Shoot 'em up

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחק השוט אם אפ ‏"Project Starfighter"

Shoot 'em up (שוט אם אפ) הוא תת-ז'אנר של משחקי פעולה בו השחקן צריך להילחם במספר רב של אויבים כאשר יורים עליהם וצריכים גם להתחמק מהקליעים שהם יורים לעברכם.

המשחקים בז'אנר מאופיינים לעיתים רבות במכניקה פשוטה, במשחק אינטנסיבי, וברמת קושי מאתגרת.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי Shoot 'em up השחקנים שולטים בדרך כלל בחללית, במטוסים או בכלי רכב אחרים, וחמושים בכלי נשק שונים כגון לייזרים, טילים ופצצות. המטרה העיקרית לרוב היא לשרוד התקפות מצד המוני אויבים ובו זמנית לחסל כמה שיותר אויבים. לעיתים רבות צריכים להתחמק מקליעים, לנווט בסביבות מורכבות, לשנן דפוסי התקפות של האויבים, ולהביס בוסים רבי עוצמה בסוף כל שלב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקים מוקדמים בולטים בז'אנר כוללים את המשחק Spacewar! משנת 1962 ואת משחקי הארקייד "Space Invaders" שיצא ב-1978, ו-"Galaxian"(אנ') שיצא ב-1979 ו-Asteroids שיצא ב-1979, אשר היו המשחקים שסיפקו את ההשראה הראשונית למשחקים בז'אנר. לאורך שנות ה-80 וה-90, הז'אנר פרח וחלק מהמשחקים הבולטים ביותר בז'אנר באותה התקופה כללו את המשחקים Gradius (1985), R-Type (1987) ו-1942 (1984).

במהלך המאה ה-21 המשחקים בז'אנר התפתחו באופן מהותי כאשר המשחקים בז'אנר כוללים לרוב גרפיקה מרהיבה במיוחד, ואת האפשרות לקחת חלק במשחק מרובי משתתפים מקוון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Shoot 'em up בוויקישיתוף