צ'ארלי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלי
Charly
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על פרחים לאלג'רנון עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ראלף נלסון
הופק בידי ראלף נלסון
תסריט ספר:
דניאל קיז
תסריט:
סטירלינג סטיליפנט
עריכה פרדריק שטיינקמפ
שחקנים ראשיים קליף רוברטסון
קלייר בלום
ליליה סקלה
מוזיקה ראווי שנקר
צילום ארתור אומיץ
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סינרמה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בספטמבר 1968
משך הקרנה 106 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט מדע בדיוני, סרט רומנטי, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,225,000‏$
הכנסות 8,500,000‏$
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארליאנגלית: Charly) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1968 בכיכובם של קליף רוברטסון וקלייר בלום, המספר על בחור הסובל מפיגור שכלי הנחשף לניסיון רפואי לשפר את רמת המשכל שלו. ניסיון כזה לא מוכר ברפואה והוא בבחינת מדע בדיוני.

קליף רוברטסון זכה בפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר לשנת 1968 על משחקו בסרט זה. הסרט חושף את היחס המזלזל של אנשים כלפי המוגבלים בשכלם.

התסריט מבוסס על הרומן "פרחים לאלג'רנון" מאת דניאל קיז שיצא לאור בשנת 1966.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלי גורדון (קליף רוברטסון) הוא בחור עם פיגור שכלי הנוהג לשחק עם ילדים קטנים בגן ציבורי. הוא גר בחדר קטן שכור ועובד כמנקה במאפיה. במקום עבודתו הוא חשוף להתעללות מ"חבריו" פאדי, ג'ואי והנק (ברני מרטין) הנהנים לצחוק עליו. בפעם אחת הם ממלאים את התא שלו בבצק הנשפך עליו כשהוא פותח אותו. "חבריו" צוחקים עליו אבל הוא צוחק גם ומורח את הבצק על גופו.

צ'רלי לומד לכתוב ולקרוא בבית ספר ערב למוגבלים בו מלמדת אליס קיניאן (קלייר בלום). לבית הספר צמוד מכון מחקר בו מבצעים ד"ר שטראוס (ליליה סקלה) וד"ר ניימיר (ליאון ג'אני) ניסויים בעכברים. הם מצליחים לבצע ניתוח במוחו של עכבר בשם אלג'רנון, המגדיל את האינטליגנציה שלו ומחפשים מועמדים לחזור על הניסוי בבני אדם. אליס ממליצה על צ'ארלי. החוקרים בוחנים את צ'ארלי לעומת אלג'רנון בריצה במבוך. העכבר מושם בדגם של מבוך קטן שבקצהו יש מנת אוכל וצ'ארלי מקבל ציור של המבוך ועליו לעבור בעפרון מתחילתו עד סופו. בכל המרוצים מנצח העכבר בזמן את צ'ארלי.

צ'רלי עובר את הניתוח אך בתחילה אין כל שיפור. אלג'רנון נמצא בחדרו וכל פעם הוא מנצח אותו. לאחר מספר ימים הוא גובר לפתע על העכבר ורץ ברחובות בוסטון בקריאות "ניצחתי אותו".

חבריו במאפיה לא מודעים לשינוי שחל בצ'ארלי וכאשר הם מגלים שהוא מעיין בספר על המגנה כרטה הם פורצים בצחוק ומתכננים לו תעלול. הם יחליפו אותו בניקיון והוא יתפעל את מכונת ייצור העוגות. צ'ארלי מסכים ואחד הפועלים מדריך אותו בשלבים הנחוצים לתפעול המכונה. הם מתכוננים ל"הצגה הגדולה". להפתעתם צ'ארלי מבצע את כל השלבים במהירות וביעילות ואחר כך צוחק להם בפנים. הם לא יכולים לסבול שצ'ארלי הוא כעת משכיל ומיומן מהם. הם כותבים מכתב להנהלה נגד צ'ארלי והוא מפוטר.

צ'ארלי חוזר למכון והשכלתו מתעשרת בעזרת אליס המכירה לו את כל אתרי בוסטון, ומתפתחת אהבה ביניהם.

שני הרופאים מציגים את הצלחת ניסיונם ומעלים לבמה את צ'ארלי העולה לשאלות הקהל. מראה פניו עצוב ובסוף הכנס הוא מראה לרופאים את העכבר אלג'רנון מת בכף ידו ומסביר להם שהשפעת הניתוח שלהם היא זמנית. הוא משוטט ברחובות בוסטון ורואה בדמיונו את דמותו כמפגר.

הוא נכנס לבר שוקק אנשים. המלצר שסובל מפיגור שכלי שומט מידיו מגש עמוס בכוסות. כל הקהל צוחק ממנו ואף אחד לא קם לעזור לו פרט לצ'ארלי.

צ'ארלי חוזר למצבו הקודם. הוא יושב מיואש בחדרו. אליס מגיעה ומבקשת להתחתן איתו למרות מצבו אך הוא משלח אותה.

הסרט מסתיים כשאליס משקיפה על צ'ארלי המשחק כמפגר עם הילדים בגן הציבורי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]