Dungeon crawler (סוגת משחקי וידאו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צילום מסך מהמשחק "Legend of Grimrock"(אנ') שהוא משחק Dungeon crawler בגוף ראשון בסגנון "שליט המבוך". במרכז ניתן לראות את מה שהשחקן רואה ובחלק הימני ניתן לראות את הציוד שהשחקן צבר עד כה

Dungeon Crawler (בתרגום חופשי לעברית "ניווט במבוך"), המכונה גם Dungeon-RPG, היא תת-סוגה של משחקי וידאו מסוג משחקי תפקידים אשר מתמקדת בפתרון חידות ובחקר מבוך סבוך תת-קרקעי עצום אשר לרוב מלא באויבים בהם צריכים להילחם.[1]

במשחקים בתת-הסוגה השחקן לרוב נע בעולם תלת-ממדי ורואה את העולם דרך עיניו של הגיבור (נקודת מבט בגוף ראשון) או שהוא רואה את השחקן מלמעלה למטה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת מבוך שנוצרה עבור משחק תפקידים שולחני

משחקי התפקידים השולחניים כמו "מבוכים ודרקונים" היוו את מקור ההשראה העיקרי לפיתוח של תת-הסוגה.

משחקי מחשב בולטים בתת-הסוגה שיצאו במהלך שנות ה-80 כללו בין היתר אתThe Bard's Tale, Cosmic Soldier, Dungeon Master, Gauntlet, Madō Monogatari, Megami Tensei, Might and Magic, Phantasy Star, Ultima ו־Wizardry. המשחקים הללו השפיעו רבות על האלמנטים שיכללו בעשורים הבאים במשחקי ה-Dungeon crawler.

חלק ממשחקי ה-Dungeon crawler שיצאו במהלך תקופה זו עשו שימוש בקרבות מהסוג הקיים במשחקי תפקידים-פעולה כמו המשחקים Dragon Slayer, ו-The Tower of Druaga. המשחקים שנוצרו בשנים הבאות והתבססו על אותם המשחקים, אשר נחשבים גם הם למשחקי Dungeon crawler על אף שמכניקת המשחק מורכבת יותר, ולעיתים רבות אלו הם משחקים מרוביה משתתפים ברשת, כוללים בין היתר את המשחקים Gauntlet, Diablo, The Binding of Isaac ו־Enter the Gungeon.

ניתן למצוא אלמנטים רבים ממשחקי ה-Dungeon crawler גם בסוגות אחרות של משחקי וידאו.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחקים בתת-הסוגה נוהגים בדרך כלל להכיל את האלמנטים הבאים:

  • חקר מבוכים עצומים - השחקן צריך לנווט ברחבי מבוכים או קטקומבות תת-קרקעים סבוכים, ולמצוא מעברים, מלכודות ופריטים שונים ככל שמתקדמים במשחק.
  • לחימה - השחקן צריך במהלך המשחק להילחם באויבים מרובים הכוללים בדרך כלל מפלצות, שדים וזומבים. לעיתים רבות הקרבות הם מבוססי תורות וישנם משחקים כדוגמת "דיאבלו" בהם הקרבות מתבצעים בזמן אמת. לעיתים רבות יש להשתמש במגוון כלי נשק, לחשים וטכניקות שונות על מנת להביס את האויביהם.
  • פיתוח הדרגתי של הדמויות הראשיות - בדרך כלל השחקנים שולטים בדמות אחת או יותר, כאשר לכל דמות יש את החוזקות והחולשות שלה, וכמו גם מיומנויות שונות. במהלך המשחק בדרך כלל ישנם הזדמנויות רבות לרוכשים מיומנויות חדשות, ציוד חדש ושדרוגים חדשים.
  • פתרון חידות - לרוב במשחקים בתת-הסוגה חייבים לפתור חידות שונות על מנת שניתן יהיה להתקדם במשחק. החידות הללו יכולות לכלול לדוגמה מניפולציה של פריטים שונים או פענוח קודים.
  • מציאת שלל ואוצרות - במהלך השיטוט במבוכים התת-קרקעיים ניתן בדרך כלל למצוא תיבות אוצר, וכמו גם ניתן לאסוף שלל רב מהאויבים כמו כלי נשק, שריון, שיקויים שונים וזהב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brewer, Nathan (7 ביולי 2016). "Going Rogue: A Brief History of the Computerized Dungeon Crawl". IEEE-USA InSight. ארכיון מ-10 בינואר 2020. נבדק ב-10 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)