידיו מטלפן לספר לו ששניים מחבריהם המשותפים נפגעו בתאונת דרכים - אחד מת והאחר שקע בתרדמת. לאחר שקיבל תשובה שלילית מהלקטור, מחליט רוי לפרוץ לביתו של המת ולגנוב את טיוטת ספרו, שעל קיומה רק הוא ידע, ולהגיש אותה ללקטור כיצירה שלו. הלקטור מתלהב מאוד מספר זה, אך רוי מופתע לשמוע מידידיו שמחבר הספר אינו המת, אלא דווקא זה ששקע בתרדמת, והכל מקווים שיתעורר ממנה.

אלפי חולם על ילד שיוולד לו משרמיין, כתחליף לבן שאותו איבד לפני שנים רבות, אך מגלה שהיא בוגדת בו. הוא מציע להלנה שיחזרו לחיות יחד, אך הלנה מודיעה לו שמצאה מחליף, ג'ונתן. כאשר שרמיין מודיעה לאלפי שהיא בהריון, הוא אינו משוכנע שהוא האב, ומודיע לה שעם הולדת התינוק הוא יעבור בדיקת אבהות, ואוי ואבוי אם התוצאות יהיו מאכזבות.

הקשרים בין רוי לדיה מתהדקים, וגורמים לדיה לבטל את חתונתה המתוכננת (בסצנה שבה וודי אלן מופיע לרגע). רוי וסאלי נפרדים. סאלי מבקשת מאמהּ הלוואה כדי לפתוח גלריה משלה, אך האם מסרבת בהתאם לעצתה של מגדת העתידות.

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט "עוסק בשחיקה של חיי הנישואים, במשבר יצירתיות, במועקת המוות המתקרב, ומתבל את הדברים בראייה צינית על הצורך הבולט ברוחניות ובניו אייג' שמאפיין את החברה המערבית השבעה".[1]

שם הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסרט, "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי", מופיע במהלך הסרט כאמירה נזעמת ולעגנית של רוי להלנה, במתכונת אמירותיה של מגדת העתידות שהלנה מרבה להשתמש בשירותיה.

אינטלקטואל מבוגר, אישה צעירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוגיות שבה אינטלקטואל מבוגר מתאהב באישה צעירה מופיעה באחדים מסרטיו של אלן. בסרט שלפנינו היא מופיעה בפער גילים בולט בקשר שבין אלפי לשרמיין, הצעירה מבתו. מבקר הקולנוע מאיר שניצר ציין:

המתח המיני בין גבר מבוגר במיוחד לאישה צעירה ביותר משמש בשנים האחרונות כיסוד מוביל בעבודותיו של וודי אלן. למען האמת זה איננו בדיוק הדבר המפתיע ביותר בהתחשב במערכת היחסים הפרטית שלו עם סון-יי, בתו החורגת ואשתו העכשווית.[2]

פער גילים בולט פחות מתקיים בקשר שבין רוי לדיה. מבקר הקולנוע שמוליק דובדבני מתייחס לשני זוגות אלה ומציין: נשים אצל אלן הן לא יותר מפנטזיה מוגבלת של נרקיסיסט טרחן.[3]

על-טבעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאמונה בעל טבעי מקום נכבד בסרט: מגדת עתידות מנחה את חייה של הלנה, וג'ונתן מתקשר עם אשתו המנוחה כדי לקבל ממנה אישור לקשר זוגי חדש. רוי, חתנה של הלנה, ולקראת סוף הסרט גם בתה סאלי, מסתייגים בחריפות מתלותה של הלנה במגדת העתידות. ואמנם, אלן דואג שצחוק הגורל ייתן אותותיו ודווקא היא זו שחוזה נכונה את השתלשלות האירועים, פעם אחר פעם. אלן התייחס לכך בריאיון[4] ואמר:

נקודת המוצא שלי לסרט הייתה העובדה שיותר ויותר אמריקאים הולכים למגידי עתידות, למתקשרים ולשאר אנשים שמעמידים פנים שהם יכולים לחזות את העתיד. אותם אנשים, ואני אפילו מכיר כמה כאלה, ממלאים את ההוראות שהשרלטנים נותנים להם. זה מטופש לדעתי, אבל מעיד על הייאוש שבו הם שרויים. הם מחפשים משהו להאמין בו, כי הדתות המאורגנות נהפכו לבדיחה ואיכזבו אותם.

דבר המבקרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית מבקרי הקולנוע בישראל הסתייגו מהסרט, מהם שעשו זאת באופן בוטה.

אורי קליין, מבקר הקולנוע של "הארץ" ציין[4]:

אני וחלק מעמיתיי חשבנו שזה הסרט הקלוש ביותר שאלן ביים בחייו. יותר מכל מלווה את הצפייה בסרט התחושה שאלן מבקר בו בטריטוריה שבה סייר כבר יותר מדי פעמים בעבר; שאין בסרט שום דבר מקורי, אפילו לא בדיחה מוצלחת אחת; ובעיקר, שהוא מאוכלס ביותר מדי דמויות ואף אחת מהן אינה כתובה במיומנות שאפיינה את סרטיו בעבר - אף אחת אינה מעניינת ואף אחת אינה גורמת לנו להזדהות עמה.

לעומתו כתב המבקר יואב אברמוביץ'[5]:

רק וודי אלן מסוגל לספר סיפור שאומר באופן חד משמעי שהאהבה לעולם חולפת, שתקוות גורלן להיות מופרכות, שכל אמונה היא מגוחכת, ושהחיים חסרי משמעות - ולעשות זאת באופן קליל ומשעשע. למרות תפישת העולם הפסימית והמיזנתרופית, ואולי אפילו ניהיליסטית, בה נגוע אלן, כשהוא בוחר להציגה על המסך הוא מצליח פעם אחר פעם להוציא מסרטיו קהל צופים מחויך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]