גידי רף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גידי רף
לידה 10 בספטמבר 1972 (בן 51)
ירושלים, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גדעון (גידי) רף (נולד ב-10 בספטמבר 1972) הוא במאי קולנוע וטלוויזיה, תסריטאי וסופר ישראלי. הוא זוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה בקטגוריית הבימוי הטוב ביותר בסדרת דרמה לשנת 2010, על בימוי סדרת הטלוויזיה "חטופים", זוכת פרס האקדמיה לטלוויזיה בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר לשנת 2010, וזוכה בפרס גלובוס הזהב ובפרס אמי לסדרת הדרמה הטובה ביותר לשנת 2012, כיוצר הגרסה האמריקאית שלה, "הומלנד".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רף נולד וגדל בשכונת הגבעה הצרפתית בירושלים. הוא בנו של איתן רף, החשב הכללי של ישראל ויו"ר בנק לאומי בעבר. שירת ביחידת חיל רגלים מובחרת[1]. הוא סיים תואר ראשון לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. בשנת 2001 הוציא לאור את ספרו "יומנו של סטארטאפיסט בדרך למכה". בשנת 2003 הוקרן לראשונה סרטו "בייביסיטר", בפסטיבל הסרטים טרייבקה שבניו יורק. הסרט זכה לפרסים רבים. אחרי לימודיו החל לעבוד כעוזר במאי של דאג ליימן בסרטו "מר וגברת סמית'" בהשתתפותם של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי.

בשנת 2008 יצא להפצה סרטו הראשון באורך מלא של רף, "טיוטה לרצח", סרט מותחן פסיכולוגי. הסרט הופק על ידי ליימן ואבי ארד. בשנת 2009 יצא סרטו השני לאקרנים, "רכבת" שצולם ביולי - אוגוסט 2007 בהשתתפות ת'ורה ברץ'. רף כתב וביים את הסדרה חטופים ששתי העונות שלה שודרו בערוץ 2 במסגרת שידורי קשת בשנים 20102012. הסדרה מספרת את סיפורם של שני חיילים חטופים השבים לישראל אחרי 17 שנה בשבי בסוריה. "חטופים" זכתה להצלחה בעולם וזכויות להפקה שלה נמכרו לחברות טלוויזיה מרוסיה, טורקיה, מקסיקו וארצות הברית. רף חתום כיוצר וכותב של הגרסה האמריקאית ל"חטופים", תחת השם "הומלנד", שעלתה לשידור בערוץ הכבלים "שואוטיים" באוקטובר 2011[2]. הגרסה האמריקנית אף זכתה בפרסי גלובוס הזהב לסדרת הדרמה הטובה ביותר לשנים 2011[3] ו-2012[4].

במרץ 2015 עלתה לשידור בארצות הברית הסדרה "דיג" שרף כתב וביים ביחד עם טים קרינג. הסדרה עוקבת אחר סוכן הבולשת הפדרלית פיטר קונלי (ג'ייסון אייזקס) שמתמנה לתפקיד שמביא אותו לישראל, תחת פיקוחה והדרכתה של לין מונהאן (אן הייש), הבוסית והמאהבת שלו. חקירת רצח של אמריקאית צעירה מובילה אותו לתעלומה בינלאומית שקשורה בסודות האפלים ביותר של ארץ הקודש: בית המקדש, האורים ותומים, פרה אדומה, הכהונה, החושן, כת האיסיים ועוד. בדומה ל"חטופים" במקביל לשידור הסדרה, באתר האינטרנט שלה מוצגים חידות ופרטים המהווים "מידע משלים" לאלו שנמסרו בפרקים עצמם. הסדרה צולמה בעיקר בישראל ומככבים בה שחקנים אמריקאיים וישראלים: ג'ייסון אייזקס, אן הייש, אורי פפר, משה איבגי, שמיל בן ארי, אסי כהן, יהודה לוי ונועה תשבי.

באוגוסט 2019 עלה לנטפליקס סרטו, אתר הצלילה בים האדום. הסרט עוסק במבצע אחים, אשר במסגרתו הפעיל המוסד כפר נופש לחוף הים האדום בסודאן, ככיסוי למבצע העלאת יהודים מאתיופיה. הסרט זכה לאהדה יחסית מצד הקהל, אך לא זכה לשבחי המבקרים בארץ[5] או בעולם[6].

בספטמבר 2019 עלתה לנטפליקס, מיני-סדרה בבימויו של רף בשם "אלי" ("The Spy"), אשר עוסק בסיפורו של המרגל הישראלי אלי כהן, אותו גילם סשה ברון כהן.[7]

בשנת 2023 פורסם שרף עוסק בסדרת מתח חדשה שתעלה בכאן 11 "רק אל תשכח אותי" היא דרמת מתח העוסקת בחקירת רצח שמסעיר מדינה שלמה, ואת איריס - אשתו של יהורם, בכיר במשטרה. הסדרה, שתמנה שמונה פרקים, תופק על ידי חברת "אנדמול ישראל". יביים אותה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רף הוא הומוסקסואל מוצהר, ומתגורר עם בן זוגו בלוס אנג'לס ובתל אביב.

הוא פעיל למען זכויות בעלי חיים, ובשנת 2007 החליט להפוך לטבעוני.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גידי רף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גילי איזיקוביץ, יוצר "חטופים" לא מפחד לגעת בטראומה, באתר הארץ, 4 במרץ 2010.
  2. ^ צפו: הצצה לגרסה האמריקנית של "חטופים", באתר נענע 10, 22 ביולי 2011
    יובל פגי, הערב בארצות הברית: חטופים, הגרסה האמריקנית, באתר גלי צה"ל, 2 באוקטובר 2011
  3. ^ גלובוס הזהב ל"חטופים" האמריקנית, מתוך התוכנית "שש עם עודד בן-עמי" של ערוץ 2, באתר mako‏, 16 בינואר 2012 - כולל ריאיון עם גידי רף
  4. ^ פרסי גלובוס הזהב - הערב הגדול של "הומלנד" ובן אפלק, באתר וואלה!‏, 14 בינואר 2013
  5. ^ המבצע המוצלח של המוסד הגיע לנטפליקס, אבל הסרט של גידי רף מאכזב, באתר ynet, 1 באוגוסט 2019
  6. ^ The Red Sea Diving Resort (2019) (באנגלית), נבדק ב-2019-08-04
  7. ^ אלי | האתר הרשמי של Netflix, באתר www.netflix.com
  8. ^ סרטון תמיכה בארגון PETA


הקודם:
2009 - עודד דוידוף (תמרות עשן)
פרס האקדמיה לטלוויזיה - הבימוי הטוב ביותר בסדרת דרמה
2010 - גידי רף (חטופים)
הבא:
2011 - קרן מרגלית (פלפלים צהובים)