אלברטצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאלברטצרטופס

תקופה
קרטיקון עליון, 77.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופים
משפחה: צרטופסיים
סוג: אלברטצרטופס
מינים

A. nesmoi

שם מדעי
Albertaceratops
‏ריאן, 2007[1]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של אלברטצרטופס

אלברטצרטופס (שם מדעי: Albertaceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים - הדינוזאורים בעלי הקרניים. האלברטצרטופס חי באמריקה הצפונית בקרטיקון העליון בגיל הקמפן. שרידיו נתגלו באלברטה, קנדה ועל שמה הוא קרוי.

תיאור ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלברטוצרטופס היה דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים. הוא היה בעל אגן דמוי עוף והלך על כל ארבע רגליו. ראשו היה גדול ועוטר בעטרה (frill) בעלת חלונות בעצם שמקצהה העליון בלטו שני זיזים קצרים שהזדקרו כלפי מעלה. בניגוד לרוב בני תת-משפחת הצנטרוזאורים (צנטרוזאוריים) לאלברטוצרטופס היו קרני גבה מפותחות. במקום קרן אף היה לו בליטה גרמית קהה, בדומה לפכיריינוזאורוס. בעקבות גילוי צרטופסיים חדשים, בעיקר מהצנטרוזאורים הסיקו הפלאונטולוגים ששני קרני גבה מפותחות היה מאפיין משותף לכל הצרטופסיים (basal feature) וצנטרוזאורינאים מתקדמים יותר איבדו מאפיין בעת התפתחותם לטובת זיזים על העטרה וקרן אף ארוכה או גדולה.

אורכו היה כ-6 מטרים ומשקלו כשל קרנף.[2]

האלברטצרטופס היה צמחוני וניזון מצמחייה נמוכה. פיו המצויד במקור חזק וסוללת שיניים חותכות יכול היה לטפל גם בצמחייה קשה. לפי ניתוח פילוגנטי שערך מייקל ראיין, האלברטוצרטופס הוא כנראה מהצנטרוזאוריים הקדומים והבסיסיים[3] ביותר.[1]

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברטצרטופס ידוע מגולגולת שלמה שנתגלתה באלברטה, קנדה, בחווה של ססיל נסמו (Cecil Nesmo) ב-2001 (ועל שמו קרוי שם המין A. nesmoi). הוא תואר וסווג כמין חדש רק ב-2007 על ידי מייקל ראיין.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלברטצרטופס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Ryan, M.J. (2007). A new basal centrosaurine ceratopsid from the Oldman Formation, southeastern Alberta. Journal of Paleontology 81(2):376-396.
  2. ^ ד"ר תומאס ר. הולץ הבן, נספח סוגי הדינוזאורים (הסברים), מעודכן לינואר 2012 - עמ' 51.
  3. ^ המונח המקצועי הוא basal.
איור של אלברטוצרטופס לצד קורונוזאורוס.