Spectre of the Gun

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Spectre of the Gun
פרק מ"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
מספר פרק 6
מספר עונה 3
קוד הפקה 60043-56 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך שידור מקורי 25 באוקטובר 1968
אורך כ-51 דקות
שפה אנגלית
תסריט לי קרונין (ג'ין ל. קון)
הפקה 056
בימוי וינסנט מק'איויטי
כוכבים אורחים

רון סובל - וויט ארפ
בוני ביצ'ר - סילביה
צ'ארלס מקסוול - וירג'יל ארפ
רקס הולמן - מורגן ארפ
סם גילמן - דוק הולידיי
צ'ארלס סיל - אד (הברמן)
ביל זוקרט - ג'וני ביהאן
אברהם סופר - מלקוטיאני (קול)

אד מקרידי - ברבר
דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Spectre of the Gun הוא הפרק השישי בעונתה השלישית של סדרת המדע הבדיוני האמריקאית "מסע בין כוכבים". הפרק נכתב על ידי המפיק לשעבר ג'ין ל' קון (תחת הפסאודונים לי קרונין) ובוים על ידי וינסנט מקוויטי. הפרק שודר לראשונה ב-25 באוקטובר 1968.

בפרק מואשם צוות ה"אנטרפרייז" בהסגת גבול לחלל המלקוטיאני, וכעונש נשלחים קפטן קירק ואנשי צוותו למות בשחזור של קרב האקדחים במכלאת O.K..

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה"אנטרפרייז" מתבקשת ליצור קשר עם המלקוטיאנים, גזע חייזרי מתבודד. כשהם מתקרבים לכוכב הלכת של המלקוטיאנים, הם נתקלים במצוף חלל המזהיר אותם להתרחק, אך קפטן קירק מורה לספינה להישאר במסלול. כשהם במסלול כבידתי סביב הכוכב, קירק, הקצין הראשון ספוק, המהנדס הראשי סקוטי, קצין הרפואה הראשי ד"ר מק'קוי והנווט צ'כוב משתגרים אל פני השטח.

את פניהם מקבל מלקוטיאן שמודיע להם שהם נידונו למוות בגין הסגת גבול. צוות הנחיתה מוצא את עצמו בסביבה המזכירה עיירה במערב הפרוע, אם כי בניינים רבים הם רק אשליות. בנוסף, הם מגלים שאקדחי הפייזר שלהם הוחלפו באקדחי תופי, והם אינם יכולים ליצור קשר עם ה"אנטרפרייז".

כשהם חוקרים את העיר, הם מוצאים עיתון מ-26 באוקטובר 1881, תאריך קרב האקדחים באו. קיי. קוראל. תושבי העיר מאמינים כי צוות המשימה הם הקאובויס: קירק בתפקיד אייק קלנטון, סקוטי בתפקיד בילי קלנטון, בונז בתפקיד טום מקלאורי, ספוק כפרנק מקלאורי, וצ'כוב בתפקיד בילי קלייבורן. יתר על כן, האחים ארפ, אנשי החוק וירג'יל, וויאט, מורגן ארפ, ודוק הולידיי נערכים להילחם בהם בזמן שנקבע.

בידיעה כי בהיסטוריה האמיתית רוב הקאובויז נהרגו בקרב היריות, צוות ה"אנטרפרייז" מנסה לשנות את גורלו במספר דרכים, אך הם נכשלים בכך, מה שגורם להם להאמין שלא ניתן לשנות את ההיסטוריה. עם זאת, כאשר אחת מתושבי העיר, סילביה, מתקרבת לצ'כוב, מורגן ארפ מפריע והורג את צ'כוב. ספוק מעיר כי בילי קלייבורן האמיתי שרד, מה שמרמז שאפשר לשנות את אירועי היום בדרכים אחרות. לשם כך, ספוק יוצר רימון יד מאולתר ובו גז מרדים כדי להכניע את האחים ארפ לפני הקרב, והוא מופתע כשהגז לא מצליח לעבוד.

זמן הקרב מגיע וצוות הנחיתה מוצא את עצמו לפתע במכלאת O.K., כשהארפים מתקרבים. ספוק מבין מכישלונו של רימון הגז כי האירועים אינם אמיתיים, וכי כל עוד הם משוכנעים בכך, לא יהיה ניתן לפגוע בהם. ספוק מבצע מיזוג מוחות עם שאר הצוות כדי להחדיר להם את האמונה שבה הוא מחזיק לפיה לא ניתן לפגוע בהם, וכך מאפשר להם להתעלם מאשליית היריות של הארפים.

קירק בוחר שלא לירות במורגן ארפ כנקמה על מות צ'כוב, ומשליך את נשקו. לאחר מכן הם מוצאים את עצמם, יחד עם צ'כוב החי עדיין, על גשר ה"אנטרפרייז", במועד שלפני הופעת המצוף המלקוטיאני. המלקוטיאנים יוצרים קשר, ומבקשים להבין מדוע סירב קירק להרוג. לבסוף הם מברכים את "האנטרפרייז" ומזמינים אותם לכוכבם.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זק הנדלן מ"מועדון ה-AV" העניק לפרק דירוג '+B', ביקר את הכתיבה הרופפת, אך שיבח את העימות הסופי המרשים שלו ואת "האווירה המוזרה והלא אחידה שלשם שינוי עובדת לטובת התוכנית".[1] בשנת 2012, "מועדון ה-AV" דירג פרק זה כאחד מעשרת הפרקים "שחייבים לראות" בסדרה המקורית.[2]

בשנת 2012 דירג ה-"Christian Science Monitor" את הפרק כתשיעי הטוב ביותר ב"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית".[3]

קית' אר. איי. דקנדידו מבית (אנ') ביקר את הפרק על אי הדיוקים ההיסטוריים שלו, אך שיבח אותו ברמה הפילוסופית, וציין כי קירק וחבורתו לעולם לא נלחמים כשמתגרים בהם, לא הורגים לשם נקמה ומתעלמים מההתרעה הראשונית לטובת ביצוע משימתם לחיפוש חיים חדשים.[4]

בשנת 2016 ה"הוליווד ריפורטר" דירג את הפרק במקום ה-20 הטוב ביותר בסדרה המקורית, וציין את קרב היריות בסגנון המערבון.[5]

בשנת 2017, האתר "Den of Geek" דירג את הפרק במקום העשירי ברשימת "הפרקים הגרועים הטובים ביותר" ב"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית".[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הנדלן, זק (18 בדצמבר 2009). ""Is There In Truth No Beauty?"/"The Spectre Of The Gun"". The A.V. Club. נבדק ב-3 במרץ 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Handlen, Zack. "10 פרקים של מסע בין כוכבים שחייבים לראות". TV Club (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-06-29.
  3. ^ "Star Trek: The Original Series: The 10 greatest episodes (+ video)". Christian Science Monitor. 2012-09-08. ISSN 0882-7729. נבדק ב-2019-07-23.
  4. ^ DeCandido, Keith R.A. (3 במאי 2016). "Star Trek The Original Series Rewatch: "Spectre of the Gun"". נבדק ב-4 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "מסע בין כוכבים: 20 הפרקים הטובים ביותר מהסדרה המקורית". The Hollywood Reporter (באנגלית). נבדק ב-2019-06-24.
  6. ^ Kaye, Don (2017-09-16). "The 15 Best Worst Episodes of Star Trek: The Original Series". Den of Geek (באנגלית). נבדק ב-2020-03-28.