ספרטקוס (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ספרטקוס: אלי הזירה)
ספרטקוס
Spartacus
כותרות הפתיחה של העונה הראשונה
כותרות הפתיחה של העונה הראשונה
סוגה דרמה היסטורית
יוצרים סטיבן ס. דינייט עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים סטיבן ס. דינייט
ברנט פלטשר
דניאל נאף
אהרון וטוד הלבינג
מירנדה ווק
טרייסי בלומו
אנדרו צ'מבליס
בימוי מייקל הרסט
ריק ג'ייקובסון
ג'סי וורן
שחקנים אנדי ויטפילד (עונה 1)
ליאם מקינטייר (עונות 2 - 3)
לוסי לולס (עונות 1 - 2)
ג'ון האנה (עונה 1)
מנו בנט
פיטר מנזה (עונות 1 - 2)
ויוה ביאנקה (עונות 1 - 2)
ארין קמינגס (עונה 1)
ניק טרביי (עונות 1 - 2)
קרייג פארקר (עונות 1 - 2)
דן פיוריגל
דאסטין קלייר
ג'יי קורטני
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 3 (+ מיני סדרה)
מספר פרקים 33 (+ 6 במיני סדרה)
הפקה
מפיק צ'ארלס נייט
קלואי סמית'
אהרון לאם
מפיקים בפועל סם ריימי
רוברט טאפרט
סטיבן ס. דינייט
ג'ושוע דונן
הפצה Starz Distribution עריכת הנתון בוויקינתונים
עורכים גארי האנט
ג'ונתן וודפורד-רובינסון
אתר צילומים ניו זילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
צלמים אהרון מורטון
מוזיקה ג'וזף לודוקה עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 50 דקות
שידור
רשת שידור Starz עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל yes Oh
נטפליקס
פורמט (תמונה) 1080i ‏(HDTV)
תקופת שידור מקורית 22 בינואר 201012 באפריל 2013 (50 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
http://www.starz.com/originals/Spartacus
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספרטקוסאנגלית: Spartacus) היא סדרת דרמה המשכית-היסטורית אמריקאית ששודרה ברשת Starz מ-22 בינואר 2010 ועד 12 באפריל 2013 למשך שלוש עונות ומיני סדרה מקדימה. הסדרה מתמקדת בדמותו של ספרטקוס, גלדיאטור תראקי שהוביל בשנים 73 - 71 לפנה"ס את מלחמת העבדים השלישית נגד האימפריה הרומית. המפיקים בפועל של הסדרה הם סם ריימי ורוברט טאפרט, להם זוהי השותפות השלישית, לאחר שהיו שותפים בהפקת סדרות הטלוויזיה "זינה הנסיכה הלוחמת" ו"אגדת המחפש".

העונה הראשונה של הסדרה, ספרטקוס: דם וחול, מתמקדת בביסוס האירועים שבחייו המוקדמים של ספרטקוס המובילים לתחילת מרד העבדים. העונה השנייה, ספרטקוס: נקמה, עוקבת אחר מה שקרה בעקבות מרד העבדים, כאשר קלאודיוס גלאבר נשלח לעצור את חבורת העבדים ההולכת וגדלה. העונה השלישית, ספרטקוס: מלחמת המקוללים, מביאה את התפשטותו של מרד העבדים לכדי צבא של ממש ואת קרב הכוחות בין שני המחנות, העבדים והרומאים. המיני-סדרה (סרט הפריקוול), ספרטקוס: אלוהי הזירה, הביאה את עלילתו של בית בטיאטוס ועלייתו לכוח לפני לכידתו של ספרטקוס. הסדרה הוגבלה לצפייה לילדים מתחת לגיל 17 עקב שימוש באלימות גרפית קשה, תוכן מיני בוטה ושפה גסה. ב-2023 רשת Starz הודיעה על תחילת הפקת סדרת המשך, בשם ספרטקוס: בית אשור, עם סטיבן ס. דינייט שיכתוב את התסריט.

בישראל, ב-15 בפברואר 2011 עלו פרקי שתי עונות הסדרה ב-VOD של yes ובאתר yes וואלה!. בספטמבר 2011 שודרו הפרקים בערוץ yes Action HD ולאחר מכן ב-yes Oh. בעבר היה ניתן לצפות בכל 4 עונות הסדרה (כולל הפריקוול/מיני-סדרה) דרך שירות הסטרימינג של נטפליקס אך כיום שידור התוכנית דרך נטפליקס הופסק.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרטקוס: דם וחול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל בסכסוך בין תראקי לא ידוע לבין חיל העזר הרומי במערכה כנגד גטאה (שבטים דאקים אשר התיישבו בדנובה התחתונה, באזור המוכר כיום כרומניה), תחת מנהיגותו של הלגאטוס, קלאודיוס גלאבר. בשנים 72 - 71 לפנה"ס, הגנרל הרומאי והפרקונסול של מחוז מקדוניה הרומית מרקוס טרנטיוס וארו לוקולוס צעד לעבר הגטים, שהיו בני בריתו של מיתרידטס השישי, מלך פונטוס, אויב הרומאים. הגטים פשטו לעיתים קרובות את אדמותיו של התראקי, ולכן גלאבר משכנע את התראקי להצטרף לצבא הרומאי כחייל עזר. גלאבר מחפש אחר גדולה וכוח, בעידודה של אשתו איליתיאה, והוא מחליט לסגת מתקיפת הגטים ולהתעמת מול כוחותיו של מיתרידטס באסיה מינור. התראקי, אשר חש נבגד, מוביל התמרדות נגד גלאבר, וחוזר למצוא את כפרו בחורבות. התראקי ואשתו סורה נלכדים בידי גלאבר למחרת. התראקי נדון למות בזירה כגלדיאטור על פשעיו, וסורה נלקחת לעבדות. התראקי נשלח לעיר קפואה אשר באיטליה, מרכזה של אימוני הגלדיאטורים. כנגד כל הסיכויים, הוא שוחט בזירה את ארבעת הגלדיאטורים שנבחרו להוציאו להורג, וזוכה לתשואות הקהל. סנאטור אלביניוס משנה את גזר דינו ממוות לעבדות. בהיות שמו של התראקי לא ידוע, לנטולוס בטיאטוס - בעל הלודוס בקפואה - מציע לקרוא לו בשם "ספרטקוס" (על שמו של מלך תראקיה ספאראטאקוס, שחי בשנים 450 - 431 לפנה"ס).

בטיאטוס מבחין בכישרונו הגולמי של התראקי ובפופולריותו בקרב ההמונים, ורוכש אותו לאימונים בין חומות הלודוס שלו תחת הדרכתו של דוקטורה, עבד וגלדיאטור לשעבר. ספרטקוס חובר לוארו, רומאי שמכר את עצמו לעבדות כדי לשלם את חובותיו ולכלכל את משפחתו. הוא מתעמת מול הגלדיאטורים הבכירים, ביניהם קריקסוס, הגאלי הבלתי מנוצח, ובַּרְכַּה הקרתגי. עד מהרה, ספרטקוס לומד שסורה נמכרה לסוחר עבדים סורי. בטיאטוס, שלא יכול היה לשלוט בספרטקוס במהלך ימי אימוניו הראשונים בלודוס, מבטיח לחפש אחר סורה ולאחד ביניהם בתמורה לשיתוף פעולה מצדו בזירה.

לאחר מספר אתגרים קטלניים ואימונים מפרכים נוספים, ספרטקוס הופך לאגדה חיה וזוכה להיקרא "אלוף קפואה". בטיאטוס מארגן את רכישתה של סורה, אך היא מועברת כאשר היא פצועה אנושות, לאחר שהשיירה הותקפה כביכול בידי שודדי דרכים. רציחתה אורגנה בסתר בידי בטיאטוס כדי לשמור על ספרטקוס נאמן ומפוקס בניצחונותיו לבית בטיאטוס. אבל על מותה של אשתו, ספרטקוס בוחר להתעלם מעברו כתראקי, לשכוח את חלומותיו לחופש, ולהפוך לאלוף בית בטיאטוס.

נקודת המפנה מגיעה כאשר ספרטקוס נבחר להילחם מול חברו וארו במבחן ראווה שנועד לחגוג את הגעתו לבגרות של נומריוס, בנו של המגיסטראט. איליתיאה, שתיעבה את ספרטקוס משום שהביך את בעלה גלאבר במרד שלו, מפתה את נומריוס הצעיר ומשכנעת אותו לדרוש במותו של המפסיד בקרב. ספרטקוס מנצח כמצופה, וכאשר נומריוס נותן את ההוראה, בטיאטוס מאלץ את ספרטקוס לציית ולהרוג את וארו בשל רצונו למצוא חן בעיני המגיסטראט רב ההשפעה. ספרטקוס סובל הן מפציעה חמורה והן מצער וכאב על אובדן חברו הטוב, והוא הוזה חלומות אשר מובילים אותו לגלות את האמת על מותה של סורה. ביודעו כי מדובר בהכל או לא כלום ובבחירה גורלית בין מרד לבין שיעבוד, ספרטקוס בוחר להרוג את כולם ומארגן מרד עבדים נגד הבית אשר לחם עבורו. כדי להשיג את נקמתו, ספרטקוס מגייס את עזרתם של קריקסוס ושאר הגלדיאטורים כדי להביס את בית בטיאטוס אחת ולתמיד.

ספרטקוס: אלוהי הזירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המיני סדרה מספרת את קורותיהם של בית בטיאטוס והעיר קפואה בימים שלפני הגעתו של ספרטקוס. הסיפור מתחיל לא הרבה לאחר שקווינטוס לנטולוס בטיאטוס הפך ללניסטה - מנהל העבדים והגלדיאטורים, והוא משתלט על הלודוס של אביו, טיטוס, שחוזר לביתו מסיציליה בגלל בעיות בריאותיות.

במהלך הסדרה, בטיאטוס מגלה שאיפות לגדולה ומנסה להשתחרר מצילו של אביו, להפוך לגבר בזכות עצמו, ולזכות בכבוד לעצמו וללודוס שלו. לצידו עומדת אשתו, לוקרשיה, שתעשה הכול כדי שבעלה יצליח. בטיאטוס שם את כל החלומות שלו לכבוד, הצלחה ועושר על כתפיו של גלדיאטור אחד, גאניקוס הקלטי. גאניקוס הוא האלוף של בית בטיאטוס, והוא גלדיאטור מוכשר ויוצא דופן, שמעולם לא הפסיד בקרב. בגלל שבטיאטוס עדיין לא הרוויח את הכבוד החברתי הראוי לתת ללוחמיו להשתתף בקרבות האליפות, הוא נאלץ לתכס מזימות שמטרתן להביא לביתו את הכבוד. בטיאטוס נאלץ להתמודד מול טיטוס קלאביוס, מגיסטראט העיר קפואה, ששולט בעולם התחתון של העיר ומאיים על כבודו ועל הלודוס שלו.

בנוסף לקו העלילה הראשי העוסק בגאניקוס, הסדרה גם מציגה את קווי העלילה של דמויות המשנה, כדוגמת קריקסוס, אוינומאוס ואשור. מוצגת עלייתו של קריקסוס לכוח, כאשר הוא מופיע לראשונה כעבד לא ממושמע שרוחו הלוחמנית צדה את עינו של בטיאטוס. הוא נקנה על ידיו, ובמהרה מוכיח לכולם את כישוריו בזירה, כשבסופו של דבר הוא צפוי להפוך לאלוף של הלודוס. כמו כן, מוצג לראשונה עברו האפל של אוינומאוס לפני שהפך לדוקטורה של בית בטיאטוס, וכן את הסורים אשור וחברו דאגאן.

ספרטקוס: נקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מרחץ הדמים שבסוף עונה קודמת ובריחתם של העבדים בראשותו של ספרטקוס, מרד העבדים מכה פחד ויראה בקרב הרפובליקה הרומית. פראיטור גלאבר וצבאו נשלחים לקפואה כדי לדכא את המרד ההולך וגדל של ספרטקוס ואת שחרורם ההמוני של עבדים לפני שיגרם נזק נוסף. לספרטקוס ניתנת הבחירה בין סיפוק הצורך האישי שלו בנקמה כנגד האיש אשר דן את אשתו לשיעבוד ולמוות, לבין נקיטת הקורבנות הנחוצים כדי למנוע מצבאו להתפרק. בסופו של דבר מצליח ספרטקוס ללכד את השורות בקרב העבדים. הוא יוצא למבצע חשאי יחד עם קריקסוס, גאניקוס ואגרון משיג את אלמנט ההפתעה, ובסיום קרב מתיש ביער ובמקדש בו ספרטקוס ואנשיו שכנו, שבמהלכו אנומיאוס נהרג, צבא העבדים של ספרטקוס מכניע את חייליו של גלאבר וספרטקוס משיג את נקמתו.

ספרטקוס: מלחמת המקוללים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שישה חודשים לאחר שספרטקוס הביס את גלאבר, צבאו הקטן בן 70 החיילים הפך לצבא אדיר המונה אלפים. כעת ספרטקוס ואנשי המרד שלו מוכרחים להתמודד מול עוצמתה האדירה של רומא - נגד מרקוס ליקיניוס קראסוס ויוליוס קיסר וצבאם בן 50,000 החיילים. קראסוס מתגלה כמנהיג מיומן וערמומי ומצליח להתל בספרטקוס ובצבא העבדים שלו מספר פעמים. באחת מהן הוא שולח את גאיוס יוליוס קיסר לעיר סיניואסה שנמצאת בשליטתם של צבא העבדים כאשר הוא מחופש לאחד מהם. יוליוס קיסר מצליח לגרום לספרטקוס להאמין כי הוא כאחד העבדים ואף משתתף בהוצאה להורג שיוזם קריקסוס של רומאים שנשארו בעיר. במהלך שהותו בעיר מצליח יוליוס קיסר לגרום לסכסוכים בין העבדים והוא מוביל את צבאו של קראסוס בעזרת שודדי ים בוגדניים לכיבוש העיר מידיהם, בעקבות כך הוא מקבל תהילה בקרב החיילים הרומאים. במהלך העונה מתברר כי קיימים חילוקי דעות רבים בין ספרטקוס לקריקסוס בנוגע למטרותיו של המרד ולמקום אליו יש להוביל את צבא העבדים. קריקסוס מחליט כי עליו להתנתק מספרטקוס לראשונה מאז החל המרד והוא עוזב לכיוון רומא יחד עם ניביה, אגרון ושאר התומכים בתוכניתו. קריקסוס ותומכיו מתקדמים לכיוון רומא תוך שהם מסבים אבדות קשות לרומאים, אולם בשערי העיר מתייצבים מולם קראסוס וצבאו ומצליחים להביס אותם. טיבריוס בנו של קראסוס עורף את ראשו של קריקסוס ובכך מדכא את המתקפה. אגרון ועוד 500 מתומכיו של קריקסוס נופלים בשבי הרומאים. קראסוס מחליט להעביר מסר לספרטקוס ושולח את ראשו של קריקסוס יחד עם ניביה הפצועה למקום מושבם של ספרטקוס ותומכיו. ספרטקוס הכואב את נפילת חברו הטוב מחליט לנקום ורוקם מזימה חכמה במהלכה הוא חוטף את טיבריוס יחד עם חיילים רומאים נוספים. ספרטקוס מאלץ את הרומאים החטופים להילחם בזירה כמו גלאדיאטורים כדי שדמם יהיה לזכרו של קריקסוס. במהלך קרבות אלה מגיע קיסר בהוראתו של קראסוס ומציע את 500 תומכיו של קריקסוס לספרטקוס בתמורה לחייו של טיבריוס. ספרטקוס מסכים להחלפה, אולם בעת החלפת השבויים טיבריוס נרצח על ידי אחת מהשפחות של קראסוס שנאנסה על ידי טיבריוס. קראסוס שכואב את מות בנו מחליט לצאת למתקפה כוללת רבת עוצמה נגד ספרטקוס וצבא העבדים. ספרטקוס וחייליו יוצאים למלחמה בידיעה כי מספרם נחות וסיכוייהם לנצח נמוכים, אולם הם מפתיעים את קראסוס וצבאו בשלב הראשון בעזרת חיל פרשים בראשותו של גאניקוס. ספרטקוס גורם לפציעתו של קראסוס שנמלט מהקרבות בעזרת חייליו אולם הוא רודף אחריו, הורג את שומרי ראשו ומתייצב איתו לקרב ראש בראש. בשלב זה מתרחשת תפנית בשדה הקרב לטובת הרומאים ומספרם הרב ורבים מחייליו של ספרטקוס נופלים ביניהם ניביה, ואחרים כמו גאניקוס נופלים בשבי הרומאים ונצלבים. ספרטקוס מצליח להכניע את קראסוס אך ברגע שבא להורגו מתייצבים חייליו של קראסוס לעזרתו ונועצים חניתותיהם בספרטקוס. קראסוס וצבאו, בעזרתו הרבה של קיסר נוחלים הצלחה ומביסים את צבא העבדים באופן סופי.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלדיאטורים ועבדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספרטקוס - תראקי שהופך לגלדיאטור בלודוס של לנטולוס בטיאטוס לאחר שנחשב לבוגד והוטל עליו קלון על הפרת פקודותיו של לגאטוס קלאודיוס גלאבר. ספרטקוס ואשתו מופרדים. על אשתו נגזר לחיות כשפחה וספרטקוס נלקח כעבד לרומא כדי להיהרג במשחקי הזירה. לבסוף בטיאטוס עורך הסכם מזויף עם ספרטקוס לאחד אותו עם אשתו אם ימשיך להילחם בזירה. מגולם על ידי אנדי ויטפילד בעונה הראשונה ועל ידי ליאם מקינטייר בעונה השנייה והשלישית.
  • קריקסוס - לוחם גאלי, מהמצטיינים שבלוחמיו של בטיאטוס ואלוף קפואה במשחקי הגלדיאטורים. מאהבה של לוקרשיה. הוא מתעב את ספרטקוס ומאמין באחוות הסימן, כלומר, הוא מחשיב את תואר הגלדיאטור ככבוד גדול וכשירות לעיר. לאחר שהוא וספרטקוס מצוותים יחדיו להילחם נגד תיאוקולס הבלתי מנוצח, קריקסוס נפצע אנושות ותוארו נלקח ממנו לטובת ספרטקוס, שמוכרז כמנצח. הדבר תוקע טריז נוסף ביחסיהם העכורים של ספרטקוס וקריקסוס. קריקסוס הוא מושא תשוקותיהן של נשים רבות, אולם ליבו שייך לנאביה. ברגע שהרומן ביניהם מתגלה, הוא מוכה קשות והיא נמכרת לאחר. הוא וספרטקוס מיועדים להילחם אחד נגד השני, ובשיחה ביניהם הם עורכים הסכם מאולץ - אם ספרטקוס ינצח, הוא ימצא את נאביה וישחררה לחופשי, ואם קריקסוס ינצח המרד לא יתרחש אך הוא יהרוג את בטיאטוס ביום מן הימים. לאחר שמזונו של קריקסוס מורעל טרם הקרב, הוא עוזר לספרטקוס במרד. מגולם על ידי מנו בנט.
  • בַּרְקה - ידוע בכינוי "החיה של קרתגו", בן למשפחת ברקה אחד מהגלדיאטורים המצליחים ביותר של בטיאטוס, ששימש כשומר ראשו וכרוצח שכיר עבורו. ברקה ניסה לחסוך מספיק כסף כדי לקנות את חירותו ואת חירות מאהבו פייטרוס. אולם, עקב מזימותיו של אשור - שהתחמק מתשלום לברקה לאחר שהפסיד בהתערבות - בטיאטוס הורה על התנקשות בחייו. מגולם בעונה הראשונה וב"אלי הזירה" על ידי אנטוניו טה מיוהא.
  • גאניקוס - גלדיאטור קלטי מוכשר שלעולם לא הפסיד בקרב. גאניקוס היה האלוף של הלודוס מספר שנים לפני הגעתו של ספרטקוס. לאחר שניצח בקרב הגדול של קולוסיאום של קפואה, הוא שוחרר מעבדות, וקיבל את החופש שלו. מגולם ב"אלי הזירה" ובעונה השנייה והשלישית על ידי דאסטין קלייר.
  • אוינומאוס - מאמן הגלדיאטורים של בטיאטוס. לאחר פרוץ המרד נקרע בין נאמנותו לבית בטיאטוס לבין הידיעה שבבגידת אדונו. הופך ליועץ בעל כוחו לאנשי המרד. מגולם בעונה הראשונה והשנייה וב"אלי הזירה" על ידי פיטר מנזה.
  • אשור - גלדיאטור לשעבר ממוצא אשורי. רגלו נפגעה בידי קריקסוס ולכן הוא משמש כמנהל החשבונות של בטיאטוס ואיש סודו. ערמומיותו וכישוריו משרתים את טובתו של בטיאטוס, אם כי לרעתם של אויביו. מזימותיו עולות בחייהם של ברקה ופייטרוס. עזרתו נחשבת ליקרת ערך בעת הסרתם של קלאביוס וסולוניוס מתפקידם. כתוצאה מכך, בטיאטוס מקדם אותו לבן בית. לבסוף, בוגדנותו מתגלה וכמעט עולה לו בחייו מידי אוינומאוס, אך הוא מתחבא מתחת לגווייה של חייל רומאי וניצל. מגולם בעונה הראשונה והשנייה וב"אלי הזירה" על ידי ניק טאראביי.
  • וארו - אזרח רומאי שמכר עצמו ללודוס כדי לתמוך כספית במשפחתו. הוא וספרטקוס מפתחים יחסי חברות. הוא נהרג בעת קרב תחרותי למטרות שעשוע בינו לבין ספרטקוס כאשר נומריוס קלאבר הצעיר מורה על הריגתו בידי ספרטקוס. מגולם בעונה הראשונה על ידי ג'יי קורטני.
  • סורה - אשתו של ספרטקוס. היא נמכרת כשפחה לאחר שבעלה מורד ברומאים. בטיאטוס רוכש אותה, אך מורה על רציחתה כדי לשבור את רוחו של ספרטקוס ולמנוע ממנו להימלט. מגולמת בעונה הראשונה על ידי ארין קמינגס.
  • נאביה - שפחתה האישית והנאמנה של לוקרשיה. הופכת למושא אהבתו של קריקסוס לאחר שהוא מודה בחיבתו אליה. השניים נראים על ידי אשור, אשר מבקש לנקום בקריקסוס על שגרם לנכותו, והוא מבקש מבטיאטוס את קרבתה. כאשר נודע על כך לקריקסוס, הוא תוקף את אשור לעיני כל ובכך נודע דבר הרומן. לבסוף, היא נמכרת לאחר. מגולמת בעונה הראשונה וב"אלי הזירה" על ידי לסלי אן ברנדט. בעונות השנייה והשלישית מחליפה אותה השחקנית סינתיה אדאי-רובינסון[1].
  • מירה - שפחה שנשלחה תחת איומים במוות לפתות את ספרטקוס ולשמש כמאהבתו. עם הזמן היא רוכשת את אמונו ועוזרת בבריחתם של העבדים מבית בטיאטוס. בעונה השנייה היא הופכת ללוחמת מיומנת ומתאהבת בספרטקוס. מגולמת בעונה הראשונה והשנייה על ידי קתרינה לאו.
  • אגרון - גלדיאטור גרמאני שנמכר ללודוס של בטיאטוס, ומהראשונים להצטרף למרד של ספרטקוס, שבו נהרג אחיו דורו. מגולם בעונות הראשונה, השנייה והשלישית על ידי דן פיוריגל.
  • דוקטורה - קודמו של אוינומאוס בתפקיד מאמן הגלדיאטורים בבית בטיאטוס. מגולם ב"אלי הזירה" על ידי טמורה מוריסון.
  • דאגאן - גלדיאטור סורי, חבר של אשור. בשל תאוותו לכוח של אשור ובשל תככיו, דאגאן מוצא את מותו בידי חברו. מגולם ב"אלי הזירה" על ידי שיין רנגי.
  • מליטה - השפחה האישית של לוקרשיה ואשתו של אוינומאוס. מתה לאחר ששתתה רעל המיועד לטיטוס בטיאטוס. מגולמת ב"אלי הזירה" על ידי מריסה רמירז.
  • דיונה - שפחה בבית בטיאטוס. נאביה עוזרת לה להימלט. מוצאת להורג בזירה לאחר שנתפסה. מגולמת ב"אלי הזירה" על ידי ג'סיקה גרייס סמית.
  • נאסיר - עבד צעיר ששוחרר מוילה רומאית בידי ספרטקוס וצבא המורדים שלו. הופך למאהבו של אגרון. מגולם בעונה השנייה והשלישית על ידי פנה האמה טיילור.
  • סאקסה - שפחה גרמנית שניצלה בידי המורדים ומצטרפת לכוחותיהם. מגולמת בעונה השנייה והשלישית על ידי אלן הולמן.
  • קורה - שפחה נאמנה למרקוס קראסוס עליו הוטלה המשימה לשים קץ למרד של ספרטקוס. המאורעות הקרבים יעמידו למבחן את רגשותיה העמוקים למעבידה. מגולמת בעונה השלישית על ידי ג'נה לינד.
  • סיביל - שפחה צעירה ונאת מראה שניצלה מאכזריותם של הרומאים. כעת כשהיא חופשייה, היא תצא למסע ותיגע בליבותיהם של אנשי מפתח בתנועת המרד. מגולמת בעונה השלישית על ידי גוונדולין טיילור.

רומאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קווינטוס לנטולוס בטיאטוס - אדונו של ספרטקוס ובעל הלודוס לאימון גלדיאטורים. תככן ושאפתן, הזומם להפוך למגיסטראט תוך חתירה נגד יריבו סולוניוס והשגת יתרון על המגיסטראט הנוכחי טיטוס קלאביוס ולגאטוס קלאודיוס קלאבר, על-מנת שיהיה בן חסותם. אולם, לאחר שקלאביוס מסרב לתמוך בשאיפתו, בטיאטוס חוטף אותו והורגו. באמצעות השימוש בשוחד ובעזרתו של אשור, הוא גוזר על סולוניוס מוות בזירה ומגייס את תמיכתו של גלאבר. תוכניותיו לשליטתו בספרטקוס מתגלות, מה שמביא למפלתו הסופית בעת חגיגות ניצחונו כביכול. הוא נשחט על ידי ספרטקוס בזמן מרד העבדים. מגולם בעונה הראשונה וב"אלי הזירה" על ידי ג'ון האנה.
  • לוקרשיה - אשתו של בטיאטוס. לקחה אליה את קריקסוס כמאהב ומשתוקקת ליורש לבית בטיאטוס. מתפקדת כשותפתו מרצון מתוך כוונה לקדם את מטרותיו הנלוזות של בעלה ומשתמשת בשוחד והטעיה לצורך כך. היא נפצעת אנושות מידי קריקסוס בזמן המרד לאחר שנודע לו דבר מעשיה. מגולמת בעונה הראשונה והשנייה וב"אלי הזירה" על ידי לוסי לולס.
  • גאיוס קלאודיוס גלאבר - לגאטוס הצבא הרומי ובעלה של איליתיאה. אחראי לעבדותו של ספרטקוס כגלדיאטור. גלאבר ביקש את עזרת שבטו של ספרטקוס תמורת תמיכתם של הרומאים נגד אויביהם. כאשר התעניינותם של הרומאים שינתה כיוון לרעתם של התראקים, אלה התמרדו וגלאבר דיכא את המרד. הוא מכר את אשתו של ספרטקוס, סורה, לסוחר עבדים סורי ואת ספרטקוס ללודוס של בטיאטוס. כאשר הוא מגלה שאשתו רצחה את לייקיניה, בטיאטוס מאלץ אותו להעניק לו את חסותו תמורת מחיר השתיקה. מגולם בעונה הראשונה והשנייה על ידי קרייג פארקר.
  • איליתיאה - בתו של סנאטור אלביניוס ואשתו של גלאבר. מפתחת יחסי חברות עם לוקרשיה ומבקרת בתכיפות את הלודוס. היא שונאת את ספרטקוס, ומפתה את נומריוס קלאביוס הצעיר כדי שיורה על הריגתו של וארו בידי ספרטקוס. לאחר שהסדר בינה לבין לוקרשיה יצא מכלל שליטה, איליתיאה מאבדת את שפיות דעתה והורגת את לייקיניה, בת דודתו של מרקוס ליקיניוס קראסוס. היא נמלטת בזמן מרד העבדים וגורמת לשחיטתם של חבריה, ללא כל חרטה. מגולמת בעונה הראשונה והשנייה על ידי ויוה ביאנקה.
  • מרקוס דקיוס סולוניוס - לניסטה מקפואה, שהחל כחברו הטוב של בטיאטוס אך הפך ליריבו כאשר קנה את הלודוס היריב מידי וטיוס (ב"אלי הזירה"). מנסה להביא למפלתו של בטיאטוס אך נופל ברשת השקרים של ביתו וסופו נגזר למות בזירה לאחר שהופלל ברצח המגיסטראט קלאביוס. הוא נשחט בידי ספרטקוס, שמודיע לו כי גורל בית בטיאטוס יהא כגורלו. למשמע הודעה זו, הוא מת כשהוא צוחק לשאגות הקהל. מגולם בעונה הראשונה וב"אלי הזירה" על ידי קרייג וולש-רייטסון.
  • טיטוס קלאביוס - מגיסטראט העיר קפואה. מעליב את בטיאטוס שלא מרצונו, מה שמוביל לרציחתו בביבים של העיר. מגולם ב"אלי הזירה" על ידי ג'ון באך.
  • טיטוס בטיאטוס - אביו של קווינטוס בטיאטוס. אדון הלודוס לפני בנו. מגולם ב"אלי הזירה" על ידי ג'פרי תומאס.
  • טאליוס - אדם בעל כוח רב בקפואה, שמנהל ארגון פשע בעיר. נכנס לעימות אלים עם בטיאטוס. מגולם ב"אלי הזירה" על ידי סטיבן לובאט.
  • וטיוס - עושה דברו הצעיר של טאליוס ואדון הלודוס היריב. מגולם ב"אלי הזירה" על ידי גארת' ויליאמס.
  • גאיה - אשת החברה הגבוהה, חברתה הקרובה של לוקרשיה. מצאה את מותה בידי טאליוס. מגולמת ב"אלי הזירה" על ידי ג'יימי מארי.
  • פובליוס וריניוס - פראיטור, יריבו הפוליטי של גלאבר. מגולם בעונה השנייה על ידי ברט טאקר.
  • מרקוס ליקיניוס קראסוס - האדם העשיר ביותר ברפובליקה הרומית. מעורר קנאה ומתועב בידי אנשי החברה הגבוהה היושבים בסנאט, והוא משתוקק לכוח ולכבוד שיגיעו בעקבות לכידתו של ספרטקוס וצבאו. מגולם בעונה השלישית על ידי סיימון מרלס.
  • גאיוס יוליוס קיסר - צעיר מרדן שמגיע משושלת יוחסין מוערכת, אשר האינטליגנציה הקטלנית שלו ושימושו בחרב יעמדו בפני מבחן כנגד תנועת המרד של ספרטקוס לקראת עלייתו האולטימטיבית לכוח. מגולם בעונה השלישית על ידי טוד לזאנס.
  • לאיטה - אשתו של מכובד רומאי הנקלעת למרכז המאבק נגד ספרטקוס. חייה וחיי אהוביה משתנים ללא הכר בעקבות כך. מגולמת בעונה השלישית על ידי אנה האצ'יסון.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה צולמה בסגנון דומה לזה שבו צולם הסרט "300". כמו כן, הסרט "גלדיאטור" שימש השראה לאווירה הכללית של הסדרה. כל סצנה בסדרה צולמה מול מסך ירוק, ואפקטים מיוחדים יוצרים את מה שנראה ברקע.

ב-22 בדצמבר 2009, כחודש לפני שהעונה הראשונה עלתה לשידור, פורסם כי הסדרה אושרה להפקתה של עונה שנייה. אולם, במרץ 2010 פורסם כי צילומי העונה השנייה נדחו ל-2012 לאחר שהתגלה כי השחקן הראשי המגלם את ספרטקוס, אנדי ויטפילד, אובחן בסרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין. דחיית הצילומים באה לאפשר לוויטפילד לעבור את הבדיקות הנחוצות כדי לבדוק האם הוא יוכל להמשיך לככב בסדרה. בעקבות דחיית ההפקה, רשת Starz הודיעה כי ב-2011 תעלה לשידור מיני סדרת פרולוג בת שישה פרקים הנקראת "ספרטקוס: אלי הזירה". המיני סדרה מספרת את סיפורו של קווינטוס בטיאטוס, המגולם על ידי ג'ון האנה, לפני אירועי העונה הראשונה. הפקתה החלה בקיץ 2010, והמיני סדרה עלתה לשידור בינואר 2011.

באמצע 2010 נראה היה כי ויטפילד בריא מספיק כדי לחזור לעונה השנייה, אך לקראת סוף 2010 התגלה כי הסרטן שלו חזר, והוא לא יוכל להמשיך להופיע בסדרה. רשת Starz האמינה כי יש להמשיך בסדרה, למרות שהיו מחשבות לבטל את הסדרה מפני שוויטפילד לא יחזור. בסופו של דבר ויטפילד נתן לרשת את ברכת הדרך להמשיך בתוכנית בלעדיו, והרשת החליטה ללהק את דמותו של ספרטקוס מחדש. לאחר כמה חודשים נפטר ויטפילד מהמחלה[2].

בינואר 2011, פורסם כי השחקן האוסטרלי ליאם מקינטייר לוהק לגלם את ספרטקוס[3], והוא המשיך לגלם את דמותו גם בעונה השלישית. העונה השנייה עלתה לשידור ב-27 בינואר 2012 בשם "ספרטקוס: נקמה"[4]. ב-4 ביוני 2012 נמסר כי הסדרה חודשה לעונה שלישית ואחרונה, שתיקרא "ספרטקוס: מרד הארורים"[5], והיא עלתה לשידור ב-25 בינואר 2013.

ב-29 בנובמבר 2012 נודע כי רשת הטלוויזיה מתכוונת להפיק סדרת ספין אוף המתמקדת בדמותו של גאיוס יוליוס קיסר - דמות אשר הוצגה בעונתה השלישית של הסדרה[6].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק הבכורה של הסדרה קבע שיא חדש לרשת השידור, עם 553 אלף צופים ו-1.285 מיליון צופים למשך העונה כולה. אתר הביקורות Metacritic נתן לסדרה ציון של 54% בהתבסס על 22 ביקורות המבקרים, וציון כללי של 8.1 מתוך 10 לפי 247 ביקורות[7]. קן טאקר מאנטרטיינמנט ויקלי מציין שהסדרה "מקבלת השראה מהסרט '300' של זאק סניידר אך בעלת שורשים עמוקים יותר של סדרות כ'זינה הנסיכה הלוחמת' ו'הרקולס: המסעות המופלאים'", וכן היא "התענוג הלא-כל-כך-אסור של העונה"[8]. רוברט לויד מלוס אנג'לס טיימס מציין כי "ג'ון האנה שומר על הסדרה מקורקעת בגילומו של אדם העוסק בעסק מלחיץ ויומיומי"[9].

הבדלים היסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפיקים סטיבן ס. דינייט ורוברט טפרט ציינו כי שני היסטוריונים נשכרו על מנת לשמש כיועצים בסדרה. למרות זאת, ישנן מספר טעויות היסטוריות ושינויים מרחיקי לכת. הפרטים אודות חייו של ספרטקוס טרם מרד העבדים, כפי שהצטייר בעונה הראשונה, הוגבלו לעובדה שהוא היה עריק רומאי. בין שאר ההבדלים ההיסטוריים נמנים:

  • שם תוארו של לנטולוס בטיאטוס אשר ניתן לו עם קבלת הטוגה ויריליס בבגרותו הוא "קווינטוס" בסדרה, אם כי שם תוארו ההיסטורי האמיתי היה "גניאוס"[10].
  • שומרים נראו לבושים בשריון גוף מסוג לוריקה סגמנטטה כלגיונרים רומאים. עדות היסטורית לשימוש הראשון בלבוש זה היה בשנת 9 לספירה, שישה דורות לאחר המרד של ספרטקוס.
  • ברקה מתואר כאסיר האחרון שנותר חי כתוצאה מנפילת קרתגו. אולם, קרתגו הושמדה על ידי רומא בשנת 146 לפני הספירה, לקראת סוף המלחמה הפונית השלישית, כשבעה דורות לפני זמן התרחשות הסדרה[11].
  • לפי הסדרה, בזמן המרד של ספרטקוס, גלאבר שקל להתמודד למשרת פראיטור. לפי אזכור היסטורי, הוא כבר שימש בתפקיד זה כאשר התחיל המרד[12].
  • בסדרה, הגטים היו אויביה של תראקיה. אולם הלכה למעשה, הגטים היו חלק מהשבטים התראקים[13][14].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Spartacus Recasting Continues: Cynthia Addai-Robinson to play Naevia(הקישור אינו פעיל, 11.12.2021), Natalie Abrams, April 28th 2011
  2. ^ סוכנויות הידיעות, אנדי וויטפילד, כוכב "ספרטקוס", מת בגיל 39, באתר ynet, 12 בספטמבר 2011
  3. ^ Liam McIntyre confirmed to take over Spartacus role, Elliot Crumply, January 18th 2011
  4. ^ The Trailer for Spartacus: Vengeance
  5. ^ Spartacus's Next Season Will Be Its Last, Tim Surette, June 4th 2012
  6. ^ Starz Eyeing Spartacus Spin-Off Featuring Julius Caesar, November 29th 2012
  7. ^ Spartacus: Blood and Sand Season 1, Metacritic
  8. ^ Spartacus: Blood and Sand Review, Ken Tucker, Entertainment Weekly, January 20th 2010
  9. ^ Review: 'Spartacus: Blood and Sand' on Starz, Robert Lloyd, Los Angeles Times, January 22nd 2010
  10. ^ McGushin, Patrick (1991). Sallust: The Histories. p. 113.
  11. ^ Carthage Must Be Destroyed: The Rise and Fall of an Ancient Civilization by Richard Miles, Daniel Metcalfe, The Guardian, April 24th 2010
  12. ^ Broughton, T.R.S. Magistrates of the Roman Republic II.109, 115
  13. ^ Herodotus, Histories IV.93
  14. ^ Mommsen, T. (1885) The Provinces of the Roman Empire I.208