עלם - עמותה לנוער במצבי סיכון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עלם – עמותה לנוער במצבי סיכון
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון בני ברק עריכת הנתון בוויקינתונים
יושב ראש שלמה ינאי
מנכ"ל טלי ארז
אנשי מפתח נאוה ברק-זינגר - נשיאה
www.elem.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ראובן ריבלין, נשיא מדינת ישראל, מקבל את הדו"ח השנתי של עמותת עלם לשנת 2017. יושבים במרכז מימין לשמאל: שלמה ינאי, ראובן ריבלין ונאוה ברק-זינגר

"עלם – עמותה לנוער במצבי סיכון" היא עמותה שהוקמה בשנת 1983 במטרה לסייע לבני נוער במצבי סיכון ומצוקה בישראל להיחלץ ממצבם ולמצוא את מקומם בחברה כבוגרים וכאזרחים התורמים לעצמם, למשפחתם ולחברה הישראלית.

הקמה ופריסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה הוקמה על ידי קבוצת אנשי מקצוע ואנשי ציבור מתנדבים מישראל ומארצות הברית, בהם אן ביאלקין, השופטת סביונה רוטלוי, וד"ר יוספה שטיינר ופרופסור יוחנן ווזנר. מאז התפתחה העמותה לארגון ארצי רחב, המתמחה בזיהוי המצוקות המאפיינות את מציאות חייהם של בני הנוער בארץ. "עלם" מתמחה בפיתוח ובהפעלת מענים רלוונטיים חדשניים להתמודדות עם מצוקת בני הנוער, תוך התייחסות לצרכים הייחודיים של קבוצות אוכלוסייה שונות ומגוונות.

עמותת "עלם" פועלת בפריסה ארצית רחבה ב-42 יישובים, והיא הארגון הגדול בארץ המספק מענים לרצף רחב של מצוקות העולות בקרב בני הנוער – למן התמודדות עם מצבי משבר אישיים נורמטיביים בקרב בני נוער במהלך גיל ההתבגרות; דרך נשירה ממסגרות לימודיות, קשיי קליטה, קשיים חברתיים, בעיות משפחתיות, בעיות זהות ושייכות, חשיפה והתמכרות לסמים ולאלכוהול, שוטטות, אלימות, ניצול מיני ועבריינות, זנות ודרות רחוב.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל חיים מאות אלפי בני נוער בגילאי 12–18. ארגונים חברתיים-התנדבותיים משתפים פעולה עם הממסד לשם אספקת שירותים חברתיים, אישיים וקהילתיים במדינה. הדבר בולט במיוחד בטיפול בבני נוער בסיכון.

"עלם" משמשת עבור בני נוער במצבי סיכון שונים כתובת להתערבות בלתי פורמלית, המסייעת בסלילת הדרך להשתלבותם המחודשת בקהילה. הצוותים בעמותה עובדים כ־280 אנשי מקצוע, לצידם עוסקים במלאכה כ־1,800 מתנדבים מבוגרים ובני נוער. עמותת "עלם" מפעילה תוכניות לאיתור בני נוער במצוקה ולטיפול בבני נוער. עובדי "עלם" ומתנדביה יוצאים אל השטח ופוגשים את בני הנוער במקומות בהם הם נוהגים לשהות: בבוקר בבתי הספר, בשעות אחר הצהריים בקהילה, בפעילות לילית ברחובות, ברשת האינטרנט ובמקומות הבילוי בחופשים.

אחד הפרויקטים שמפעילה העמותה הוא "כתובת רחוב" - מערך ניידות בפריסה ארצית, שהוקם בשנת 1996, בעקבות צורך שעלה ברחובות תל אביב בהם שוטטו בני נוער, שרובם היו מעורבים בפלילים, סמים ואלכוהול. ניידות הלילה מהוות מרכז ייעוץ ותמיכה נייד לבני נוער במצבי סיכון שונים. בניידות פועלים עובדי הארגון ומתנדביו, ב-20 ערים ברחבי הארץ. בחלקו הראשון של הערב מתבצעת עבודת הרחוב במרחב קבוע אליו מגיעים בני נוער קבועים, ובחלקו השני של הערב מתבצעת עבודת "איתור" ברחבי העיר במטרה לתת מענה מיידי למצבי סיכון אקוטיים. מטרת פרויקט "כתובת רחוב" יצירת קשר משמעותי עם בני הנוער והנגשת השירותים וגורמי הטיפול הרלוונטיים, במטרה להחזירם למסלול חיים נורמטיבי.

לעמותה הוענק פרס יושב-ראש הכנסת לאיכות החיים לשנת 2002–2003.

עלם זכתה בתואר העמותה האפקטיבית על ידי ארגון "מידות" וקיבלה מעמד מייעץ על ידי האו"ם.

נכון לשנת 2022, יו"ר העמותה הוא שלמה ינאי, נשיאת על"ם היא נאוה ברק-זינגר ודנה אברהם היא מנכ"לית העמותה. על העמותה נמתחה ביקורת ציבורית בשל המשכורות הגבוהות שמקבלים בכיריה.[1]

ממצאי דו"ח עלם לשנת 2017 מצביעים על עלייה במספר בני הנוער שחוו אלימות מינית.[2]

התנדבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכניות בעלם נבנות על סמך התפיסה ההתנדבותית, תפיסה זו רואה במתנדבים את הכוח היוצר, המפעיל והמניע של כל פרויקט. המשמעות היא, שללא מתנדבים חדל הפרויקט מלהתקיים. לכן מפעילה העמותה בשטח רכזי התנדבות, העוברים הכשרה, הדרכה וליווי מקצועי בכל הקשור להקמה ולהפעלה של מערך ההתנדבות. תפקידם של רכזי ההתנדבות לגייס את המתנדבים, להגדיר להם את תפקידם, להכשיר, להדריך, ללוות, ולהעלות את האחריות והמודעות החברתית של הקהילה לבעיות הנוער בסיכון.

קיימים מספר מערכי התנדבות:

התנדבות בני נוער - התנדבות המציעה לנערים ונערות התנסות תפקידים משמעותית וחשובה לחברה ולעצמם, ומאפשרת להם לגלות יוזמה ואחריות תוך מרחב לניסוי וטעייה. ההתנדבות עונה על צרכים שונים של המתבגר, תורמת להתנסויותיו במיומנות חברתית, ומסייעת בעיצוב זהותו העצמית. יתרה מכך, התנדבות המתבגר מכינה אותו להיות מבוגר המעורב בחברה, כזה שרכש באמצעות ההתנדבות כלים חברתיים. 

התנדבות מבוגרים - קבוצה חשובה זו לוקחת חלק עיקרי בכל הפרויקטים של עלם, החל מהתנדבות ישירה עם הנוער צרכן השירות, וכלה בהתנדבות במטה.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]