מטור ואור הרפאים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטור ואור הרפאים
Mater and the Ghostlight
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על "מכוניות" מאת Walt Disney Pictures ו-Pixar Animation Studios
בימוי ג'ון לאסיטר
הופק בידי מארק נילסן
תסריט ג'ון לאסיטר, ג'ו רנפט, דן סקנלון
עריכה טורבין זאן בולוק
מדבבים ראו כאן
מדבבים בעברית ראו כאן
מוזיקה ברונו קון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Walt Disney Pictures
Pixar Animation Studios
חברה מפיצה Walt Disney Studios Home Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 7 בנובמבר 2006
ישראלישראל 2006
משך הקרנה כ-8 דקות
שפת הסרט אנגלית (הסרט דובב לשפות נוספות, ביניהן עברית)
סוגה הנפשה ממוחשבת, קומדיה
סרטים בסדרה מכוניות (זיכיון)
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מטור ואור הרפאיםאנגלית: Mater and the Ghostlight) הוא סרט קצר אמריקאי קומי בהנפשה ממוחשבת, אשר מבוסס על הסרט "מכוניות" של Walt Disney Pictures ו-Pixar Animation Studios שגם הפיקו את סרט זה. הסרט בוים ונכתב על ידי ג'ון לאסיטר, יחד עם כתיבתם של ג'ו רנפט ודן סקנלון, והופק על ידי מארק נילסן, כאשר הוא נכלל ברשימת הסרטים הקצרים של פיקסאר.

לאחר שהסרט הוקרן באוקטובר 2006 ב-Bristol Motor Speedway, בהוליווד ובלוס אנג'לס, הסרט הופץ כבונוס למהדורת ה-DVD של הסרט עליו הוא מבוסס, כאשר הוא הופץ לראשונה על ידי Walt Disney Studios Home Entertainment ב-7 בנובמבר 2006 בארצות הברית ובאותה שנה בדיבוב עברי בישראל. בהמשך הסרט הופץ גם כבונוס למהדורת הבלו-ריי של הסרט, אשר יצא ב-6 בנובמבר 2007, כמו כן הוא לקח חלק בחלק הראשון של אוסף הסרטים הקצרים של פיקסאר ובהמשך הוא נהיה זמין בשירות הסטרימינג דיסני+. אורך הסרט הוא כ-8 דקות.

הסרט עובד לספר שנכתב על ידי אנדראה פוזנר, כמו כן משחק שמבוסס עליו נמצא במשחק הווידאו "Cars Mater-National Championship".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל כשמטור מתעלל בתושבי עמק רדיאטור בדרכים שונות - הוא הזיז לרד את הפרחים, פרץ מתוך ערמת צמיגים שמסודרים כמו בקולוסיאום כדי להביל את גואידו ולואיג'י, התחפש לערפד כדי להפחיד את סאלי, הפחיד את ליזי בזמן שהיא ישנה (דבר שלא הצליח לו), החזיר את פחי הדלק של פילמור החוצה בזמן שהוא לוקח אותם פנימה, והפחיד את ספידי מקווין, דבר שהוא ציפה שהוא יעשה. התעלולים האלו הגיעו לשיאם שמטור התגרה בספידי מקווין כאילו ראה את "אור הרפאים", אגדה אורבנית של כביש 66.

שריף מזהיר את מטור על כך שהוא לועג לאגדה האורבנית, וכשספידי מקווין שואל על "אור הרפאים" הוא מסביר לו שזה "אור כחול חצי שקוף שנע בעיגול זוהר וצד את המכוניות בליל". לאחר הסבר זה מטור מזכיר לספידי מקווין שזה לא אמיתי, אך עם זאת שריף מציין שזה אמיתי, דבר שמזעזע אותם. לאחר מכן השריף גם מספר לכולם סיפור על "אור הרפאים", בו זוג צעיר של מכוניות נעלם לאחר שהתגלה בפניהם האור והדבר היחיד שנותר ממנו הוא זוג של "לוחיות רישוי חוץ ארציות", עוד הוא הוסיף שהדבר היחיד שמפחיד את האור זה צליל של מתכת מרשרשת. בשלב זה, מטור כל כך מפחד שהוא מתחיל להשמיע את הרעש שהאור הכי לא אוהב ומנסה לעצור את עצמו. שריף מסיים את הסיפור באזהרה שהאור יכול להיות בכל מקום. שאר התושבים אומרים לילה טוב ומכבים את כל אורות החנות ומשאירים את מטור לחוץ ומפוחד לבדו בחושך. כשהוא נוסע לבדו למגרש הגרוטאות שלו, מטור רואה צל של מפלצת ומאיר עליו את אורו, דבר שגורם לו לגלות שזו רק ערמת זבל. לאחר שהוא שובר בטעות את הפנס שלו מפחד, הוא נכנס למוסך חסר הקיר שלו וסוגר את הדלת, ואז היא נופלת למטה. אור פתאום מופיע מולו והוא נבהל, מאמין שזהו "אור הרפאים" עד שהוא מבין שזה רק תקלת תאורה. לפתע, אור כחול מופיע מאחוריו. לאחר שהשתמש במראה שלו כדי להתבונן בו, הוא רץ אליו וחושב שזהו "אור הרפאים".

בהמשך הסרט, מטור נרדף על ידי "אור הרפאים", שבסופו של דבר מתגלה כפנס שהודבק לכבל הגרירה שלו על ידי ספידי מקווין וגואידו. דבר זה גורם לו לרוץ, לצרוח ולהעיר את כל עמק רדיאטור, בעוד שהתושבים צופים בו וצוחקים עליו. מאוחר יותר מטור מתעייף ומגלה את האמת, כאשר המכוניות סיפרו לו שהכל היה מתיחה כדי להחזיר לו על כל התעלולים שעשה להן. שריף אומר בעדינות למטור שהדבר היחיד שהוא צריך לפחד ממנו זה "הדמיון שלו".

הסרט מלווה עם השיר "Behind the Clouds" בביצוע בראד פייזלי, אשר הופיע בסרט "מכוניות" ולוקח חלק בפסקול שלו, "Cars".

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיבוב העברי של הסרט בוים על ידי שרון כהן.

שם הדמות מדבב/ת באנגלית מדבב/ת בעברית
מטור לארי איש הכבלים אריה מוסקונה
ספידי מקווין אוון וילסון עפר שכטר
סאלי בוני האנט מיה דגן
דוק הדסון פול ניומן יהודה אפרוני
שריף מייקל וואליס אריה צ'רנר
ראמון צ'יץ' מארין אסף פריינטא
סמל פול דולי דב רייזר

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]