פרסטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרסטו
Presto
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
בימוי דאג סוויטלנד
הופק בידי ריצ'רד א. הולנדר
תסריט דאג סוויטלנד
עריכה קת'רין רינגולד
מדבבים דאג סוויטלנד
מוזיקה סקוט בלקוול סטאפורד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני וולט דיסני
אולפני פיקאסר
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה צרפתצרפת 10 ביוני 2008 (פסטיבל סרטי האנימציה הבין-לאומי אנסי)
ארצות הבריתארצות הברית 27 ביוני 2008 (לפני הקרנת הסרט "וול-E")
ישראלישראל 3 ביולי 2008 (לפני הקרנת הסרט "וול-E")
משך הקרנה כ-5:17 דקות
שפת הסרט אנגלית (כרזות)
סוגה סרט קצר, סרט חסר מילים, סרט בהנפשה ממוחשבת, סרט פנטזיה, סרט קומדיה
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרסטואנגלית: Presto) הוא סרט קצר אמריקאי חסר מילים בהנפשה ממוחשבת מסוגת פנטזיה וקומדיה. הסרט בוים ונכתב על ידי דאג סוויטלנד על פי סיפורם של טד מאטו, ואלרי לפוינטה וג'סטין רייט והופק על ידי ריצ'רד א. הולנדר. הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל סרטי האנימציה הבין-לאומי אנסי ב-10 ביוני 2008, ולאחר מכן באותה שנה בארצות הברית ב-27 ביוני לפני הקרנת סרט האנימציה של חברת וולט דיסני ופיקסאר "וול-E". בישראל הסרט הוקרן לראשונה ב-3 ביולי 2008 גם לפני הקרנת הסרט "וול-E". אורך הסרט הוא כ-5:17 דקות.

תחילה הרעיון של הסרט היה להציג קוסם שסובל מפחד במה, אך לבסוף החליטו להציג קוסם המנסה לבצע קסם עם ארנבו שלא משתף פעולה. הסרט הוא מחווה לקריקטורות קלאסיות, ביניהן "טום וג'רי" ו"לוני טונס". על בסיס הסרט נוצר ספר בעל אותו שם. הסרט קיבל ביקורות חיוביות, והיה מועמד לפרס אנני ולפרס אוסקר. בשנת 2008 הסרט נכלל במקבץ "Animation Show of Shows".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוסם מפורסם בשם פרסטו שולף ממגבעת את הארנב "אלק אזאם". אלק הרעב נעול בכלוב, ולא מסוגל להגיע לגזר שלו. לאחר שפרסטו חוזר מאכילת ארוחה, הוא מתחיל לתרגל את המעשה שלו עם אלק, ומגלה כי כובע המגבעת שלו מחובר בצורה קסומה לכובע מחודד המוחזק מאחורי הקלעים. כל דבר שיעבור מאחד הכובעים יצא מהשני.

מתוך כוונה להאכיל את אלק, פרסטו מבין שהמופע שלו מתחיל וממהר לבמה במקום. אלק מסרב לשתף פעולה עם המופע והופך את הכובעים נגד פרסטו במגוון דרכים משפילות שהולכות וגוברות, כמו לתת לו לתפוס את אצבעו בתוך מלכודת עכברים, להכות את עצמו בעין עם ביצה ולשאוב את ראשו למאוורר, כל אחת מהתקלות הללו מתפרשת על ידי הקהל כחלק מהמופע. פרסטו ממשיך להתנגד לאלק באותו הזמן, תחילה הופך את הגזר לפרח ומאוחר יותר מנפץ אותו לעיסה בעזרת חתיכת סולם, כשהאחרון הביא לכך שפרסטו קיבל הלם חשמלי בכך שתקע את ידו בשקע חשמל.

נמאס לו מהתנהגותו של אלק, פרסטו מסתער מאחורי הקלעים אחריו, אך משחרר בטעות סט של אביזרי במה תלויים וכך רגלו נתפסת בחבל. הוא נמשך לחלל שמעל הבמה. כשכף רגלו משתחררת, הוא נופל שוב ומוצא את עצמו בסכנת מחיצה הן על ידי האביזרים והן על ידי פסנתר נופל. כשהוא מבין זאת, אלק משתמש בקסם של הכובעים כדי להציל אותו, ומרוויח את אישורו הפרוע של הקהל עבורו ופרסטו, שנותן לו בהכרת תודה את הגזר שלו (לאחר שהשתמש בכישורי הקוסם שלו כדי להחזיר אותו לצורתו המקורית) ושניהם מתחילים להופיע יחד מרצונם.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט זה הוא סרט הבכורה של דאג סוויטלנד. סוויטלנד עשה את הקול בסרט ללא דיאלוג משחק בין שתי הדמויות. הוא התחיל את ההפקה של הסרט בתחילת שנת 2007, ולבסוף סיים אותו במאי 2008. הסרט מבוסס על קריקטורות קלסיות רבות, ביניהן "טום וג'רי" ו"לוני טונס". עיצוב הדמויות בסרט התבססו על ויליאם פאוול.

הרעיון של הסרט היה להציג קוסם שסובל מפחד במה, דבר שהשווה סוויטלנד לעלילה של הסרט "כוכב נולד" משנת 1937.

בשביל ליצור את הסביבה הרשמית והטובה ביותר, צפו יוצרי הסרט בבית האופרה המלכותית שבלונדון, בבית האופרה גרנייה שבצרפת, ובמופעי וודוויל.

כדי לחסוך זמן עבודה, רוב האנשים שמופיעים בקהל הם מן הסרט "רטטוי", בנוסף גופו של הקוסם מהצוואר למטה הוא גופו של טאלון, עורך הדין של סקינר מהסרט "רטטוי".

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל סרטי האנימציה הבין-לאומי אנסי ב-10 ביוני 2008, ולאחר מכן באותה שנה בארצות הברית ב-27 ביוני לפני הקרנת סרט האנימציה של חברת וולט דיסני ופיקסאר "וול-E". בשנת 2008 הסרט נכלל במקבץ "Animation Show of Shows". בשנת 2012 הופץ הסרט באוסף הסרטים הקצרים של פיקסאר, חלק 2.

בישראל הסרט הוקרן לראשונה ב-3 ביולי 2008 גם לפני הקרנת הסרט "וול-E".

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות חיוביות. מגזין "If" אמר על הסרט "זוכה דרך ודרך". סוכנות הידיעות האמריקאית "Associated Press" אמרה שהסרט הוא "מתאבן מענג וקריקטורי". טלוויזית ניו זילנד אמרה שלמרות שהסרט "וול-E" הוא סרט מענג בעל סיפור מדהים, הסרט "פרסטו" כמעט גנב את כל התהילה. עיתון "Kalamazoo Gazette" קרא לסרטון מצחיק, ותיאר אותו כגרסה יוקרתית של באגס באני.

הסרט היה מועמד לפרס אנני לסרט הקצר הטוב ביותר. בנוסף הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לסרט המונפש הקצר הטוב ביותר, אך הפסיד אותו לסרט "The House of Small Cubes".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]