המשימה המיוחדת של דוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשימה המיוחדת של דוג
Dug's Special Mission
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "למעלה" מאת Walt Disney Pictures ו-Pixar Animation Studios
בימוי רוני דל כרמן
הופק בידי גאלין סאסמן
תסריט רוני דל כרמן, בוב פטרסון
עריכה סטיב בלום
מדבבים ראו כאן
מדבבים בעברית ראו כאן
מוזיקה מייקל ג'אקינו
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Walt Disney Pictures
Pixar Animation Studios
חברה מפיצה Walt Disney Studios Home Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 10 בנובמבר 2009
ישראלישראל דצמבר 2009
משך הקרנה כ-5 דקות
שפת הסרט אנגלית (הסרט דובב לשפות נוספות, ביניהן עברית)
סוגה סרט הנפשה, סרט קומדיה, סרט פנטזיה, סרט הרפתקאות
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המשימה המיוחדת של דוגאנגלית: Dug's Special Mission) הוא סרט קצר אמריקאי בהנפשה ממוחשבת, מסוגת קומדיה, פנטזיה והרפתקאות, אשר מבוסס על הסרט "למעלה" של Walt Disney Pictures ו-Pixar Animation Studios שגם הפיקו את סרט זה. הסרט בוים ונכתב על ידי רוני דל כרמן, יחד עם כתיבתו של בוב פטרסון, הופק על ידי גאלין סאסמן, הולחן על ידי מייקל ג'אקינו ונערך על ידי סטיב בלום.

הסרט, אשר נכלל ברשימת הסרטים הקצרים של פיקסאר, הופץ במקור כבונוס למהדורות הביתיות של הסרט עליו הוא מבוסס, שהן הופצו לראשונה בארצות הברית ב-10 בנובמבר 2009[1]. בישראל הסרט בדיבוב עברי צורף כבונוס למהדורת ה-DVD של הסרט באורך מלא, כאשר היא הופצה לראשונה בדצמבר 2009. הסרט לקח חלק בחלק השני של אוסף הסרטים הקצרים של פיקסאר ובהמשך הוא נהיה זמין בשירות הסטרימינג דיסני+. אורך הסרט הוא כ-5 דקות.

עלילת הסרט מתרחשת במהלך מאורעות "למעלה", כאשר הופק סרט נוסף שמתרחש במהלך אירועיו אשר נקרא "ג'ורג' ואיי. ג'יי.".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט, המתרחש במהלך מאורעות "למעלה", מתחיל שהכלבים אלפא, בטא וגאמא נתקלים בגולדן רטריבר דוג, לאחר שהם היו במרדף אחר קווין, ציפור גדולה שברחה מהם והם רוצים לתפוס אותה עבור אדונם, צ'ארלס מאנץ. דוג מציג את עצמו לכלבים ומספר שזהו יום ההולדת שלו ושזה יהיה היום הכי מאושר בחייו. הכלבים, אשר כועסים על דוג מפני שהפריע להם, מציעים לו "משימות מיוחדות" שיעזרו לתפוס את הציפור, אך אילו רק מזימות שנועדו להרחיק אותו מדרכם.

המשימה הראשונה שדוג קיבל היא לשמור על סלע גדול ולוודא שהוא לא יזוז, מפני שהוא "הסלע האהוב על הציפור". כשהוא שומר על הסלע, אבן קטנה מתגלגלת אליו ומזיזה אותו, דבר שכמעט גרם לריסוק של אלפא, בטא וגאמא. לאחר מכן, דוג מקבל משימה לשבת בתוך בור, בטענה שהוא אהוב על הציפור, ולא לצאת ממנו. דוג יושב בבור, אך החול שהוא יושב עליו הוא חול טובעני. כשהוא שוקע בחול הוא נוחת על שלושת הכלבים במקום שבו הם ניסו לתפוס את הציפור.

משימה נוספת שדוג מקבל היא לשבת על סלע. כשהוא מקפץ אל עבר הסלע, לפי הוראות שלושת הכלבים, הסלע שעליו הם עומדים מתחיל להתנענע והם נופלים ממנו. בהמשך הכלבים נותנים לדוג עוד משימות שכולן בסופו של דבר מסתיימות בכך שהם נפגעים. בסופו של דבר, אלפא נשבע לנקום בדוג והוא יוצר קשר עם צ'ארלס מאנץ, לו הוא מדווח שדוג מונע ממנו לתפוס את הציפור ושהוא כלב רע.

כשהוא פגוע מהדברים, דוג בורח ונקלע לאזור סלעי עמוס ערפל. לפתע הוא שמע קול שאומר "אני רואה אותך מכאן" ומבין שבן אדם אמר את זה. כשהוא ניגש לבן אדם ושואל שהוא בסדר, הוא פוגש את קארל פרדריקסון וראסל ומתחבר אליהם. הסרט מסתיים שראסל מגלה שדוג הוא כלב מאולף ושהוא מבקש ממנו לדבר הוא אומר "שלום לך!", דבר שמפתיע את השניים.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיבוב העברי של הסרט בוים על ידי שרון כהן, והופק על ידי הדס מוזס באולפני אלרום.

שם הדמות מדבב/ת באנגלית מדבב/ת בעברית
דוג בוב פטרסון שרון כהן
אלפא עידו מוסרי
בטא דלרוי לינדו לירון ברנס
גאמא ג'רום רנפט שמחה ברבירו
קארל פרדריקסון אדוארד אסנר יוסי קאנץ
ראסל ג'ורדן נגאי רועי רביב

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך פיתוח הסרט "למעלה" דמותו של דוג נוצרה מוקדם מאוד, "אפילו מוקדם יותר מראסל", אך מעט היה ידוע עליה מפני שהכותבים רצו לשמור התמקדות בדמותו של קארל. לאחר פיתוח דמותו של דוג, הוחלט שניתן לספר עליו סיפורים מעבר לסרט בשל אישיותו החביבה. מטרת הסרט הקצר הייתה לספר את סיפור המשימה המיוחדת של דוג אותה הוא מזכיר בסרט "למעלה" והצופים אינם יודעים מהי[2].

הסרט בוים ונכתב על ידי רוני דל כרמן, אשר סיפר שהעלה את הרעיון לסרט בסביבות סוף אביב 2008, והוא קיבל עליו אישור במהלך ינואר 2009, כאשר ההפקה הסתיימה ביוני של אותה שנה. כרמן עבד על הסרט עם פיט דוקטר ובוב פטרסון, וציין שהמעורבות שלהם הייתה מכרעת כי הם עבדו על סיפור הסרט באורך מלא. בעוד שדוקטר הציע הצעות לגבי הכיוון של הסרט הקצר, פטרסון סיפק תובנה כיצד יש להנפיש את דוג באמצעות "הניואנסים המצחיקים" שלו, כי, מסביר כרמן, "כאנימטורים אנו מושכים לתקשורת חזותית ודרך התנהגות". פטרסון היה האדם שיצר, דיבב וכתב את רוב ספרו של דוג, ובמהלך ההקלטה הוא אלתר והתנסה, כאשר רבים מהאלתורים הללו הופיעו בסרט. כרמן ציין ש"היו הרבה שורות והתבטאויות שבוב פטרסון עשה במהלך ההקלטה שיכולתי להשתמש בהן אבל נאלצתי לעזוב אותן". התייחסות נוספת להנפשה הייתה הרועה הגרמני של כרמן עצמו כאשר גדל. השראה נוספת לסצנות של דוג הגיעו מחברי צוות שונים של פיקסאר, ביניהם ג'ון לאסיטר[2].

סצנה אהובה עליה נלחם כרמן, אם כי בסופו של דבר היא נחתכה, הייתה שבה "דוג נופל לתוך מטוס ומטיס אותו אל הכלבים האחרים, בסגנון מפציץ צלילה". על הסצנה הוא שיתף "הייתה לי סצנה בלוח התכנון המקורי של המשימה המיוחדת של דוג שגרמה לו להטיס מטוס. חתכנו את זה בגלל האורך, וזה נראה לא במקום עם שאר המסרים. אבל אני עדיין רוצה לראות אותו במטוס מתישהו". כרמן אמר שהוא ישמח לעשות סרטים קצרים נוספים שמבוססים על דמותו של דוג[2].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסקירה של Common Sense Media על החלק השני של אוסף הסרטים הקצרים של פיקסאר, בו הסרט לוקח חלק, מצוין "יש איזו אלימות מצוירת קלה בכמה מהסרטים הקצרים, זה זה מזן הסלפסטיק שהוא יותר הומוריסטי מאשר מרגיז (כמו כשכמעט סלע משטח את הכלבים במשימה המיוחדת של דוג)"[3]. ניל סמית' כתב באתר "Total Film" על הסרטים בחלק השני של האוסף "כולם מהנים בנגזרות שלהם, במיוחד המשימה המיוחדת של דוג, בגלל התובנות שלה לגבי יחסי הכלבים הפרועים של למעלה". באתר "IGN" נכתב על ידי סינדי ווייט "ילדים ומבוגרים כאחד צריכים ליהנות מהקריקטורה בהשראת לוני טונס, שמוצאת את דוג האומלל מנסה לזכות בכבוד מהחבורה שלו"[4].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פיטר סקריטה, Pixar's Up And Monsters Inc DVD/Blu-Ray Releases Announced, באתר Film/‏, 10 באוגוסט 2009
  2. ^ 1 2 3 ג'רמי נואר, Up :rising with Story Artist and Dug’s Special Mission ‘s Director Ronnie del Carmen!, באתר Animated Views‏, 26 בנובמבר 2009
  3. ^ Pixar Short Films Collection: Volume 2, באתר Common Sense Media
  4. ^ סינדי ווייט, Up Blu-ray Review, באתר IGN‏, 12 בנובמבר 2009