מרקוריצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמרקוריצרטופס
תקופה
קרטיקון עליון, 77 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופים
משפחה: צרטופסיים
סוג: מרקוריצרטופס
מינים

Mercuriceratops gemini

שם מדעי
Mercuriceratops
‏מייקל ריאן ועמיתיו, 2014
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של מרקוריצרטופסים

מרקוריצרטופס (שם מדעי: Mercuriceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים שהתקיים בתקופת הקרטיקון בגיל הקמפן כ-77 מיליון שנה לפני זמננו. פירוש השם הוא "פנים בעלי קרניים של מרקורי" (צראט/קראט κερατ - קרן, אופס ωψ - פנים). שם זה ניתן לו על ידי מגלו בגלל שמבנה העטרה שלו כלל מעין "כנפיים" שהזכירו את הקסדה המכונפת של האל הרומי מרקורי (הגרסה הרומית להרמס). הוא תואר וסווג מדעית ב-2014. הוא ידוע משתי גולגולות חלקיות.

מרקוריצרטופס חי בקרטיקון העליון בקמפן באמריקה הצפונית ושרידיו התגלו במונטנה שבארצות הבריתתצורת נהר ג'ודית) ובאלברטה, קנדה (הפארק הפרובינציאלי דינוזאור). הוא היה דינוזאור צמחוני שהלך על ארבע. מעריכים שאורכו היה כ-6 מטר ומשקלו כ-2 טון.

מרקוריצרטופס היה שייך לתת-המשפחה כסמוזאורים. הוא היה בעל 3 קרניים: 2 קרניים ארוכות-בינוניות מעל אזור הגבות וקרן קצרה מעל האף. העטרה שלו הייתה ייחודית: בחלקה האחורי היא הייתה ארוכה ובעלת "חלונות" בעצם שכוסו בעור כמו בכסמוזאורוס אך בחלקה הקדמי, משני צידי הלחיים היו מבני עצם מוצק שהזכירו בצורתם כנפיים, כמו הכנפיים שעיטרו קסדות של לוחמים בעת העתיקה (ומכאן שמו). מבנה ייחודי זה שימש לתצוגה, כנראה כדי לחזר אחרי נקבות ולזיהוי תוך-מיני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרקוריצרטופס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]