סוויאטוסלב, נסיך קייב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוויאטוסלב, נסיך קייב
Свѧтославъ
סוויאטוסלב בציור ביזנטי מהמאה ה-11
סוויאטוסלב בציור ביזנטי מהמאה ה-11
סוויאטוסלב בציור ביזנטי מהמאה ה-11
לידה מרץ 942
קייב, רוס של קייב עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 26 במרץ 972 (בגיל 30)
Dnieper Rapids, רוס של קייב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוס של קייב
בן או בת זוג Predslava עריכת הנתון בוויקינתונים
מלושה עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת רוריק
אב איגור, נסיך קייב
אם אולגה, נסיכת קייב
צאצאים יארופולק, ולדימיר הראשון, אולג
יורש העצר ירופולק
נסיך קייב
945972
(כ־27 שנים)
חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גבולות הרוס של קייב לפני סוויאטוסלב ולקראת סיום שלטונו

סוויאטוסלב הראשוןסלאבונית: Свѧтославъ, ביוונית: Σφενδοσθλάβος; ברוסית מודרנית: Святослав; ‏סביבות 942? – 972) היה נסיך קייב, הידוע כמצביא מוצלח.

סוויאטוסלב נולד למשפחת נסיכי קייב. בשנת 945 אביו אינגוור (איגור) נהרג ועד לשנת 960 אימו הלגה (אולגה) שלטה בנסיכות. חלק מההיסטוריונים מחזיקים בדעה לפיה נולד בשנת 920, אך דעה זו לא תואמת את רוב המקורות. למרות שהוריו היו ורנגים, הוא היה הראשון בין נסיכי קייב שנשא שם סלאבי. בהתאם לכרוניקן ביזנטי בשם "לאו הכומר" סוויאטוסלב היה בעל מבנה גוף ממוצע וגובה בינוני. הוא גילח את השער והזקן אך הלך עם שפם ארוך. הוא העדיף ללכת בבגד לבן ובאוזן שלו היה תכשיט מזהב עם אודם ופנינה.

בשנת 955 התנצרה הלגה, אך בנה לא קיבל את הדת החדשה עד סוף חייו. יחד עם זאת, הוא לא הפריע להתפשטות הנצרות בנסיכות. מקובל להעריך שבשנת 960 בגיל 18 הוא התחיל למשול באופן עצמאי. החל משנת 964 מוזכרים מסעות צבאיים שלו בכרוניקה הרוסית הראשונה.

מלחמותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה נגד ממלכת הכוזרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 965 סוויאטוסלב החל את המערכה הצבאית נגד ממלכת הכוזרים. צבאו ניצח בקרב מכריע, וכבש את עיר הבירה של הכוזרים סרקל. בהמשך הוא פנה מזרחה וכבש גם ערים נוספות כולל איטיל בשנים 968969. סוויאטוסלב לא רק ניצח בקרבות, הוא גם עשה ניסיון התיישבותי באזור. לצורך כך הוקמו מאחזים באזור דון, ים אזוב ודגסטן. עדויות על התיישבות סלאבית באזור קיימות עד לשנות ה-90 של המאה ה-10, אך בהמשך הם פורקו והתושבים הסלאבים עזבו או התמזגו עם האוכלוסייה המקומית.

באותה התקופה כוחות מהנסיכות גם השתתפו במסע של האימפריה הביזנטית לקפריסין.

מערכה בבולגריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 967 החל מאבק בין האימפריה הביזנטית לבין האימפריה הבולגרית הראשונה. הקיסר הביזנטי ניקפורוס השני שלח משלחת לסוויאטוסלב. המשלחת העבירה לנסיך 455 ק"ג זהב תמורת התערבות של הנסיכות לטובת הביזנטים. מקורות ביזנטיים מציינים ששגריר ביזנטי ביקש מסוויאטוסלב בנוסף לכך, להתערב במאבק ביזנטי פנימי ולעזור בהפיכה נגד הקיסר המכהן. תמורת זה הובטחו לו כספים נוספים ושליטה על כל השטחים שיכבוש בבולגריה.

במהלך שנת 968 כוחות הנסיך כבשו את בולגריה ולאחר המלחמה עמדו במחנה בשפך נהר הדנובה. במחנה זה התקבלו כספים נוספים מהביזנטים. תוך כדי שהייה של הצבא במחנה, הגיעו ידיעות לגבי המצור על קייב. סוויאטוסלב חזר לנסיכות ושחרר את הבירה שלו מהמצור.

בסתיו 969 החל שלב נוסף במערכה נגד בולגריה. הפעם הבולגרים ביקשו עזרה מהביזנטים. מאחר שהביזנטים לא ענו, נרקמה ברית בין סוויאטוסלב והצאר הבולגרי החדש. באביב 970 הכוחות המשולבים של קייב, הבולגרים, ההונגרים והפצ'נגים החלו בהתקדמות לשטחים של האימפריה הביזנטית. לפי עדויות ביזנטיות צבא זה כלל כ-30 אלף חיילים וזאת לעומת צבא של 10-12 אלף בלבד בראשות המצביא היווני שעמד בראש הצבא הביזנטי. בהתאם לעדויות ביזנטיות בקרב שהתרחש כ-120 ק"מ מקונסטנטינופול כוחות האימפריה ניצחו את הצבא של סוויאטוסלב. לפי הכרוניקות, סוויאטוסלב הגיע עד לקונסטנטינופול ועזב את השטח רק לאחר קבלת כופר גדול במיוחד. בקיץ 970 חלה הפסקה בפעילות הצבאית.

בקיץ 971 יוחנן הראשון צימיסקס, קיסר האימפריה הביזנטית יצא למלחמה נגד אויביו. ב-13 באפריל נכבשה בירת בולגריה והצאר הבולגרי נלקח בשבי. ב-23 באפריל 971 כוחות קייב רוכזו במבצר דורוסטוף והביזנטים החלו במצור שנמשך 3 חודשים. ביולי 971 סוויאטוסלב נפצע במהלך הקרב אך לא הייתה הכרעה חד-משמעית. לאחר משא ומתן סוויאטוסלב עם צבאו עזבו את בולגריה, ממלכת בולגריה סופחה לביזנטיה והצאר הבולגרי נלקח כבן-ערובה בחצר הביזנטית. רק החלקים המערביים של בולגריה שמרו על עצמאות.

המסע חזרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר חתימת שלום, סוויאטוסלב חזר על אוניות עד לשפך נהר דנייפר. ניסיון לעלות לאורך הנהר לקייב לא צלח והכוחות נשארו באזור לחניית חורף. באביב 972 רוב הצבא החל במסע יבשתי לקייב. סוויאטוסלב, בניגוד לדעה של רוב היועצים, התחיל בהפלגה לאורך הנהר באוניות. במהלך השיט, הם נתקלו בכוחות של פצ'נגים והנסיך נהרג. לדעת ההיסטוריונים, מידע על מעבר סוויאטוסלב לאורך הנהר הודלף לפצ'נגים על ידי הבולגרים או הביזנטים, שרצו בחיסול הנסיך הלוחמני.

בנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסוויאטוסלב היו מספר נשים ומהן מספר בנים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]