ירדן בר-כוכבא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ירדן בר-כוכבא
לידה 9 במרץ 1970 (בת 54)
תל אביב-יפו, מְדִינַת יִשְׂרָאֵל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ירדנה בר-כוכבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
עיסוק שחקנית, קומיקאית, במאית תיאטרון, זמרת
צאצאים 2
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ירדן בר-כוכבא הלפרין (נולדה בתל אביב ב-9 במרץ 1970) היא שחקנית קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון, קומיקאית, במאית תיאטרון וזמרת ישראלית. זוכת פרס האקדמיה לטלוויזיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ירדן בר-כוכבא נולדה בשם ירדנה בר-כוכבא. היא בתם של האלוף משה "בְּרִיל" בר-כוכבא, ושל נחמה בר-כוכבא שניהלה שנים רבות את בית הספר היסודי ברמת אביב ג'.

היא גדלה בשכונת מעוז אביב. הייתה חברה בנעוריה בלהקת צופי תל אביב ולמדה בבית הספר אליאנס. לטענתה, אלמלא הייתה שחקנית, הייתה עוסקת בחינוך. את שירותה הצבאי עשתה בלהקת חיל האוויר.

לאחר סיום שירותה הצבאי, הנחתה בר-כוכבא את מגזין הנוער "תוססס" בערוץ הראשון. היא הופיעה במועדוני סטנדאפ, ויחד עם חבריה למופעים, אבי גרייניק ועידן אלתרמן, המשיכה בתוכנית המערכונים "פלטפוס" בטלוויזיה החינוכית, שם גילמה מגוון דמויות וכתבה כמה מהמערכונים. באותה תקופה שיחקה בדרמות טלוויזיה כמו "מר מאני", "החיים שאחרי החיים" ו"בא לי בלון".

בשנת 2000 הגישה פינת סטנד-אפ בתוכנית "יאיר לפיד". בהמשך השתתפה בכמה סרטים ותוכניות טלוויזיה: ב-2002 שיחקה לצד אסי דיין וליאור אשכנזי במיני-סדרה שכתבה עירית לינור, "בנות בראון", אשר שודרה בערוץ 2. עבור תפקידה בסדרה זכתה בפרס האקדמיה לטלוויזיה. בר-כוכבא גם שרה בסדרה את שיר הנושא, "אומרים ישנה ארץ". באותה שנה שיחקה בתפקיד משנה ב"כנפיים שבורות", סרטו של ניר ברגמן. לאחר מכן שיחקה בסרט הטלוויזיה "כל מה שיש לי" (2003), ובסדרות הטלוויזיה "משפחת קמיצ'לי" (2004) ו"ראש גדול" (2005, בתפקיד אורח).

ב-2007 גילמה בסדרה "מרחק נגיעה" את האם החרדית לאה ברמן.

בתיאטרון שיחקה ירדן בר-כוכבא בהצגות "הגר" בפסטיבל התיאטרונטו (1995) - הצגת יחיד על פי הספר "מר מאני" מאת א.ב. יהושע, שזכתה בפרס התיאטרונטו; וכן "תסתכלו עליי" מאת אלדד כהן, שזכה ביחד עם הלל נאמן בפרס המחזה בפסטיבל עכו 1999 - בהצגה זו ביימה ושיחקה ביחד עם עידן אלתרמן, לירית בלבן וחנן לדרמן, חבריה ל"פלטפוס".

היא שיחקה גם ב"פרפר בתוך אגרוף", ב"להגיד מותר הכל", וב"חיותה" על פי חנוך לוין, הצגה שהלחין רוני פורת וזכתה בפרס התיאטרון לשנת 2006 בקטגוריית הצגת הבידור של השנה.

בנוסף למשחק שימשה בר-כוכבא מנהלת אמנותית של קבוצת הבידור "בנות". כמו כן כתבה שירים ושרה בהרכב המוזיקלי "לולה" לצד אבי גרייניק, עידן אלתרמן, ויסמין קדר.

בשנת 2000 הוציא ההרכב את האלבום היחיד שלו "ימים של שקט", שעם יציאתו נמכר בכעשרת אלפים עותקים. חברי להקת "לולה" ששרים באלבום, גם כתבו בעצמם את כל המילים והלחנים. המילים לשבעה מתוך שנים-עשר השירים באלבום נכתבו בידי ירדן בר-כוכבא, כולל הלהיט "ימים של שקט" שהושמע ברדיו פעמים רבות.

בר-כוכבא תרגמה את הספר "המוות חשוב לחיים" מאת אליזבת קובלר-רוס (2002), וערכה את הספר "לפחות היית מת בצורה מסודרת" מאת אלדד כהן (2003).

בין השנים 2007–2010 השתתפה בסדרה "100 בתנ"ך" שבערוץ לוגי בתור ליאורה המורה לתנ"ך.

באפריל 2009 יצא "מה שבאור נעלם", אלבום משותף לבר-כוכבא ולמוזיקאי דידי שחר[1]. בר-כוכבא כתבה כמעט את כל שירי האלבום, ואת כולם הלחין שחר. בהפקה המוזיקלית השתתפו מיטשל רוזן, ניר אוורבוך, אורי זך ונדב ביטון. הסינגל שקדם לצאת האלבום היה "יש מישהו שסולח", ואחריו יצאו גם הסינגלים "מה שבאור נעלם" ו"גלים גלים". באותה שנה השתתפה בסדרה "מה שנחוץ לרווק" בטלוויזיה הישראלית הוט 3. כתבה וביימה עירית לינור.

ב-2010 השתתפה בסרטו של אבי נשר "פעם הייתי", המבוסס על ספרו של אמיר גוטפרוינד, "בשבילה גיבורים עפים".

ב-2011 הקימה את "ניחותא" תיאטרון מוזיקלי לילדים, עם דידי שחר כותב ומלחין שירים לילדים. ההצגות שיצרו הן:

  • "ענן על מקל" - מופע משירי רינת הופר בהלחנת דידי שחר, המציג תמונות חיים קטנות של ילדה ושמה עמלי, ילדה חולמנית שחווה את המציאות בדרכה המשעשעת ומלאת הדמיון. בצוות המופע המקורי השתתפו טל בלכרוביץ' (שגם הפיק מוזיקלית), עידן אלתרמן, ירדן בר כוכבא ודידי שחר. בהמשך השתלבו בצוות המופע ענבל סמדר, תומר שרון ואלון נוימן. בשנת 2013 ההצגה "ענן על מקל" הפיקה אלבום לילדים.
  • ההצגה המוזיקלית בבימויה "מנגינה כחולה עם תלתלים"
  • ההצגה המוזיקלית "אולי פיל" שגם אותה ביימה. ההצגה "אולי פיל" עלתה במסגרת הצגות התחרות בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים וזכתה בפרס הבימוי. בהמשך פותחה ההצגה לסדרת טלוויזיה בשם זהה.

בשנת 2014 כתבה יחד עם אלדד כהן, ביימה והפיקה עם דידי שחר ובסיוע ארגון הג'וינט, את ההצגה "סוף התחלה וחתולה" שעוסקת במסע של חיות זקנות למצוא לעצמן מקום בעולם. ההצגה זכתה בפרס המוזיקה ובציון לשבח על המשחק בפסטיבל חיפה לילדים. משתתפים בה ישראל גוריון, אלברט כהן, נירה רבינוביץ, ורוברטו פולק.

בשנים 2014 עד 2017 גילמה דמות כפולה (האמא ו"ספינג'") בתוכנית הילדים "דן ומוזלי" בטלוויזיה החינוכית יחד עם עידן אלתרמן, טל בלכרוביץ' ודידי שחר. היא זכתה בפרס האקדמיה לטלוויזיה בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר בסדרה לילדים ונוער על תפקידה. באותה שנה היא ביימה את המופע המוזיקלי "סיפורים מארץ קולילי", בהפקה של שאול גרוס.

בשנת 2015 ביימה את מופע שירי הילדים "פלא" של הזמרת עלמה זהר.

בשנת 2019 ביימה את המופע המוזיקלי "תנינים על הראש".

בשנת 2023 שיחקה בסרטו של מתן יאיר "חדר משלו".

עד פטירתו ב-2016, הייתה בר-כוכבא נשואה לטל הלפרין, מחנך אנתרופוסופי לילדי גן, שנאבק במחלת הסרטן במשך שמונה שנים. לזוג שני ילדים[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
2002 - אין
פרס האקדמיה לטלוויזיה - משחק בסדרה דרמטית
2003 - ירדן בר-כוכבא ("בנות בראון")
הבא:
2004 - שמיל בן ארי ("מעורב ירושלמי")
שרה פון שוורצה ("מעורב ירושלמי")
הקודם:
2014 - אין, קטגוריה חדשה
פרס האקדמיה לטלוויזיה - השחקנית הטובה ביותר בסדרה לילדים ונוער
2015 - ירדן בר-כוכבא ("דן ומוזלי")
הבא:
2016 - ג'וי ריגר ("Oboy”)