שעות רגישות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שעות רגישות
אלבום אולפן מאת אבישי כהן
יצא לאור 8 באוגוסט 2008, ישראל
הוקלט גטבורג, שוודיה
סוגה פופ, מוזיקת עולם, מוזיקה אתנית, מוזיקה מזרחית
חברת תקליטים רזדאז רקורדז, הליקון
הפקה לני בן בשט ואבישי כהן
כרונולוגיית אלבומים של אבישי כהן
Gently Disturbed
(2008)
שעות רגישות
(2008)
Aurora
(2009)

שעות רגישות הוא האלבום העשירי של אבישי כהן,[1] שיצא בישראל באוגוסט 2008 בהוצאת רזדאז רקורדז ובהפצת הליקון, וזכה למעמד אלבום זהב.

שעות רגישות הוא האלבום היחיד מאת כהן עד כה שיועד מראש לקהל הישראלי ושסגנונו בגדר מוזיקה קלה. מבחינה זו ובחינות נוספות, זהו האלבום החריג ביותר בדיסקוגרפיה של כהן, הידוע בשאר העולם בעיקר כאמן ג'אז אינסטרומנטלי.

האלבום כולל שנים-עשר שירים שונים, רובם בעברית, וכולם למעט אחד בביצועו של כהן. כמה משירי האלבום שוחררו כסינגלים, וביניהם הלהיטים "שובי אליי" ו"אהבה חדשה".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבישי כהן זכה להצלחה רבה בעולם הג'אז החל מסוף שנות התשעים כנגן קונטרבס וכיוצר ומוביל הרכבי ג'אז. במכלול יצירתו, שהתבטא בתשעת האלבומים שהוציא תחתיו במהלך העשור שקדם לשעות רגישות (1998–2008), נכללו רמזים לרכיבים ישראליים, מזרח תיכוניים, וספרדיים – מייצגי שורשיו של כהן – במסגרת מכלול שהיה בעיקרו אינסטרומנטלי וסביב סוגת הג'אז. ניתן לציין כמה נקודות בולטות במיוחד בדיסקוגרפיה של כהן כרקע לשעות רגישות, כמו Linda De Mi Corazon, שיר בלאדינו שבוצע על ידי הזמרת קלאודיה אקוניה באלבום Devotion ‏(1999), ו-Ani Maamin, עיבוד אינסטרומנטלי לשיר העברי אני מאמין ("שחקי שחקי") באלבום Continuo ‏(2006).

למרות שצד זה לא בא לידי ביטוי בשנים הראשונות בקריירת הסולו של כהן, כהן החל להתעניין ולעסוק בשירה כמבצע עוד לפני שנת 2000. כהן סיפר שבאחת מההופעות שניגן בהרכב של צ'יק קוריאה בהשתתפות בובי מקפרין, שאל כהן את מקפרין כיצד ניתן לחבב את הקול של עצמך. מקפרין ייעץ לכהן, על סמך ניסיונו האישי, להקליט את עצמו שר ולשמוע זאת שוב ושוב.[2] באלבום Lyla ‏(2003) כהן ביצע שני שירים: How Long ו-Simple Melody. אלו היו שני השירים היחידים בביצועי סולו של כהן שבוצעו עד לאלבום שעות רגישות, ומהדוגמאות הבודדות לשירה שאינה לצרכים אינסטרומנטליים ברפרטואר שלו.

בסביבות שנת 2005, כשנה לאחר ששב להתגורר בישראל לאחר שהות ממושכת של מגורים בניו יורק (משנת 1992), החל לכתוב טקסטים בעברית. באותן שנים הקליט אלבום פרטי עבור משפחתו שלא פורסם לציבור, אלבום שכלל שירי לדינו בעיבודיו שבוצעו על ידי אמו של כהן, אורה, כאשר הוא מלווה את שירתה בפסנתר וקונטרבס.[3]

הפרויקט של האלבום שעות רגישות החל באלתור "גרוב" ספונטני של כהן על הקונטרבס, תוך כדי שהוא מצרף בשירתו חלק ממילות הפיוט שלום עליכם המוכר מליל השבת במסורת היהודית. לשיר שנוצר חיבר אקורדים על הפסנתר. לאחר מכן עיבד את השיר מוזיקלית עם לני בן בשט, ובהמשך עלה הרעיון להשתמש בהקלטת פיוטים בת כעשור של סבו המנוח של כהן, יצחק שמחה, ולשלבה ברקע השיר תוך יצירת מעין דיאלוג עם שירתו של כהן. כהן ומשפחתו היו מרוצים מאוד מהתוצאה וכהן החל ליצור חומרים נוספים.[4] לפי כהן, הפרויקט בראשיתו לא יועד להתפרסם, ונעשה כעין התנסות פרטית. בעקבות תגובות אוהדות מאוד של חבריו, ותמיכה והפצרות מצדם לפרסם את זה, וכן מתוך תפישה שהשירה היא חלק ממנו ויצירתו, החליט כהן בסופו של דבר להוציא את הפרויקט לאור עבור ציבור הרחב.[5]

סגנונו וייחודו של האלבום בדיסקוגרפיה של אבישי כהן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שעות רגישות מתואר לרוב כאלבום פופ. השירים מציגים מלודיות בהירות וקליטות, ורבים מן העיבודים באלבום כוללים שימוש באמצעים אלקטרוניים. הסגנון המוזיקלי באלבום מגוון למדי וכולל קטעים בסגנון פופ ארצישראלי, פופ ים תיכוני, בלדות, מוזיקה אפריקאית, ועוד.

למרות הקווים המשותפים ליצירתו עד כה, שעות רגישות הוא האלבום החריג ביותר בדיסקוגרפיה של כהן בכמה היבטים:

  • תפוצה – זהו האלבום היחיד שמראש יועד לקהל הישראלי, וכן בראשיתו הופץ באופן בלעדי בישראל.
  • משך העבודה – לרוב, אלבומיו של כהן הוקלטו מתוך חומר שיצר ונצבר במשך שנה-שנתיים,[5] וסדרת ההקלטות בוצעה במרוכז במהלך כמה ימים. שעות רגישות הוא הצטברות של חומרי עבודה לאורך שלוש שנים, שלאורכן גם נעשו ההקלטות.
  • הרכב המשתתפים – עד כה ההרכבים באלבומיו של כהן היו קבועים לאותו אלבום, למעט שינויים אחדים שעיקרם הופעות אורח של אמנים שונים. הרכב הנגנים עמד בבסיס האלבום. בשעות רגישות קיים מגוון רב מאוד של נגנים בעלי תפקידים מקבילים בין היצירות השונות (ראו להלן). מספר המוזיקאים המנגנים ושרים באלבום הוא כמעט שלושים.
  • תוכן:
    • סוגה מוזיקלית – כאמור, כהן מזוהה בדרך כלל עם מוזיקת הג'אז, שלא כמו שעות רגישות, המתואר לרוב כאלבום פופ.
    • יצירות אינסטרומנטליות כנגד שירים – למרות כמה שירים בודדים שבוצעו בעבר באלבומיו של כהן, כולם היו בעיקרם אלבומים אינסטרומנטליים. לא רק שהמגמה מתהפכת בשעות רגישות, אלא שזהו אלבום שכל רצועותיו הן שירים עם מלל מלא. כמו כן, שעות רגישות הוא האלבום הראשון שבו כהן שר בעברית.
    • טקסטים – הטקסטים בשעות רגישות נחלקים בין טקסטים מן הפיוטים היהודיים וממסורות יהודיות וארצישראליות נוספות, וטקסטים שחוברו על ידי כהן. הטקסטים המקוריים של כהן באלבום הם שירי אהבה ועוסקים במושא אהבתו של המשורר, בגוף שני או שלישי. הטקסטים המעטים באלבומיו האחרים של כהן שחיבר מתמקדים בדרך כלל בנושאים אחרים. שירים כמו Leolam ("לעולם") ו-Alon Basela ("אלון בסלע") באלבום Aurora ‏(2009), ו-Ani Aff ("אני עף") ו-Halah ("הלאה") באלבום Seven Seas ‏(2011) הם שירים פסיכולוגיים-רוחניים המתמקדים באינדיבידואל. גם השירים How Long ו-Simple Melody באלבום Lyla בעלי אופי שונה מאוד משירי האהבה בשעות רגישות. יוצאים מכלל זה כמה שירים מהאלבום Aurora, אלבום שיצא לאחר האלבום שעות רגישות והושפע מהיצירה של שעות רגישות באופן ניכר.
    • פשטות – בין אם הפשטות של שעות רגישות באה לידי ביטוי בטקסטים ובין אם במאפיינים המוזיקליים,[6] הפשטות עומדת בניגוד יחסי לגישתו המוזיקלית של כהן, הידועה בעיקר במורכבותה הרבה במאפיינים הקצביים שלה.[7]

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שםמיליםלחן משך
1. Yo M'enamori D'un Ayre עממיעממי 1:35
2. אהבה חדשה אבישי כהןאבישי כהן 2:47
3. אזמר בשבחין / אדמה האר"י / אבישי כהןספרדי עממי / אבישי כהן 4:45
4. שובי אליי אבישי כהןאבישי כהן 2:50
5. יד ענוגה (בהשתתפות דנה עדיני) זלמן שניאורבדואי עממי 3:06
6. שלום עליכם לא ידועאבישי כהן 4:34
7. שעות רגישות (בהשתתפות קרן מלכה) אבישי כהןאבישי כהן 4:07
8. דרור יקרא דונש בן לברטתימני עממי 4:39
9. אל הציפור חיים נחמן ביאליקעממי 4:45
10. סי קאנמיה אבישי כהןאבישי כהן 4:13
11. צעדי (בהשתתפות דין דין אביב) אבישי כהןאבישי כהן 3:56
12. Puncha Puncha (בביצוע אורה כהן) עממיעממי 3:37
13. שלום עליכם – גרסת רדיו לא ידועאבישי כהן 3:16

Yo M'enamori D'un Ayre[עריכת קוד מקור | עריכה]

Yo M'enamori D'un Ayre היא רומנסה עממית בשפת הלדינו, המוכרת גם בתרגום לעברית מאת עמנואל כ"ץ תחת השם "צל לא צל".[8] השיר מבוצע על ידי כהן בשפת המקור ובאופן מקוצר (הבית השני בלבד), תוך שימוש באפקט קולי המשווה לשיר צליל כאילו הושמע מתקליט ויניל ישן. הוא משמש כפתיח לאלבום שהוא בבחינת הזמנה ל"עולם שהכול יכול לקרות בו",[5] כשהוא רומז על חזרה למקורות נושנים ונוסטלגיים, וגם ספציפית על שורשיו של כהן – המורשת הספרדית שהועברו לו מאמו, והייתה נוכחת בבית ילדותו בשירי הלדינו.

זהו עיבוד מקוצר בליווי פסנתר (בביצוע שי מאסטרו). מילות השיר בשפת המקור ותרגום חופשי לעברית תחת השם "התאהבתי ברוח" נכללות בהערות האלבום. כהן הציג בעבר עיבוד של השיר באלבומיו, תחת השם Linda De Mi Corazon בביצועה של הזמרת קלאודיה אקוניה ובליווי קונטרבס בלבד, באלבום Devotion.

אהבה חדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הסינגל "אהבה חדשה"

אהבה חדשה הוא שיר מקורי לאלבום שהולחן ונכתב על ידי כהן, בסגנון בלדה מוזיקלית. מילות השיר מספרות על אהבה נכזבת, הכאב הרב והאובדן העצמי שנגרמו ממנה, והשלמה עם המצב תוך גילוי תקווה לאהבה חדשה והמשך החיים. זהו הסינגל השני ששוחרר מהאלבום (אחרי שובי אליי), וזכה להצלחה רבה ונוכחות בולטת במצעדי הפזמונים בתחנות הרדיו הישראלי. ב-2013 השיר נכלל באוסף שירי האהבה "בינינו" בהוצאת הליקון.

השיר מופיע באלבום בעיבוד מוזיקלי עשיר (הפקה של כהן עם לני בן בשט) שבבסיסו הרכב הטריו של כהן: כהן על קונטרבס, מאסטרו על פסנתר ומארק ג'וליאנה על תופים, וההרכב מתוגבר בכלי נשיפה שונים, בביצועם של אלברטו פינטון, ביורן סמואלסון ולארס נילסון. השיר נכלל גם באלבומו הבא והבינלאומי של כהן, Aurora, תחת השם Shir Preda ("שיר פרידה") ובעיבוד שונה ואקוסטי, בליווי פסנתר וקטע אלתור על גיטרה בס בביצועו של כהן.

אזמר בשבחין/אדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזמר בשבחין/אדמה הוא עיבוד של כמה בתים מן הפיוט אזמר בשבחין שנכתב בארמית על ידי רבי יצחק לוריא במאה ה-16, שבהם נשזר שיר אהבה בן שני בתים שנכתב בעברית על ידי כהן, ונושאו מושא אהבתו תוך שימוש באדמה כמטאפורה.

לחן השיר בביצועו של כהן מבוסס בעיקר[9] על קטע מתוך הלחן Madrid ("מדריד") שחובר על ידי כהן מוקדם יותר – במקור כיצירה אינסטרומנטלית – והוקלט באלבום הבכורה שלו Adama ומאוחר יותר בעיבוד שונה גם באלבום At Home.

אין קשר ישיר בין השיר באלבום שעות רגישות לבין היצירה האינסטרומנטלית Adama מאת כהן מן האלבום באותו השם.

שובי אליי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הסינגל "שובי אלי"

שובי אליי הוא שיר מקורי לאלבום שנכתב והולחן על ידי כהן. זהו שיר אהבה עם מאפיינים מוזיקליים מן הפופ המזרחי. את השיר עיבד עם כהן והפיק מוזיקלית לני בן בשט. בשיר נעשה שימוש בזמירת פיוט מוקלטת וישנה של סבו המנוח של כהן, יצחק שמחה, ששולבה ברקע השיר – רעיון שיושם לראשונה בשיר שלום עליכם והצית את ראשית הפרויקט. עוד השתתפו בביצוע השיר נגן העוד עמוס הופמן, שאיתו שיתף כהן פעולה שנים רבות ושימש רבות באלבומיו של כהן להדגשת הצד המזרח-תיכוני של יצירתו, וכן הגיטריסט אדם שפלן והזמרת הילה זהרור.

שובי אלי הוא הסינגל הראשון ששוחרר מתוך האלבום עוד לפני צאתו, ב-22 במאי.[10] לשיר גם הופק וידאו קליפ בבימויו של אביב קוזלוב.[11] השיר הפך ללהיט וזכה לנוכחות בולטת ורבת משך במצעדי הפזמונים בתחנות הרדיו הישראלי, והיה לסימן ההכר של אבישי כהן בקרב חלק מהציבור הישראלי שלא הכיר את פועלו המוזיקלי הקודם.

יד ענוגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יד ענוגה הוא שיר שנכתב על ידי זלמן שניאור בשנת 1906 ונפוץ בלחן בדואי עממי.[12] את השיר באלבום מבצע כהן בדואט עם דנה עדיני ובליווי קונטרבס בלבד בשימוש בקשת.

אמו של כהן, אורה, נוהגת לשיר את השיר כשהוא מלווה אותה בנגינה, ומכאן עיקר הנגיעה שלו לשיר.[4] השיר בביצועה של אורה כהן בליווי בנה אבישי בגיטרה בס הוקלט באלבום לא-מסחרי בשם "ציון חמדתי"[13] מאת חבורת שהם.

שלום עליכם[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הסינגל "שלום עליכם"

שלום עליכם הוא לחן ועיבוד מקורי של כהן לחלק ממילות הפיוט שלום עליכם, שמקורו במאה ה-17 ומוכר מליל השבת במסורת היהודית. כהן יצר את העיבוד בסביבות שנת 2005, שבו ובהפקתו המוזיקלית השתתף לני בן בשט, והשיר הוא שהחל את הפרויקט כולו שיצא לאור כָּאלבום שעות רגישות.[14] עוד השתתפו בביצוע השיר עמוס הופמן על עוד, ואדם שפלן על גיטרה אקוסטית. מבחינת כהן, אחד הרכיבים המשמעותיים שהיו בעיבוד הוא השימוש בהקלטה ישנה של פיוט בקולו של סבו המנוח שמשולבת ברקע השיר ויוצרת מעין דיאלוג עם שירתו של כהן.[15]

השיר שוחרר כסינגל בגרסה מקוצרת לרדיו, והיא כלולה באלבום יחד עם הגרסה המלאה. כמו כן הופק לו וידאו קליפ בבימויו של יוני מרדכי. בגרסאות דיגיטליות של האלבום Aurora הופיע השיר בעיבוד אקוסטי.

שעות רגישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הסינגל "שעות רגישות"

שעות רגישות, שיר הכותרת באלבום, הוא שיר מקורי לאלבום שנכתב והולחן על ידי כהן. מילות השיר מספרות על אהבה הדדית על רקע פרידה מרומזת. את השיר מבצע בשירה כהן, ובסופו מצטרפת אליו במעין דואט הזמרת קרן מלכה. מלבד נגינת הקונטרבס על ידי כהן, משתתפים בביצוע המוזיקלי גיל לואיס על גיטרה חשמלית, אייל הלר על גיטרה, רע בר נס על תופים, עודד מאיר על טרומבון, איתמר דוארי על כלי הקשה ואילן סאלם על חליל צד. מלבד לואיס, כל הנגנים שלקחו חלק בביצוע השיר (כולל מלכה) השתתפו בהרכב Avishai Cohen Eastern Unit שהופיע ברחבי העולם עם השקת האלבום. בהפקה המוזיקלית השתתפו עם כהן לני בן בשט ורפי קריספין.

דרור יקרא[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרור יקרא הוא פיוט שנכתב על ידי דונש בן לברט במאה העשירית, ונפוץ בלחנים שונים, כשהרווח שבהם הוא לחן תימני עממי שעל בסיסו העיבוד לשיר באלבום.[16] העיבוד משלב סגנון ההולם מוזיקה מזרח-תיכונית אתנית, כשבולט בו העוד בביצועו של עמוס הופמן, עם מאפיינים ניכרים של מוזיקה מודרנית מערבית, כשבולטת בו המקלדת האלקטרונית בביצועו של כהן, שגם ניגן בשיר על גיטרה בס. לני בן בשט השתתף בביצוע השיר עם כלי הקשה, וכן השתתף עם כהן בעיבוד וההפקה המוזיקלית.

אל הציפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל הציפור הוא שיר שנכתב על ידי חיים נחמן ביאליק בשנת 1890, ונפוץ בלחנים רבים, כשאחד מהמוכרים שבהם הוא לחן יידי עממי שעל בסיסו העיבוד לשיר באלבום.

מקור ההשראה העיקרי לעיבוד של כהן הוא הביצוע של הזמרת נחמה הנדל. אל הביצוע נחשף תחילה דרך ביצוע אחר של הנדל, לשיר אני מאמין ("שחקי שחקי"), שעורר בו רגשות עזים והוביל אותו ליצירת עיבוד אינסטרומנטלי שנכלל באלבום Continuo (ושוחרר גם כסינגל). באותו אלבום של הנדל נחשף כהן גם לביצוע שלה לשיר אל הציפור. למרות השוני הרב בין הביצועים של שניהם, שאל כהן עקרונות מההרמוניה בעיבוד של הביצוע של הנדל. לכך הוסיף מוטיבים ממוזיקת הפלמנקו.[4]

הביצוע באלבום נשען על שלישיית הפסנתר של כהן; כהן, מאסטרו וג'וליאנה, ואליהם מצטרף על קחון איתמר דוארי. השיר מתחיל בשירה בליווי קונטרבס בקשת בלבד. לאחר מכן מצטרף פסנתר, ובהמשך תוך יצירת מתח ובנייה מתונה של תחושת הקצב נוספות מחיאות כפיים בקצב פלמנקו, לקראת השיא שבו הנגינה בקונטרבס עוברת לפריטה, ומצטרפים כלי ההקשה. עיבוד דומה נכלל גם באלבומו הבינלאומי הבא של כהן, Aurora, תחת השם El Hatzipor.

כהן נגע בשיר בהקשרים אינסטרומנטליים עוד לפני האלבום שעות רגישות. הביצוע של כהן זכה לאהדה רבה ובאותה תקופה נהג כהן לבצע ולשיר את השיר בעברית בהופעות ברחבי העולם במסגרת ההדרנים.[4] אחת הפעמים הייתה בהופעת טריו בנובמבר 2007 בפסטיבל הג'אז בקייב, והוקלטה באלבום ההופעה Night of Magic, תחת השם To the Bird.

סי קאנמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סִי קָאנָמָיָה הוא שיר מקורי לאלבום שהולחן ונכתב על ידי כהן בשפת ג'יבריש. כהן תיאר את השיר בתור "הומאז' לשפת המוזיקה, שהיא החשובה מכל השפות".[17] מבחינה זו, השיר מהווה – בתוך אלבום הכולל שירים מתומללים בלבד – חזרה למוזיקה אינסטרומנטלית המאפיינת את הקריירה של כהן, שכן הקול האנושי וההגאים המופקים באמצעותו אינם אלא משמשים ככלי נגינה בשירות היצירה המוזיקלית שהם נוטלים בה חלק.[18]

זהו שיר בסגנון אפריקאי מבחינת המקצב וסגנון השפה. לצד כהן על קונטרבס השתתפו חברי הטריו (מאסטרו וג'וליאנה), דוארי, סאלם, נגן הטרומבון יונתן וולצ'וק, ונגן הטרומבון סטיב דייוויס שהשתתף בשלושת אלבומיו הראשונים של כהן, Admama, ‏Devotion ו-Colors.

עטיפת הסינגל "צעדי"

צעדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

צעדי הוא שיר מקורי לאלבום שהולחן ונכתב על ידי כהן, ושוחרר ב-2009 כסינגל. את השיר שר כהן עם הזמרת דין דין אביב. בעיבוד וההפקה המוזיקלית השתתף עם כהן לני בן בשט, שגם ניגן בביצוע על פסנתר חשמלי (פנדר רודס). כהן ניגן על גיטרה בס ופסנתר. עוד השתתפו בביצוע ג'וליאנה על תופים, שפלן על גיטרה, וכן זוהר פרסקו ואילן קצ'קה על כלי הקשה.

Puncha Puncha[עריכת קוד מקור | עריכה]

Puncha Puncha הוא שיר לדינו המבוצע באלבום על ידי אמו של אבישי, אורה כהן. זהו השיר היחיד באלבום שאינו מבוצע בשירתו שלו. את שירתה של אורה כהן מלווה רביעיית מיתרים המורכבת משלוש ויולות וצ'לו (לעומת הצורה הנפוצה של שני כינורות, ויולה וצ'לו)[19] בניצוחו של עומר מאיר ולבר. נגני הויולה הם אבשלום שריד, טל אייזנברג ופבל לוין, ונגנית הצ'לו היא מאיה בלזיצמן.

במהלך השנים שבהן החלה העבודה על האלבום שעות רגישות, הקליט כהן אלבום פרטי עבור משפחתו שלא פורסם לציבור, והורכב משירי לדינו בביצוע שירתה של אמו, כשהוא מלווה אותה בנגינה. כהן נחשף לשירי לדינו שונים בילדותו כשאמו נהגה לשיר אותם. מלבד Yo M'enamori D'un Ayre (תחת השם Linda De Mi Corazon) באלבום Devotion, מאז האלבום שעות רגישות המשיך לתת לשירי הלדינו שגדל עליהם ביטוי ביצירתו.[20] מילות השיר בשפת המקור ותרגום חופשי לעברית תחת השם "דוקרת, דוקרת השושנה" נכללות בהערות האלבום.

לימים שר כהן בעצמו את השיר במסגרת סבב ההופעות Avishai Cohen With Strings (בסביבות 2013). במקביל לאלבום שעות רגישות, ראה אור מוקדם יותר באותה שנה (2008) אלבומו הבינלאומי Gently Disturbed ובו עיבוד אינסטרומנטלי של השיר עבור שלישיית פסנתר (שלישיית ג'אז).

המשתתפים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

Avishai Cohen Eastern Unit[עריכת קוד מקור | עריכה]

"היחידה המזרחית של אבישי כהן" (Avishai Cohen Eastern Unit)
הופעה במסגרת כיתת אמן בקייב, אוקטובר 2008

מופע ההשקה של האלבום אירע באוגוסט 2008 בתל אביב. הרכב הנגנים של מופע ההשקה התבסס על מבחר מצומצם מכלל הנגנים הרבים שלקחו חלק באלבום, הרכב שנודע מחוץ לישראל בשם Avishai Cohen Eastern Unit (בתרגום חופשי: "היחידה המזרחית של אבישי כהן").

ההרכב Avishai Cohen Eastern Unit הוקם בפברואר 2008.[21] במרכזו של ההרכב נמצא הטריו של אבישי כהן: אבישי כהן על בס (קונטרבס וגיטרה בס), שי מאסטרו על פסנתר ומארק ג'וליאנה על תופים. הטריו, שאיתו בלבד הוציא כהן אלבום נוסף באותה שנה בשם Gently Disturbed, משמש כגרעין ההרכב המורחב כפי ששימש כגרעינם של הרכבים מורחבים באלבומיו הקודמים של כהן מאז At Home.[22] אליו נוספו חמישה מוזיקאים שכולם השתתפו בשיר הכותרת של האלבום, שעות רגישות: קרן מלכה כזמרת ליווי, איתמר דוארי על כלי הקשה, אייל הלר על גיטרה, אילן סאלם על חליל צד, ועודד מאיר על טרומבון. לעיתים הצטרף להרכב רע בר נס על כלי הקשה.

הרכב ה-Eastern Unit יועד להופיע ברחבי העולם במופע שמתבסס בעיקר על המקורות שמופיעים באלבום שעות רגישות, באופן המותאם לקהל הג'אז העולמי. סבב ההופעות של ההרכב התקיים ב-2008 ברחבי העולם ובמסגרת פסטיבלי ג'אז שונים באירופה. ההופעות ברחבי העולם כללו שירים בעברית, אך גם בלדינו ובספרדית, ובאופי יותר אקוסטי מהעיבודים באלבום. כהן הציג בפני הקהל את המופע כ"פרויקט שורשים" של ההרכב.[23] ההופעות, לרבות השירים העבריים, זכו לאהדה רבה גם בקרב הקהל מחוץ לישראל.

הפרויקט Avishai Cohen Eastern Unit היווה למעשה את הבסיס לאלבומו הבא והבינלאומי של כהן, Aurora. רבים משירי Aurora הוצגו במהלך המופע. הרכב המופע של האלבום Aurora שהופיע במהלך 2009, ונודע בשם Aurora Band או Aurora Quintet, הוא צמצום של הרכב ה-Eastern Unit עם צירופו של עמוס הופמן (כהן, מאסטרו, דוארי, מלכה והופמן).

הצלחה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Sensitive Hours", עטיפת המהדורה האירופאית של "שעות רגישות"

האלבום זכה לביקורות אוהדות. הסינגלים ששוחררו מתוכו, ובמיוחד שובי אליי ואהבה חדשה, הפכו ללהיטים בתחנות הרדיו הישראלי וזכו לחשיפה רבה. למרות היותו של כהן מן הדמויות הידועות ביותר בג'אז המודרני העולמי, בקרב הקהל הישראלי לא זכה לחשיפה בהיקף דומה. המעבר שעשה כהן במסגרת האלבום למוזיקה פופולרית הוביל לחשיפה משמעותית של כהן לשאר הקהל הישראלי שאינו מצוי בג'אז המודרני.

לצד הביקורות האוהדות, הובעו גם ביקורות שליליות על התפנית שעשה כהן לעבר השירה והמוזיקה הפופולרית, בעיקר בקרב מעריצים שחששו שהסגנון החדש מסמן את עזיבת הג'אז והמוזיקה האינסטרומנטלית מצד כהן, או אף מעיד על מגמת "התמסחרות". כהן ביקש להפיג את החששות לגבי עזיבתו את מוזיקת הג'אז,[24] חששות שאכן התבדו עם המשך פעילותו והוצאת אלבומי הג'אז שלו בשנים שלאחר מכן. לדבריו, הוא הופתע מאוד מההצלחה של שיריו בישראל ונוכחותם במצעדי הפזמונים, שכן סוג הפופולריות הזה שונה מן המוכר לו בעולם הג'אז, והדגיש שאינו רואה במוזיקת הג'אז נעלה על מוזיקה פופולרית, וההצלחה של שיריו מחמיאה לו מאוד. עוד אמר (על שובי אליי): ”זה שזה להיט לא אומר שזה פחות טוב”.[25] ביקורות אחרות נגעו ליכולותיו הווקאליות כזמר. כהן מצדו, לצד תיאוריו את התהליך שהוביל אותו לשירה,[26] הצהיר שאינו רואה בעצמו זמר אלא "מוזיקאי ששר".[27]

שעות רגישות זכה להצלחה מסחרית,[28] ובמרץ 2013, לאחר מכירת 20,000 עותקים, קיבל מעמד אלבום זהב.[29] לאחר הצלחת האלבום בישראל, הצלחת סיבובי ההופעות העולמיים במסגרת Avishai Cohen Eastern Unit והצלחת האלבום הבינלאומי Aurora שכלל הרבה מן המשותף לשעות רגישות, ב-2012 שוחרר האלבום להפצה באירופה תחת השם "Sensitive Hours".

כמה מהשירים שהוקלטו לראשונה באלבום הפכו לחלק מהרפרטואר של כהן בהופעותיו גם שלא במסגרת מופעי ה-Eastern Unit או מופעי Aurora. שירים כמו "אהבה חדשה", "אל הציפור", "שובי אליי" ו"שלום עליכם" הפכו לבחירה רווחת של כהן במסגרת ההדרנים של הופעותיו ברחבי העולם, גם שנים אחר כך (בעיקר בישראל אך גם מחוצה לה), כולל מופעי הטריו, וזכו לתשואות הקהל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במניין אלבומיו כמוביל, כולל אלבום ההופעה As Is... Live At The Blue Note.
  2. ^ בן שלו, אבישי כהן פותח את הפה, באתר הארץ, 7 במאי 2009
  3. ^ אשר קשר, מגה-בס, 10 באוגוסט 2007
  4. ^ 1 2 3 4 מיכל סאס, אומן אורח עם אבישי כהן, אוגוסט 2008 (שעה ראשונה, חלק 2)
  5. ^ 1 2 3 מיכל סאס, אומן אורח עם אבישי כהן, אוגוסט 2008 (שעה ראשונה, חלק 1)
  6. ^ כך גם בתיאורו של כהן עצמו:
    יוסי חרסונסקי, אבישי כהן, ראיון על "שעות רגישות", אוגוסט 2008 (קטע וידאו ראשון)
  7. ^ ראו למשל בהשוואה לאלבום Gently Disturbed
  8. ^ צל לא צל באתר זמרשת
  9. ^ במהלך הקטעים מתוך הפיוט אזמר בשבחין
  10. ^ Avishai Cohen - New Single Release באתר רזדאז רקורדז
  11. ^ הליקון‏, אבישי כהן - שובי אלי, באתר וואלה!‏, 16 ביוני 2008
  12. ^ יד ענוגה באתר זמרשת
  13. ^ האלבום "ציון חמדתי" באתר זמרשת
  14. ^ ראו לעיל
  15. ^ שימוש דומה עשה כהן בעבר, בשילוב זמירות ערביות בעיבוד של היצירה Madrid באלבום At Home (הוקלט ב-2004). הלחן של Madrid שימש כאמור באלבום שעות רגישות ברצועה אזמר בשבחין/אדמה.
  16. ^ דרור יקרא באתר זמרשת
  17. ^ פרפרזה על דבריו מתוך הריאיון עם מיכל סאס:
    מיכל סאס, אומן אורח עם אבישי כהן, אוגוסט 2008 (שעה שנייה, חלק 1)
  18. ^ כהן עצמו סיפר (בריאיון למיכל סאס, לעיל; ובראיון בערוץ 10 [1]) שכאשר היה ילד ושמע את להקת הביטלס, הוא לא הבין את המילים ועל כן הן היוו עבורו רכיב מוזיקלי בלבד. למעשה, שפה טבעית המתפקדת ככלי בשירות המוזיקה ותו לא הוא עיקרון מזוהה אצל כהן, שכן מאז שהחל לשיר בעברית היה מופיע ברחבי העולם ושר כך בשפה שאינה מובנת לקהל.
  19. ^ שינוי מסוג ויולה תמורת כינור בהרכב רביעיית מיתרים אינו חד פעמי אצל כהן: גם ברביעיית המיתרים שנכללה בהרכב Avishai Cohen with Strings באלבום Almah החליף כהן כינור בויולה.
  20. ^ למשל, השירים Morenika ו-Noches Noches באלבום Aurora, השיר Tres Hermanicas Eran באלבום Seven Seas, ושירים נוספים בוצעו במהלך הופעותיו.
  21. ^ Karen Malka – bio באתר רזדאז רקורדז
  22. ^ בגלגולו הקודם של הטריו, עם סאם בארש במקום שי מאסטרו.
  23. ^ AVISHAI COHEN, Festival Jazz Malaga 08 באתר TVSpain.tv
  24. ^ ”... אני לא צריך להתחנף לאף אחד ולומר "אני עדיין מנגן ג'אז". ברור שאני עדיין מנגן ג'אז. תמיד אהיה ג'אזיסט בדמי.” –אבישי כהן, מתוך ראיון וידאו מאת יוסי חרסונסקי [2]
  25. ^ בחזרה למולדת, מתוך חדשות 10 באתר נענע 10
  26. ^ ראו על רקע האלבום ובראיונות
  27. ^ ”[אני] לא מצהיר ולא אצהיר שאני זמר. אני מוסיקאי ששר, ורואה בשירה התקרבות לעצמי כמו שלא התקרבתי בחיי [...]” –אבישי כהן, מתוך הריאיון עם יוסי חרסונסקי [3]. כהן התנער מהגדרה עצמית כזו גם בריאיון עם אשר קשר באתר מעריב [4].
  28. ^ האלבום דורג במקום ה-15 במצעד המכירות השנתי של מוזיקה נטו לשנת 2008, ואף נכלל ב-40 האלבומים הנמכרים ביותר במצעד של שנת 2009. כמו כן בשבוע יציאת האלבום בישראל דורג במקום הראשון במצעד המכירות השבועי במוזיקה נטו [5] ובמקום השני ברשת צליל [6].
  29. ^ בן שלו, אלבום זהב לאבישי כהן, באתר הארץ, 4 במרץ 2013