מרחב בנך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

במתמטיקה, מרחב בנךאנגלית: Banach space) הוא מרחב וקטורי נורמי שהוא שלם במטריקה המושרית מן הנורמה. מרחב בנך הוא אחד המרחבים הנפוצים שנחקרים במסגרת האנליזה פונקציונלית.

מרחב בנך נקרא על שם סטפן בנך, מתמטיקאי פולני שהיה מבין מייסדי התחום וממנסחי משפטיו היסודיים.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדור היחידה במרחב נורמי הוא תמיד קמור, פתוח וסימטרי לשיקוף סביב 0. במרחב ממימד סופי, גם ההפך נכון: כל גוף בעל פנים לא ריק בעל תכונות אלה הוא כדור היחידה של נורמה מתאימה. התנאי על קמירות כדור היחידה שקול לאי-שוויון המשולש שהנורמה צריכה לקיים.

משפט האן-בנך מאפשר להרחיב פונקציונלים מתת-מרחב אל המרחב כולו, וכך מאפשר לבנות פונקציונלים רציפים רבים.

משפט בנך-שטיינהאוס (הנקרא גם עקרון החסימות במידה שווה) טוען שאם למשפחה של אופרטורים ליניאריים רציפים על מרחב בנך יש חסם משותף בכל נקודה של המרחב, אז יש חסם אחיד על הנורמה שלהם.

לפי משפט ההעתקה הפתוחה (או בניסוח שקול משפט הגרף הסגור), כל אופרטור ליניארי חסום ממרחב בנך אחד על מרחב בנך אחר, הוא פתוח.

לפי משפט מזור-אולם, המבנה המטרי על מרחב בנך קובע את המבנה הליניארי שלו: אם היא איזומטריה בין מרחבי בנך וגם על, אז היא ליניארית.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרחבי סדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוסף הסדרות של מספרים ממשיים שמקיימות הוא מרחב בנך עם הנורמה . מרחב זה מסומן ב .
  • כהכללה של הדוגמה הקודמת, אם , מגדירים את המרחב להיות אוסף הסדרות שמקיימות . מרחב זה הוא מרחב בנך תחת הנורמה . אם מגדירים את המרחב להיות אוסף הסדרות החסומות עם הנורמה וזהו מרחב נורמי. אם , המרחב המתקבל הוא מרחב מטרי שלם (ואפילו מרחב פרשה) אבל איננו מרחב בנך כי אין עליו נורמה.

מרחבי פונקציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוסף רחב יותר של דוגמאות מתקבל באופן הבא: אם הוא מרחב מידה מגדירים את להיות אוסף מחלקות השקילות של פונקציות המקיימות תחת יחס השקילות של שוויון כמעט תמיד. מרחב זה הוא מרחב בנך תחת הנורמה

  • מרחב הפונקציות החסומות ממשיך את הדוגמה הקודמת למקרה . אם X מרחב מטרי, הוא המרחב של הפונקציות החסומות (לפעמים מדובר בפונקציות ממשיות דווקא). זהו מרחב נורמי, עם נורמת הסופרימום של הפונקציות. שיכון קורטובסקי ( כאשר נקודה קבועה) מראה שכל מרחב מטרי משוכן במרחב הפונקציות החסומות המתאים לו.

טיפוסים של מרחבי בנך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרחבי הילברט הם דוגמה קיצונית של מרחבי בנך, ותכונות שונות של מרחבי בנך מודדות עד כמה הם קרובים להיות מרחבי הילברט.

מרחב הפונקציונלים הליניארים על מרחב בנך גם הוא מרחב בנך תחת הנורמה מרחב זה מסומן לרוב ב . לדוגמה, אם וגם אז . לעומת זאת, . מדוגמה זו רואים שלא תמיד מתקיים . לעומת זאת, יש שיכון טבעי . מרחב בנך שעבורו השיכון הוא איזומורפיזם נקרא מרחב רפלקסיבי. כל מרחב הילברט הוא רפלקסיבי.

מרחב בנך שלכל תת-מרחב ספרבילי שלו, A, גם הוא ספרבילי, נקרא מרחב Asplund; כל מרחב רפלקסיבי הוא Asplund.

מרחב בנך שאינו מכיל עותק איזומורפי של נקרא מרחב Rosenthal. כל מרחב Asplund הוא Rosenthal.

כל מרחב בנך רפלקסיבי הוא נוצר קומפקטית-חלש (weakly complactly generated), כלומר, יש בו קבוצה קומפקטית (בטופולוגיה החלשה), הפורשת מרחב צפוף. כל מרחב כזה הוא Weakly Lindelof determined (יש בו קבוצה M הפורשת מרחב צפוף, כך שהחיתוך שלה עם התומך של כל פונקציונל ליניארי הוא בן-מניה). מרחב מסוג זה, שהוא Asplund, הוא ספרבילי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרחב בנך בוויקישיתוף