לפרק את הארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לפרק את הארי
Deconstructing Harry
בימוי וודי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לטי ארונסון, ג'ין דומאניאן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט וודי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה סוזן מורס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קרוליין אהרן
פיליפ בוסקו
כריס באואר
פיטר ג'ייקובסון
Dan Frazer
ג'ין סאקס
לין כהן
וודי אלן
ג'ניפר גארנר
טוני סיריקו
ארדן מירין
Robert Harper
פול ג'יאמטי
טוני דארואו
ג'ונתן להפאליה
אליזבת רוהם
Hy Anzell
רובין ויליאמס
אליזבת שו
אריק בוגוסיאן
בילי קריסטל
ג'ודי דייוויס
ריצ'רד בנג'מין
קירסטי אלי
בוב בלבן
סטנלי טוצ'י
האזל גודמן
איימי אירווינג
טובי מגווייר
דמי מור
מריאל המינגוויי
ג'וליה לואי-דרייפוס
ג'ולי קאוונר
אריק לויד
Frederick Rolf עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'וני גרין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קארלוס די פלומה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Hollywood Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Fine Line Features עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 21 במאי 1998 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 96 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו deconstructingharry
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לפרק את האריאנגלית: Deconstructing Harry) הוא סרט קומדיה משנת 1997 שכתב וביים וודי אלן. סרט זה מגולל את סיפורו של סופר מצליח בשם הארי בלוק, אותו מגלם אלן, השואב בכתיבתו השראה מאנשים שהוא מכיר בחיים האמיתיים, ומאירועים שקרו לו, אך תוך כדי כך גורם לאנשים אלה להתנכר לו.

העלילה המרכזית מציגה את בלוק כשהוא נוסע לאוניברסיטה בה למד בעבר וממנה נזרק, על מנת לקבל תואר של כבוד. שלושה נוסעים מלווים אותו במסעו: זונה, חבר ובנו, אותו חטף מאשתו לשעבר. בנוסף, הסרט כולל פלשבקים רבים, וכן קטעים שנלקחו מכתביו של בלוק, שאף מקיים אינטראקציות עם הדמויות הבדיוניות שלו. הסרט קיבל ביקורות חיוביות למדי מהמבקרים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערב אחד, לוסי (ג'ודי דייוויס) מגיעה במונית לביתו של הסופר הארי בלוק (וודי אלן). היא בדיוק סיימה לקרוא את הרומן האחרון של הארי. ברומן, הדמות לזלי (ג'וליה לואי-דרייפוס) מנהלת רומן עם בעלה של אחותה קן (ריצ'רד בנג'מין). לוסי כועסת מכיוון שהרומן מבוסס על הרומן שלה ושל הארי עצמו; כתוצאה מכך כולם יודעים על הרומן ביניהם. לוסי שולפת אקדח מארנקה ומאיימת שהיא תהרוג את עצמה. היא משנה את דעתה, ומכוונת את האקדח על הארי ומתחילה לירות. היא רודפת אחריו אל גג הבניין. הארי מתעקש שהוא כבר נענש: חברתו האחרונה פיי (אליזבת שו) עזבה אותו עבור חברו הטוב לארי (בילי קריסטל). כדי להסיח את דעתה של לוסי, הארי מספר לה סיפור שהוא כותב כרגע: סיפור חצי-אוטוביוגרפי של צעיר אובססיבי למין בשם הארווי (טובי מגווייר) שאליו מגיע, בטעות, מלאך המוות.

במהלך טיפול, הארי מבין שהוא לא השתנה מאז שהיה ומספר על טקס שנערך לכבודו באוניברסיטה הישנה שלו, המתקיים למחרת; הוא לא מרוצה במיוחד מכך שאין לו מי שיצטרף אליו לאירוע ויחלוק איתו את חוויותיו. לאחר הפגישה, הארי שואל את אשתו-לשעבר ג'ואן (קירסטי אלי) אם הוא יכול לקחת איתו את בנם היליארד (אריק לויד) לטקס. היא מסרבת, וטוענת שהארי משפיע עליו לרעה. היא גם זועמת על הארי בגלל הרומן שכתב. ברומן, הדמות פול אפשטיין (סטנלי טוצ'י) מתחתנת עם הלן (דמי מור), אך הנישואין מתחילים להתפרק לאחר לידת בנם.

הארי נתקל במקרה במכר, ריצ'רד (בוב בלבן), שחושש לבריאותו. לאחר שהארי מלווה את ריצ'רד לבית חולים, הוא מבקש ממנו שיצטרף אליו ויגיע איתו לטקס שנערך לכבודו באוניברסיטה. ריצ'רד נראה לא מעוניין. לאחר מכן הולך הארי לפגוש את חברתו לשעבר פיי, ומגלה שהיא כעת מאורסת. הארי מתחנן לפיי שתחזור אליו. הוא מבקש ממנה לבוא איתו לטקס, אך הטקס הזה מתקיים באותו הזמן של חתונתה של פיי, ביום שלמחרת.

באותו לילה, הארי שוכב עם זונה, קוקי וויליאמס (האזל גודמן). לאחר מכן, הארי מבקש מקוקי שתלווה אותו לטקסו.

בבוקר, ריצ'רד מגיע במפתיע לביתו של הארי ומצטרף אל הארי ואל קוקי למסע. הארי מחליט "לחטוף" את בנו היליארד, והארבעה יוצאים לדרך. בדרכם אל האוניברסיטה, הם עוצרים בקרנבל, ולאחר מכן בביתם של אחותו-למחצה של הארי, דוריס (קרולין אהרון) ובעלה ברט (אריק בוגוסיאן). דוריס, יהודיה דתייה, מתלוננת על האופן שבו הארי מתאר דמויות של יהודים בספריו. בהמשך המסע, הארי נתקל גם בקן והלן, הדמויות הבדיוניות שיצר, שמאלצים אותו להתעמת עם כמה אמיתות כואבות על חייו. רגע לפני שהם מגיעים לאוניברסיטה, ריצ'רד מת בשלווה במכונית.

ראייתו של הארי מתטשטשת, וקוקי עוזרת לו. המארחים באוניברסיטה שואלים את הארי על ספרו הבא. הארי מתאר סיפור על אדם (דמות המבוססת על הארי עצמו) שמגיע אל הגיהנום על מנת להחזיר לעצמו את אהבת חייו (דמות המבוססת על פיי) מהשטן (דמות המבוססת על לארי; את השטן גם מגלם בילי קריסטל). הארי והשטן עורכים דו-קרב מילולי לגבי מי מהם הוא שטני יותר. סיפורו של הארי נקטע כאשר מגיעה למקום המשטרה ועוצרת את הארי בגין חטיפת היליארד, החזקת אקדח (השייך ללוסי) והחזקת סמים (השייכים לקוקי).

לארי ופיי מגיעים היישר מהחתונה שלהם אל הכלא, על מנת לשחרר את הארי. באי-רצון, הארי מעניק להם את ברכתו לרגל נישואיהם. בחזרה בדירתו, הארי האומלל מפנטז על טקס האוניברסיטה שלא התקיים. הארי מבין שהוא יכול לתפקד רק באמנות ולא בחיים האמיתיים. הסרט מסתיים בכך שהארי חוזר לכתיבת ספרו הבא.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
וודי אלן הארי בלוק
ריצ'רד בנג'מין קן דמות של הארי
קירסטי אלי ג'ואן אשתו השנייה של הארי
בילי קריסטל לארי חברו של הארי
השטן דמות של הארי
ג'ודי דייוויס לוסי אחותה של ג'יין
בוב בלבן ריצ'רד
אליזבת שו פיי סקסטון חברתו האחרונה של הארי
טובי מגווייר הארווי שטרן דמות של הארי
ג'ניפר גארנר אישה במעלית, דמות של הארי
פול ג'יאמטי פרופ' אבוט
סטנלי טוצ'י פול אפשטיין דמות של הארי
ג'וליה לואי-דרייפוס לזלי דמות של הארי
מריאל המינגוויי בת' קריימר
רובין ויליאמס מל דמות של הארי
האזל גודמן קוקי וויליאמס זונה
אריק בוגוסיאן ברט בעלה של דוריס. גיסו של הארי.
דמי מור הלן דמות של הארי
קרוליין אהרן דוריס בלוק אשתו של ברט. אחותו של הארי.
אריק לויד הילארד בלוק בנו של הארי
איימי אירווינג ג'יין אשתו השלישית של הארי
ויולה האריס אלסי
שפרה לרר דולי דמות של הארי

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסרט לפרק את הארי יש דירוג של 73% באתר האינטרנט Rotten Tomatoes המבוסס על 37 ביקורות,[1] ודירוג של 61% באתר Metacritic.‏[2]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

וודי אלן היה מועמד לפרס האוסקר עבור התסריט המקורי הטוב ביותר. הסרט גם היה מועמד לפרס סטלייט עבור הסרט הטוב ביותר - קומדיה או מחזמר.

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן כללי, הסרט לפרק את הארי הוא עיבוד מחדש של סרט קודם של אלן משנת 1980, "אבק כוכבים", שגם בו אמן, שנמצא בדרכו לטקס שנערך לכבודו, נזכר במערכות יחסים שהיו לו בעבר ומנסה לתקן מערכות יחסים קיימות.[3]

אלן ידוע כמעריץ של כמה במאים אירופאים, וסרטיו מושפעים לעיתים קרובות מיצירותיהם של אינגמר ברגמן ופדריקו פליני. התיאור הכללי ביותר של עלילת לפרק את הארי - אדם הנמצא בדרכו אל האוניברסיטה בה למד על מנת לקבל פרס של כבוד תוך שהוא מהרהר בחוויות חייו - מזכיר בעיקר את סרטו של ברגמן משנת 1957 "תותי בר".[4] כמו כן, הסרט דומה גם ל-"שמונה וחצי" של פליני משנת 1963, בכך שהוא עוסק באמן אשר יצירותיו מבוססות על אירועים בחייו, הנאבק במערכות היחסים הנוכחיות שלו ונזכר בישנות שלו, תוך שזירת רצפי חלומות.

על פי מספר מבקרים, אלן ביסס את שם הדמות של הארי בלוק על אנטוניוס בלוק, דמות אותה גילם מקס פון סידוב בסרטו של ברגמן משנת 1957 "החותם השביעי".[3] מספר מבקרים, ביניהם רוג'ר אברט, סברו כי דמותו של הארי בלוק מבוססת על הסופר האמיתי פיליפ רות, ולא על אלן עצמו.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Deconstructing Harry (1997)". Rotten Tomatoes. נבדק ב-2 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Deconstructing Harry Reviews". Metacritic. נבדק ב-2 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 Desser, David; Friedman, Lester D. (2003). American Jewish Filmmakers (2 ed.). University of Illinois Press. p. 105. ISBN 978-0-252-07153-9.
  4. ^ 1 2 "Deconstructing Harry :: rogerebert.com :: Reviews". Rogerebert.suntimes.com. 1997-12-24. נבדק ב-2012-09-01.