משחק רשת חברתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משחק רשת חברתיתאנגלית: Social network game) הוא סוג של משחק מקוון המשוחק באמצעות פלטפורמות מדיה חברתית או דרך הרשתות החברתיות המקוונות.[1][2][3][4] משחקי הרשת החברתית הם כוללים בדרך כלל מערכות משחוק עם מכניקת משחק מרובת משתתפים. בתחילה משחקי רשת חברתית היו לרוב משחקי דפדפן. כאשר משחקי המובייל החלו לזכות בפופולריות עצומה מרבית משחקי רשת החברתית באינטרנט הפכו להיות משחקי מובייל.[5]

המשחקים רשת חברתית נועדו להקל על האינטראקציה החברתית בין השחקנים, ולאפשר להם לשחק עם חברים שלהם בסביבה וירטואלית. משחקי הרשת החברתית זכו עם השנים לפופולריות עצומה בעיקר בשל הנגישות שלהם, והיכולת לשחק עם חברים ומכרים.

משחקי הרשת החברתית הם כיום ממשחקי הווידאו הפופולריים ביותר בעולם.[6]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונספט של משחקי הרשת החברתית פותח בתחילת העשור הראשון של המאה ה-21 כאשר הרשתות החברתיות המקוונות כמו מייספייס ופייסבוק החלו לצבור פופולריות עצומה. משחקי הרשת החברתית הראשונים שפותחו היו משחקים פשוטים מבוססי דפדפן שאפשרו למשתמשים לקיים אינטראקציה זה עם זה ולנסות להשיג ניקוד גבוה יותר מהחברים שלהם.

הז'אנר זכה לפופולריות ניכרת במיוחד עם המשחקים פארמוויל (שיצא ב-2009) ו-Mafia Wars (שיצא ב-2008) בפלטפורמה של פייסבוק. המשחקים הללו הציגו לראשונה את הקונספט של משחק מרובה משתתפים אסינכרוני בו השחקנים יכולים לקיים אינטראקציה זה עם זה ולשתף פעולה במשימות או יעדים שונים מבלי לשחק במשחק בו-זמנית.

ככל שמשחקי הרשת החברתית המשיכו לצבור פופולריות עצומה המפתחים החלו לחקור ז'אנרים חדשים ומכניקות משחק שונות, והדבר הוביל לפיתוח של משחקים מגוונים הנותנים מענה לתחומי עניין וקבוצות דמוגרפיות שונות.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים פותח משחקי רשת חברתית במגוון רחב של ז'אנרים. כמה מהז'אנרים הפופולריים ביותר הם:

  • משחקי סימולציות ניהול – משחקי סימולציה כגון FarmVille ו-CityVille (אנ') מאפשרים לשחקנים לבנות ולנהל חוות וירטואליות, ערים או עסקים. השחקנים יכולים לגדל יבולים, לבנות מבנים וליצור אינטראקציה עם החברים שלהם על מנת להשיג בכוחות משותפים יעדים שונים.
  • משחקי תפקידים – חלק ממשחקי הרשת החברתית מכילים אלמנטים של משחקי תפקידים שבהם השחקנים צריכים ליצור אווטארים אישיים, ולצאת למשימות שונות יחד עם חבריהם ושחקנים אחרים.
  • משחקי אסטרטגיה – חלק ממשחקי הרשת החברתית הם משחקי אסטרטגיה בהם השחקנים צריכים להתחרות בקרבות ולכבוש שטחים במשחקים כמו Empires & Allies. (אנ')
  • משחקי חשיבה – משחקי פאזל השחקנים צריכים לפתור חידות שונות במסגרת זמן מוגבלת. במשחקים הללו שחקנים יכולים גם להתחרות בחברים ומכרים על מנת לראות מי משיג ניקוד גבוה יותר. אחד מהמשחקים הפופולריים ביותר מהסוג הזה הוא המשחק קנדי קראש סאגה.

מונטיזציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי רשת חברתית משתמשים בדרך כלל באסטרטגיות הבאות על מנת לייצר הכנסות:

  • האפשרות לבצע רכישות בתוך המשחק – במשחקים רבים השחקנים יכולים לרכוש מטבעות וירטואליים או פריטים וירטואליים שונים באמצעות כסף אמיתי על מנת לשפר את חווית המשחק שלהם או להתקדם מהר יותר בשלבי המשחק.
  • שילוב פרסומות – בחלק ממשחקי הרשת החברתית מוצגים בפני השחקנים פרסומות בתוך ממשק המשחק.
  • מודל פרימיום – משחקי רשת חברתית רבים מסתמכים על מודל לפיו מוצעים בחינם החלקים הבסיסיים של המשחק, בעוד שאת פיצ'רים מתקדמים אופציונלים זמינים לרכישה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010 דווח כי כ-55 אחוז מהאמריקנים שמשחקים במשחקי רשת חברתית הן נשים, בעוד שבממלכה המאוחדת כ-60 אחוז מהבריטים שמשחקים במשחקי רשת חברתית הן נשים. בנוסף, רוב האנשים שמשחקים במשחקי רשת חברתית הם לרוב בטווח הגילאים 30 עד 59.

משחקי רשת חברתית נוטים למשוך אוכלוסייה יותר מבוגרת בעיקר משום שהם חינמיים, קל יותר להתקדם בהם בפרק זמן קצר, הם אינם כרוכים באלימות כמו משחקי וידאו מסורתיים, וקל יותר להבין כיצד לשחק בהם.[7]

טכנולוגיה ופלטפורמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה משחקי רשת חברתית הסתמכו על שימוש בטכנולוגיות כמו Flash, HTML5, PHP ו-JavaScript. כאשר החלו לפתח משחקי רשת לניידים מרבית משחקי הרשת החברתית פותחו באמצעות טכנולוגיות כמו Java, Objective-C, Swift ו-C++.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chen, Sande (29 באפריל 2009). "The Social Network Game Boom". Gamasutra. ארכיון מ-23 ביוני 2014. נבדק ב-26 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Scale of Impact-Social Games Online". 20 ינו' 2016. ארכיון מ-22 בינואר 2016. נבדק ב-22 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Lev Grossman. "The Odd Popularity of Mafia Wars". TIME. אורכב מ-המקור ב-2009-11-10.
  4. ^ Workshop: Game Design for Social Networks, Proceedings of the 13th International MindTrek Conference: Everyday Life in the Ubiquitous Era by Aki Järvinen from TIME (2009).
  5. ^ Kim, Ryan (12 באוקטובר 2010). "The Future of Social Games is Mobile". Gigaom. ארכיון מ-5 באוקטובר 2011. נבדק ב-11 באוקטובר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Zoe Kleinman (בנובמבר 2009). "Social network games catch the eye of computer giants". BBC News. ארכיון מ-2014-10-27. נבדק ב-2010-05-26. {{cite news}}: (עזרה).
  7. ^ Ingram, Matthew. "Average Social Gamer Is a 43-Year-Old Woman". Gigaom. ארכיון מ-31 במאי 2014. נבדק ב-10 ביוני 2014. {{cite web}}: (עזרה)