סטארטרק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מסע בין כוכבים 11)
סטארטרק
Star Trek
מבוסס על מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'יי ג'יי אברהמס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'יי ג'יי אברהמס, דיימון לינדלוף עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אלכס קורצמן
רוברטו אורקי
יוצר: ג'ין רודנברי
עריכה מאריאן ברנדון, מארי ג'ו מארקי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים כריס פיין
זאכרי קווינטו
קארל אורבן
זואי סלדנה
מוזיקה מייקל ג'אקינו עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דניאל מינדל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט, Bad Robot Productions, Spyglass Media Group עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה הורדה דיגיטלית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 במאי 2009 (ארצות הברית)
7 במאי 2009 (ישראל)
משך הקרנה 127 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט מדע בדיוני, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 150 מיליון דולר (מוערך)
הכנסות 385,459,120 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו startrek11
פרסים
סרט קודם מסע בין כוכבים: נמסיס
סרט הבא האויב בתוכנו - סטארטרק
http://www.startrekmovie.com/ האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטארטרקתרגום חופשי: "מסע בין כוכבים") הוא סרט מדע בדיוני אמריקני משנת 2009 בבימויו של ג'יי ג'יי אברהמס, שנכתב על ידי רוברטו אורקי ואלכס קורצמן והופץ על ידי אולפני פרמאונט. זהו הסרט האחד-עשר במספר בסדרת סרטי מסע בין כוכבים, ובו מככבות הדמויות הראשיות של סדרת הטלוויזיה המקורית של מסע בין כוכבים אשר מגולמות על ידי צוות שחקנים חדש. הסרט עוקב אחר ג'יימס ט' קירק (כריס פיין) וספוק (זאכרי קווינטו) על סיפון ספינת החלל אנטרפרייז בזמן שהם נאבקים בנירו (אריק באנה), רומולאני מעתידם אשר מאיים על הפדרציה המאוחדת של כוכבי הלכת. הסיפור מתרחש במציאות חלופית בשל מסע בזמן על ידי נירו וספוק המקורי (לנרד נימוי). ציר הזמן החלופי נוצר במאמץ לשחרר את הסרט ואת הזיכיון מאילוצי המשכיות מבוססים תוך שימור על מרכיבי הסיפור המקוריים. ציר הזמן החדש שנוצר עבור סרטי הטרילוגיה נקרא "ציר זמן קלווין" על שם ספינת החלל היו.אס.אס קלווין שהשמדתה יוצרת את ציר הזמן החלופי.

פיתוח הסיפור לסטארטרק החל עוד בשנת 1968, כאשר היוצר ג'ין רודנברי הכריז על רעיון להפקת פריקוול המבוסס על הסדרה המקורית. הרעיון צץ מחדש באופן זמני בשנות ה-80 המאוחרות על ידי הארווי בנט כעלילה אפשרית לסרט שעתיד היה להפוך למסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת, אך נדחה לטובת פרויקטים אחרים של רודנברי. לאחר הכישלון הביקורתי והמסחרי של מסע בין כוכבים: נמסיס וביטולה של סדרת הטלוויזיה מסע בין כוכבים: אנטרפרייז, מפיק הזיכיון ריק ברמן והתסריטאי אריק ג'נדרסן כתבו סרט לא מוגמר בשם מסע בין כוכבים: ההתחלה, אשר עלילתו הייתה אמורה להתרחש לאחר ימיה של מסע בין כוכבים: אנטרפרייז. אולם, לאחר קרע שהתרחש בין התאגידים ויאקום וסי.בי.אס, נשיא פרמאונט לשעבר גייל ברמן שכנע את סי.בי.אס להפיק סרט עלילתי. מגעים התקיימו עם אורקי וקורצמן, שניהם מעריצים של סדרת מסע בין כוכבים, לכתיבת הסרט, ועם אברמס לביימו. קורצמן ואורקי השתמשו בהשראות מרומנים ותזות כמו גם הסדרה עצמה.

צילומים עיקריים החלו ב-7 בנובמבר 2007 והסתיימו ב-27 במרץ 2008. הסרט צולם במקומות שונים בקליפורניה ויוטה. אברהמס נמנע משיטות צילום העושות שימוש במסכים ירוקים וכחולים, והעדיף להשתמש בתפאורות ובאתרי צילום במקום. סודיות כבדה הקיפה את הפקת הסרט. חברת Industrial Light & Magic יצרה ספינות דיגיטליות במיוחד בשביל הסרט, בניגוד לסרטים הקודמים בזיכיון. הפקת הסרט הסתיימה בסוף שנת 2008.

סטארטרק קודם רבות בחודשים שקדמו ליציאתו לאקרנים. הקרנות מיוחדות שקדמו ליציאתו הרשמית, התקיימו בערים נבחרות ברחבי העולם, כולל באוסטין שבטקסס, סידני שבאוסטרליה, וקלגרי שבאלברטה. הסרט יצא לאור בארצות הברית ובקנדה ב-8 במאי 2009, וזכה לביקורות חיוביות מאוד. המבקרים שבחו את פיתוח הדמויות בסרט כמו גם את עלילתו. סטארטרק הפך להצלחה קופתית, והרוויח 385.7 מיליון דולרים ברחבי העולם. הסרט היה מועמד למספר פרסים, כולל 4 פקסי אוסקר בטקס האוסקר ה-82, ובסופו של דבר זכה בקטגוריית האיפור הטוב ביותר, מה שהפך אותו לסרט מסע בין כוכבים הראשון אשר זכה בפרס אוסקר. ה-DVD וה-Blu-Ray של הסרט יצאו לאור ב-17 בנובמבר 2009.

בעקבות ההצלחה של הסרט, חברי צוות השחקנים שלו חתמו על שני המשכים, מה שהופך את סטארטרק לראשון בטרילוגיה. סרט המשך, האויב בתוכנו - סטארטרק יצא לאקרנים במאי 2013, כאשר אברהמס חזר כבמאי וקורצמן ואורקי חזרו ככותבים (בתוספת של מפיק סטארטרק ככותב גם כן).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2233, ספינת החלל קלווין של פדרציית כוכבי הלכת המאוחדת יוצאת לחקור תופעת "סופת ברקים" בחלל. ספינת חלל רומולאנית, הנראדה, מגיחה מן הסערה ותוקפת את הקלווין. הקצין הראשון של הנראדה, אייל, דורש מקפטן הקלווין, רובאו, לעלות על סיפונה כדי לדון בהפסקת אש. כאשר הוא מגיע, הוא נשאל בדבר קיומו של "השגריר ספוק" ומצהיר שאינו יודע דבר על קיומו, כמו גם על התאריך הכוכבי הנוכחי, דבר הגורר התקפת זעם של מפקד הנראדה, נירו, אשר הורג אותו וממשיך בתקיפת הקלווין. הקצין הראשון של הקלווין, סגן המפקד ג'ורג' קירק, מורה על פינוי ספינת החלל מאנשי צוותה, ביניהם אשתו ההרה וינונה קירק, באמצעות מעבורות. קירק מנווט את הקלווין במסלול התנגשות מול הנראדה במחיר חייו שלו, בזמן שווינונה יולדת במעבורת את בנם, ג'יימס טי. קירק.

שנים מאוחר יותר, בכוכב הלכת וולקן, מוזמן ספוק הצעיר להצטרף לאקדמיה המדעית של וולקן. כאשר הוא מגלה שהאקדמיה רואה באמו האנושית אמנדה גרייסון כ"חסרון", הוא מחליט להצטרף לצי הכוכבים במקום. בכדור הארץ, הופך קירק הצעיר לבחור פזיז אך אינטליגנטי. לאחר קטטה בבר מקומי באיווה, בה מעורבים חבריה של הצוערת ניוטה אוהורה, פוגש קירק את הקפטן כריסטופר פייק. פייק מעודד את קירק להתגייס לאקדמיית צי הכוכבים, שם הוא פוגש ומתיידד עם הרופא הציני לאונרד מק'קוי.

שלוש שנים מאוחר יותר, מאשים ספוק את הצוער קירק ברמאות במהלך סימולצית קוביאשי מארו. הדיון המשמעתי נקטע כאשר צי כוכבים מקבל אות מצוקה מוולקן. כאשר הצי העיקרי נמצא מחוץ לטווח, צוערים מגויסים לספינות חלל הממתינות במסלול סביב כדור הארץ. מק'קוי וקירק עולים על ספינתו של פייק, האנטרפרייז. כאשר הוא מבין כי "סופת הברקים" שנצפתה על ידי וולקן דומה לזו שהתרחשה בעת לידתו, משכנע קירק את פייק להעלות את המגינים ולהיערך למלכודת.

האנטרפרייז מגיעה לוולקן באיחור קל ומגלה את יתר הצי מושמד, ואת הנראדה קודחת בתוך הליבה של וולקן. כאשר האנטרפרייז מותקפת על ידי הנראדה, פייק נכנע, מוסר את הפיקוד לידי ספוק, ומקדם את קירק לעמדת הקצין הראשון של הספינה. קירק, היקארו סולו והמהנדס הראשי אולסן מבצעים קפיצת חלל אל פלטפורמת הקידוח ומנטרלים אותה. אולם, נירו משגר "חומר אדום" אל תוך ליבת וולקן אשר יוצר חור שחור מלאכותי שמשמיד את כוכב הלכת. ספוק מצליח להציל את חברי המועצה העליונה של וולקן, ביניהם אביו סארק, למרות שאמו נופלת אל מותה.

בזמן שהנראדה עושה דרכה לעבר כדור הארץ, מענה נירו את פייק כדי לקבל גישה להגנה ההיקפית של כדור הארץ, בעוד שקירק ננטש על כוכב הלכת דלתא וגה לאחר שהתנגד לפקודותיו של ספוק וניסה לביים מרד. קירק נתקל בספוק המבוגר, אשר מסביר שהוא ונירו הגיעו מהעתיד, שם כוכב הלכת רומולוס עתיד להיות מאוים על ידי סופרנובה תנודתית. ניסיונו של ספוק להשתמש ב"חומר אדום" כדי ליצור חור שחור מלאכותי שיעצור את הסופרנובה נכשל והוא מגיע מאוחר מדי כדי לסייע, וכוכב הלכת נשטף בסופרנובה, והורג את אשתו ומשפחתו של נירו. הנראדה תקפה את ספינתו של ספוק, ושניהם נתפסו בחור השחור ונשלחו בחזרה בזמן לעבר. נירו לכד את ספוק ונטש אותו בדלתא וגה, שם הוא צפה בוולקן מושמד.

כשהם עושים דרכם לעמדה של הצי בדלתא וגה, פוגשים קירק וספוק המבוגר במונטגומרי סקוט. בעזרתו של ספוק, משוגרים קירק וסקוט אל האנטרפרייז. בעצתו של ספוק המבוגר, לועג קירק לחוסר היכולת של ספוק הצעיר לחוות רגש כדי לעורר אצלו תגובה רגשית. ספוק הצעיר תוקף את קירק, ולאחר שהוא מבין שמותה של גרייסון והשמדתו של וולקן ערערו אותו מבחינה רגשית, הוא מוותר על הפיקוד לטובת קירק. לאחר שהוא מדבר עם סארק, מחליט ספוק הצעיר לסייע לקירק לבצע מתקפת פתע על הנראדה. בעוד שהאנטרפרייז מסתירה עצמה בענני הגז של טיטאן, משתגרים קירק וספוק הצעיר אל סיפון הנראדה. קירק מציל את פייק בעוד שספוק הצעיר משתמש בספינתו של ספוק המבוגר כדי להרוס את המקדחה. ספוק הצעיר מוביל את הנראדה הרחק מכדור הארץ ומתכנת אותה למסלול התנגשות עם הנראדה. רגע לפני ההתנגשות, מגיעה האנטרפרייז ומשגרת את קירק, פייק וספוק הצעיר אל סיפונה. ספינתו של ספוק המבוגר מתנגשת בנראדה ויוצרת חור שחור מלאכותי. האנטרפרייז מצליחה להימלט, אולם הנראדה וצוותה מושמדים.

בכדור הארץ, קירק מקודם לדרגת קפטן, ומקבל לידיו את הפיקוד על האנטרפרייז, (מה שהופך אותו לקפטן הצעיר ביותר בתולדות צי הכוכבים), בעוד שפייק המרותק זמנית לכיסא גלגלים מקודם לדרגת אדמירל. ספוק הצעיר נתקל בגרסתו המבוגרת בהאנגר של צי הכוכבים. ספוק המבוגר אומר לו שבחר בפלנטה אותה יישבו ניצולי וולקן. הוא משכנע את עצמו הצעיר להמשיך ולשרת בצי כוכבים, מעודד אותו לפעול לפי הרגש, במקום על פי ההיגיון. ספוק נשאר בצי הכוכבים והופך לקצין הראשון תחת פיקודו של קירק. האנטרפרייז שטה במהירות על חלל, בזמן שספוק המבוגר מדקלם את מונולוג ה"היכן שאף אחד לא הלך מעולם".

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר מסע בין כוכבים ג'ין רודנברי התכוון להפוך את מסע בין כוכבים: הסרט להקדמה לסדרה המקורית[1]. מאוחר יותר, עם סיום צילומי מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון, הוא סירב להצעתו של המפיק הארווי בנט לצלם סרט הקדמה. עקב כישלון הסרט האחרון בסדרה, מסע בין כוכבים 10: נמסיס, וביטולה של מסע בין כוכבים: אנטרפרייז, המפיק ריק ברמן והתסריטאי אריק ג'נדרסן החלו לפתח רעיון שנוגע לתקופה הקודמת לזו של קירק וצוותו, שעוסקת באבי סבו של קירק טייבריוס צ'ייס ומלחמת כדור הארץ ברומולאנים, אך מאז אף רעיון זה נגנז[2].

"זה כמו משפחה שחוברת לה יחדיו. נוסף על כך, זהו סיפור על שני אחים - קירק וספוק... התאגדותם של שני ניגודים לשוּתפות שתקח אתכם למקומות שאינכם מסוגלים אפילו להאמין."

רוברטו אורקי[3]

בשנת 2005, אולפני סרטי פרמאונט פנו לג'יי ג'יי אברהמס, רוברטו אורקי ואלכס קורצמן בזמן צילומי משימה בלתי אפשרית 3, בהצעה להחיות את הזיכיון הגווע. הצוות, בנוסף למפיקים דיימון לינדלוף ובריאן בורק, הרגישו כי העתיד שלאחר הסדרה המקורית מוצה מספיק[4]. קורצמן ואורקי מחשיבים עצמם למעריצי הסדרה, וחשבו להשתמש ברעיונות שנכתבו בספרים המבוססים על הסדרה, למרות שרודנברי עצמו לא ייחס להם חשיבות קאנונית.

אברהמס נבחר לבמאי הסרט, אם כי לא היה חובב הסדרה. אולם, הוא נמשך לתסריט אותו כתבו קורצמן ואורקי משום האופטימיות הגלומה בו, וגם משום שלדעתו הסרט יהווה ניגוד גמור לסרטים נוסח האביר האפל[5].

הצמד קורצמן ואורקי ציינו, כי הם מעוניינים ליעד את הסרט לקהל הרחב, ועקב כך הם נמנעו משימוש בביטויים השגורים בפי מעריצי הסדרה (Treknobabble, כדבריהם, הלחם המילים 'Star Trek' ו-'Technobabble')[6]. הומור היה חלק בלתי נפרד מהתסריט, היות שאברהמס ציין שביקום בו שוכנים בני אדם וחייזרים, הדבר כמעט מתבקש[4]. צוות ההפקה, שהעריץ את הסרט מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן, ציין שהשראתם לסרט היו הפרקים "Balance of Terror" מהסדרה המקורית, ו-"Yesterday's Enterprise" ממסע בין כוכבים: הדור הבא, כמו גם שתי הנובלות "Prime Directive" ו-"Spock's World". אורקי נתן לשלושת החברים - קירק, ספוק ומקוי - ייחוס שייקספירי[7].

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות
כריס פיין ג'יימס טי קירק
זאכרי קווינטו ספוק
קארל אורבן ד"ר לאונרד מקוי
זואי סלדנה או'הורה
סיימון פג מונטגומרי "סקוטי" סקוט
ג'ון צ'ו היקארו סולו
אנטון ילצ'ין פאבל צ'כוב
אריק באנה נירו, יריב רומולאני
לנרד נימוי ספוק פריים (ספוק הזקן)
ברוס גרינווד כריסטופר פייק
בן קרוס סארק, אביו הוולקני של ספוק
וינונה ריידר אמנדה גרייסון, אימו האנושית של ספוק
כריס המסוורת' ג'ורג' סמואל קירק

צילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומים החלו ב-7 בנובמבר 2007 תחת אבטחה כבדה וסודיות מוחלטת והסתיימו ב-27 במרץ 2008. אתרי הצילום כללו את אולפני פרמאונט, איסלנד, לונג ביץ' ובייקרספילד קליפורניה, שמורת צוקי ואסקז, אוניברסיטת קליפורניה נורת'רידג' וחניון אצטדיון דודג'ר.

אברהמס, חבר איגוד התסריטאים, אמר כי שביתת התסריטאים אכן תגרום לו שלא לתרום לתסריט, אך לא תשפיע על החלטתו להמשיך את הפקת הסרט[8].

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהמס ציין את הקושי שבהמחשת העתיד בעזרת אמצעים טכנולוגיים ששומשו בסדרה המקורית, שלמעשה אבד עליה הכלח. לצורך כך נדרש צוות המעצבים להיות עקבי עם הסדרה אך גם מתקדם דיו בשביל לעמוד בסטנדרטים של המציאות העכשווית[4]. עיצוב גשר הספינה שמר על צורתו המעוגלת, כיסא הקפטן ומסך ההקרנה, אך הותאם לו מראה אסתטי ובהיר. כדי להדגיש את גודלה של הספינה, אברהמס בחר בעיצובים שונים לסיפונים השונים שבתוכה: סיפון המרפאה הוא מודרני בעוד סיפון ההנדסה הוא תעשייתי[9].

המראה הקלאסי של חולצות הצוות אף הוא נשמר, כאשר הסגל הפיקודי לובש חולצות בצבע זהב, הסגל המדעי והרפואי לובש חולצות כחולות, והסגל הטכני והאבטחה לובשים חולצות אדומות. לינדלוף השווה את מראם של הרומולאנים לפיראטי חלל בצורת לבושם וקעקועיהם.

חברת Industrial Light & Magic יצרה את האפקטים הממוחשבים לסרט. אברהמס נמנע ככל האפשר משימוש במסך כחול, והשתמש באפקטים לצורך העצמת התפאורות והמיקומים השונים.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחין מייקל ג'אקינו, שעבד עם אברהמס בעבר, הלחין את המוזיקה לסרט, כאשר את נעימת הפתיחה המקורית של אלכסנדר קוראג' הוא שמר לסצנת הסיום, בציינו כי הדבר מייצג את הרגע שבו הצוות המקורי מאוחד לראשונה.

הוצאה ושיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה, תאריך יציאת הסרט נקבע ל-25 בדצמבר 2008, אולם אולפני פרמאונט דחו לאחרונה את יציאתו ל-8 במאי 2009[10]. הצעד נעשה לא משום שביתת התסריטאים, אלא משום שלדעת האולפנים הדחייה מתאריך חורף לקיץ תמשוך קהל רחב יותר. בנוסף, הדבר גם יאפשר את השלמת האפקטים[11].

הקדימון הראשון לסרט שוחרר יחד עם קלוברפילד ב-18 בינואר 2008. בקדימון נראתה האנטרפרייז בזמן בנייתה. בקדימון שולבו קולות משנות ה-60, במיוחד זה של ג'ון פיצג'רלד קנדי המודיע על תחילת המירוץ לחלל. הקדימון המלא שוחרר יחד עם קוונטום של נחמה ב-14 בנובמבר 2008, ולאחריו ערך אברהמס סבב במספר ערים כדוגמת רומא, פריז, קלן ומדריד כדי לקדם את הסרט.

החל מינואר 2009, הוצאת הקומיקס IDW Publishing פרסמה חוברת חודשית בשם 'Star Trek: Countdown', שמציגה את סיפור הרקע לנרו הרומולאני, כמו גם מצמצמת את הפער שנותר בין פרק הסדרה מסע בין כוכבים: הדור הבא "Unification" לבין הסרט בנוגע להופעתו של ספוק המזדקן. סדרת החוברות מביאה גם את דמותם של ז'אן-לוק פיקארד ודאטה מסדרת הדור הבא.

סדרת מודלים מיניאטוריים וצעצועים החלה בשיווק לקראת מרץ-אפריל 2009[12].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטארטרק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רודנברי שקל לעשות פריקוול לסדרה המקורית בתור 'מסע בין כוכבים': הסרט, אנתוני פסקל, 27 בפברואר 2008
  2. ^ מסע בין כוכבים 11 נגנז אך לא נשאר בחוץ, מייקל הינמן, 12 באפריל 2006
  3. ^ הוליווד ריפורטר, שאלות ותשובות עם אלכס קורצמן ורוברטו אורקי, ג'יי פרננדז, 24 בספטמבר 2008
  4. ^ 1 2 3 תמליל שיחה של צוות ההפקה ושחקני 'סטארטרק', אנתוני פסקל, 25 בינואר 2008
  5. ^ מסע בין כוכבים: סרט חדש, חזון חדש, ג'ף ג'נסן
  6. ^ כותבי 'סטארטרק' מדברים על כיוון ועל פטפוטי טרק, אך לא על מאט דיימון, ג'ייסון הורוביץ, 8 במרץ 2007
  7. ^ רוברטו אורקי על מדוע הוא טרקי ועל הפיכת הזיכיון שוב לגדול, אנתוני פסקל, 4 באוקטובר 2007
  8. ^ שביתת התסריטאים מגיעה, סינתיה ליטלטון, 5 בנובמבר 2007
  9. ^ מחשבותיו של אנתוני על הקרנת הסרט בלוס אנג'לס, אנתוני פסקל, 20 בנובמבר 2008
  10. ^ http://www.comingsoon.net/news/startreknews.php?id=41995 'סטארטרק' נדחה למאי 2009], סרטי פרמאונט, 14 בפברואר 2008
  11. ^ דיימון לינדלוף על תאריך יציאה חדש וגורם המשיכה לקהל צופים חדש, אנתוני פסקל, 1 במרץ 2008
  12. ^ פרטים על צעצועי פליימייט חדשים של סרט 'סטארטרק' וגילוי שם ספינתו של נרו, ג'ון טנוטו, 19 בנובמבר 2008