להקות חיל האוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להקות שונות וצוותי הווי בחיל האוויר
להקת חיל האוויר, 2016
להקת חיל האוויר, 2016
להקת חיל האוויר, 2016
פיקוד חיל האוויר
תקופת הפעילות 1970–הווה (כ־54 שנים)
תוכניות 5
התוכנית הראשונה שבר ענן (צוות הווי חיל האוויר 1970)
התוכנית האחרונה לא בשמיים (להקת חיל האוויר 1989)
תקליטים 4
סמל להקת חיל האוויר, על פי עיצובו של בן דרור, בשימוש החל משנת 2023.

מתחילת שנות ה-70 החלו להופיע להקות צבאיות שונות וצוותי הווי שונים בחיל האוויר. הבולטות שבהן הן להקת חיל האוויר, רביעיית הזמר של חיל האוויר, צוות הווי חיל האוויר וצוות בידור חיל האוויר.

צוות הווי חיל האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מלחמת ששת הימים החלו להופיע בצה"ל ובציבור האזרחי סימני אופוריה. הייתה דרישה לראות יותר להקות צבאיות שיבטאו את הניצחון הצבאי במערכה, ועל כן הוקמו באופן מיידי להקות וצוותי הווי כמעט לכל החילות שלא הפעילו עד כה גופי בידור צבאיים כולל חיל האוויר. ואכן בשנים 19671973 היו הלהקות הצבאיות בתקופת השיא שלהן.

בסוף שנת 1970 הוקם לראשונה צוות הווי בחיל האוויר שנקרא צוות ח"ן אוויר. הצוות הורכב מחיילות בלבד, ומפני שנאסר על חיילות אז להגיע למוצבים שבתעלה, צוות ההווי הופיע בעיקר במרכז. בהמשך הצוות הורחב, נוספו לו עוד חיילים, והוא הפך לצוות הווי חיל האוויר.

צוות זה העלה באותה השנה את התוכנית "שבר ענן". על הניצוח והעיבודים המוזיקליים הופקד המלחין יעקב הולנדר. בין חברי הצוות היו אילן וירצברג, דניאלה מיכאלי ועליזה אביב. התוכנית מנתה כמה שירים שהוקלטו על אריך נגן עם מספר רב של שירים שביטאו את ההווי בחיל האוויר, הבולטים בהם היו "הטובות לטייסים" (דידי מנוסי/צבי בורודו) ששרו בנות הלהקה ו"מתי הולכים הבחורים לישון" (רפי פרבמן/יעקב הולנדר).

צוות בידור חיל האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוות פורק, ובשנת 1973 הוחלט על הקמת גוף חדש בחיל, צוות בידור חיל האוויר שהעלה את התוכנית "מסביב לעולם בשמונים דקות". בתוכנית זו החלה הזמרת נתנאלה את הקריירה שלה. נתנאלה בלטה בתוכנית כסולנית לצד אילן וירצברג, עמי ויינברג, מתי סרי, דורין כספי, אבי וולף ועוד.[1] את העיבודים ערך מתי כספי. הוא גם עסק בהדרכה המוזיקלית, וזאת במסגרת שירות המילואים שלו. כספי אף הלחין את רוב שירי התוכנית למילים של דן אלמגור. את הלהיט הגדול של התכנית "געגועים הביתה" שנתנאלה שרה סולו הלחין אילן וירצברג למילים של אלמגור. שירי התוכנית הוקלטו באותה שנה על תקליט אריך נגן.

"היה לי חבר היה לי אח"[עריכת קוד מקור | עריכה]

באותה שנה לאחר ירידת התוכנית פרצה מלחמת יום כיפור ולצוות הגיע שיר חדש שנכתב על ידי יורם טהרלב ויאיר רוזנבלום: "היה לי חבר היה לי אח", ששרה סולו נתנאלה בעיבודו של רוזנבלום. השיר הפך ללהיט במהלך המלחמה והוקלט לאוסף שירי מלחמת יום כיפור. תקופת הזוהר הגדולה של הצוות הייתה דווקא בזמן מלחמת יום כיפור, לאחר הצלחת השיר שהפך לנכס צאן ברזל בזמר העברי.

להקת חיל האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוות פורק בסוף אותה שנה, וב-1974 הוקמה להקת חיל האוויר שהעלתה תוכנית מצליחה שנקראה "מוכרחים להמשיך לנגן". על הניצוח והעיבודים המוזיקליים הופקדו יאיר רוזנבלום ועמי גלעד. שם התוכנית היה כשם אחד השירים הבולטים, "מוכרחים להמשיך לנגן", (עודד פלדמן/יאיר רוזנבלום) בעקבות נאום שנשא מפקד חיל האוויר, בני פלד. שיר נוסף שנכתב על ידי יורם טהרלב ויאיר רוזנבלום היה הלהיט "תמיד עולה המנגינה", וכמו כן השירים "שיר פשוט" ו"הבלדה על דדלוס ואיקרוס" לצד שישה שירים נוספים שכולם הוקלטו על תקליט אריך נגן שנשא את שם התוכנית. בין חברי ההרכב היו נתנאלה, דני בסן, רחל שיין ארגמן, שפי ישי, איריס שמי, עמי ויינברג, אמיר פרוהליך ודגנית קריב.

רביעיית חיל האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה לאחר מכן צומצמה פעילות הלהקה בחיל והוחלט להקים רביעיית בידור שנקראה "רביעיית הזמר של חיל האוויר" שהעלתה את תוכניתה "בוא אלינו ונשיר". הרביעייה מנתה את גילת אנקורי, ויקי תבור, דולי ענבר ורמי בריל, עם חמישה נגנים נוספים. השם השני של התוכנית היה "משירי מרדכי זעירא ועוד שירים יפים", ובוצעו בה שירים ידועים של המלחין מרדכי זעירא בהם "היו לילות", "לילה לילה", "מה אומרות עינייך", "על גבעות שיך אבריק", "שירת הנודד" ומחרוזת משירי זעירא, לצד שירים חדשים שהלחין מתי כספי שהמשיך במסגרת שירות המילואים שלו לעבוד עם הצוות כמעבד המוזיקלי. כספי הלחין ללהקה את השירים "אם תלך עכשיו" (נתן יונתן) ו"אנשי העלייה השנייה" (נתן אלתרמן) שהפכו ללהיטים, "בלדה למטוס זקן", "בוא אלינו ונשיר" ו"קשת בענן". סולנית ההרכב הייתה דולי ענבר. כל השירים הוקלטו על תקליט אריך נגן מצליח. באותה שנה הצוות פורק.

"בתוך"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1977 הוקם שוב צוות הווי חיל האוויר. הצוות הקליט שיר אחד שהפך ללהיט, "בתוך" (יעל טבת/יאיר רוזנבלום) הזכור היטב מפסטיבל הזמר והפזמון של שנת 1977, שאותו ביצעה סולו בעיבודו של רוזנבלום דפנה ארמוני שהגיעה מלהקת גייסות השריון שהתפרקה, כשלצדה דני בסן, דייוויד ברוזה ואחותו טלי ברוזה.

הלהקות המתחדשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנים רבות שלא הופיעו בחיל האוויר גופי בידור, הוקמה ב-1985 חבורת הזמר של חיל האוויר שהוציאה תקליטון, ובו הוקלטו ארבעה שירים לרדיו: "שרים לך מולדת", "כל מטוסינו שבו בשלום לבסיסם", "לראות אותך מלמעלה" ו"ציפורי הברזל". על הניצוח והעיבודים המוזיקליים הופקד סרן אבי פיינטוך.

בשנת 1986 הוקמה להקת חיל האוויר מחדש כצוות של חמש בנות וארבעה בנים. הלהיט שלה היה "ביום הטוב הזה" (עדנה פלג/חנן יובל) שהוקלט עבור השירותרום לצד שירים כמו "ציפורי לילה" ו"מנתק מגע".

שנה מאוחר יותר עלתה התוכנית "לא בשמיים" ששיריה הוקלטו לרדיו, בהם הלהיט "כנפיים" (קובי לוריא/קובי אושרת) לצד שירים כמו "לא בשמיים" ו"מלמעלה הכל רגוע".

בין חברי הלהקה באותן שנים היו ירדן בר-כוכבא, אורי כבירי (הידוע כגדי פישנזון בסרט הקולנוע "אלכס חולה אהבה".), חיים צינוביץ (השרוף) ואורי אמיר. בהמשך המשיכו לפעול בחיל האוויר גופי בידור, בהם להקה.

להקת חיל האוויר כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום להקת חיל האוויר היא להקה גדולה המחולקת להרכבים מוזיקליים המופיעים בתחומי הצבא. פעילות הלהקה מרוכזת בבית חיל האוויר בהרצליה, היא מקליטה שירים מקוריים, מוציאה סינגלים לרדיו ומופיעה בתחומי הצבא.

במהלך מלחמת חרבות ברזל, הלהקה צפויה לפרסם אלבום ייחודי, "אלבום חרבות ברזל", שיכלול שיתופי פעולה בין חברי הלהקה לבין זמרים ישראלים שונים, בין היתר עם הזמרת לאה שבת.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אסנת שוסטק, הדיילים באים, כתבת ארכיון מאתר nrg,‏ 26 באפריל 2004
  2. ^ לאה שבת ולהקת חיל-האוויר -רק בגלל הרוח, נבדק ב-2024-03-25