נקודת מפגש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נקודת מפגש
Match Point
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
בימוי וודי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לטי ארונסון, גארט ווילי, צ'ארלס ג'ופה עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט וודי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אליסה לפסלטר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ונתן ריס מאיירס
סקרלט ג'והנסון
אמילי מורטימר
מת'יו גוד
בריאן קוקס
פנלופי וילטון
מוזיקה ז'ורז' ביזה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רמי אדפרסין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית, לוקסמבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה BBC Films
Thema Production
Jada Productions
חברה מפיצה Icon Productions
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 במאי 2005 (קאן)
6 בינואר 2006 (הממלכה המאוחדת)
משך הקרנה 124 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סרט דרמה, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 85.3 מיליון דולר[2]
הכנסות באתר מוג'ו matchpoint
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נקודת מפגשאנגלית: Match Point) הוא מותחן פסיכולוגי משנת 2005 שכתב וביים וודי אלן, ומככבים בו ג'ונתן ריס מאיירס, סקרלט ג'והנסון, אמילי מורטימר, מת'יו גוד, בריאן קוקס ופנלופי וילטון. כריס (בגילומו של ריס מאיירס) מתחתן עם אישה ממשפחה עשירה, אבל מעמדו החברתי מאוים בשל רומן שהוא מנהל עם החברה של גיסו (בגילומה של ג'והנסון). הסרט עוסק בנושאים של מוסר, תאוות בצע, ובתפקיד של התשוקה, הכסף והמזל בחיים. נושאים אלה מובילים להשוואות בין הסרט הזה לסרטו הקודם של אלן "פשעים ועבירות קלות" משנת 1989. הסרט הופק וצולם בלונדון לאחר שאלן התקשה למצוא מימון לסרט בניו יורק, והוא נאלץ ללהק את רוב השחקנים והצוות מהממלכה המאוחדת. אלן שינה את התסריט כך שמקום ההתרחשות יהיה בבריטניה במקום בניו יורק.

מבקרי הקולנוע בארצות הברית שבחו את הסרט ואת התפאורה הבריטית. לעומת זאת היחס של המבקרים מהממלכה המאוחדת היה פחות חיובי, והם מצאו פגמים באתרי ההתרחשויות ובדיאלוגים. אלן היה מועמד על סרט לפרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס וילטון, שפרש לא מזמן ממשחק טניס מקצועני, החל לעבוד כמדריך טניס במועדון יוקרתי בלונדון. הוא מתיידד עם אחד מתלמידיו העשירים, טום יואיט, אחרי שהם מגלים שיש להם עניין משותף באופרה. אחותו של טום, קלואי, מתאהבת בכריס, והם מתחילים לצאת יחד. במפגש משפחתי כריס פוגש את ארוסתו האמריקאית של טום, נולה רייס, והשניים מיד נמשכים זה לזה. אמו של טום, אלינור, מתנגדת לקשר של בנה עם נולה, השואפת להיות שחקנית, והדבר גורם למתחים במשפחה. קלואי מעודדת את אביה, אלק, להעסיק את כריס כמנהל באחת החברות שבבעלותו; ההורים מקבלים אותו כחתן המיועד לבתם ומתכננים את החתונה.

במהלך סערה, לאחר שאלינור תוקפת את נולה על בחירתה המקצועית, נולה יוצאת מהבית כדי להיות לבד. כריס יוצא אחריה ומתוודה על רגשותיו כלפיה, והם מקיימים יחסים בלהט בשדה חיטה. נולה חשה אשמה ומתייחסת לכך כתקלה, אבל כריס רוצה להמשיך בקשר חשאי ביניהם. כריס וקלואי מתחתנים, אבל טום נפרד מנולה.

קלואי מתקשה להיכנס להיריון. כריס מנסה למצוא את נולה, ופוגש בה במקרה במוזיאון טייט מודרן. הוא מבקש ממנה את מספר הטלפון שלה והם מתחילים בפרשת אהבים. כשכריס מבלה עם המשפחה של אשתו, נולה מתקשרת אליו ומודיעה לו שהיא בהיריון. כריס מבקש ממנה להפיל את העובר, אבל היא מסרבת, ואומרת שהיא רוצה לגדל את הילד איתו. כריס מתחיל להתרחק מקלואי, היא חושדת שיש לו רומן, אבל הוא מכחיש. נולה דוחקת בכריס להתגרש מאשתו, והוא מרגיש לכוד ומשקר גם לאשתו וגם לנולה. נולה מתעמתת איתו ברחוב מחוץ למשרדו, והוא מצליח בקושי להתחמק מגילוי.

זמן קצר אחר כך, כריס לוקח רובה ציד מביתו של חותנו, ונושא אותו בתוך תרמיל הטניס אל המשרד. כשהוא יוצא מהמשרד הוא מתקשר לנולה ואומר לה שיש לו חדשות טובות עבורה. הוא הולך לביתה ונכנס בעזרתה של השכנה, גברת איסטבי, בה הוא יורה למוות. הוא מביים פריצה בבית השכנה ולוקח משם תכשיטים ותרופות. בחדר המדרגות הוא נתקל בנולה שחזרה הביתה ויורה גם בה. כריס נוסע במונית לתיאטרון ומצטרף לקלואי לצפייה במחזמר. בלשי הסקוטלנד יארד חוקרים את מעשה הפשע ומסיקים שהשודד היה מכור לסמים. למחרת הרצח מתפרסם בחדשות, כריס מחזיר את רובה הציד למקומו, וקלואי מודיעה על היותה בהיריון.

הבלש מייק באנר מזמין את כריס לחקירה בקשר לרצח. לפני כן כריס זורק את התכשיטים של גברת איסטבי לנהר, אבל הטבעת שלה פוגעת במעקה ונופלת על המדרכה. בתחנת המשטרה כריס משקר בקשר ליחסיו עם נולה, אבל באנר מפתיע אותו כשהוא מראה לו את היומן של נולה, שבו הוא מופיע בהרחבה. כריס מתוודה על הרומן אבל מכחיש כל קשר לרצח, ומתחנן בפני הבלשים לא לערב אותו בחקירה, מכיוון שידיעות על הרומן יהרסו את נישואיו, ואשתו כעת מצפה לילד.

באחד הלילות רואה כריס חיזיון של נולה ושל גברת איסטבי, שאומרות לו להיות מוכן לתוצאות של מעשיו. הוא עונה להן שפשעיו היו "הכרחיים", ושהוא יכול להתגבר על רגש האשמה. באותו זמן הבלש באנר חולם שכריס ביצע את הרציחות. השותף שלו, הבלש דאוד, מבטל את התאוריה הזו, ומספר לו שסוחר סמים נרצח ברחוב ובכיסו נמצאה הטבעת של גברת איסטבי. באנר ודאוד סוגרים את התיק ולא ממשיכים לחקור. קלואי יולדת בן בשם טרנס, והדוד שלו מברך אותו לא בגדולה אלא במזל.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום ההתרחשות של התסריט המקורי היה בהמפטונס שבלונג איילנד, אבל הועבר ללונדון כשאלן מצא שם מימון לסרט.[3] הסרט מומן בחלקו על ידי BBC Films, שדרשו שהסרט יופק בממלכה המאוחדת עם שחקנים וצוות הפקה מקומיים. בריאיון לעיתון הגרדיאן הסביר אלן שזה איפשר לו את החופש היצירתי שהוא רגיל אליו. הוא התלונן שאולפני קולנוע אמריקאים אינם מעוניינים ליצור סרטים בתקציב קטן, "הם רוצים רק סרטים של 100 מיליון דולר והכנסות של 500 מיליון דולר".[4] שינוי נוסף נדרש כשקייט וינסלט, שהייתה אמורה לגלם את נולה רייס, התפטרה שבוע לפני תחילת הצילומים. התפקיד הוצע לסקרלט ג'והנסון והיא הסכימה לקבל אותו, אבל היה צריך לשכתב את התסריט כדי שהדמות תהיה אמריקאית. לדברי אלן "זאת לא הייתה בעיה... זה לקח בערך שעה".[4]

הצילומים נערכו בלונדון בקיץ 2004 במהלך שבעה שבועות.[4] כרקע לסרט משמשים מספר אתרים בולטים בעיר כגון מוזיאון טייט מודרן, ה"גרקין" של נורמן פוסטר (מגדל סוויס רה), בניין לוידס של ריצ'רד רוג'רס, בית האופרה המלכותית, קובנט גארדן, ארמון וסטמינסטר, גשר בלקפריירס וכיכר קיימברידג'.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Match Point (12A)". British Board of Film Classification. 2005-09-06. נבדק ב-2013-05-15.
  2. ^ "Match Point (2005)". Box Office Mojo. נבדק ב-2010-11-11.
  3. ^ Scott, A.O. "London Calling, With Luck, Lust and Ambition" The New York Times, 28 December 2005. Retrieved 21 January 2012
  4. ^ 1 2 3 Garfield, Simon "Why I Love London", The Observer, 8 August 2004. Retrieved 21 January 2012.
  5. ^ "Match Point". VisitBritain. אורכב מ-המקור ב-3 בדצמבר 2008. נבדק ב-27 ביוני 2010. {{cite web}}: (עזרה)