ספינופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןספינופס
ציור של ספינופס
תקופה
קרטיקון עליון, 76 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופים
משפחה: צרטופסיים
סוג: ספינופס
מין: ספינופס
מינים

S. sternbergorum (פארקה, 2011)

שם מדעי
Spinops sternbergorum
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספינופס (שם מדעי Spinops) הוא סוג דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים שחי בקרטיקון העליון באלברטה שבקנדה באמריקה הצפונית.[1]

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספינופס ידוע ממאובן הולוטייפ NHMUK R16390 שכלל את עצמות ה-parietal והקורה האמצעית של העטרה, וכן ממאובנים NHMUK R16308 הכוללים עצם parietal, עצם לסת תחתונה (dentary) ושברי גפה בלתי מזוהים; מ-NHMUK R16306 הכולל גולגולת לא שלמה המשמרת רק את חלקה העליון; ו-NHMUK 16309 הכולל עצם squamosal חלקית. אף אחד מהמאובנים לא נמצא כחלק משלד שנשמר בצורה השומרת על מבנה הגוף, אך הם נמצאו כולם באותו מצע עצמות, באזור הצפוני ("Steveville Badlands") של הפארק הפרובינציאלי דינוזאור שבאלברטה, קנדה. שתי גולגולות לא שלמות ומאובנים של הספינופס נתגלו לראשונה ב-1916 על ידי צייד המאובנים המסחרי צ'ארלס הזליוס שטרנברג ובנו לוי שטרנברג ליד נהר רד דיר (Red Deer River) בדרום אלברטה. ונשלחו למוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון, שמימן את משלחת המחקר. האוצר שבחן את המאובנים פטר אותם כחלקיים מידי לתצוגה ושלח אותם לאחסנה במחסני המוזיאון, שם נותרו זנוחים במשך למעלה מ-90 שנה. במכתב ששלח הפלאונטולוג הבריטי ארתור סמית' וודווארד מהמוזיאון הבריטי לשטרנברג הוא קרא להם "שום דבר מלבד זבל".[2] המאובנים תוארו לראשונה רק ב-2011 על ידי צוות פלאונטולוגים בראשות אנדרו פארקה, שהכריז עליהם כמין חדש בשם Spinops sternbergorum.‏[1]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מבנה גולגולתו הספינופס היה שייך לתת-משפחת הצנטרוזאורים המאופיינים בקרן אף ארוכה ומפותחת ובקרני גבה מנוונות. העטרה הקצרה שלו כללה שני זיזים מעוקלים שהתעקלו כלפי מטה ושני זיזים או קרניים בחלקה העליון שהזדקרו כלפי מעלה.[3] הוא היה קרוב במראהו לצנטרוזאורוס ולסטירקוזאורוס.

הוא חי כ-76 מיליון שנה לפני זמננו.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספינופס קיבל את שמו מאנדרו פארקה, מייקל ריאן, פול בארט, דארן טנקה, דניס ברמן, מארק לוון ומארק גרהאם ב-2011 והמין הטיפוסי הוא Spinops sternbergorum. שם הסוג "ספינופס" נגזר מלטינית ויוונית עתיקה: spin פירושה עמוד שדרה ו-ops פירושה פנים. השם מתייחס לקרניים ולזיזים שעיטרו את העטרה והפנים של הספינופס. שם המין נקבע כמחווה למגלי המאובנים צ'ארלס הזליוס שטרנברג ולוי שטרנברג.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספינופס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Farke, Andrew A.; Michael J. Ryan; Paul M. Barrett; Darren H. Tanke; Dennis R. Braman; Mark A. Loewen; Mark R. Graham (2011). "A new centrosaurine from the Late Cretaceous of Alberta, Canada, and the evolution of parietal ornamentation in horned dinosaurs" (PDF). Acta Palaeontologica Polonica. 56 (4): 691–702. doi:10.4202/app.2010.0121.
  2. ^ Bogar, Glenda (6 בדצמבר 2011). "Scientists Discover New Species of Horned Dinosaur from Specimens Uncovered in London Museum Collections". Cleveland Museum of Natural History Press Room. Cleveland Museum of Natural History. אורכב מ-המקור ב-2013-10-03. נבדק ב-7 בדצמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ ניתן למצוא איור המשחזר את ראש הספינופס וכן איור של הגולגולת שנמצאה כאן.