כסמוזאורים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Chasmosaurinae)
קריאת טבלת מיוןכסמוזאורים

שלד של כסמוזאורוס
תקופה
קרטיקון עליון, 78–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאורים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
אינפרא־סדרה: צרטופסים
משפחה: צרטופסיים
תת־משפחה: כסמוזאורים
שם מדעי
Chasmosaurinae
לם, 1915
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של שני פרטי פנטצרטופס.
פסלון של טריצרטופס, מאת Sideshow Collectibles

כסמוזאורים (שם מדעי: Chasmosaurinae) היא תת-משפחה של דינוזאורים ממשפחת הצרטופסיים, אשר התקיימה בקרטיקון העליון מלפני 78 עד 66 מיליון שנה, עד הכחדת הקרטיקון הגדולה.

בני תת-משפחה זו היו מעט גדולים מהצנטרוזאורים, כשהמינים הגדולים ביותר הם הטריצרטופס והאאוצרטופס, באורך מרבי של 9 מטרים (30 רגל) ומשקל של 8–12 טונות, ואחריהם הטורוזאורוס והפנטצרטופס, עם ראשים באורך 2.6–3 מטר - כולם היו גדולים מפיל אפריקני. שאר המינים היו ברובם בגודל של קרנף ומספר מינים קטנים יותר, בגודל של תאו.

הם היו בעלי עטרה ארוכה, גדולה וגבוהה, לרוב מלבנית בצורתה. את שוליה לא עיטרו זיזים גבוהים אלא בליטות משולשיות קטנות, שנקראות epoccipitals או epiossifications. כמעט בכל העטרות (למעט בטריצרטופס ובאאוטריצרטופס) היו שני "חלונות" גדולים בעצמות המרכיבות את העטרה ואלו כוסו בעור צבעוני. מטרת החלונות היה להקל את משקל העטרה, ששימשה גם לתצוגה וחיזור.

הכסמוזאורים היו בעלי שלוש קרניים: שתי קרניים ארוכות מעל העיניים ("קרני גבות") ואחת קצרה מעל האף. במספר מינים קטנים, כגון כסמוזאורוס ווגצרטופס, קרני הגבה היו קצרות מאוד.

ברוב המינים, הגולגולת הייתה ארוכה והחרטום היה מוארך ופחות עמוק ביחס לזה של הצנטרוזאורים.

המאובנים שלהם נמצאו ברחבי ארצות הברית וקנדה והם היו נפוצים ביותר בסוף הקרטיקון העליון, בגילאי הקמפן והמאסטריכט, ועד הכחדת קרטיקון-פלאוגן שאירעה 66 מיליון שנה לפני זמננו. הם היו אוכלי צמחייה קרקעית שאותה תלשו עם מקוריהם הקשיחים. חלקם חיו בעדרים גדולים שעזרו להם להתמודד עם טורפים כמו טירנוזאוריים.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר שויכו לפה גם הסוגים המוטלים בספק: צרטופס ופוליונקס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כסמוזאורים בוויקישיתוף