הארי מאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הארי מאד
Harcourt Mudd
הארי מאד בגילומו של רוג'ר סי. כרמל, 1966
הארי מאד בגילומו של רוג'ר סי. כרמל, 1966
הארי מאד בגילומו של רוג'ר סי. כרמל, 1966
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
"מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה"
"מסע בין כוכבים: דיסקברי"
"מסע בין כוכבים: מסעות קצרים"
הופעה ראשונה הפרק "Mudd's Woman" מתוך "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1966.
מספר הופעות 2 פרקים של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה"
2 פרקים של "מסע בין כוכבים: דיסקברי"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: מסעות קצרים"
סך הכל 6 הופעות
גילום הדמות רוג'ר סי. כרמל (מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית)
ריין וילסון (מסע בין כוכבים: דיסקברי ומסע בין כוכבים: מסעות קצרים)
דיבוב רוג'ר סי. כרמל (מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה)
מידע
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע אמן הונאה ומבריח
שיוך אזרח
מומחיות הונאה
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה סטלה (אישה לשעבר)
חברים אין
אויבים ג'יימס קירק

הארקורט פנטון מאדאנגלית: Harcourt Fenton Mudd), או בקיצור הארי מאד, הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". הוא מגולם על ידי השחקן רוג'ר סי. כרמל בשני פרקים בסדרה המקורית, וכן בפרק אחד בסדרת האנימציה (דיבוב בלבד),[1] ועל ידי השחקן ריין וילסון בשני פרקים בסדרה דיסקברי ובפרק אחד בסדרה מסעות קצרים (וילסון גם ביים את הפרק).[2]

ביוגרפיה בדיונית של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקברי ומסעות קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריין וילסון כהארי מאד; מתוך "מסע בין כוכבים: דיסקברי", 2017.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאד טען שהחיים "דפקו אותו מהרגע שבו נולד", והצדיק בכך את הונאותיו הרבות. על פי סצנה שהופיעה בתסריט לפרק "Mudd's Women", אך לא בפרק עצמו הוא נולד על הכוכב אנטרס פיי IV. על פי מידע נוסף בתסריט, בזמן התרחשות הפרק הוא היה בן 47, כלומר יליד 2219.

מאד טען ששדד בנק בטאזדי על ידי שינון בעל פה של הקודים הנדרשים. בהמשך נטען כי על מנת לעשות כן היה עליו להשיג גביש זמן כמו זה שבו השתמש נגד צוות הדיסקברי.

באמצע שנות ה-50 של המאה ה-23, מאד אמור היה להינשא לסטלה גריימס, בתו של ברון נשק עשיר. בפרק "Magic to Make the Sanest Man Go Mad" בסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי" התברר שסטלה לא ראתה אותו במשך שנה בעת התרחשות הפרק (סביבות 2256).

על פי מאד עצמו, הוא התאהב בסטלה, האישה היחידה שאהב. משפחתה לא קיבלה אותו, ולכן הרגיש שאין לו ברירה אלא לזכות בכבוד מצד אביה. לצורך כך לווה סכום גדול ממלווים לא-מסורתיים, וקנה לה ירח. ההונאה עבדה, אך הוא לא הצליח לעמוד בתשלומים לנושיו, ואלה החלו לרדוף אחריו. המרדף התנהל בין השאר בטריטוריה קלינגונית, שם נתפס והוכנס לכלא הקלינגוני.

כשצי הכוכבים חקר את מאד, התבררה גרסה מעט שונה של האירועים. התברר שמטרתו האמיתית הייתה סטלה עצמה, לאחר שהשיג את הנדוניה שחמד מאביה. התאוריה הייתה שבריחתו לטריטוריה הקלינגונית לא נועדה לברוח מנושיו, אלא מאביה של סטלה שהציע פרס על ראשו.

בשבי הקלינגוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאד חלק את תא הכלא עם לוטננט אש טיילר במשך זמן מה. במטרה למנוע היווצרות חברויות בין האסירים, איפשרו השומרים הקלינגונים בכלא לאחד האסירים לבחור מי מחבריו לתא יוכה במקומו. מאד השתמש תמיד במפלט זה. בכלא החזיק מאד בחיית מחמד, חרק שאותו כינה סטיוארט, אותו אילף לגנוב חפצים קטנים כמו אוכל, לעיתים מהאסירים האחרים.

בחודש דצמבר 2256 הצטרף לתאם של מאד וטיילר קפטן גבריאל לורקה. לאחר שלורקה נחקר על ידי ל'רל התברר שמאד מרגל אחר חבריו לתא בעבור הקלינגונים, ומעביר מידע שסיפרו לו אסירים שסמכו עליו. לורקה וטיילר הצליחו להימלט מהכלא, תוך שהם משאירים מאחוריהם את מאד.

הבריחה והאיחוד מחדש עם סטלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאד הצליח לברוח מהכלא בעזרתו של סטיוארט ואיתר את קפטן לורקה על סיפונה של הדיסקברי, הצליח לחמוק לתוכה בתוך גורמגנדר (סוג של לוויתן חלל) כשהוא מצויד במכשיר שאיפשר לו לעוות את הזמן, וניסה לגנוב את הדיסקברי במטרה לשלם כך את חובו לנושיו הקלינגונים.

לרוע מזלו של מאד, לוטננט פול סטאמטס חש בעיוות הזמן שיצר מאד, בזכות תופעת לוואי כתוצאה מהחיבור שלו להינע הנבגים של הדיסקברי והשינוי שנוצר בו בעקבותיו.

בעזרת סטאמטס הצליחו צוות הדיסקברי להתגבר על ההונאה של מאד ואיחדו אותו מחדש עם סטלה ואביה. אף על פי שמאד התבטא לגבי אהבתו אליה בלשון עבר, סטלה הייתה נחושה בדעתה לסלוח לו ולהינשא לו, כשהיא טוענת שידעה מראש באיזה אדם מדובר. אביה תמך בנישואין באומרו שיעשה הכל למען בתו. לפני שעזבו, הבטיח אביה של סטלה שישמור את הזוג יחד, ואת מאד עצמו רחוק מצי הכוכבים.

השחקן ריין וילסון הציע תאוריה לפיה הקלינגונים לא ראו במאד נכס בעל ערך, אך הבינו את כישורי ההונאה שלו ולכן שחררו אותו בתנאי שיאתר את לורקה ואת הדיסקברי, ואף ציידו אותו בגורמגנדר.

נטישת סטלה והחזרה לחיי ההונאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעלליו הבין-כוכביים של מאד החלו לאחר שנטש את סטלה פעם נוספת, והפך לרמאי נודד ששוטט בגלקסיה והיה מעורב במעשי הונאה ומרמה, לא תמיד בהצלחה. בנקודה מסוימת לאחר שפגש בדיסקברי האשימה אותו הפדרציה בשלושים סעיפים של הברחה, עשרים סעיפים של ניסיון לרצח, ניסיון אחד לרג'יסייד ו"חדירה ללוויתן" (הגורמגנדר שהוזכר), והציעה פרס של 100,000 קרדיטים למי שיביאו למשפט. מאד ניצל את הדבר לטובתו כהרגלו, ויצר או רכש העתקים אנדרואידים של עצמו. בעודו מתחזה לציידת ראשים חייזרית ממין נקבה מכר את האנדרואידים לציידי ראשים אחרים שקיוו לקבל את הפרס עבור הארי מאד, וגילו באיחור ששילמו עבור העתק אנדרואידי.

הסדרה המקורית וסדרת האנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנת 2266 הורשע מאד בהברחה (וקיבל מאסר על תנאי), שינוע סחורת גנובות ורכישת רכב חלל באמצעות כסף מזויף. בגין שני האחרונים נגזר על מאד לעבור טיפול פסיכיאטרי שיעילותו הופרכה רשמית. הוא החזיק ברישיון שאיפשר לו להטיס ספינת חלל, אך הרישיון נשלל ממנו בתאריך חלל 1116.4 מאחר שהשתמש בו כדי להטיס ספינה גנובה מלאה בסחורה לא חוקית.

המפגש הראשון עם האנטרפרייז[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאד פגש לראשונה את צוותה של ספינת החלל אנטרפרייז בשנת 2266. מאד השתמש בסם לא חוקי מנוגה וניסה למכור שלוש נשים לקבוצה של כורי ליתיום על ריגל XII. הסם גרם למי שהתבונן בנשים לחשוב שהן יפהפיות, אף על פי שבפועל לא היו כאלה. הכורים נישאו לנשים למרות הכל, מאחר שהיו מעוניינים יותר בחברתן וביתרונות שבשותפות עם שלוש נשים מעשיות ואינטליגנטיות. הנשים שמחו לברוח מבדידותן. לפני שעזב את ריגל XII ביקש מאד מקפטן קירק להישאר על כוכב הלכת, באומרו שמדובר בעונש מספק. קירק סירב. מאד הורשע בסופו של דבר וריצה זמן מה בכלא.

בטיוטה האחרונה של הפרק "Mudd's Women" הייתה התרחשות הפוכה לפיה מאד ביקש מקירק לרצות את עונשו בכלא, ולא להישאר על הכוכב שאותו כינה "חור נשכח".

מים חמים על דנב V[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאד הצליח להימלט בדרך לא ידועה, והחל מיד למכור טכנולוגיות חייזריות למספר עולמות מבלי לשלם תמלוגים לבעלי הפטנט. מעלליו אלה של מאד הסתיימו כשניסה למכור מסנתז דלק וולקני לתושבי דנב V. היוזמה לא הסתייעה מאחר שהדנביאנים יצרו קשר עם הוולקנים במטרה לוודא שלמאד יש רישיון לשווק את הטכנולוגיה, רישיון שלא היה לו.

המפגש השני עם האנטרפרייז[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מאד נגזר עונש מוות בגין ההונאה על דנב V, אך הוא הצליח "להשאיל" ספינת חלל לפני ביצוע גזר הדין. הוא נמלט לכוכב לא מוכר, שהיה מאוכלס כולו על ידי אנדרואידים שתוכנתו להשמיש את אדמת הכוכב והחליטו ללמוד את אישיותו של מאד כמייצג את האנושות. בפועל התבטא הדבר בכך שהאנדרואידים טיפלו במאד ודאגו להגשים את כל מאוויו. מאד אף הוכתר על ידם לשליט הכוכב ששמו אף שונה ל"מאד" על שמו. מאד לא הורשה לעזוב את הכוכב.

מאד גיבש עם האנדרואידים עסקה לפיה הוא יספק להם בני אדם אחרים ללמוד, וכך, ב-2268, שיווק מאד את האנטרפרייז לאנדרואידים כספינה שמכילה דוגמאות מעולות של בני אדם. מאד לא היה מודע לכך שמטרתם האמיתית של האנדרואידים הייתה להשתלט על הגלקסיה, להפוך את הגזעים האורגניים לתלויים בהם וכך לבסוף לשעבד אותם. לבסוף התחזה אנדרואיד בשם נורמן לאיש צוות באנטרפרייז, השתלט על הספינה והוביל אותה לכוכב מאד. צוות האנטרפרייז זיהה שנורמן הוא שליטם של כל האנדרואידים, בלבל אותו בהתנהגות לא הגיונית ששרפה את מעגליו ואפשרה להם להימלט. לאחר שהאנדרואידים תוכנתו מחדש ננטש מאד על הכוכב כדוגמה לכישלון אנושי, יחד עם חמש מאות העתקים אנדרואידים של אשתו הצווחנית, סטלה.

המפגש השלישי עם האנטרפרייז[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי מאד בגרסה המצוירת; מתוך "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה", 1973.

בשנת 2269 הצליח מאד לגנוב ספינה נוספת ונמלט מכוכב האנדרואידים. הוא טס לכוכב אילירה VI ו"מכר" את אקדמיית צי החלל לתושבי הכוכב. בעזרת רווחיו טס הארי לסיריוס IX שם גילה גביש ממנו ניתן להכין שיקוי אהבה אותו מכר ללמעלה מאלף מתושבי הכוכב. השיקוי עורר תגובה אלרגית במשתמשים, ומאד ברח לכוכב הכורים "מאד'רלואוד". גם על מאד'רלואוד ניסה מאד למכור את השיקוי, אך נתפס על ידי קירק וספוק.

מאד נכלא בתא הכלא בספינה, ונתן את שיקוי האהבה לאחות קריסטין צ'אפל כמתנה. צ'אפל השתמשה בשיקוי על ספוק, אך השיקוי לא עבד מיד מאחר שספוק הוא וולקני. בהמשך החלה השפעת השיקוי וספוק התאהב באחות צ'אפל. השפעת השיקוי הייתה זמנית בלבד. לאחר ניסיון הימלטות נוסף נלכד מאד ונגזרה עליו תקופה בלתי מוגבלת של שיקום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רוג'ר סי. כרמל, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  2. ^ ריין וילסון, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)