מוזיאון כפר סבא

מוזיאון כפר סבא
מידע כללי
סוג מוזיאון עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת רחוב ירושלים 35, קריית ספיר, כפר סבא
מיקום כפר סבא עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים זאב גלר, איתן איילון עריכת הנתון בוויקינתונים
אוצר ראשי ירדנה ויזנברג
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1980
תאריך פתיחה רשמי 1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°10′40″N 34°54′22″E / 32.177692668787°N 34.90607760514°E / 32.177692668787; 34.90607760514
kfar-saba-museum.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוזיאון כפר סבא הוא מוזיאון הממוקם בקריית ספיר שברחוב ירושלים בכפר סבא. המוזיאון כולל מגוון מוצגים ותערוכות מתחלפות בנושא עברה של כפר סבא ומתמקד בפרט בארכאולוגיה.

המוזיאון פועל רבות למען שימור מבנים ישנים בכפר סבא ולחינוך הדור הצעיר באמצעות העברת סדנאות חינוכיות לתלמידים.

הקמת המוזיאון ופעילותו בשנות השמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון נוסד על ידי ד"ר איתן איילון בשנת 1978 בעקבות גל של פעילות ארכאולוגית שהתרחש בכפר סבא בשנות השבעים. אתר קריית ספיר בכפר סבא נבחר להיות מיקום המוזיאון בגלל ממצאים חשובים שהתגלו באזור, הקשורים לחקר ההיסטוריה והאדם הקדמון. את האידאולוגיה של המוזיאון, שמתמקדת בהעברת ידע אודות כפר סבא לצעירים, יצרו מקימי המוזיאון בתחילת שנות השמונים. בתוכנית המקורית נקבע שבמוזיאון תופעל תוכנית חינוכית בנושאים הקשורים בארכאולוגיה, כאשר סדר היום של המוזיאון נקבע כך שבשעות הבוקר יינתנו במוזיאון שעורים וסקירות לתלמידי בית הספר, בשעות אחר הצהרים המוזיאון יהיה פתוח למבקרים, ובנוסף יתקיים חוג לארכאולוגיה תאורטית לנוער. עוד היה מתוכנן שתערוכות מתחלפות יתקיימו בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב. בעקבות חוסר תקציב, תוכניות אלו לא יצאו לפועל.

מספר סיבות גרמו לדעיכת המוזיאון בתחילת שנות השמונים, ביניהן אילוצים תקציביים של העירייה ופעילות המוזיאון שלא ענתה לדרישות של קהלי היעד. בסוף שנות השמונים דרשה רשות העתיקות להעביר את אוסף הממצאים הארכאולוגיים לחזקתה אם לא ישופרו תנאי שימור האוסף ולא תחודש הפעילות במוזיאון.

המוזיאון בשנות התשעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990 המוזיאון נפתח מחדש כחלק מהמרכז הקהילתי ע"ש שושנה ופנחס ספיר. המוזיאון הציב לעצמו מטרה חדשה - להדק קשרים עם בתי ספר, עם חוגי טבע ועם החברה להגנת הטבע. לשם כך מונתה אוצרת שתעסוק בהדרכה ובניהול שוטף, הותקנה מצגת אור-קולית, נבנתה תוכנית חדשה לפעילות החינוכית וכן החל לפעול מערך פרסום ושיווק למוזיאון ברחבי כפר סבא. כמו כן הורחב תחום הפעילות של המוזיאון באמצעות קיום קייטנות קיץ, הרצאות לקהל הרחב, חוגים וסדנאות. בשנה הראשונה לחידוש פתיחת המוזיאון ביקרו במוזיאון 3543 תלמידי בתי ספר ו-1275 אזרחים וקבוצות. כפר סבא, שהבינה כי התברכה בפעילות ארכאולוגית מדעית, החליטה למנף אותה ואת האוצרות שהתגלו במהלכה לכלי חינוכי למען שימורה של מורשתה הקדומה. המוזיאון החל להעביר את תחום העבר הרחוק ומחקרו באמצעות מדע וארכאולוגיה. בין המסמכים המעידים על הפעילות המחודשת של המוזיאון נמצא תיעוד על תולדות כפר סבא החדשה, המושבה שנוסדה ב-1903.

בשנות האלפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000, המוזיאון התרחב וכלל ארבעה אגפים ותחומי עבודה, ביניהם המוזיאון המרכזי במרכז ספיר, הגן הארכאולוגי "תל כפר סבא" שבו התקיימו חפירות וסדנאות, ניהול חפירות באתרים שונים באזור, וכן אולם תערוכות מתחלפות בבית יד לבנים. בשנת 2003, המוזיאון קיבל הכרה מהמחלקה למוזיאונים של מינהל התרבות בממשלה, כלומר החל לקבל תקציב שנתי מהממשלה. בנוסף, בחירת ראש עיר חדש בכפר סבא בשנת 2003 (יהודה בן חמו) השפיעה רבות על המוזיאון. בעקבות החלטה של ראש העיר הוטל על המוזיאון תחום אחריות נוסף, תחום ההיסטוריה החדשה. החלטה זו שינתה לא רק את פני המוזיאון, אלא גם את תפקידו בעיר ובחברה.

המוזיאון כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום המוזיאון מתחזק אתרים נוסף על האתר המרכזי בקריית ספיר, ביניהם שביל הראשונים, גן מנשה ומגדל המים.

המוזיאון בקריית ספיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקריית ספיר עומד המוזיאון המרכזי שכולל תערוכות מתחלפות, ומבוצעים בו סיורים חינוכיים, סדנאות וחוגים. בנוסף בקריית ספיר נמצאת חצר הפסיפסים ותערוכות קבע, וביניהן תערוכת ספיר.

שביל הראשונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שביל הראשונים הוא שביל הליכה עירוני בכפר סבא השוזר את סיפורה ההיסטורי דרך מבנים שנותרו משנותיה הראשונות, כאשר ליד כל מבנה בשביל יש תחנת הסבר על המקום. לשביל הראשונים נוספו בשנת 2016 שני אתרים חדשים, ביניהם גן מנשה.

גן מנשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצפון לשכונת עלייה ומדרום לגן חיים בצפון מערב כפר סבא נמצא "גן הברון מנשה". בגן מתקיימים סיורים ופעילויות המאורגנים על ידי המוזיאון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזיאון כפר סבא בוויקישיתוף