משחק יריות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוגמה למשחק ירי בגוף ראשון

משחקי יריותאנגלית: Shooter video games או Shooters) הוא ז'אנר פופולרי של משחקי וידאו בהם בדרך כלל המטרה העיקרית היא לירות ביריבים באמצעות כלי ירייה ולעבור את השלבים השונים מבלי שהשחקן ימות. זהו ז'אנר פופולרית במיוחד והוא מכיל משחקים מגוונים בתת-ז'אנרים שונים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הז'אנר קיים עם מתחילת תעשיית משחקי הווידאו. אחד ממשחקי היריות הראשונים שנוצרו היה משחק היריות "Spacewar!" אשר פותח ב-1962 ואשר בו שתי חלליות נלחמו זה בזה בחלל החיצון.[1] בהשראת המשחק חברת טייטו פיתחה בשנת 1978 את משחק הארקייד "Space Invaders" אשר היה למשחק מכונן בתת-הסוגה Shoot 'em up והיה מהמשחקים הפופולריים ביותר באולמות משחקי הווידאו.

ההצלחה של המשחק Zaxxon, שיצא לשווקים בשנת 1981, ושל המשחק "Asteroids" שיצא לשווקים ב-1979, הוכיחו את הפוטנציאל הרב של משחקי היריות התלת־ממדיים.[2]

במהלך שנות ה-90 יצאו לשווקים מספר משחקים פורצי דרך בז'אנר בהם המשחק Doom של חברת id Software שיצא לשווקים בשנת 1993 ונחשב למשחק הראשון בתת-הסוגה ירי בגוף ראשון אשר זכה לפופולריות חסרת תקדים בתעשיית משחקי הווידאו. משחקי ירי בגוף ראשון בולטים נוספים שפותחו במהלך העשור כללו בין היתר את המשחקים Virtua Cop של סגה שיצא לשווקים ב-1994 והמשחק GoldenEye 007 של נינטנדו שיצא לשווקים ב-1997.

ההתקדמות הניכרת בפיתוח של משחקי גרפיקת התלת מימד במחצית השנייה של שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000, וכמו גם של האפשרות להשתתף במשחקי רשת נגד שחקנים רבים אחרים, הובילה לעלייה ניכרת בפופולריות של המשחקים בז'אנר, כאשר זיכיונות כמו "Half-Life", "Halo" ו-"Call of Duty" הפכו באותה העת לכמה ממשחקי היריות הפופולריים ביותר.

תת-ז'אנרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי יריות כוללים מגוון תת-ז'אנרים. חלק מתתי הז'אנרים הפופולריים ביותר הם:

  • משחק ירי בגוף ראשון - משחקים בהם השחקן רואה את עולם המשחק דרך עיני הדמות שלהם. משחקים בולטים בתת-סוגה זו כוללים בין היתר את "Doom", "Quake", "Duke Nukem 3D", "Half-Life", "Counter-Strike", ו-"Call of Duty".
  • Shoot 'em up - משחקי יריות המאופיינים לעיתים רבות במכניקה פשוטה, במשחק אינטנסיבי, וברמת קושי מאתגרת. משחקים בולטים בתת-סוגה זו כוללים בין היתר את "Space Invaders", ו-"Galaga".
  • משחק יריות טקטי - משחקים בהם דגש רב יותר על אסטרטגיה ועבודת צוות, אשר מחייבים את השחקנים לתאם את פעולותיהם על מנת להשיג מטרות שונות. משחקים בולטים בתת-סוגה זו כוללים בין היתר את סדרות המשחקים "Rainbow Six" ו-"Ghost Recon".
  • משחק ירי בגוף שלישי - משחקים בהם השחקן רואה את עולם המשחק מאוחרי הגב של הדמות באופן המספק מבט רחב יותר על עולם המשחק. משחקים בולטים בתת-סוגה זו כוללים בין היתר את "Tomb Raider", "מקס פיין", "Resident Evil", "Grand Theft Auto", "Tom Clancy's The Division" ו-"Uncharted".
  • משחק באטל רויאל - משחקים בהם השחקנים מתחרים זה בזה באזור מסוים אשר הולך ומתכווץ עד שרק שחקן אחד או קבוצה אחת נותרת בחיים. משחקים בולטים בתת-סוגה זו כוללים בין היתר את "Fortnite", "PUBG: Battlegrounds" ו-"Apex Legends".
  • משחקי Run and Gun - משחקי יריות דו-ממדיים המשלבים אלמנטים מז'אנר משחקי הפלטפורמה עם ז'אנר משחקי היריות בה השחקן שולט בדמות אשר רצה וקופצת לאורך כל השלב, וכמו גם יורה גם על האויבים באמצעות כלי נשק שונים. משחקים בולטים בתת-סוגה זו כוללים בין היתר את Green Beret, ו-Contra.
  • משחק ארטילריה - משחק המדמה לחימה בין שני שחקנים או יותר באמצעות נשק ארטילרי. את המשחק משחקים בתורות, ולרוב השחקנים הם טנקים כאשר כל שחקן בתורו צריך לבצע שינויים בזווית הירי ובעוצמה של הירי על מנת להצליח להשמיד את היריב. לעיתים רבות מתוארים גם כסוג של "משחק יריות", למרות שהם לרוב מסווגים קודם כל כסוג של משחק אסטרטגיה. משחקים בולטים בתת-סוגה זו כוללים בין היתר את "Scorched Earth",ו-"Worms".
  • משחק ירי עם אקדח אופטי(אנ') - משחקים אלו הפכו פופולריים במיוחד באולמות הארקייד בשנות ה-80 ושנות ה-90. משחקים בולטים בתת-סוגה זו כוללים בין היתר את "Wild Gunman" ו-"Duck Hunt".

המחלוקת סביב ההשפעות של משחקי היריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים ז'אנר משחקי היריות עורר מחלוקת ניכרת בנוגע להשפעה הפוטנציאלית של האלימות הווירטואלית על האלימות בעולם האמיתי. הדיונים על כך גברו במיוחד בעקבות אירועים קשים כמו הטבח בתיכון קולומביין ב-1999, לאחר שהתגלה ששתי המפגעים היו מעריצים של משחק היריות Doom.‏[3][4] באופן דומה, לאחר שבוצע ירי המוני בבתי ספר בגרמניה, פוליטיקאים גרמנים שמרנים טענו שמשחקי יריות כמו Counter Strike הובילו את הצעירים לירות בתלמידים אחרים,[5] והדבר הוביל לניסיונות לאסור על ההפצה של משחקי "Killerspiele" מהסוג הזה בגרמניה.[6][7] המחלוקת הובילה לכך שלאורך השנים בוצעו מחקרים שונים שנועדו לבדוק את ההשפעות האמיתיות של משחקים אלימים, ובפרט משחקי יריות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משחק יריות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Grace, Lindsay (19 ביוני 2018). "The Original 'Space Invaders' Is a Meditation on 1970s America's Deepest Fears". Smithsonian Magazine. נבדק ב-22 באפריל 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Top Ten Hits". Video Games. Pumpkin Press. 1 (7): 66. במרץ 1983. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ Disis, Jill (2018-03-08). "The long history of blaming video games for mass violence". CNN Business. נבדק ב-2021-05-01.
  4. ^ Adachi, Paul J.C.; Willoughby, Teena (2011-01-01). "The effect of violent video games on aggression: Is it more than just the violence?". Aggression and Violent Behavior (באנגלית). 16 (1): 55–62. doi:10.1016/j.avb.2010.12.002. ISSN 1359-1789. S2CID 143649264.
  5. ^ "German Past Haunts Gamers' Future". Wired. 5 בפברואר 2007. {{cite journal}}: (עזרה)
  6. ^ "EU may regulate development and sale of violent video games". 15 בדצמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Meller, Paul (17 בינואר 2007). "Germany seeks common EU rules on violent video games". {{cite web}}: (עזרה)