ג'ודיצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןג'ודיצרטופס
תקופה
קרטיקון עליון, 78 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופים
משפחה: צרטופסיים
סוג: Judiceratops
מין: Judiceratops tigris
שם מדעי
Judiceratops
ניקולס לונגריץ', 2013
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ודיצרטופס (שם מדעי: Judiceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים - הדינוזאורים בעלי הקרניים - שהתקיים בתקופת הקרטיקון בגיל הקמפן כ-78 מיליון שנה לפני זמננו. פירוש השם הוא "פנים בעלי קרניים של ג'ודית" (צראט/קראט κερατ - קרן, אופס ωψ - פנים) על שם תצורת נהר ג'ודית במונטנה בה נתגלה. שם המין tigris הוא בדיחה פנימית ורומז לקמע של אוניברסיטת פרינסטון בה למדו מגליו. הוא תואר וסווג מדעית ב-2013 על ידי ניקולס לונגריץ'.

ג'ודיצרטופס חי בקרטיקון העליון בקמפן באמריקה הצפונית ושרידיו התגלו במונטנה שבארצות הברית. הוא ידוע ממאובן שמספרו הקטלוגי הוא YPM VPPU 022404 הכולל גולגולת לא שלמה.[1] הוא נחשב לאחד הכסמוזאורים הקדומים ביותר.

ג'ודיצרטופס היה שייך לכסמוזאורים. הוא היה בעל שתי קרניים ארוכות מעל אזור הגבות שהתעקלו כלפי מעלה, וקרן אף בינונית-קצרה. העטרה שלו הייתה ארוכה עם שפה עליונה מעוגלת, והיו בה שני "חלונות" בעצם שיצרו שקעים מכוסי עור צבעוני. מצדיה בלטו בליטות מחודדות גדולות ואילו בשפתה העליונה הבליטות היו קטנות יותר. קצות עצמות הלחיים שלו, ה-epijugal, היו מחודדות וארוכות.

כמו שאר הצרטופסיים הוא היה דינוזאור צמחוני שהלך על ארבע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ודיצרטופס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nicholas R. Longrich, Judiceratops tigris, a New Horned Dinosaur from the Middle Campanian Judith River Formation of Montana, Bulletin of the Peabody Museum of Natural History 54, 2013/04, עמ' 51–65 doi: 10.3374/014.054.0103