מדוזצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמדוזצרטופס
תקופה
קרטיקון עליון, 77.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופים
משפחה: צרטופסיים
סוג: Medusaceratops
מין: מדוזצרטופס
מינים

Medusaceratops lokii

שם מדעי
Medusaceratops
‏ריאן, ראסל והראטמן, 2010
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מדוזצרטופס (שם מדעי: Medusaceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים - הדינוזאורים בעלי הקרניים - שהתקיים בתקופת הקרטיקון בגיל הקמפן כ-77.5 מיליון שנה לפני זמננו. פירוש השם הוא "פנים בעלי קרניים של מדוזה" (צראט/קראט κερατ - קרן, אופס ωψ - פנים).

מדוזצרטופס ידוע משתי גולגולות חלקיות שכוללות בעיקר את עצמות העטרה. בעוד שהוא תואר לראשונה ב-2003 על ידי מייקל ריאן בעבודת הדוקטורט שלו, במשך שנים מאובניו זוהו בטעות כאלברטצרטופס ורק ב-2010, במאמר של מייקל ריאן, ד"ר אנתוני ראסל וסקוט הארטמן, הוא הוגדר רשמית כסוג נפרד וסיווג זה בוסס.[1]

מדוזצרטופס חי בקרטיקון העליון בקמפן באמריקה הצפונית ושרידיו התגלו במונטנה שבארצות הברית בתצורת נהר ג'ודית. הוא נחשב לאחד הכסמוזאורים הקדומים ביותר. אחרים סוברים שהשתייך לצנטרוזאורים.

הוא היה בעל שתי קרניים ארוכות מעל אזור הגבות שהתעקלו קצת הצידה, וקרן אף קצרה. העטרה שלו הייתה בצורת לב מוארך, והיו בה שני "חלונות" בעצם שיצרו שקעים מכוסי עור צבעוני. מצדיה בלטו בליטות מחודדות גדולות ומעוקלות שפנו הצידה ויצרו לו מראה שהזכיר את ראשה של מדוזה המיתולוגית שנחשים יוצאים מראשה.

אורכו היה כ-6 מטר ומשקלו כ-2 טון. כמו שאר הצרטופסיים הוא היה דינוזאור צמחוני שהלך על ארבע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדוזצרטופס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ryan, Michael J.; Russell, Anthony P., and Hartman, Scott. (2010). "A New Chasmosaurine Ceratopsid from the Judith River Formation, Montana", In: Michael J. Ryan, Brenda J. Chinnery-Allgeier, and David A. Eberth (eds), New Perspectives on Horned Dinosaurs: The Royal Tyrrell Museum Ceratopsian Symposium, Indiana University Press, 656 pp. ISBN 0-253-35358-0.